Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door BiancaSyta
#3361659
Hier dan mijn eerste voorbeelmenu. Mijn jongens Mike en Jesse van 20 en 16 maanden (2 golden retrievers) krijgen al vanaf januari alleen nog KVV. Dit aangevuld met groente en ei. Sinds een paar maanden breid ik het steeds meer uit met Barfen. Ik heb hier inmiddels gelezen dat eendenhart en organen niet veel toevoegen. Deze moet ik nog vervangen in mijn menu. Zelfde geldt voor long, maar dat zie ik dan maar als iets extra's erbij. Mijn jongens krijgen niet elke dag dezelfde hoeveelheid voer. Dit hangt ook een beetje van de karkassen af. Maar ze krijgen nog steeds genoeg, want ze zien er beide prachtig uit. Naast het KVV en barfen krijgen ze gepureerde rauwe groenten. Ook maak ik zelf bone brothe wat ze geregeld over hun voer krijgen. De snacks droog ik ook zelf. Mike en Jesse krijgen ook beide dagelijks karnemelk.

Het menu van afgelopen week

Dag 1 KVV + groente+ eitje

Dag 2 Mike 150 gram eendennek + 230 gram konijnenbil Jesse 130 gram eendennek + 210 gram konijnenbil
100 gram kalkoenvlees 70 gram kalkoenvlees
70 gram geitenlever 70 gram geitenlever
70 gram hertenlong 70 gram hertenlong
75 gram sardientje 75 gram sardientje

Dag 3 KVV+ hertenlong+ groente

Dag 4 Mike 370 gram rundvlees Jesse 320 gram rundvlees
90 gram eendenhartjes 80 gram eendenhartjes
125 gram geitenpens 125 gram geitenpens
350 gram eendenrugstuk 230 gram eendenrugstuk
plus groenten

Dag 5 KVV plus groente plus boekmaag gemalen

Dag 6 Mike 125 gram kwartel Jesse 125 gram kwartel
250 gram parelhoen 210 gram parelhoen
75 gram geitenorganen gemalen 65 gram geitenorgaan gemalen
300 gram lamavlees 260 gram lamavlees
groenten

Dag 7 KVV plus haring

Beide jongens wegen rond de 37 kilo. Jesse heeft de neiging om snel in omvang toe te nemen vandaar dat hij iets minder krijgt.
Door Lizzy
#3361676
BiancaSyta schreef:Hier dan mijn eerste voorbeelmenu. Mijn jongens Mike en Jesse van 20 en 16 maanden (2 golden retrievers) krijgen al vanaf januari alleen nog KVV. Dit aangevuld met groente en ei. Sinds een paar maanden breid ik het steeds meer uit met Barfen. Ik heb hier inmiddels gelezen dat eendenhart en organen niet veel toevoegen. Deze moet ik nog vervangen in mijn menu. Zelfde geldt voor long, maar dat zie ik dan maar als iets extra's erbij. Mijn jongens krijgen niet elke dag dezelfde hoeveelheid voer. Dit hangt ook een beetje van de karkassen af. Maar ze krijgen nog steeds genoeg, want ze zien er beide prachtig uit. Naast het KVV en barfen krijgen ze gepureerde rauwe groenten. Ook maak ik zelf bone brothe wat ze geregeld over hun voer krijgen. De snacks droog ik ook zelf. Mike en Jesse krijgen ook beide dagelijks karnemelk.
Ik hoor Mike en Jesse niet klagen :)
Het menu van afgelopen week

Dag 1 KVV + groente+ eitje

Dag 2 Mike 150 gram eendennek + 230 gram konijnenbil Jesse 130 gram eendennek + 210 gram konijnenbil
100 gram kalkoenvlees 70 gram kalkoenvlees
70 gram geitenlever 70 gram geitenlever
70 gram hertenlong 70 gram hertenlong
75 gram sardientje 75 gram sardientje

Dag 3 KVV+ hertenlong+ groente

Dag 4 Mike 370 gram rundvlees Jesse 320 gram rundvlees
90 gram eendenhartjes 80 gram eendenhartjes
125 gram geitenpens 125 gram geitenpens
350 gram eendenrugstuk 230 gram eendenrugstuk
plus groenten

Dag 5 KVV plus groente plus boekmaag gemalen

Dag 6 Mike 125 gram kwartel Jesse 125 gram kwartel
250 gram parelhoen 210 gram parelhoen
75 gram geitenorganen gemalen 65 gram geitenorgaan gemalen
300 gram lamavlees 260 gram lamavlees
groenten

Dag 7 KVV plus haring

Beide jongens wegen rond de 37 kilo. Jesse heeft de neiging om snel in omvang toe te nemen vandaar dat hij iets minder krijgt.
Ziet er hartstikke goed uit! Ik heb gauw de percentages voor Mike even uitgerekend en kom op 48% vleesbot, 33% spiervlees en 18% orgaanvlees/pens. Volgens mij kun je wel volledig zelf gaan samenstellen. Je hebt je huiswerk goed gemaakt en bent echt goed bezig.
#3361695
Daar lees je niet overheen. Klopt dat ik nog geen nier heb gevoerd. Dat stond ook in mijn verhaal. Dat ik niet weet waar dit te halen nog. Dat ik wel op bijvoorbeel dogmeat rundernier kan kopen maar dat ik hier las dat dat niet het juiste is om te geven.
Ben blij met je positieve reacties :)
Door Lizzy
#3361697
Ik zou ook geen rundernier geven. Ja, ik geef het wel. Van biologisch gehouden runderen. En ik maak me over het cadmiumgehalte niet al teveel zorgen. Maar bij rundernier dat ongeschikt is voor menselijke consumptie weet je haast wel zeker dat het geschikt is voor dierlijke consumptie en het teveel cadmium bevat. Nou, niet zeker maar vrij zeker. Het is niet voor niets verboden voor menselijke consumptie. Waar je goed nier kunt kopen van lam en geit is bij de Islamitische slager. En ik denk dat Floris24 (vraag en aanbod) ook wel regelmatig nier heeft van bijv. konijn.
Door Lizzy
#3363100
BiancaSyta schreef:Ik heb nog even een vraagje over het voeren van nier. Hoe vaak moet je dat geven. Ik heb nu o.a lamsnier en hertnier. Verder ook hart en lever. Maar hoe maak ik hier een goede verdeling in?
Ik geef per week 10% organen in de vorm van hart, nier en lever. En van alle 3 krijgen ze hier gelijke delen. Dus 3,33%. En zo krap komt het natuurlijk niet, ik doe het op zicht en gevoel.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door