Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door sam28
#3352079
Sinds een week hoest Lea. Eigenlijk alleen in de avond en ook maar 1 keertje. Ze is verder niet ziek, eet goed en oogt niet ziek. Morgen heb ik een afspraak bij de DA staan maar weet iemand wat er kan zijn?
Gebruikersavatar
Door koekje
#3352090
Lea is een oude taart he? Ik durf niet te zeggen ' dit is het!' , want het kan echt vanalles zijn.
Van toch wat niesziekte/keelontsteking/verkouden, tot iets in de keel (grasspriet), tot hartproblemen of vocht achter de longen.
Ik hoop voor je dat het niet het laatste is.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3352091
Hihi, ja. Lea is de oude taart.
Ik las al wel her en der dat bij hoestende katten vrijwel nooit een hartprobleem ten grondslag ligt.
Ik hoop vooral op een keelontsteking oid, wat kun je je toch zorgen maken om die beestjes. :-\
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3352101
Haarbal die niet loskomt kan ook nog.
Maar bij oudere katten zou ik toch eens naar laten kijken ja. Gek dat het enkel 's avonds is...
Ik duim dat het onschuldig is.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3352114
Ja, die vind ik ook wel bijzonder.

Zou het kunnen komen door de enorm droge lucht in huis?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3352125
Ja, dat kan ook natuurlijk.
Maar misschien zit er dan ook nog meer achter maar komt het daardoor bovendrijven.
Maar dan nog he, de lucht is overdag toch even droog? Of niet?

En hoe komt je lucht nu droog? Warme lucht is toch net vochtiger? Of heb ik dat verkeerd?
Gebruikersavatar
Door sam28
#3352157
Ik woon in een oud bejaardentehuis. De luchtvochtigheid zit rond de dertig volgens mijn hygrometer. Tussen de 40-70 is goed. Ik heb zo'n vernevelaar staan in de winter, die doet wel iets gelukkig maar hoger dan 40 word het niet.
En je hebt gelijk hoor, dan zou ze misschien overdag ook moeten hoesten.
Vind het zo sneu, de DA is een enorme stressfactor en dat hoesten zal ook niet goed zijn voor de stress.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3352233
De DA kon niks heel geks vinden. Hij heeft even alles bevoeld en beluisterd. Haar hartfreq was 220p/m maar ze heeft de hele weg lopen blèren zoals alleen zij dat kan. :biggrin2: Haar longen klonken schoon.
Haar temp was niet verhoogd maar ze was sinds 19 okt 500gr afgevallen. Hij zei dat het door de warmte kon komen. Maar ik heb niks gemerkt aan haar verder behalve dat ze inactief was heeft ze op zich goed gegeten.
Haar slokdarm was licht geïrriteerd maar niet erg. Haar tonsillen waren iets rood maar niet bijzonder.

Ze heeft pijnstilling gekregen en volgende maand even laten wegen en als het hoestje blijft zou ik een longfoto kunnen laten maken. Verder dus een gezonde 16-jarige.
Door Anne in Zweden
#3352252
Mijn aanlopertje Sven hoest ook regelmatig, zonder dat de da's weten wat er aan de hand is. Er zijn foto's genomen, er is een vermoeden van astma (keel plat tegen de grond drukken en uitstrekken tijdens een aanval), maar het is niet overduidelijk wat nou de oorzaak van het hoesten is. Ik heb een astmaverstuiver uitgeprobeerd, maar die leverde alles bij elkaar te weinig op om daar permanent mee door te gaan. Inmiddels krijgt hij alweer maanden iedere dag Respire en Echina Complex van de Huisdierendokter (Chinese kruiden); daarvan is het hoesten wel minder geworden, maar helemaal weg is het niet. Ik heb zelf de indruk dat er sprake is van slijmophoping in ruste, en dat hij zich daarin plotseling verslikt bij het gewoon in- en uitademen, en dat hij daardoor gaat hoesten. Hij hoest ook soms wanneer hij aan het spinnen is van genoegen. Maar vaak komt zo'n hoestbui uit het niets. Een verband met inspanning kan ik niet vinden. Hij loopt zo kilometers mee wanneer ik met de honden wandel, trekt tussendoor sprintjes om ons bij te kunnen houden, en al die tijd heeft hij geen last van hoesten.

Ik accepteer het nu maar gewoon als iets wat 'des Svens' is; het lijkt hem niet te beperken in zijn doen en laten, en zolang dat zo is, laat ik het maar zo.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3352276
Ah ja, dat hoort dan wel bij Sven. Alleen Lea is 2 weken geleden begonnen. Ik ga Respire en Echina Complex van de Huisdierendokter proberen als het aan blijft houden. Bedankt voor de tip. :)
Gebruikersavatar
Door sam28
#3353315
Lea heeft wat in haar keel en wil niet eten. Heeft wel honger en eet klein beetje als ik dat voor de neus zet. Ik denk dat het een klein stukje bot is van de kvv.
Ik kan i.p naar de nacht kliniek maar is zo duur en ze is op zich rustig nu.
Jeetje wat een zorg om zo'n dier
Gebruikersavatar
Door sam28
#3353329
Uiteindelijk heeft ze alles opgegeten gister. Met frisse tegenzin en een pijnstiller.
Vandaag kan ik met geen mogelijkheid naar de dierenarts (oke als ze nu heel onrustig zou zijn en bang, ja maar ik heb belangrijke afspraak en daarna een herdenkingsdienst van een overleden vriendin zie topic bos).
Morgen moet ik er om 15.30 zijn.

Maar wat nu als het toch een botje is van de KVV? Ze slobbert dat naar binnen en kauwt er niet op. De katten op barf overzetten zie ik niet zo zitten vanwege extra werk en mijn gebrek aan tijd en energie. Is er een KVV zonder kleine botjes misschien? Waar ze premix in stoppen? Dan kan ik daar gewoon kippennek bij voeren en heeft ze toch bot binnen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3353433
Ik wil je aanraden om dan overmorgen naar de DA te gaan. Het kan natuurlijk, dat er een stukje bot van de kvv dwars zit, maar ik heb nog nooit gehoord dat zoiets bij een kat leidt tot niet meer spontaan eten (over meer dan 1 dag of maaltijd). Ik denk dat er meer aan de hand is. Ik weet niet hoe of wat, want ik ben geen dokter en kan zoiets als helemaal niet door een scherm heen zien.
Succes voor morgen en overmorgen bij de da.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3353454
Ik ga idd vanmiddag. Het is afspraak 4 van vandaag maar vind het belangrijk om wel te gaan. Dan maar een tandje harder vandaag na gister een enorm heftige dag.
Ik ben ook heel erg bang dat er wat anders aan de hand is. :-\
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door