Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

#3354224
Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb een cane corso van 1 jaar jong, dus nog volop in de groei (in de breedte niet in de hoogte), ze weegt ongeveer 44 kg

Momenteel geven we kvv maar dat weigert ze vaak. Kippennekken en ruggen eet ze wel vlot, wat voor mij een push richting barf geeft.

Volgens de formule hier kwam ik op volgende verhoudingen

Willen jullie eens kijken of het qua samenstelling ok zit?
Ik ben er al achter dat ik iets te veel gevogelte geef?

45% vleesbot = 450gr
10% groente = 100gr
20% orgaan = 200 gr met max 10% pens
25% spiervlees = 250 gr

Ik zou alle dagen 100gr pens en 100 gr groentemix geven
Op maandag
Paardenvlees
Eendenhart
Eendenrug

Dinsdag
Kalkoenvlees
Kippenlever
Eendennek

Woensdag
Rundvlees
Lamslong
Kalkoennek

Donderdag
Kippendijvlees
Rundernier
Rundstaart

Vrijdag
Kippenmdm (Da's nog een twijfelgeval) eventueel vervangen door lam
Kippenmaag
Kwartelrugstuk

Zaterdag
Paardenvlees
Rundhart
Parelhoenrug

Zondag volledige kwartels
#3354355
Charlotje schreef:Hallo, ik ben nieuw hier. Ik heb een cane corso van 1 jaar jong, dus nog volop in de groei (in de breedte niet in de hoogte), ze weegt ongeveer 44 kg

Momenteel geven we kvv maar dat weigert ze vaak. Kippennekken en ruggen eet ze wel vlot, wat voor mij een push richting barf geeft.

Volgens de formule hier kwam ik op volgende verhoudingen
Ohhhhh sorry dat ik nu pas reageer! Ik heb je topic eerder niet gezien :-[ :-[ :-[
Willen jullie eens kijken of het qua samenstelling ok zit?
Ik ben er al achter dat ik iets te veel gevogelte geef?

45% vleesbot = 450gr
10% groente = 100gr
20% orgaan = 200 gr met max 10% pens
25% spiervlees = 250 gr
Qua percentages zit je hier prima!
Ik zou alle dagen 100gr pens en 100 gr groentemix geven
Op maandag
Paardenvlees
Eendenhart
Eendenrug

Dinsdag
Kalkoenvlees
Kippenlever
Eendennek

Woensdag
Rundvlees
Lamslong
Kalkoennek

Donderdag
Kippendijvlees
Rundernier
Rundstaart

Vrijdag
Kippenmdm (Da's nog een twijfelgeval) eventueel vervangen door lam
Kippenmaag
Kwartelrugstuk

Zaterdag
Paardenvlees
Rundhart
Parelhoenrug

Zondag volledige kwartels
Ziet er super uit! Je kunt zien dat je je huiswerk hebt gemaakt. Je hebt voldoende diersoorten en ook voldoende afwisseling. Ik denk alleen dat het misschien lastig wordt om rundernieren te kopen, aangezien van runderen boven een bepaalde leeftijd de nieren niet meer verkocht mogen worden (omdat ze dan teveel cadmium bevatten). Je zult dan kalfsnier moeten nemen. Of lamsnier, kan ook goed. En aangezien je nog niet zoveel lam in je menu hebt, zou ik voor lamsniertjes gaan. Runderstaart zou ik wel serieus schrappen van je menu, als ik jou was. Veel te hard. Ik zou dat vervangen door of parelhoen of kwartel. En later kun je dat ook vervangen door zachte reeribben bijvoorbeeld. Kalkoennek: soms heb je echt maten kalkoennek, die zijn enorm! En ik heb een hond gehad die zo'n nek in 1 keer probeerde in te slikken. En dat was niet fijn, zeg maar. Ik zou deze daarom voor de zekerheid met een (vlees)hamer eerst goed plat slaan (buiten :biggrin2: ).

Wat ik ook nog mis in je menu is vette vis. Ik raad je aan om een keer of twee per week een klein vet visje te voeren zoals sardien. Gewoon rauw en heel. En verder mag je ook een rauw eitje of 3 per week voeren.
#3354380
Bedankt voor je reactie :)

Ik heb goed rondgekeken voor het samenstellen ;)
Rundernier had ik online gevondenmaar zal ik idd vervangen door lamsniertjes.

Staart: parelhoen :)
Kalkoennek gaat hier goed maar bedankt voor de waarschuwing :)
(van mijn schoonmoeder een wat zij dacht kalkoenbil gekregen maar was dus een nek met borstkas... quynh heeft de nek half opgegeten en al aan het karkas liggen knagen ook)

Af en toe een ei gaat er sowieso bij. Vis had ik niet ingecalculeerd omdat ze bij kvv met zalm erge diarree krijgt en ik er eigenlijk van uit ging dat ze hier waarschijnlijk gewoon niet tegen kan (zelfde met visolie... het spuit er dan uit)
#3356277
Even een kleine update. Ik geraakte er niet toe te bestellen wegens te volle vriezer.
Daarom maar blijven aanmodderen met andere kvv en brokken (allemaal 1 maal halfslachtig ontvangen en 2e en lagere malen geweigerd...)
Vandaag kippenlever en rundsschenkel gehaald en we hadd3n nog kippennek liggen... Behalve de levertjes heeft ze in tijden niet zo smakelijk gegeten!
Is dat een smaak dat ze gewoon moet worden of lust ze het gewoon niet... maar de rest was een enorme overwinning!
#3356306
Charlotje schreef:Even een kleine update. Ik geraakte er niet toe te bestellen wegens te volle vriezer.
Daarom maar blijven aanmodderen met andere kvv en brokken (allemaal 1 maal halfslachtig ontvangen en 2e en lagere malen geweigerd...)
Vandaag kippenlever en rundsschenkel gehaald en we hadd3n nog kippennek liggen... Behalve de levertjes heeft ze in tijden niet zo smakelijk gegeten!
Is dat een smaak dat ze gewoon moet worden of lust ze het gewoon niet... maar de rest was een enorme overwinning!
RUnderschenkel is ongeschikt voor een BARF menu. Dus daar kun je voor jezelf beter soep van koken of bone broth voor je hond. Maar dit moet je echt niet geven.

Lever vinden veel honden vies. Je kunt het in kleine stukjes snijden/knippen en mengen met pens. Als ze het dan nog niet moet kun je biologische lever proberen. En als ze dat ook niet moet kun je de lever even bakken in kokos of olijfolie. Of drogen in oven of droogmachine (dehydrator).
#3357204
Paar dagen verder. Nier wordt niet gesmaakt (van geen enkel dier) ook gebakken gaat het er niet in.
Lamslong vindt ze heerlijk, rundslong heeft ze het wat lastig mee.

Ik merk wel dat ze beter eet als het warm is.... dus even in de pan ermee....
#3357216
Charlotje schreef:Nee dat nog niet... Dat proberen we dit weekend
Hart eet ze wel graag trouwens
De belangrijkste orgaanvleessoorten zijn lever, hart en nier. Het mooiste is als je het alle 3 naar binnen weet te krijgen bij je hond.
#3358205
Sinds een paar dagen weer weigeren...
Konijn, rund en kip dat ze eerst wel at nu niet meer.
Pens eet ze ook weer niet meer... zonet een grote bak met persbrok (met 1 dobbelsteentje gedroogde trainer met pens en rund verkruimeld) die was op 10 minuten op... ik zit met de handen in het haar momenteel.
Kvv wordt geweigerd en barf nu dus ook weer....
#3358223
Charlotje schreef:Sinds een paar dagen weer weigeren...
Konijn, rund en kip dat ze eerst wel at nu niet meer.
Pens eet ze ook weer niet meer... zonet een grote bak met persbrok (met 1 dobbelsteentje gedroogde trainer met pens en rund verkruimeld) die was op 10 minuten op... ik zit met de handen in het haar momenteel.
Kvv wordt geweigerd en barf nu dus ook weer....
Ze is ook wel op een leeftijd... Moet ze loops worden?
Ik neem aan dat de dierenarts geen lichamelijke oorzaken kan vinden? Als er niks aan de hand is, is het voor mij heel simpel. Ik zet de bak neer, ik geef ze een paar seconden tijd om aan het eten te beginnen en het op te eten en zo niet? Haal ik het direct weg en geef ik het pas de volgende maaltijd opnieuw. Ze moeten wel weten: niet eten = honger en mama gaat niet lopen soebatten.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door