Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3360495
Hallo allemaal

Ik hoop dat dit lukt zo? Anders moet ik even alles over typen. Ik moet binnenkort een bestelling doen, maar ik heb nogal moeite met het totaalplaatje en dan bedenken hoeveel ik van wat moet bestellen....
Dus ik moet het echt uitschrijven voor
Mezelf.

Ik wilde dit menu dan een week of 4 geven, en dan weer wat nieuws samenstellen.

Maar ik vroeg me af of ik met dit menu op de goede weg ben? ( de gewichten kunnen in het echt natuurlijk wel wat variëren..)


Groente krijg ik er momenteel nog niet in.... maar daar wordt aan gewerkt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Bijlagen
IMG_1765.jpg
IMG_1765.jpg (442.04 KiB) 5436 keer bekeken
#3360498
Ja, het is een mooi begin hoor.
Mooie afwisseling.
Geitenrib is wel geen beginnersbot. Enkel heel jonge geitenribben zijn geschikt, en tenzij het melklammetjes zijn ( de grootte van een stevig konijn) , is het gevorderd bot.

Wat zijn precies je percentages? Want vb kippenmaag is eigelijk niet echt spiervlees. Maar ik weet niet onder wat je dat schaart?
Als je een dag pens wil voeren, zou ik wel je vleesbot wat lager instellen. Gewoon omdat je nu elke dag meer dan 50% vleesbot gaat voeren en dat kan wel verstopping geven.
Door Lizzy
#3360501
anne-marie.schilperoord schreef:Hallo allemaal

Ik hoop dat dit lukt zo? Anders moet ik even alles over typen. Ik moet binnenkort een bestelling doen, maar ik heb nogal moeite met het totaalplaatje en dan bedenken hoeveel ik van wat moet bestellen....
Dus ik moet het echt uitschrijven voor
Mezelf.

Ik wilde dit menu dan een week of 4 geven, en dan weer wat nieuws samenstellen.

Maar ik vroeg me af of ik met dit menu op de goede weg ben? ( de gewichten kunnen in het echt natuurlijk wel wat variëren..)


Groente krijg ik er momenteel nog niet in.... maar daar wordt aan gewerkt!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik weet niet of je hond al vleesbot gewend is? Maar zo niet: zou ik geen geitenrib doen. Dat is echt vleesbot voor een gevorderde hond. Aangezien er verder vrij veel nek op je menu staat, heb ik het idee dat je hond nog niet veel gewend is? Ik zou trouwens 1 keer kippennek of eendennek vervangen door eend of kipkarkas. Ik vind 3 keer nek erg veel, het bevat erg veel calcium.

Verder vind ik het er goed uit zien! Wat ik je wel aanraad toe te voegen aan je menu is vette vis. Zo'n twee keer per week een sardientje of panharing ofzo. En twee keer per week een rauw eitje is ook een goede toevoeging. Je hond heeft de vitamine D in vette vis ook wel nodig. En het is goed voor de omega 3 vetzuren.
#3360507
Bedankt voor de tips

Ik wilde 50%botvlees
25 procent orgaanvlees
En 25 procent spiervlees.

Wat bedoel je precies met, als ik 1 dag pens wil geven? Dat ik dan wat minder botvlees moet geven? Of botvlees juist combineren met pens ( omdat dat wat meer laxeert?)

En is het verstandiger om een keer kippennek te vervangen voor een kippenvleugel? (Ivm calcium?)

De geitenribben gaan gelukkig er goed in. Ik had deze de eerste keer al besteld.. en ze verdraagt het goed!

Kan markreel uit blik ook? ( op waterbasis) dat lust ze..

En lamsstrot en lamsnek.... ( geen idee wat het verschil is) zou dat ook wat kunnen zijn? En is dat dan botvlees?

Dankjullie wel voor het meedenken alvast


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Door Lizzy
#3360509
anne-marie.schilperoord schreef:Bedankt voor de tips

Ik wilde 50%botvlees
25 procent orgaanvlees
En 25 procent spiervlees.
Dit is prima. Ideale hoeveelheid vleesbot ligt wel 5% lager. Ik zou toch proberen naar de 45% te gaan en 5% groenten te gaan voeren. Om te beginnen misschien gekookt? Gekookte witlof, andijvie, courgette, pompoen: gaat er meestal goed in!

Het is trouwens vleesbot. Detail, maar dan weten wij waar je het over hebt :)
Wat bedoel je precies met, als ik 1 dag pens wil geven? Dat ik dan wat minder botvlees moet geven? Of botvlees juist combineren met pens ( omdat dat wat meer laxeert?)
Die laat ik liggen voor PoP :)
En is het verstandiger om een keer kippennek te vervangen voor een kippenvleugel? (Ivm calcium?)
Ja, dat kan ook.
De geitenribben gaan gelukkig er goed in. Ik had deze de eerste keer al besteld.. en ze verdraagt het goed!
Laten we hopen dat dat zo blijft dan.
Kan markreel uit blik ook? ( op waterbasis) dat lust ze..
Ja, dat kan ook maar rauw is beter.
En lamsstrot en lamsnek.... ( geen idee wat het verschil is) zou dat ook wat kunnen zijn? En is dat dan botvlees?
Lamsstrot is de strot dus de slokdarm zeg maar. Lamsnek is de nek, dus het bot. En dat is erg hard. Ik vind het een afrader.
#3360511
Als je 50% van je menu vleesbot voert, maar 1 dag enkel pens geeft, verdeel je je vleesbot over 6 dagen ipv 7. Hierdoor voer je op een dag 180g vleesbot en 135gr spier/orgaan. Dat is dus meer dan 50% vleesbot. 6 dagen na elkaar voer je zo beduidend meer dan de helft vleesbot op een dag.
Het kan zijn dat je hond daar te harde ontlasting van krijgt. Als dat niet zo is, kan dat prima he, maar ik verwacht van wel. En dan zak je dus beter wat in vleesbotgehalte. ;)

Hoeveel voer je dan trouwens van elk orgaandeel? Is dat 15% pens en 10% rest? En de maagjes dan bij spier? If hoe reken je dat?
#3360597
Ik wist eigenlijk niet of de maagjes bij orgaanvlees horen, of bij de categorie spiervlees. Waar laten jullie het onder vallen?

Ik had bedacht dat ik 25 procent orgaanvlees zou geven waarvan de helft pens. Dus 12,5 procent hart lever en nier.

Maar aangezien ik nu een menu heb gemaakt van 7 dagen. ( en dus 1
Dag pens) komt dat misschien niet helemaal Goed uit?

Bedankt voor de groententips. Ik ga het eens proberen om het eerst gekookt te voeren.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
#3360600
1 dag is ongeveer 14% van een menu wanneer de dagen gelijk verdeeld zijn.
Dus als je 1 dag pens geeft, voer je ofwel 14% pens, ofwel geef je die dag een andere hoeveelheid. Dat kan he.

Weet je eigenlijk hoe je hond op een dag pens reageert? Hoe is de ontlasting de dag erna?
Als je dat nog niet weet, zou ik dat eerst eens testen.


Maagjes vallen onder orgaan. Ze zijn minder nuttig voor een hond maar als je effectief 12,5% orgaan zou gaan voeren ( dus minder pens), kan je daar wel een beetje maagjes bij doen.
#3360602
Dankjewel!
Ze reageert erg goed op
Pens, geen erg dunne ontlasting ( gelukkig).
Ik heb een hondje met een sterke maag denk ik

Ik zit nu mijn bestellijstje te maken, en ik heb een keer kippennek geschrapt en hiervoor neem ik een kippenkarkas.


Ik ben blij dat ik hier advies kan vragen, want ik vind het toch nog een behoorlijk gevogel hoor!!
En ik blijf het wel spannend vinden, geef ik niet te veel van het ene, ( ik had iets gelezen over te veel vitamine binnenkrijgen bij bepaald orgaanvlees).
Of te kort van het andere.

Zoals het er nu uitziet ben is er niet iets waar een overkill aan is toch?






Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door