Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Aradia
#3356889
Ik heb een Turkse angora van bijna 13 jaar oud. Sinds een poos had hij een "wondje" op zijn kop, die niet overgaat.
Hij heeft zijn wintervacht in de zomer (altijd al gehad) maar wij hadden hier in mei een overstroming in huis en dus veel vocht en een warme zomer. Onze poes die wij tot afgelopen maandag nog hadden was oud en waste hem de laatste maanden stelselmatig.
Hij had dit keer veel meer klitten in zijn vacht en zijn huid leek gevoeliger, want hij wilde absoluut niet gekamd worden. Klitten wegknippen was al een probleem. Nu ontdekken we steeds meer plekken waar klitten hebben gezeten, waar ook de huid korsterig is. Hij is 2x op schurft getest en op schimmels, dat is het volgens de dierenarts niet. De plekken lijken rustiger te worden om vervolgens toch weer wittige korstjes te krijgen.
Ik heb aurimic gekregen (met pretniselon) om op de huid te smeren. Dat lijkt niet echt iets te doen. Zelf was ik al begonnen met Sulfur d6 en d30 en met calcium fluoratum. Hij is beter doorkambaar en de vacht zit er minder groezelig uit, maar de plekjes komen en gaan. Er groeit wel weer nieuw haar. Hij wast zich wel meer, maar hij lijkt niet echt jeuk te hebben.
Ik weet echt niet wat het kan zijn en wat ik er aan kan doen. Hij eet geen vis, zalmolie krijg ik er ook nauwelijks in. :(
HELP!!
Eerste foto is plekje op de kop, die zit er al sinds juni en er blijft een korst op zitten. Tweede is recent en was gistermorgen rustig.
Bijlagen
20181007_170554.jpg
20181007_170554.jpg (2.54 MiB) 7507 keer bekeken
20181007_170522.jpg
20181007_170522.jpg (2.97 MiB) 7507 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356911
Het worden geen vochtige kale, roze plekken he? Das nl typisch voor voedselallergie, maar dat lijkt ook niet bij je verhaal te passen.

Ik zou het eigenlijk niet weten.
Demodex? Misschien zijn er nog andere mijten?
Ik weet ook niet of vlooien allergie zich zo manifesteert. Ik dacht eerder door jeuk en dan wondjes krabben.
Hier krabt hij niet echt aan zeker?

Andere DA opzoeken?
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3356912
Nee hij wast zich alleen meer. ik heb tussen de bos haar nog geen kale roze plekken gevonden. Voor schimmels is ereea naar een lab gedtuurd en gekeken met een blauwe lamp. Voor schurft hebben twee dierenartsen het onder de microscoop gehad
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356913
Er zijn wel meer mijtachtige parasieten hoor. Die zie je iet allemaal met een onder de microscoop.
En iets bacterieel kan misschien ook nog, al lijkt me dat sterk.
Er is een schimmel een ingezet dan? Op uitgetrokken haren, of afgeknipt?
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3356935
Er is huid en haarschraapsel 2x onder de microscoop bekeken. Test met de schimmel is met een borsteltje over haren en huid geborsteld en dat is opgestuurd.
Iets bacterieels leek DA inderdaad ook niet. Heb ik mezelf nog niet in verdiept.
het predsnisonsmeersel lijkt in ieder geval niets positiefs te doen.
hij eet geen voer met zalmolie en geen sardine. Zalm, tonijn en makreel nog niet geprobeerd.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356939
Voor een schimmel kweek kan je beter uitgetrokken haren opsturen. Dus haren waar de wortel nog aanhangt. En de korsten ook. In beide kan wat worden gevonden. De haren zelf is eigenijk weinig nuttig. Gewoon in een dichtgevouwen papiertje of klein zakje opsturen.
Vele dierenartsen weten niet hoe ze het best staal nemen voor schimmels hoor.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3357013
Vragen over homeopatische middelen kan je denk ik het beste aan je eigen kwakzalver homeopaat stellen. Die weet immers wat hij heeft voorgeschreven en waar het allemaal wel of niet voor dient.


Hoe is de vacht van poes momenteel? Nog steeds (extreem) vol? Als er nog steeds klitten inzitten, moeten deze er echt eerst uit. Als het niet lukt met borstel, dan maar de schaar/tondeuze erin. Lukt je dat zelf niet, dan zijn er ook hier en daar in NL kattentrimmers. En anders bij de dierenarts mbv een roesje. De huid onder de klitten gaat namelijk broeien en uiteindelijk kapot.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3357026
Dat de klitten eruit moeten en desnoods met de schaar en/of tondeuse, weet ik ook.
Hij is al 13 jaar. Done that, been there.
Maar de klitten zijn deze zomer (met zijn wintervacht) extremer. Waarschijnlijk door de extreem hete zomer en het feit dat wij voor de zomer veel vocht in huis gehad hebben.
Bijna alle klitten zijn eruit nu.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3358329
De problemen zijn verholpen dankzij de middelen van de "kwakzalver" zoals het in de vorige berichten zo vriendelijk genoemd werd.
De plekken op de kop waren toch anders als die op de rest van het lijf en zijn met iets anders behandeld.

Inmiddels is hij ook bijna uit zijn wintervacht en heeft hij geen klitten meer. Hetgeen er zat had ik er al uitgeknipt.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367614
Mijn excuses voor de laatste reactie. Wederzijds respect vind ik een belangrijk iets.

UPDATE:
Inmiddels heeft hij weer een mooie vacht en heeft geen klitten meer. Bloedwaardes zijn gecheckt door DA. Die zijn goed. Er zijn geen schimmels aangetroffen.
Maar de "talgbultjes" komen nog. Ook de korstjes op zijn lijf zitten er nog. Hij is door de DA op TROVET gezet met insecteneiwit. Hij is er niet erg blij mee.

MAAR:
Ondertussen krijgt hij dit voer nu drie weken. Er zijn niet veel meer plekken bijgekomen, maar de plekken zijn wel groter geworden. Meer korsten, geen haaruitval. De plekken zijn gevoelig en hij heeft meer jeuk. Het is een gecastreerde kater. Hij heeft jaren terug een ernstige maagontsteking met bloed overgeven gehad. Was kantje boord. Toen aten ze nog brokken en dat resulteerde ook in bloed overgeven. Toen ben ik op barf/kvv overgestapt omdat de hond dit ook reeds kreeg. Sindsdien heeft hij nooit problemen gehad.

Ik zit er aan te denken om hem toch weer terug te zetten op KVV/Barf. Wat kan ik hem het best geven? Kip kunnen ze ook overgevoelig voor zijn, maar dan vallen kippennekken en kuikens al weer af... teveel vis is ook niet goed.

Ik zit even op een dood spoor.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3367624
Als je toch een voedselallergie vermoedt, zou ik een eliminatiedieet starten.
Even kort gezegd: je geeft 6 weken een onbekende diersoort als eiwitbron (in ernstige gevallen eventueel de verschillende dieronderdelen als spiervlees-vleesbot-orgaan ook langzaam opbouwen). Na deze 6 weken dient de kat klachtenvrij te zijn. Dan ga je provoceren. Dus iedere keer een diersoort toevoegen en dan even afwachten of er een reactie komt.

Overigens kan in theorie een allergie ook ontstaan tegen zaken als wasmiddel.
Door Too
#3367625
Ik heb geen idee of t echt voedsel gerelateerd is maar je zou het natuurlijk ook iets minder rigoureus kunnen aanpakken.

Zijn er diersoorten die je echt nog nooit gevoerd hebt? Konijn, kwartel, haas, gans, eend duif.... daar zou ik er tenminste 1 van achter de hand houden en niet geven voor het geval je later toch een echte eliminatie wilt inzetten.

En dan zou ik nu ook geen kip geven.. precies om dezelfde reden die jij aangeeft.

En dan ging ik nu een menu maken en voeren en kijken hoe t zich ontwikkelt.
Zonder kip en met wat vis is er nog steeds genoeg lekkers te voeren hoor.
Gebruikersavatar
Door Aradia
#3367630
Too schreef:Ik heb geen idee of t echt voedsel gerelateerd is maar je zou het natuurlijk ook iets minder rigoureus kunnen aanpakken.

Zijn er diersoorten die je echt nog nooit gevoerd hebt? Konijn, kwartel, haas, gans, eend duif.... daar zou ik er tenminste 1 van achter de hand houden en niet geven voor het geval je later toch een echte eliminatie wilt inzetten.

En dan zou ik nu ook geen kip geven.. precies om dezelfde reden die jij aangeeft.

En dan ging ik nu een menu maken en voeren en kijken hoe t zich ontwikkelt.
Zonder kip en met wat vis is er nog steeds genoeg lekkers te voeren hoor.
Van KVV over op insecteneiwit-brokken was het idee van de dierenarts. Net zoals preventief ontvlooien, terwijl hij niet buitenkomt. (heb wel een hond, toegegeven, maar die wordt wel regelmatig behandeld. Hij is er erg gevoelig voor. ) Ik heb ook geen vlooienpoepjes aangetroffen. Maar ook het gebied waar die druppels opgegaan zijn, zit een korstjes-plek, kwam ik net achter.

In het verleden heeft hij alles wel een keer gehad denk ik zo. De laatste 1,5 jaar is het menu wat eenzijdiger geworden. In drenthe is het lastig om aan barf te komen of via herbyvers. Duif denk ik niet, trouwens... Kip even laten staan. Vis zo'n 1x per week max. Sardines zijn beter als zalm en tonijn dacht ik.

Wat voor een opties zijn er qua bot nog voor een kat in plaats van kuiken of kippennekken? Waar ik makkelijk aan kan komen?
Hij is gek op groente, maar die eiwitten zijn weer slechter verteerbaar voor een kat, heb ik begrepen.

Dank voor het meedenken!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door