Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3357699
Nu de bevalling voor de deur staat ben ik me alvast aan het inlezen over hoe ik Rox moet voeren als ze bevallen is

Dit las ik in de bieb:

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Volgens de boeken heeft een teef tijdens het zogen geen koolhydraat nodig. Toch hebben veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 20% spiervlees (de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid vleesbot die je voert) en voor de rest lekkere extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, vette vis zoals sardien, etc.

Volgens Ian Billinghurst heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

En dan mijn vragen :biggrin2:

Geef de teef zoveel eten als ze wil
Klinkt in mijn ogen logisch als je 10 puppen moet voeren, maar hoe zit dat met een klein nest?

Je kunt nu de volgende percentages voeren : 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (incl pens), 10 % a 20 % spiervlees
Moet ik dat nog opvoeren de eerste paar dagen (gezien ze nu op 25% vleesbot, 5% groente, 25% orgaan (incl pens), 30 % spiervlees, 15% koolhydraten zit ?

Veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).
Geef ik dit gewoon als extra ? Omdat ik het nergens zie staan in de percentage verdeling ?

Levertraanolie
Is dit echt nodig ? Dit geef ik nooit, maar als het nodig is dan ga ik het halen uiteraard (en welke is dan ok ?)

Normale percentages
Vanaf welk moment ga je weer voeren conform de "normale" BARF percentages ?

Sorry voor al mijn vragen, maar wil het gewoon goed doen en zorgen dat mijn meisje niets tekort komt ;)
#3357715
Monique77 schreef:Nu de bevalling voor de deur staat ben ik me alvast aan het inlezen over hoe ik Rox moet voeren als ze bevallen is

Dit las ik in de bieb:

Na de bevalling, gedurende het zogen, kan de hoeveelheid bot weer omhoog geschroefd worden naar zo'n 50% en zelfs 60% vleesbot. Tijdens het zogen heeft de teef meer calcium nodig (en dus niet tijdens de zwangerschap). Geef de teef zoveel eten als ze wil. Ze heeft nu vooral vleesbotten nodig voor de calcium en fosfor nodig. Volgens de boeken heeft een teef tijdens het zogen geen koolhydraat nodig. Toch hebben veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).

Je kunt nu de volgende percentages gaan voeren: 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (inclusief pens), 10% a 20% spiervlees (de hoeveelheid is afhankelijk van de hoeveelheid vleesbot die je voert) en voor de rest lekkere extra's zoals zuivel, eieren, gemalen rauwe noten, vette vis zoals sardien, etc.

Volgens Ian Billinghurst heeft een zogende teef elke dag levertraanolie nodig. En de dosering is: voor een teef van 25 kilo geef je 3 tot 4 ml levertraanolie per dag.

En dan mijn vragen :biggrin2:

Geef de teef zoveel eten als ze wil
Klinkt in mijn ogen logisch als je 10 puppen moet voeren, maar hoe zit dat met een klein nest?
Zogen kost ontzettend veel. Veel energie, veel alles. Dus je mag echt wel wat meer voeren dan dat ze normaal eet. Ik zou dat even op het oog doen. De meeste teven zijn na de bevalling ontzettend mager en kunnen maar moeilijk hun gewicht vasthouden. Als jouw schatje dat ook heeft: lekker veel voeren! Mocht ze nou gewoon normaal zijn: ietsjes meer voeren en even aankijken. En mocht ze vetjes worden: minder voeren, ongeveer wat ze at voor de dracht.
Je kunt nu de volgende percentages voeren : 50% a 60% vleesbot, 10% groenten, 20% orgaanvlees (incl pens), 10 % a 20 % spiervlees
Moet ik dat nog opvoeren de eerste paar dagen (gezien ze nu op 25% vleesbot, 5% groente, 25% orgaan (incl pens), 30 % spiervlees, 15% koolhydraten zit ?
Hoe bedoel je? Ik vrees dat ik je vraag niet begrijp :-[ . Je moet dus van de huidige percentages naar de percentages 50% vleesbot (door het zogen heeft het lichaam erg veel calcium nodig), 10% groenten, 20% orgaanvlees (mag van mij ook 25% zijn en dan 5% groenten) en 10% a 20% spiervlees. Ik heb trouwens ook iets koolhydraat gegeven tijdens het zogen omdat teven het vaak moeilijk vinden om hun glucoselevel op peil te houden. Als ze weinig melk geeft en ze moet meer geven kun je geweekte havermoutvlokken geven (24 uur laten weken in geitenmelk of water) en als ze genoeg melk geeft kun je zilvervliesrijst of zoete aardappel geven. Ik gaf dit als extra.
Veel fokkers de ervaring dat een teef tijdens het zogen nog steeds wel koolhydraat nodig heeft, om het glucosepeil op peil te houden. Rauwe honing levert veel koolhydraten en kan goed gecombineerd worden met rauwe geitenmelk (de teef heeft tijdens het zogen ook behoefte aan extra vocht).
Geef ik dit gewoon als extra ? Omdat ik het nergens zie staan in de percentage verdeling ?
Hahahaha, ja, dit dus (ik had bij je vorige vraag deze vraag nog niet gelezen). Melk met rauwe honing mag ook en dat is dan een extra.
Levertraanolie
Is dit echt nodig ? Dit geef ik nooit, maar als het nodig is dan ga ik het halen uiteraard (en welke is dan ok ?)
Ik heb het niet gegeven. Ik heb wel vette vis gegeven. En eieren. En zuivel (geitenmelk van de bio geitenboerderij, hoewel die geiten helaas nooit de zon zien dus ik moet nog zien hoeveel vitamine D daar nou werkelijk in zit) en lever. Dat levert naar mijn mening voldoende vitamine D op. Maar, ik denk dat 25% orgaanvlees, waarvan 15% lever, hart en nier.
Normale percentages
Vanaf welk moment ga je weer voeren conform de "normale" BARF percentages ?

Sorry voor al mijn vragen, maar wil het gewoon goed doen en zorgen dat mijn meisje niets tekort komt ;)
Als de pups niet meer zogen.
#3357750
Dank je wel weer voor je snelle en uitgebreide reactie Lizzy :-*

En qua percentage bedoel ik het als volgt
Ze eet nu in haar laatste week dracht op 25% vleesbot enz enz
Ze moet naar 50-60% vleesbot

Stel ze bevalt zondag, dan krijgt ze (denk ik) maandag 35% vleesbot / dinsdag 45% vleesbot / woensdag 55% vleesbot

Of geef je maandag direct 55% vleesbot

Sorry ben nogal een aparte met dit en wil het precies goed doen :-[
#3357761
Als ze zondag bevalt, dan eet ze maandag een eenvoudig hapje eten en drinkt een lekker bouillonnetje. Mijn teven willen de eerste dag liever zo veel mogelijk bij hun puppen blijven en gunnen zich amper tijd om te eten. Ik ga daarin mee en voer gemalen voer, lekker makkelijk en geef dat in de kist.
Met een paar dagen gaat die drang iets over en dan gunnen ze zich wel tijd om in de ren wat te eten. Ik houd niet van botten kluiven in de kist, vind ik gewoon niet fris. Dus wachten tot ze voldoende rust hebben om even weg te gaan en wat te eten. Hetzelfde geldt voor drinken, de eerste dagen bied ik het aan, maar binnen korte tijd staan ze wel op om even wat te drinken. Met een paar dagen is de gang er in en eten ze veel van hun normale menu, erg genoeg geen menu voor een zogende teef, maar eerlijk gezegd bevalt ook een gewoon menu goed. Er is tot nu toe altijd voldoende melk voor de pupjes, ook voor een groot nest, dus ik ben tevreden.
Eerst maar hopen op gezonde puppen en een teef, die goed te pas is, dan vooral lekker drinken en daarna eten. Net hoe het zal gaan.

Het gaat nu echt spannend worden.
Eerlijk gezegd haat ik die periode en we zijn heel dankbaar, als alles goed gaat.

Hanny
#3357769
Monique77 schreef:Dank je wel weer voor je snelle en uitgebreide reactie Lizzy :-*

En qua percentage bedoel ik het als volgt
Ze eet nu in haar laatste week dracht op 25% vleesbot enz enz
Ze moet naar 50-60% vleesbot

Stel ze bevalt zondag, dan krijgt ze (denk ik) maandag 35% vleesbot / dinsdag 45% vleesbot / woensdag 55% vleesbot

Of geef je maandag direct 55% vleesbot

Sorry ben nogal een aparte met dit en wil het precies goed doen :-[
Oh zo! Ik gaf haar die maandag direct 50% vleesbot (en ik weet het niet meer 100% zeker maar misschien zelfs wel 60%, de eerste dagen). Een mooie calcium boost voor die eerste melk aanmaak. Ik gaf in de eerste dagen gewoon makkelijk vleesbot. Eendennek en kippenvleugels (en in de vleugels: daar zette ik minimaal 2 keer de snoeischaar in). Dus dat was kraak-kraak-kraak, weg vleesbot. En bij mij kreeg ze dat naast de werpkist. Nou zijn Dalmatische Honden ook wel van die types die eten ontzettend belangrijk vinden, dus al kwam ze om een plas te doen echt de werpkist niet uit, voor eten kwam ze dat wel. En dat was inderdaad wel een beetje hap-slik-weg maar met zulke vleesbotten vind ik dat persoonlijk niet eng, niet bij de grootte van onze honden.

Ik liet Bisq dus ook niet in de werpkist eten maar wel gewoon vlak ernaast (op een ondertafellaken). Overigens was het wel prachtig, toen de pups wat ouder werden, gaf ik haar eten, rende ze naar haar bakje vol geluk (haar pups) en braakte ze alles daar uit :biggrin2: . Ik vond dat ze daar recht op had, na haar moeilijke kraamtijd (ze heeft natuurlijk maar een dag of 8 haar pups kunnen zogen). De pups vonden het geweldig trouwens, toen ze een week of 4 waren :biggrin2: . Was natuurlijk gewoon wel lastig dat Bisq zo niet dikker werd (ze was echt mager), dus ik gaf haar dan een tweede portie waarmee ze niet meer naar de werpkist mocht rennen. En ze mocht het ook niet iedere dag (niet als ze ingewikkeld vleesbot op het menu had staan zoals karkas), maar ze mocht het best wel vaak.
#3359629
Ok, mijn meisje gaat nu echt wel heel erg invallen dus we moeten meer gaan voeren (ondanks dat ze al van allerlei dingen extra krijgt en haar menu op een hoger gewicht is gebaseerd)

Nu ben ik een pietje precies, maar moet ik me met bijvoeren ook echt aan het menu houden ?
Dus stel ik wil elke dag zo'n 40% - 50% meer voeren dan dat ze nu krijgt, moet ik daarmee dan ook precies de BARF verhoudingen aanhouden mbt de percentages vleesbot/orgaan/spiervlees/groente ed , of mag ik gewoon dagelijks bv een karkas met wat spiervlees (of orgaan) extra geven?
#3359646
Lizzy schreef:Alles mag natuurlijk :) . Maar ik zou het zo ook doen. De belangrijkste periode heeft ze nu achter de rug. Ik zou wel altijd vleesbot erbij geven, aangezien ze extra calcium nog steeds goed kan gebruiken.
Ik snap je antwoord niet geloof ik :-[

Bedoel je dat het prima is om dagelijks vleesbot met wat spiervlees extra te geven, zonder alles ovb een menu te geven?
#3359648
Monique77 schreef:Ik snap je antwoord niet geloof ik :-[

Bedoel je dat het prima is om dagelijks vleesbot met wat spiervlees extra te geven, zonder alles ovb een menu te geven?
Ja, dat is exact wat ik bedoel. Het komt nu niet meer zo ongelofelijk krap. Wat ik alleen niet zou doen is alleen extra spiervlees of orgaanvlees geven, omdat ze nog melk geeft en daarom voldoende calcium nodig heeft. Dus ik zou geven wat je haar normaal geeft aan menu + extra vleesbot + spiervlees of extra vleesbot + pens of extra spiervlees + orgaanvlees.
#3359656
Lizzy schreef:Ja, dat is exact wat ik bedoel. Het komt nu niet meer zo ongelofelijk krap. Wat ik alleen niet zou doen is alleen extra spiervlees of orgaanvlees geven, omdat ze nog melk geeft en daarom voldoende calcium nodig heeft. Dus ik zou geven wat je haar normaal geeft aan menu + extra vleesbot + spiervlees of extra vleesbot + pens of extra spiervlees + orgaanvlees.

Top !
Dank je wel voor je snelle reactie :-*
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door