Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Suzanne313
#3355910
Goedemorgen,

1 van mijn poezen had blaasgruis (struviet) en krijgt daarvoor al heel lang voorgeschreven dieetbrokken . Nu heb ik het nooit echt helemaal onder controle gekregen en nu is het weer erger geworden. Ze plast een aantal keer per dag buiten de bak. Het is geen blaasontsteking want het zijn grote plasjes en er zit geen bloed bij. Wel is haar ph waarde maar 5,5 en volgens de dierenarts heeft ze nu oxalaat stenen. Die ontstaan dus in de zure urine.

Ik weet nu niet wat ik het beste kan doen. Ik geloof zeker in vis voeren, onze hond krijgt dit ook. Dus dacht misschien is dat een goede oplossing van het probleem. Alleen lees ik dat ik op moet passen juist dat het niet erger wordt als ze teveel vlees krijgt.
ik hoop dat iemand raad heeft want ik ben zelf ondertussen ten einde raad.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3355914
Oxalaat is alleen operatief te verwijderen, dus dat dient eerst te gebeuren. Zolang er geen kweek van de urine is gemaakt, kan je niet met zekerheid zeggen of er wel of geen ontsteking actief is in de blaas; die brokken hebben wellicht een verhoogde duretische werking en dan zegt dat nog niets.
Een pH van 5,5 is wel erg zuur; idealiter is zo 6,5. Dat is een verschil van een hele punt.

Hoezo geloof je in vis voeren? Wat hebben vissen voor werking op de blaas?
En teveel vlees voeren? Bedoel je dan een totaal aan vlees/dierlijke producten of heb je het nu over all meat syndrome? Een goed barf-menu bestaat immers uit vleesbotten, spiervlees en orgaan, en mogelijk wat dierlijke extraatjes zoals ei of een kuikentje.
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3355916
Suzanne313 schreef:1 van mijn poezen had blaasgruis (struviet) en krijgt daarvoor al heel lang voorgeschreven dieetbrokken.
Wat is al heel lang? Je mag dat toch maar maximaal 3 maanden geven (een enkeling maximaal 6 maanden)???

Goede kans dat dat de reden is waardoor de urine nu naar het te zure doorgeschoten is.

Waar heb je gelezen dat vers een te zure urine nog meer zal verzuren? Ik denk dat het meer voor een balans zal zorgen. Te zuur wordt basisch en te weinig zuur wordt zuurder.

Wel kan het handig zijn om eens meetstripjes te halen en de metingen zelf regelmatig te doen. Zeker omdat je zelf al aangaf het nooit onder controle te hebben gekregen.
Ook kan te lang doorvoeren van een anti-struviet dieet leiden tot een te zure urine en oxalaat stenen in de hand werken. Let op aanwijzingen van de fabrikant over hoe lang je het product mag gebruiken.
http://www.purrfectcat.nl/beste-blaasgruis-dieet/
Gebruikersavatar
Door koekje
#3355928
Suzanne313 schreef:vis moet zijn vers ;) en bedoel inderdaad totaal aan vlees.

Ik las dat door rauw te voeren dat je kans hebt dat de urine zuur blijft
Owzo. Ja, dat is ergens wel zo. Maar zuur is iets anders dan te zuur, wat nu het geval is. een pH-waarde van 6,5 is immers zuur en niet neutraal (7). Maar voor urine wel perfect.
Door het voeren van koolhydraten, wat immers in zo goed als alle commerciele en verhitte voeders zit, wordt de urine meestal niet zuur genoeg, dus een te hoge pH-waarde en dan ontstaan er makkelijk struvietkristallen.
#3355934
Je moet niet bang zijn om te veel vlees te voeren. Integendeel zelfs. Diegene die dat beweerd, heeft het niet begrepen.
Rauw vlees heeft nl geen verzurende werking maar een bufferende naar de ideale pH. Aangezien brok doorgaans een te hoge pH heeft, geeft vlees tov brok dus een zuurdere pH. Maar tov van de ideale pH niet.

Sommige katten hebben een aanleg voor hoge pH. Dan kan het dat zelfs of rauw vlees, hun pH te hoog blijft. Maar te laag worden op een menu van vlees zonder extra verzuurders, daar heb ik nog nooit van gehoord.
De meeste katten hebben dus gewoon een goede pH op een menu van enkel rauw vlees. Zonder koolhydraten en extra verzuurders.
Dat is het verschil met brok, waar koolhydraten in zitten
En die speciale brok waar kunstmatige verzuurders in zitten om dat tegen te gaan en struviet op te lossen. Dat is echter een vaste hoeveelheid verzuurde terwijl elke kat een andere dosis nodig zou hebben. Aangezien het kunstmatige verzuurders zijn, werken die niet bufferend en blijkbaar was het voor jouw kat te veel. Met té zure urine en dus oxalaat tot gevolg.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3355960
Ik vermoed dat de verzurende brokken nu de oorzaak zijn van de te lage ph waarde en daarmee de vorming van oxalaatgruis. Hier zitten namelijk extra verzuurders in.

Oxalaat kan alleen weg worden gehaald door operatie.
Daarna zou ik 'gewoon' overstappen op rauw en daarna opnieuw de ph waarde bepalen (zelf met strips of door urine bij da in te leveren).
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door