Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door zurca
#3356920
Nieuwe vraag, ander onderwerp maar ik gebruik gewoon ff dit topic.
Ontwormen...
De fokster gaf aan tot de leeftijd van 6 maanden, elke maand ontwormen. Daarna ontwormen als het nodig is dus als er wormen zijn.
Nu ben ik benieuwd wat de mensen hier met hun pup doen qua ontwormen.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3356922
zurca schreef:Nieuwe vraag, ander onderwerp maar ik gebruik gewoon ff dit topic.
Ontwormen...
De fokster gaf aan tot de leeftijd van 6 maanden, elke maand ontwormen. Daarna ontwormen als het nodig is dus als er wormen zijn.
Nu ben ik benieuwd wat de mensen hier met hun pup doen qua ontwormen.
Wij hebben van pup af aan gewoon onderzoek laten doen bij t Woud.
Gebruikersavatar
Door devillovesangel
#3356923
wij hebben alleen de tabletten die we mee kregen van de fokker nog gegeven..was 1 kuurthe en so rond 12 weken. Daarna niks meer gegeven. Hij is nu 1 jaar oud en we hebben in de tijd dat hij bij ons is nu 3x getest. De laatste x was 2 weken geleden. Ik denk ook dat 3/4 pet jaar testen echt genoeg is hoor. Alle 3 de keren was hij worm vrij :)
Door Lizzy
#3356932
Vanaf de leeftijd van 8 weken alleen op geleide van een mestonderzoek. Bisq, Frou en Fritzi zijn 2 keer in hun leven ontwormt (als pup). En daarna hebben ze nooit meer wormen gehad.
Door zurca
#3356948
En dat mestonderzoek, lieten jullie dat tot de leeftijd van 6 maanden dan elke maand doen?
Ik heb al even gekeken op de site van het woud, de gewone test is voor een pup voldoende? Of "moet" je ook laten testen op hartworm en giardia?

Bedankt weer voor jullie hulp ;)
Door TomsBorders
#3356954
Giardia (voornamelijk slechte ontlasting en veel diaree om het even simpel te zetten) en hartworm (hmm ja, hier mag Lizzy iets over zeggen) zou ik doen bij symptomen hiervan maar zou ik niet standaard doen tenzij je in de omgeving een risicogebied hebt.
ik zou ook niet maandelijks controleren want als hij vrij is nu en hij komt niet op veel risicoplekken voor wormen is de kans groot dat hij straks een maand later ook alweer vrij is, eerder nu en dan 3 maanden later weer maar waar je vooral voor op moet passen als controle tussentijds is dat het buikje niet onrealistisch opzwelt van de spoelwormen, voor pups is dat nogal een risico maar met ontlastingonderzoek komt dat mooi naar voren en is vaker een nestprobleem dan daarna dus nu vrij is vaak daarna ook wel vrij (geen garantie natuurlijk).
Door Lizzy
#3356959
zurca schreef:En dat mestonderzoek, lieten jullie dat tot de leeftijd van 6 maanden dan elke maand doen?
Ik heb al even gekeken op de site van het woud, de gewone test is voor een pup voldoende? Of "moet" je ook laten testen op hartworm en giardia?

Bedankt weer voor jullie hulp ;)
Oh jeetje, je vraagt me wat! Dat ook al 5,5 jaar geleden inmiddels! En ik kan het ook niet meer nazoeken want die mails staan op een gecrashte PC. Ik dacht dat ik me aan de aanwijzing van het Woud hield en dat hij zeker niet adviseerde om iedere maand in te sturen. Nee, dat laatste weet ik bijna wel zeker.

Hartworm zou ik nu nog niet doen. Je woont niet in een risico gebied, toch? Hoewel? Veluwe. Ook een risico gebied. Ik geloof dat ik dat zekerheidshalve eens per 6 maanden of 12 maanden liet controleren.
Door Hanny
#3357019
Ik heb onze pup 24-07 laten testen, omdat ze slechte ontlasting bleef houden, en alles was goed.
Advies van het Woud om over twee maanden weer te testen. Dus niet maandelijks.
Nu ga ik zelf weer proberen om haar poep te bekijken. Ik heb een microscoop, maar vertrouwde mezelf niet, haar ontlasting was zo hopeloos.
Is intussen ook wat verbeterd.

Hanny
Door Lizzy
#3357025
Lizzy schreef:Oh jeetje, je vraagt me wat! Dat ook al 5,5 jaar geleden inmiddels! En ik kan het ook niet meer nazoeken want die mails staan op een gecrashte PC. Ik dacht dat ik me aan de aanwijzing van het Woud hield en dat hij zeker niet adviseerde om iedere maand in te sturen. Nee, dat laatste weet ik bijna wel zeker.

Hartworm zou ik nu nog niet doen. Je woont niet in een risico gebied, toch? Hoewel? Veluwe. Ook een risico gebied. Ik geloof dat ik dat zekerheidshalve eens per 6 maanden of 12 maanden liet controleren.
Ik ben het toch gaan nakijken in de oude facturen/uitslagen van het Woud. Ik heb ze bij het Woud laten testen toen ze 8 weken oud waren. Ze hadden toen beide een paar plusjes voor spoelwormen. Ik heb ze toen voor de 2de maal ontwormt. Daarna heb ik ze twee maanden later nog een keer laten testen en beide waren spoelworm-vrij. Ik heb ze daarna 8 maanden later laten testen en ze waren wederom beide vrij.
Door zurca
#3357063
Bedankt weer voor jullie reacties! Enne Lizzy, jij ook extra bedankt voor het nazoeken ;)
We komen inderdaad wekelijks op de Veluwe. Ik zal daar rekening mee houden! Voor nu ben ik van plan de normale test te laten uitvoeren.
Door Lizzy
#3357064
Lizzy schreef:Ik ben het toch gaan nakijken in de oude facturen/uitslagen van het Woud. Ik heb ze bij het Woud laten testen toen ze 8 weken oud waren. Ze hadden toen beide een paar plusjes voor spoelwormen. Ik heb ze toen voor de 2de maal ontwormt. Daarna heb ik ze twee maanden later nog een keer laten testen en beide waren spoelworm-vrij. Ik heb ze daarna 8 maanden later laten testen en ze waren wederom beide vrij.
Even ter verduidelijking: mijn pups waren al 1 maal ontwormt, dus voor de 8 weken. En de ontlasting was al een paar keer nagekeken door Dorothea. Op 8 weken heb ik voor het eerst mest opgestuurd naar het Woud. Toen bleken er wat spoelwormen in te zitten, toen heb ik ze voor de 2de maal ontwormt en 2 maanden later nogmaals bij het Woud laten testen. Ze waren toen al wormvrij. En 8 maanden later dus weer.
Door zurca
#3357068
Pippa is bij de fokster al meerdere malen ontwormt. Nu zou het volgens schema zo'n beetje weer tijd zijn om te ontwormen maar ik zal dus eerst een test aan gaan vragen bij het Woud ;)
Door zurca
#3357147
Nou..... ::)
Vannacht moest ze overgeven en met mijn slaperige hoofd meen ik kleine witte dingentjes te hebben gezien. Maar voor ik wat gevonden had om het op te ruimen had ze het zelf al opgeruimd :-X
Door Lizzy
#3357158
zurca schreef:Nou..... ::)
Vannacht moest ze overgeven en met mijn slaperige hoofd meen ik kleine witte dingentjes te hebben gezien. Maar voor ik wat gevonden had om het op te ruimen had ze het zelf al opgeruimd :-X
Oh mjammie :-X

Je kunt haar eerst 1 keer ontwormen. Doe je dat met Banminth, zie je de dode wormen eruit komen. Je zou altijd daarna nog op kunnen sturen naar het Woud.
Door zurca
#3357180
Lizzy schreef:Oh mjammie :-X

Je kunt haar eerst 1 keer ontwormen. Doe je dat met Banminth, zie je de dode wormen eruit komen. Je zou altijd daarna nog op kunnen sturen naar het Woud.
Ik ga haar inderdaad eerst ontwormen. Ik heb gekeken online naar Banminth maar die is alleen werkzaam tegen spoelwormen. Als ik dan toch ontworm dan maar gelijk iets wat de eventuele andere aanwezige wormen ook opruimt. Werken andere ontwormingsmiddelen op een andere manier? Omdat je schrijft "doe je dat met Banminth, zie je de dode wormen eruit komen"
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door