Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pike
#3361592
Chouka schreef:Titeren is helemaal geen optie. Mijn Duitse herder is geen vriendjes met de dierenarts.
Dat gevecht, die stress, die sedatie,... daar kies ik niet voor.
Bij titeren komt geen sedatie kijken. Er wordt alleen bloed geprikt. Dus of je er nou een spuit in stopt of een prikje voor wat bloed, dat maakt dan toch geen verschil.
Door hannabelgje
#3361599
Belgische dierenartsen en parvo entingen..... Klinkt bijzonder bekend. Ik negeer het en ent niet meer. Ik heb wel getiterd en daar kwam een hoge parvo titer uit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
Door Suzanne
#3361615
Chouka schreef:Ik heb het besproken met de DA en ze volgt mijn redenering op 1 ding na:
ze beveelt Parvo echt wel aan. Met een hele uitleg.
Vermits de favoriete hobby van mijn DH - in elke plas (hoe vuil dan ook) gaan liggen om af te koelen en tegelijk te drinken - ga ik dit volgen. De afspraak is al gemaakt.

Ben je niet in de war met Weil? Dat kan ik herleiden aan plassen en erin liggen, al deel ik daarmee nog niet de mening van je DA.

Als de DA echt Parvo bedoelt.. dan zou ik ff een deurtje verder kijken. Dat is namelijk zinloos advies binnen de context.

Suzanne
Door Suzanne
#3361616
pike schreef:Alleen kost het titeren voor rabies iets meer dan de vaccicheck want het bloed moet naar een lab. Maar zoals hiervoor al gezegd, een titer is niet geldig, je moet een vaccinatie hebben. En zolang je het zelf onzin vindt om te enten, zou ik ook niet titeren. Je weet dan wel niet of de hond beschermd is, maar stel je laat titeren en de titer is te laag, dan moet je nogmaals enten. En dan heb je al twee onzinnige entingen in plaats van 1. Die ene enting is wel voldoende om zorgeloos tussen de drie landen heen en weer te rijden. Moet je natuurlijk niet je paspoort vergeten bij je te steken. Wanneer er daadwerkelijk rabies heerst/uitbreekt dan wordt het natuurlijk een ander verhaal.

Mee eens, maar... je weet dan dus niet 100% zeker dat je hond ook daadwerkelijk beschermd is.
Ik zou het voor mezel laten afhangen van het gebied waar ik heen ga. Als ik de kans inschat dat mijn honden besmet zouden kunnen raken zou ik denk ik wel laten titeren.. gewoon om het zeker te weten.
Gaat het alleen om het juridisch in orde zijn? Dan volstaat een enting.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3361620
pike schreef:Bij titeren komt geen sedatie kijken. Er wordt alleen bloed geprikt. Dus of je er nou een spuit in stopt of een prikje voor wat bloed, dat maakt dan toch geen verschil.
Tuurlijk maakt dat wel verschil. Onderhuids injecteren voor sedatie of precies in een ader in de poot moeten prikken. Das nogal een verschil bij een angstige hond.

Verder lijlt het me ook dat het om weil zou moeten gaan. Parvo is te titeren en dan is het echt heel simpel: titer=bescherming=zinloos om te enten. Voor weil kun je niet titeren en weil staat in verband met buitenwater. Maar ook daar kun je nog eens over nadenken. Alle meldigen die ik afgelopen jaar voorbij heb zien komen betroffen ingeente honden.
Door Lizzy
#3361627
Suzanne schreef:Je kunt beslist titeren tegen Rabies (en dat is niet onverstandig an sich) maar het is niet geldig. Je moet (stom genoeg) een geldige ENTING laten zien.
Je weet echter nooit of de enting echt is aangeslagen dus eigenlijk.. als je het zeker wilt weten, zou je ook hier moeten vaccineren en dan een test-titer erachteraan. Stel dat de enting niet is aangeslagen; dan is de hond niet beschermd.

Voor mij geldt toch, ook voor oudere honden, voor "de rest" hetzelfde: met enige regelmaat titeren, zodat je zeker weet dat ze nog beschermd zijn. Niet vaccineren omdat je DENKT dat ze nog voldoende beschermd zijn kan je opbreken.

Ook hier, en altijd "meten = weten" !

Suzanne
Kennelijk heb je niks van wat er op pagina 2 is geschreven gelezen. En ook geen videootje bekeken. Jammer hoor..... :-\ . Want zo blijf je onzin verkondigen...... :-\
Door Lizzy
#3361628
Chouka schreef:Ik heb het besproken met de DA en ze volgt mijn redenering op 1 ding na:
ze beveelt Parvo echt wel aan. Met een hele uitleg.
Vermits de favoriete hobby van mijn DH - in elke plas (hoe vuil dan ook) gaan liggen om af te koelen en tegelijk te drinken - ga ik dit volgen. De afspraak is al gemaakt.
Ja, dit is dan weer jammer van zo'n dierenarts :-X . Zoveel onwetendheid (en vooral onzin) over Parvo.... En jammer dat je het toch opvolgt. Maar ja, jouw hond.
Door Lizzy
#3361630
Kaela schreef:Tuurlijk maakt dat wel verschil. Onderhuids injecteren voor sedatie of precies in een ader in de poot moeten prikken. Das nogal een verschil bij een angstige hond.

Verder lijlt het me ook dat het om weil zou moeten gaan. Parvo is te titeren en dan is het echt heel simpel: titer=bescherming=zinloos om te enten. Voor weil kun je niet titeren en weil staat in verband met buitenwater. Maar ook daar kun je nog eens over nadenken. Alle meldigen die ik afgelopen jaar voorbij heb zien komen betroffen ingeente honden.
Nou precies. Als die dierenarts nou had gezegd dat ze Lepto (L4) moest blijven vaccineren had ik dat ook nog een heel ander ding gevonden. Van die enting weten we gewoon dat deze een maand of 12 bescherming geeft en dat het besmettingsgevaar 'm ook vooral zit in water....

Overigens heb ik het aantal Lepto slachtoffers op de voet gevolgd (via allerlei media) en ik ben er wel degelijk meerdere tegen gekomen die niet gevaccineerd waren. Sterker nog, het aantal honden dat ziek is geworden/dood is gegaan zonder enting ligt hoger dan het aantal honden dat ziek is geworden/dood is gegaan met enting. En ik vind dan ook dat de beslissing om niet te enten met L4 niet te lichtvaardig genomen moet worden. Er zijn mensen die het zichzelf echt te kwalijk nemen en er niet mee kunnen leven "niet geent, hond dood". Je moet dat echt wel kunnen handelen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3361633
Lizzy schreef:Nou precies. Als die dierenarts nou had gezegd dat ze Lepto (L4) moest blijven vaccineren had ik dat ook nog een heel ander ding gevonden. Van die enting weten we gewoon dat deze een maand of 12 bescherming geeft en dat het besmettingsgevaar 'm zit in water....

Overigens heb ik het aantal Lepto slachtoffers op de voet gevolgd (via allerlei media) en ik ben er wel degelijk meerdere tegen gekomen die niet gevaccineerd waren. Sterker nog, het aantal honden dat ziek is geworden/dood is gegaan zonder enting ligt hoger dan het aantal honden dat ziek is geworden/dood is gegaan met enting. En ik vind dan ook dat de beslissing om niet te enten met L4 ook niet te lichtvaardig genomen moet worden. Er zijn mensen die het zichzelf echt te kwalijk nemen en er niet mee kunnen leven "niet geent, hond dood". Je moet dat echt wel kunnen handelen.
Van A tot Z mee eens hoor!

Ik zag alleen laatst een keer of wat op facebook voorbij komen dat een hond Weil had (weet niet meer of de hond ziek was of dood is gegaan) en dat de betreffende dierenkliniek dan met klem ging benadrukken dat je wel moest enten hoor! Terwijl de betreffende hond wel een enting had gehad, wat slechts ergens tussen neus en lippen genoemd werd. En dat vind ik dan toch echt weer een manier van informeren waar niemand mee geholpen is.
Door Lizzy
#3361635
Kaela schreef:Van A tot Z mee eens hoor!

Ik zag alleen laatst een keer of wat op facebook voorbij komen dat een hond Weil had (weet niet meer of de hond ziek was of dood is gegaan) en dat de betreffende dierenkliniek dan met klem ging benadrukken dat je wel moest enten hoor! Terwijl de betreffende hond wel een enting had gehad, wat slechts ergens tussen neus en lippen genoemd werd. En dat vind ik dan toch echt weer een manier van informeren waar niemand mee geholpen is.
Het is ook lastig. Ik denk dat je als dierenarts, wil je er iets zinnigs over zeggen om de mensen te informeren, ook klem zit tussen "hoe ingewikkeld maak je de materie?" (want die is per definitie razend ingewikkeld), dus "hoe zorg ik dat de mensen het toch nog begrijpen?", "hoe zorg ik dat mensen toch blijven vaccineren?" (want dat is toch waar ze in geloven en in mijn ogen ook terecht) en hoe zorg ik dat "mensen geen wonderen van de enting verwachten?". Ik denk een drie dubbele spagaat. Ik vind eerlijk gezegd dat mijn eigen dierenarts best heel goed geslaagd is in een goed artikel over Lepto, enting en toch ziek worden:

https://www.fdegrauw.nl/medisch/hond/to ... ptospirose

Als ik er weer eens ben (en ik hoop voorlopig niet want ik heb mijn deel wel weer gehad), dan zal ik hem vragen of hij nog wat wijzer is geworden uit vervolg onderzoek naar de serovars! Maar goed, dit is dus ook "je moet blijven vaccineren". Maar daarbij een terechte "en onfeilbaar is dat niet".
Door Suzanne
#3361640
Lizzy schreef:Kennelijk heb je niks van wat er op pagina 2 is geschreven gelezen. En ook geen videootje bekeken. Jammer hoor..... :-\ . Want zo blijf je onzin verkondigen...... :-\
Gelezen heb ik het wel maar ik vind die geheugencellen te vaag. Daar kan ik niets mee en om eerlijk te zijn weet ik niet wat ik daarvan moet geloven; mij is het te zweverig; ik kan daar niets aantoonbaars mee. Ik moet er dan maar op geloven dat er zoiets bestaat als geheugencellen? Dat gaat mij te ver.
De video's zijn Engels; dat is niet mijn sterkste kant. Eenvoudig Engels kan ik volgen maar een medische verhandeling niet dus dat klik ik niet eens aan idd.

Voor mij is met enige regelmaat titeren wel gewoon prima. Als jij dat onzinnig wilt noemen mag dat. Ik weet het liever zeker.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3361646
Geheugencellen zweverig :2funny: :2funny: :2funny:

Duidelijk is nu wel dat je je werkelijk nog geen nanoseconde hebt verdiept in de werking van immuunsystemen e.d.
Door Suzanne
#3361652
Angelique schreef:Geheugencellen zweverig :2funny: :2funny: :2funny:

Duidelijk is nu wel dat je je werkelijk nog geen nanoseconde hebt verdiept in de werking van immuunsystemen e.d.
;-)

Suzanne
Door Chouka
#3361664
De DA had het over de rattenziekte. Blijkbaar heb ik de naam veranderd. Het ging dus over Lepto en niet over Parvo.
Ik ben gaan googelen. De personen die hier spraken over de ziekte van Weil en Leptospirose waren juist.


Er wordt dus alleen tegen Lepto gevaccineerd.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door