Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Door Tessa1991
#3355125
Hoi allemaal,

Onze hond is 10 maanden en ik wil van KVV overstappen naar BARF. Storm weegt 40 kilo en eet 1000 gram per dag, waarvan 450 gram bevleesd bot, 250 gram spiervlees, 100 gram groenten en 200 gram orgaanvlees. Na een poos puzzelen/inlezen heb ik het volgende menu samen gesteld:

Maandag:

450 gram kippennek
250 gram paard
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
1 ei

Dinsdag:

450 gram eendennek
250 gram hert
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
vette vis

Woensdag:

450 gram konijnendelen
250 gram rund
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
1 ei

Donderdag:

450 gram kwartellijf
250 gram konijn
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen

Vrijdag:

450 gram kippennek
250 gram paard
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
1 ei

Zaterdag:

450 gram konijnendelen
250 gram hert
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
vette vis

Zondag:

450 gram kwartellijf
250 gram eend
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen

Voor de 100 gram orgaanvlees wil ik 1/3 rundernier, 1/3 eendenlever en 1/3 kippenhart gaan gebruiken. Qua bevleesd bot heb ik de " zachtere" soorten gekozen, omdat Storm een beginner is :) De vis zal bestaan uit haring, zalmlijven/koppen of sprotjes.

In de kwartellijfjes die ik wil gaan gebruiken zijn de organen nog aanwezig, is het dan nog nodig om organen bij te geven? Of op die dagen 200 gram lamspens?

Graag zou ik tips/feedback/nodige aanpassingen van jullie krijgen! :)
Door Lizzy
#3355146
Tessa1991 schreef:Hoi allemaal,

Onze hond is 10 maanden en ik wil van KVV overstappen naar BARF. Storm weegt 40 kilo en eet 1000 gram per dag, waarvan 450 gram bevleesd bot, 250 gram spiervlees, 100 gram groenten en 200 gram orgaanvlees. Na een poos puzzelen/inlezen heb ik het volgende menu samen gesteld:

Maandag:

450 gram kippennek
250 gram paard
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
1 ei

Dinsdag:

450 gram eendennek
250 gram hert
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
vette vis

Woensdag:

450 gram konijnendelen
250 gram rund
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
1 ei

Donderdag:

450 gram kwartellijf
250 gram konijn
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen

Vrijdag:

450 gram kippennek
250 gram paard
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
1 ei

Zaterdag:

450 gram konijnendelen
250 gram hert
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen
vette vis

Zondag:

450 gram kwartellijf
250 gram eend
100 gram groenten
100 gram lamspens + 100 gram organen

Voor de 100 gram orgaanvlees wil ik 1/3 rundernier, 1/3 eendenlever en 1/3 kippenhart gaan gebruiken. Qua bevleesd bot heb ik de " zachtere" soorten gekozen, omdat Storm een beginner is :) De vis zal bestaan uit haring, zalmlijven/koppen of sprotjes.

In de kwartellijfjes die ik wil gaan gebruiken zijn de organen nog aanwezig, is het dan nog nodig om organen bij te geven? Of op die dagen 200 gram lamspens?

Graag zou ik tips/feedback/nodige aanpassingen van jullie krijgen! :)
Rundernier zal wel lastig worden. Wat je wel kunt kopen dat is of geschikt als diervoeding maar bevat veel cadmum of het is niet van rund maar van kalf (jonger dan rund), ook weer vanwege cadium. Ik zou dat lekker vervangen door lamsnier.

Kippennek voor een hond van 40 kg is wel echt heel erg hap-slik-weg. Ik zou dat toch zo snel mogelijk gaan vervangen door kipkarkas en eendkarkas. Daar heeft Storm tenminste nog wat werk aan en dat is ook zacht bot.

Kwartel bevat ZO weinig orgaanvlees en 10% aan "andere organen" is ook echt niet teveel: bij zo'n jonge hond zeker zijn voldoende vitamines nodig en zou ik die 100 gram organen en pens erbij geven.

Zalmkoppen zijn trouwens bijna een volledige maaltijd. Die wegen soms gewoon wel 500 gram! Ik denk dat je zalmkop echt als vleesbot zal moeten beschouwen en niet als extraatje.

Haring, sardientjes en horsmakreeltjes zijn wel uitstekend geschikt als extraatje.

Nou: verder ziet het er hartstikke goed uit! Je hebt je huiswerk duidelijk goed gemaakt! Mooie afwisseling van diersoorten en alles zit er in. Wat ga je als groenten geven? Ga je het koken of gepureerd/rauw geven?
#3355160
Lizzy schreef:Rundernier zal wel lastig worden. Wat je wel kunt kopen dat is of geschikt als diervoeding maar bevat veel cadmum of het is niet van rund maar van kalf (jonger dan rund), ook weer vanwege cadium. Ik zou dat lekker vervangen door lamsnier.

Kippennek voor een hond van 40 kg is wel echt heel erg hap-slik-weg. Ik zou dat toch zo snel mogelijk gaan vervangen door kipkarkas en eendkarkas. Daar heeft Storm tenminste nog wat werk aan en dat is ook zacht bot.

Kwartel bevat ZO weinig orgaanvlees en 10% aan "andere organen" is ook echt niet teveel: bij zo'n jonge hond zeker zijn voldoende vitamines nodig en zou ik die 100 gram organen en pens erbij geven.

Zalmkoppen zijn trouwens bijna een volledige maaltijd. Die wegen soms gewoon wel 500 gram! Ik denk dat je zalmkop echt als vleesbot zal moeten beschouwen en niet als extraatje.

Haring, sardientjes en horsmakreeltjes zijn wel uitstekend geschikt als extraatje.

Nou: verder ziet het er hartstikke goed uit! Je hebt je huiswerk duidelijk goed gemaakt! Mooie afwisseling van diersoorten en alles zit er in. Wat ga je als groenten geven? Ga je het koken of gepureerd/rauw geven?
Oke, ik zal eens bij een islamitische slager kijken of er lamsnier te krijgen is en anders kijk ik of ik het ergens kan bestellen. Kippennek en eendennek ga ik vervangen voor karkassen, heel logisch dat de nekken te klein zijn als ik er achteraf over nadenk :) kan ik de karkassen in zijn geheel geven?

Zalmkop ga ik dan als vleesbot gebruiken.

De groenten geef ik rauw en gepureerd. Ik gebruik ongeveer 15 verschillende soorten, altijd uit het lijstje dat hier op de site staat.

Bedankt voor de goede tips!!
#3355170
Lizzy schreef:Zalmkoppen zijn trouwens bijna een volledige maaltijd. Die wegen soms gewoon wel 500 gram! Ik denk dat je zalmkop echt als vleesbot zal moeten beschouwen en niet als extraatje.
Bij mij zijn ze bijna nooit minder dan 500 gram. Ik heb ze vaak van 600 gram of meer, heel soms zelfs 800 gram.
#3355178
src_esther schreef:Bij mij zijn ze bijna nooit minder dan 500 gram. Ik heb ze vaak van 600 gram of meer, heel soms zelfs 800 gram.
Ik zal eens kijken hoe zwaar ze zijn, zal volgens de site op ongeveer 500 gram zitten. Ik was na de tip van Lizzy van plan om 1x in de twee weken een zalmkop te geven als vleesbot. Mocht de kop toch zwaarder zijn dan geeft dat niks, hij kan af en toe best een extraatje hebben.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door