Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

#3360635
Wat vinden jullie hiervan? Ik voer zelf geen KVV, maar ik heb zo mijn bedenkingen rondom het voeren van insecten waarvan men niet eens weet of wolven en andere wilde hondachtigen deze insecten normaliter ook zouden opeten.
Kiezebrink heeft een nieuw product KB mix compleet insect konijn. Dit las ik op FB. Dit is de tekst.


------
#3360638
Er was al eerder een hondenbrok met insecten als eiwitbron.
https://www.voerwijzer.com/nieuws/neder ... -insecten/
https://www.voerwijzer.com/nieuws/bugsf ... eiwitbron/

Ik denk dat ik er voor mijn katten niet om sta te springen. KB paard KVV vind ik al een stretch want ik zie in de natuur een kat ook niet zomaar een paard bespringen. Maar voor de afwisseling krijgen ze dat hier wel.

Insecten als eiwitbron kan natuurlijk een interessant gegeven zijn voor honden en katten die bepaalde allergieën hebben. Zo heeft Trovet een hypoallergenic voer wat op de insect BSF (Black Soldier Fly larven) is gebaseerd.
http://www.trovet.nl/2017/09/11/trovet- ... ic-insect/

En als je op Google zoekt dan vind je toch wel wat onderzoeken over de insect BSF als voedselbron. Ik heb ze nog niet gelezen om te zien wat de conclusies daar zijn.

Maar ze weten bij KB zelf dus ook nog niet hoe populair dit artikel hier zal worden :)
Ik zie wel dat het voor het eerst rolletjes zijn van 250gr. Dat had KB nooit.
#3360645
Ik zou er geen probleem mee hebben, eten doen ze het ongetwijfeld, het ruikt toch naar konijn ::)
Armagnac eet met smaak de mieren van het terras, is gek op rozenkevers (en die zijn best harig) en hij lust ook meikevers en vliegen, en de meelwormen die ik voor de buitenvogels koop zijn ook een lekker snoepje.

Maar als eliminatie? Ik denk niet dat je een hond alleen maar met insecten kan voeren al was het alleen maar vanwege de calcium/fosfor verhouding (insecten bevatten heel veel meer fosfor dan calcium). Er zal dus altijd een andere diersoort bijmoeten.
#3360652
pike schreef:Er zit wel een premix in zie ik.
Ja, dat zit in de nieuwe KB Complete Regular en Sensitive ook.
Alleen de andere KB Mix'en (de enkele diersoorten) hebben geen premix.

Als eliminatie wordt de BSF toch ook wel gegeven, zoals in de Trovet brok. Daar zit dan wel weer een koolhydraatbron (rijst) in. Maar goed... dan hebben we het daar over een br.. :censored2:

Met de enkele diersoorten KVV (KB Mix'en) en de barf-methode heb je natuurlijk mogelijkheden zat om te elimineren. Dan denk ik dat insect (met konijn) daar niet echt voor nodig zal zijn. Of je hond of kat moet werkelijk overal allergisch voor zijn. Ik weet niet of dat wel voor kan komen.
#3360673
Ik zie geen probleem. Katten eten buiten ook best wat insecten zoals sprinkhanen, vlinders en vliegen, van wolven weet ik dat niet, maar ik denk niet dat het kwaad kan. Meelwormen en zo worden door zoveel dieren gegeten.
Als enige eiwitbron, zou ik het niet doen, maar dat geldt voor alles. Afwisselen.
#3360674
Ik heb er ook geen probleem mee. Sterker nog, ik vind het op zich wel gaaf. Wat mij dan weer niet aanspreekt is dat er konijn en zalmolie in zit. Dat maakt het voer voor elimineren ook behoorlijk waardeloos. Ik vind het een gemiste kans, eigenlijk. Ze hadden beter een mooie analyse kunnen laten trekken want dikke kans dat als je een prak draait met 100% hele insecten je prima tot juiste verhoudingen komt. Heb je zoiets ongezonds als gekweekte zalmolie ook niet nodig. En waar het dan niet voldoende compleet is: hadden ze het aan kunnen vullen met een premix. Maar, als het alleen bedoeld is ter verbetering van de duurzaamheid: nou, dan vind ik het wel een goed begin!
#3360678
Lizzy schreef:Ik heb er ook geen probleem mee. Sterker nog, ik vind het op zich wel gaaf. Wat mij dan weer niet aanspreekt is dat er konijn en zalmolie in zit. Dat maakt het voer voor elimineren ook behoorlijk waardeloos. Ik vind het een gemiste kans, eigenlijk. Ze hadden beter een mooie analyse kunnen laten trekken want dikke kans dat als je een prak draait met 100% hele insecten je prima tot juiste verhoudingen komt. Heb je zoiets ongezonds als gekweekte zalmolie ook niet nodig. En waar het dan niet voldoende compleet is: hadden ze het aan kunnen vullen met een premix. Maar, als het alleen bedoeld is ter verbetering van de duurzaamheid: nou, dan vind ik het wel een goed begin!
Daar geloof ik niets van. Misschien dat je met de juiste mix aan insectensoorten een goed eiwit en vetgehalte kunt verkrijgen, maar hoe doe je dat met calcium/fosfor?

http://www.topinsect.net/swfiles/files/ ... nds_58.pdf


En hoe zit het met het voer dat de insecten krijgen? Sprinkhanen krijgen gras maar meelwormen worden toch op meel gekweekt? Zitten ze dan niet vol met gluten? :-\
#3360680
Lizzy schreef:Ik heb er ook geen probleem mee. Sterker nog, ik vind het op zich wel gaaf. Wat mij dan weer niet aanspreekt is dat er konijn en zalmolie in zit. Dat maakt het voer voor elimineren ook behoorlijk waardeloos. Ik vind het een gemiste kans, eigenlijk. Ze hadden beter een mooie analyse kunnen laten trekken want dikke kans dat als je een prak draait met 100% hele insecten je prima tot juiste verhoudingen komt. Heb je zoiets ongezonds als gekweekte zalmolie ook niet nodig. En waar het dan niet voldoende compleet is: hadden ze het aan kunnen vullen met een premix. Maar, als het alleen bedoeld is ter verbetering van de duurzaamheid: nou, dan vind ik het wel een goed begin!
Geen idee hoe het zit met de gluten! Dat is wel een goeie vraag!
#3360694
Volgens mij worden ze vlak voor het doden zonder voedsel gehouden zodat alles uit het systeem is. Bij insecten gaat dat vrij snel.

Ik ben wel benieuwd naar de voedingswaarde-analyse. En ik vind het jammer van de zalmolie, wat dat vinden mijn katten niet lekker. Maar ik wil het wel proberen. Ik vind het een erg mooi initiatief.
#3360699
Ik vraag me dus af of honden niet juist allergisch er op reageren als je grotere hoeveelheden insecten gaat voeren. Het is immers een ander soort eiwit. Mijn honden weigeren namelijk voedsel als daar een made van iets in zit. Meegemaakt bij gekochte gedroogde pens waar levende larven in bleken te zitten Ze weigerden dit te eten en heb toen heb de pensstaven nader bekeken buiten. kwamen die larven er uitzetten gewoon walgelijk.. Ik heb hoogstens gezien dat ze een enkele keer een dikke vlieg vangen en die opeten, maar dat is maar zeer sporadisch.
#3360704
Aquillo schreef:Ik vraag me dus af of honden niet juist allergisch er op reageren als je grotere hoeveelheden insecten gaat voeren. Het is immers een ander soort eiwit. Mijn honden weigeren namelijk voedsel als daar een made van iets in zit. Meegemaakt bij gekochte gedroogde pens waar levende larven in bleken te zitten Ze weigerden dit te eten en heb toen heb de pensstaven nader bekeken buiten. kwamen die larven er uitzetten gewoon walgelijk.. Ik heb hoogstens gezien dat ze een enkele keer een dikke vlieg vangen en die opeten, maar dat is maar zeer sporadisch.
Meneer Ko had hier een stuk gedroogde runderkophuid begraven, na een paar dagen weer opgegraven en was daar lekker op gaan knagen. De maden liepen eruit... :o :puke: We hebben het afgepakt, weggegooid en hem iets anders gegeven, maar daar was hij het eigenlijk niet mee eens...

Insecten als hoofdbestanddeel van voeding voor honden is misschien niet wenselijk, maar als aanvulling zie ik eigenlijk geen probleem. Wolven, wilde honden, vossen, coyotes, etc. eten volgens mij zo nu en dan ook insecten netals wortels, fruit enzovoort.
#3360849
Aquillo schreef:Ik vraag me dus af of honden niet juist allergisch er op reageren als je grotere hoeveelheden insecten gaat voeren. Het is immers een ander soort eiwit. Mijn honden weigeren namelijk voedsel als daar een made van iets in zit. Meegemaakt bij gekochte gedroogde pens waar levende larven in bleken te zitten Ze weigerden dit te eten en heb toen heb de pensstaven nader bekeken buiten. kwamen die larven er uitzetten gewoon walgelijk.. Ik heb hoogstens gezien dat ze een enkele keer een dikke vlieg vangen en die opeten, maar dat is maar zeer sporadisch.
Als er maden op vlees zitten, duidt dat erop dat er teveel vocht in zit waardoor het ook bederft. En maden scheiden zelf zure stoffen uit om het vlees aan te tasten zodat ze het kunnen eten. Ik denk eerder dat dat het probleem is dan dat het om de made gaat.

Bij het product van Kiezebrink zijn de insecten schoongemaakt en zitten er dus geen rottingsresten in.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door