Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361666
Kaela schreef:Tuurlijk maakt dat wel verschil. Onderhuids injecteren voor sedatie of precies in een ader in de poot moeten prikken. Das nogal een verschil bij een angstige hond.

Verder lijlt het me ook dat het om weil zou moeten gaan. Parvo is te titeren en dan is het echt heel simpel: titer=bescherming=zinloos om te enten. Voor weil kun je niet titeren en weil staat in verband met buitenwater. Maar ook daar kun je nog eens over nadenken. Alle meldigen die ik afgelopen jaar voorbij heb zien komen betroffen ingeente honden.
Titeren moet volgens mij ook kunnen met een oorprik zoals voor suikermeting. Je hebt echt maar een drupje nodig (5 microliter).
Waarschijnlijk is het niet gebruikelijk, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3361667
Suzanne schreef:Gelezen heb ik het wel maar ik vind die geheugencellen te vaag. Daar kan ik niets mee en om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik daarvan moet geloven; mij is het te zweverig; ik kan daar niets aantoonbaars mee. Ik moet er dan maar op geloven dat er zoiets bestaat als geheugencellen? Dat gaat mij te ver.
De video's zijn Engels; dat is niet mijn sterkste kant. Eenvoudig Engels kan ik volgen maar een medische verhandeling niet dus dat klik ik niet eens aan idd.

Voor mij is met enige regelmaat titeren wel gewoon prima. Als jij dat onzinnig wilt noemen mag dat. Ik weet het liever zeker.

Suzanne
Je mag gerust geloven dat geheugencellen bestaan. Dat is gewoon aangetoond hoor. Net zoals aangetoond is dat bacterien eencelligen zijn en virussen genetisch materiaal in een eiwitmantel.
Je hoeft het toch niet zelf te zien om aan te nemen dat het zo is. Als wetenschappers dat nu onderzocht hebben en dat algemeen als wetenschappelijk feit wordt erkent, kan je dat best geloven. ;)
Je gelooft ten slotte toch ook dat er antistoffen bestaan.
Door hannabelgje
#3361674
Chouka schreef:De DA had het over de rattenziekte. Blijkbaar heb ik de naam veranderd. Het ging dus over Lepto en niet over Parvo.
Ik ben gaan googelen. De personen die hier spraken over de ziekte van Weil en Leptospirose waren juist.


Er wordt dus alleen tegen Lepto gevaccineerd.
Ah gelukkig is jouw dierenarts meer bij te tijd dan de mijne. Die blijft discussiëren over parvo enten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3361675
pearlsofpassion schreef:Titeren moet volgens mij ook kunnen met een oorprik zoals voor suikermeting. Je hebt echt maar een drupje nodig (5 microliter).
Waarschijnlijk is het niet gebruikelijk, maar dat wil niet zeggen dat het niet kan.
Dat zal ongetwijfeld. Maar dan blijft het idee hetzelfde. Er blijft een groot verschil zitten tussen onderhuids kunnen prikken voor verdoving of gericht ergens moeten prikken voor een ader. Alleen de focus is al heel anders, omdat je dan zoveel preciezer te werk moet gaan. Onderhuids prikken kan veel ontspannender, de plek kun je veel meer aan het moment overlaten enz.
Nou ja, het is of topic, maar dit soort dingen vallen mij nou eenmaal altijd heel erg op.
Door Lizzy
#3361677
Suzanne schreef:Gelezen heb ik het wel maar ik vind die geheugencellen te vaag. Daar kan ik niets mee en om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik daarvan moet geloven; mij is het te zweverig; ik kan daar niets aantoonbaars mee. Ik moet er dan maar op geloven dat er zoiets bestaat als geheugencellen? Dat gaat mij te ver.
De video's zijn Engels; dat is niet mijn sterkste kant. Eenvoudig Engels kan ik volgen maar een medische verhandeling niet dus dat klik ik niet eens aan idd.

Voor mij is met enige regelmaat titeren wel gewoon prima. Als jij dat onzinnig wilt noemen mag dat. Ik weet het liever zeker.

Suzanne
Al wil jij je hond elke maand laten titeren, ik vind het helemaal prima. Maar zodra je mensen begint te adviseren is het wel zaak dat je weet waar je over praat.
Door Lizzy
#3361679
Chouka schreef:De DA had het over de rattenziekte. Blijkbaar heb ik de naam veranderd. Het ging dus over Lepto en niet over Parvo.
Ik ben gaan googelen. De personen die hier spraken over de ziekte van Weil en Leptospirose waren juist.


Er wordt dus alleen tegen Lepto gevaccineerd.
Aha OK! Nou, dat is dan ook weer duidelijk. Gelukkig maar dat je dierenarts niet zat te zwammen. Ik kan me goed voorstellen dat jouw dierenarts wel de Lepto enting adviseert. Nu is deze niet zonder bijwerkingen en ik denk dat het ook goed is om daarvan goed op de hoogte te zijn. Want niet enten heeft zeker consequenties waarvan mensen zich goed moeten laten doordringen. Wel enten heeft ook consequenties waarvan mensen goed op de hoogte moeten zijn. De Lepto enting is samen met rabiës de enting die de meeste bijwerkingen kent. Van een paar daagjes sloom tot ernstige neurologische aanvallen. En alles wat daarvoor, daartussen en daarna zit. Komt niet heel vaak voor maar het komt voor.
Door Siberienne
#3361685
Suzanne schreef:Gelezen heb ik het wel maar ik vind die geheugencellen te vaag. Daar kan ik niets mee en om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik daarvan moet geloven; mij is het te zweverig; ik kan daar niets aantoonbaars mee. Ik moet er dan maar op geloven dat er zoiets bestaat als geheugencellen? Dat gaat mij te ver.
De video's zijn Engels; dat is niet mijn sterkste kant. Eenvoudig Engels kan ik volgen maar een medische verhandeling niet dus dat klik ik niet eens aan idd.

Voor mij is met enige regelmaat titeren wel gewoon prima. Als jij dat onzinnig wilt noemen mag dat. Ik weet het liever zeker.

Suzanne

Ik vind het wel grappig dat je de geheugencellen zweverig vindt. En dan titeren ‘meten is weten’ noemt.

Geheugencellen bestaan en kun je meten en dat is eigenlijk een betere maat voor bescherming, maar die metingen zijn veel moeilijker, dus wordt de anti stof titer genomen, die eigenlijk soort afgeleide van het bestaan vd geheugencellen is...
Door ywa100
#3361710
Inderdaad ent ik rabies alleen omdat ik dat volgens de wet moet. Er komt al 10tallen jaren geen rabies voor waar ik met mijn honden ben/loop. Dus volledige onzin, ik heb ook geen behoefte om te weten of de enting aangeslagen is.
Door Chouka
#3361767
Een nieuwe dierenarts gaat mijn hond eerst snoepjes geven en strelen. Dit gaan we rustig in de wachtkamer doen en niet in de praktijkruimte. Als alles goed gaat gaat ze er achter staan en dan gaat het snel gebeurt zijn.

Titeren is geen mogelijkheid. Na die prik is het absoluut onmogelijk om nog een druppel bloed op te vangen. Mijn DH is in goede conditie en heel erg sterk. Met 3 mannen vasthouden hiervoor vind ik geen optie.
Door Chouka
#3361768
Lizzy schreef:Aha OK! Nou, dat is dan ook weer duidelijk. Gelukkig maar dat je dierenarts niet zat te zwammen. Ik kan me goed voorstellen dat jouw dierenarts wel de Lepto enting adviseert. Nu is deze niet zonder bijwerkingen en ik denk dat het ook goed is om daarvan goed op de hoogte te zijn. Want niet enten heeft zeker consequenties waarvan mensen zich goed moeten laten doordringen. Wel enten heeft ook consequenties waarvan mensen goed op de hoogte moeten zijn. De Lepto enting is samen met rabiës de enting die de meeste bijwerkingen kent. Van een paar daagjes sloom tot ernstige neurologische aanvallen. En alles wat daarvoor, daartussen en daarna zit. Komt niet heel vaak voor maar het komt voor.
O.K. Ik zal het in de gaten houden.
Door judith1967
#3362144
Ik ben met mijn vorige honden gestopt met inenten toen ze 8 jaar waren,met mijn york zelf op 6 jaar,toen wist ik nog niks van titeren af,en heb dat dus ook nooit gedaan.
Jim is bijna 16 geworden en Caïro bijna 15.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door