Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door mirbro
#336099
Ik ben sinds kort op dit forum nu heb ik een vraag ik wil mijn honden ook wat meer vers vlees geven en af en toe een bot nu heb ik 2 mergpijpjes rund gekocht nu is mijn vraag hoe kan ik die het beste geven moet ik ze eerst koken of juist niet ?
Door Audrina
#336101
Botten nooit koken maar altijd rauw geven. Mergpijpjes zijn vrij hard en je hond kan er zijn gebit op stuk bijten. Dus als je ze geeft erbij blijven, je honden alleen het merg eruit laten halen en ze dan afpakken en weggooien.
Door Nelly
#336102
Persoonlijk ben ik geen voorstander van het geven van mergpijpjes, ze zijn veel te hard en bovendien bestaat het gevaar dat je hond er met z'n onderkaak in vast komt te zitten. Koken in ieder geval niet. Ik zou liever lamsbotten(rauw) geven, die zijn een stuk zachter. Wat ik wel doe met mergpijpjes is het merg er zelf uit peuteren en dat dan aan de honden geven. Rauw.
Door Audrina
#336106
mirbro schreef: waar koop je de lamsbotten dan ?
Bij de meeste islamitische slagers hebben ze allerlei lamsbotten, zoals ribben, nekken, schouderbladen etc. Of als je een verkooppunt van Carnibest of Bibi in de buurt hebt, kan je daar misschien ook botten krijgen.

Dragende botten (zoals bijv. poten) kan je beter niet geven omdat die te hard zijn.
Laatst gewijzigd door Audrina op za 18 jun 2005, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#336121
Volgens mij leest ook werkelijk bijna niemand de beginnersdocumentatie voordat ze naar de slager rennen. ::)
Op z'n zachts gezegt....onslim. Zoveel info beschikbaar en er geen ene piet mee doen. :-X
Door k9
#336160
Angelique schreef: Volgens mij leest ook werkelijk bijna niemand de beginnersdocumentatie voordat ze naar de slager rennen. ::)
Op z'n zachts gezegt....onslim. Zoveel info beschikbaar en er geen ene piet mee doen. :-X
;) ;) ;)
Door k9
#336161
mirbro schreef: waar koop je de lamsbotten dan ?
Hoi,
lamsbotten zijn vrij goed, vooraal spareribs, en schoederbladden.... mijn honden hebben wat moeite met het verteren van lamsnekken :-\ Soms komt een stuk er weer uit.... :(
Door Truus
#336240
k9 schreef: Hoi,
lamsbotten zijn vrij goed, vooraal spareribs, en schoederbladden.... mijn honden hebben wat moeite met het verteren van lamsnekken :-\ Soms komt een stuk er weer uit.... :(
Spareribs zijn toch varkensbotten?
Door Truus
#336245
Een mergpijpje geef ik niet maar als je het geeft, nooit koken altijd rauw geven. De botstructuur verandert bij het koken en het bot gaat dan splinteren . Ook even doormidden zagen om te voorkomen dat het rond de kaak gaat klemmen.
Laatst gewijzigd door Truus op za 18 jun 2005, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Door 202spots
#336274
Truus schreef: Ook even doormidden zagen om te voorkomen dat het rond de kaak gaat klemmen.
In de lengte door midden zagen bedoel je he Truus??
Bij de plakken schenkel waar 'n stuk bot in 't midden zit
moet je ook uitkijken dat de bot niet om de kaak gaat zitten wanneer de merg er uit is gehaald.
Ik geef trouwens geen grote mergpijpen,(is poten bot)en haal de mergpijp wat in de schenkel zit weg wanneer ze er 5 min.aan gekluifd hebben
Laatst gewijzigd door mahuni op za 18 jun 2005, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Truus
#336276
202spots schreef: In de lengte door midden zagen bedoel je he Truus??
Ja dat bedoelde ik ;) ;D
Door Truus
#336279
Lupa schreef: nee hoor, sparrib is de vorm, dan kun je het bv op de bbq doen
je hebt ook lamssparibben en rundersparribben
Ahhh :D je bent nooit te oud om te leren 8) ;D
Door k9
#336454
Truus schreef: Spareribs zijn toch varkensbotten?
niet lamsspareribs.... ;D Die zijn lamsribben met heel veeeeeeeel vlees..... ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door