Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

#334489
Hey!

Ik zit dit hier nu allemaal eens te lezen ivm vaccinaties en zoals ik lees is het helemaal niet nodig een hond te vaccineren op volwassen leeftijd?
Mijn cocker wordt nu jaarlijks gevaccineerd (coctail dacht ik) en is nu 8 jaar oud.
Nu ik ken veel mensen die dit niet doen en wiens honden/katten perefect gezond zijn en oud werden. Ik dacht er al een tijd over om hier ook mee te stoppen maar heb een geweldige schrik dat mijn hond toch één van die ziektes oploopt... ???
Nu zoals ik dit allemaal lees is een puppyvaccin meer de voldoende?

- Hoe zit het nu?
- Doe ik onnodige kosten?
- Is het risico dat mijn hond één van deze ziektes oploopt groot?
- zijn er bepaalde ziektes waartegen je toch best laat enten? (bijvoorbeeld als ze vaak wandelen in bossen, zwemmen,...)
- Of moet dit om de zoveel jaar herhaald worden?

En hoe zit het met mijn kat? Deze loopt vaak buiten en vecht regelmatig met andere katten... Heeft die dan geen grote kans op leukose? Of is een vaccin als die kitten was meer dan voldoende?

- wat doe ik dan als ik op vakantie ga? Want het is dan toch wettelijk verplicht? Doe ik het dan best wel?

Sofie.
Laatst gewijzigd door Sofie op wo 15 jun 2005, 21:03, 1 keer totaal gewijzigd.
#334495
Sofie schreef: Hey!

Ik zit dit hier nu allemaal eens te lezen ivm vaccinaties en zoals ik lees is het helemaal niet nodig een hond te vaccineren op volwassen leeftijd?
Mijn cocker wordt nu jaarlijks gevaccineerd (coctail dacht ik) en is nu 8 jaar oud.
Nu ik ken veel mensen die dit niet doen en wiens honden/katten perefect gezond zijn en oud werden. Ik dacht er al een tijd over om hier ook mee te stoppen maar heb een geweldige schrik dat mijn hond toch één van die ziektes oploopt... ???
Nu zoals ik dit allemaal lees is een puppyvaccin meer de voldoende?

- Hoe zit het nu?
- Doe ik onnodige kosten?
- Is het risico dat mijn hond één van deze ziektes oploopt groot?
- zijn er bepaalde ziektes waartegen je toch best laat enten? (bijvoorbeeld als ze vaak wandelen in bossen, zwemmen,...)
- Of moet dit om de zoveel jaar herhaald worden?

En hoe zit het met mijn kat? Deze loopt vaak buiten en vecht regelmatig met andere katten... Heeft die dan geen grote kans op leukose? Of is een vaccin als die kitten was meer dan voldoende?

- wat doe ik dan als ik op vakantie ga? Want het is dan toch wettelijk verplicht? Doe ik het dan best wel?

Sofie.
Hoi Sofie, even voor alle duidelijkheid: wij op Barfplaats raden niemand aan om zomaar te stoppen met vaccineren van honden of katten. Maar we raden hier zeker wel aan om je in dit onderwerp te verdiepen, mocht het je boeien! Want, vaccinaties zijn zeker niet onschadelijk, zoals wel wordt beweerd.

Dus, in antwoord op jouw vragen:

Nee, het is wetenschappelijk nog niet aangetoond dat alleen een puppy enting genoeg is. Het is wel aangetoond dat diverse entingen (zoals Parvo, Distemper, HCC) langer als 1 jaar bescherming bieden. Nobivac heeft al een officiele registratie van 2 jaar voor Parvo en Distemper en HCC. En ze zijn bezig met een 3 jarige registratie (voor de volledigheid: die hebben ze dus nog niet). Nobivac Rabies hoef je alleen te vaccineren wanneer je naar het buitenland gaat met je hond. Nobivac Rabies is ook voor 3 jaar geregistreerd en hoef je dus niet jaarlijks te laten enten.

Om terug te komen op Parvo/Distemper en HCC: de kans op Parvo/Distemper is vooral groot bij jonge honden (ongevaccineerd) en bij black & tan honden zoals de Doberman en Rottweiler. De vraag is alleen of zij uberhaubt immuniteit verkrijgen door de entingen of dat ze deze niet krijgen waardoor ze meer kans hebben op deze ziektes... ik weet het antwoord daarop niet.

HCC komt al een tijdje minder vaak voor.

Maar, alle drie de ziektes zijn zeker zeer ernstig. Nu gaat het er dus om dat je je honden immuniseert tegen deze ziektes. En als een hond immuun is, dan is ie immuun. Meer immuun dan immuun kan een hond niet worden. Ik denk dus dat als een pup geimmuniseerd is dat hij dat voor de rest van zijn leven is. En zijn wel onderzoeken gaande, maar er is nog geen uitkomst. Zaken worden bemoeilijkt omdat nog niet zeker is of anti-stoffen een voldoende aanwijzing zijn voor immuniteit. Geheugen-cellen spelen ook nog een rol. Het is ingewikkelde materie... Zelf wil ik wel een titers-test laten doen (Bij Tannetje Koning) om te laten kijken of mijn aanstaande pup geimmuniseerd is, na de pup-enting. Om te kijken of ie aangeslagen is, zeg maar.

Maar goed, je doet er goed aan om je zelf te verdiepen in dit onderwerp en jezelf te overtuigen van wat voor jou de juiste manier is. Want, als je stopt met vaccineren moet je a)berekend zijn op een vervelende reactie van bijv. je dierenarts en b)moet je daar dus wel zelf achter staan en jezelf dus niet voor je hoofd slaan dat je je hond/kat niet gevaccineerd heb. Als jij schrik hebt dat een van jouw honden een ziekte op loopt: dan ben je misschien nog niet voldoende geinformeerd om een beslissing te durven nemen.

Een (1) ding is wel zeker: elk jaar voor parvo en distemper (hondenziekte) enten is niet noodzakelijk en jouw DA moet daarvan op de hoogte zijn.

We weten ook zeker dat de Weil entingen niet langer als 1 jaar bescherming bieden (Weil is een bacterie). Evenals Para Influenza en Kennelhoest.

Weil kan zeer zeker een dodelijke afloop hebben. Dus er zijn mogelijk redenen om jaarlijks wel Weil te enten. Para Influenza en Kennelhoest zijn niet dodelijk, waardoor ik persoonlijk geen enkele reden zie een hond daar jaarlijks voor te vaccineren.

Als je jaarlijks je hond tegen alles in laat enten, dan maak je inderdaad onnodige kosten.

Qua katten ben ik persoonlijk minder goed op de hoogte... Misschien dat iemand anders daar meer over kan vertellen.
#334568
Ik heb ook dat hele verhaal gelezen wat Lizzy heeft vertaald. Knap stukje werk hoor Lizzy.
Ik vind het heel goed dat dit soort stukken hier staan want zo ga je er toch beter over na denken. Da laten het voorkomen als iets wat geheel onschadelijk is. Dit is inenten dus niet.

Nu heb ik al enkele malen gelezen dat black & tan honden gevoeliger zijn voor Parvo. Geldt dit ook voor Black & tan en white honden, dus bijv. de berner of cavelier?
#334631
Kheb gisterenavond jouw 11-delen tekst en nog andere bevindingen gelezen en kan hieruit dus het volgende opmaken...:
De zogenaamde "gevaarlijke" ziektes zoals Parvo en Corona: hier komen volwassen honden zelden mee in contact en indien wel kunnen ze hiervan genezen.

Herhaling van vaccins is helemaal onnnodig omdat het het immuunsysteem dwingt om steeds maarw eer aantistoffen aan te maken. Hierdoor wordt het immuunsysteem overbelast wat een abnormale reactie is.

Alle vaccinaties kunnen dus op een leefitjd van 1 jaar gestopt worden omdat de honden na de eerste "juiste" inentingen levenslangs geïmuniseerd zijn. Herhaling kunnen de kans op problemen vergroten.

Best geef je je puppy dan alle vaccins apart waardoor deze hiertegen beter geïmuniseerd is en de kans op reacties van het vaccin is merkelijk kleiner.
De ziekte waartegen je je puppy dan best laat inenten is hondenziekte en parvo. Voor hondenziekte kan je op de leeftijd van 10 à 12 weken een LEVEND vaccin plaatsen en 2 weken later een LEVEND vaccin voor de parvo.

Jaarlijks hervacineren kunnen problemen veroorzaken zoals :
- allergische aandoeningen
- ontstekingen van het maagdarmkanaal
- genetische schade
- hersenvliesontsteking
- epileptie (vaccins veroorzaken encephalitis en deze veroorzaakt epileptie)

Nog een paar zaken waarbij ik mezelf vraagtekens stel:
1) in deel 11 sprak je van de voeding: 'het risico wanneer je nooit vaccineerd kan geweldig verkleind worden door een zelf klaargemaakt met rauw vlees dinee en je moet zorgen dat je dieren met niet teveel ziektes in contact komt. MIJN VRAAG: geld dit alleen dan als je je hond/kat noiit laat vaccineren (noch op puppy/kitten leeftijd)? Mijn hond/kat krijgt nu wel half brokken-half katten maar hebben hun puppy/kitten vaccin gekregen maar hebben ze (omwille van de brokken) meer risico?

2) Je zei enkel te vaccineren tegen hepatitis indien je hond hier degelijk risico voor heeft? MIJN VRAAG: wanneer is dat risico dan zo groot?

3) Hoe zit het nu voor katten? Kan iemand daarover wat meer info vinden?
Is het bij hen ook enkel voldoende indien ze als kitten gevaccineerd worden tegen kattenziekte, niesziekte en leukose?

Thanks!!

Sofie (bijna volledig overtuigd....)
#334686
Sofie schreef: Wat zijn die redenen dan?

Sofie.
Als je hond kans loopt om met de bacterie in aanraking te komen. Leptospirose wordt o.a. door ratten overgebracht en de grootste kans erop lopen honden die zwemmen, vooral in water waar ook ratten voorkomen.
Als je hond een waterfobie heeft en je woont bv op de Veluwe waar geen sloten zijn, dan is het zeer waarschijnlijk niet nodig om te enten.
#334707
Sofie schreef: Wat zijn die redenen dan?

Sofie.
In Nederland komt er nog 'regelmatig' Weil besmettingen voor met de bacterie "Leptospira Icterohaemorrhagia". Vooral Zuid Holland schijnt nogal eens besmettingen waar te nemen. Deze Leptospira Icterohaemorrhagia wordt eigenlijk alleen overgebracht door de bruine rat. Het vervelende is alleen dat men niet aan kan geven wat 'regelmatig' is. Maar, je kunt gevoegelijk wel aannemen dat er dus meer kans op deze besmetting bestaat wanneer je in een omgeving woont waar veel ratten voorkomen.

Besmetting met de L. canicola bacterie komt overigens nog maar zelden voor. Deze zit ook wel in het vaccin, net als de Leptospira Icterohaemorrhagia.

Misschien moet je anders dit onderwerp eens lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9305

Je kunt daar lezen dat de hoeveelheid vraagtekens omtrent Weil/Lepto nog steeds heel hoog is!
#334717
Sofie schreef: Best geef je je puppy dan alle vaccins apart waardoor deze hiertegen beter geïmuniseerd is en de kans op reacties van het vaccin is merkelijk kleiner.
De ziekte waartegen je je puppy dan best laat inenten is hondenziekte en parvo. Voor hondenziekte kan je op de leeftijd van 10 à 12 weken een LEVEND vaccin plaatsen en 2 weken later een LEVEND vaccin voor de parvo.
Dit is natuurlijk 'leuk' wat die Don Hamilton daar schrijft, maar helaas pindakaas zijn niet alle vaccins los verkrijgbaar....
Nog een paar zaken waarbij ik mezelf vraagtekens stel:
1) in deel 11 sprak je van de voeding: 'het risico wanneer je nooit vaccineerd kan geweldig verkleind worden door een zelf klaargemaakt met rauw vlees dinee en je moet zorgen dat je dieren met niet teveel ziektes in contact komt. MIJN VRAAG: geld dit alleen dan als je je hond/kat noiit laat vaccineren (noch op puppy/kitten leeftijd)? Mijn hond/kat krijgt nu wel half brokken-half katten maar hebben hun puppy/kitten vaccin gekregen maar hebben ze (omwille van de brokken) meer risico?
Laat ik beginnen te zeggen dat ik niet spreek in dit stuk. Het is een vertaling van een deel uit een boek van Don Hamilton. Een dierenarts in de USA.

En nee, ik denk dat dit altijd geldt. Wanneer een hond of kat (en pup en kitten) gevoerd wordt met echt gezonde voeding (en dat kan alleen maar rauw en vers zijn), dan versterkt zijn immuunsysteem en zal hij sowieso minder kans lopen ziek te worden.

Ik denk persoonlijk (maar da's puur persoonlijk) dat helemaal niet enten van honden en katten (als pup/kitten) niet slim is.

En persoonlijk vind ik helemaal dat wanneer mensen besluiten hun pup/kitten helemaal niet te enten ze wel verdomd goed voorbereid moeten zijn op de eventuele gevolgen. Want de pup/kitten kan dus een ziekte oplopen. En dan moet je a)een dierenarts hebben die helemaal voor je klaar staat (en erachter staat dat jij je pup/kitten helemaal niet laat enten) en b)moet je zelf verdomd goed weten wat je doet en een arcenaal aan homeopathische middelen in huis hebben die je pup/kitten kunnen redden (en dus moet je daar ook verstand van hebben, van homeopathie of een DA hebben die daar verstand van heeft). Mentaal moet je er dus ook op voorbereid zijn. Want je dieren sterven.
2) Je zei enkel te vaccineren tegen hepatitis indien je hond hier degelijk risico voor heeft? MIJN VRAAG: wanneer is dat risico dan zo groot?
Nogmaals, ik zeg niks. Ik heb de tekst van Don vertaald. HCC (besmettelijke leverziekte) komt in Nederland niet vaak meer voor. Hoe vaak? Kan ik je helaas niet vertellen. Ik weet alleen dat het niet vaak voor komt om dat dat is wat Nobivac me heeft verteld. HCC entingen zijn overigens niet los verkrijgbaar. Deze komen altijd in combinatie met Parvo en Distemper. Helaas....
3) Hoe zit het nu voor katten? Kan iemand daarover wat meer info vinden?
Is het bij hen ook enkel voldoende indien ze als kitten gevaccineerd worden tegen kattenziekte, niesziekte en leukose?
In principe denk ik dat dat gelijk is aan hetgeen ze over pups/honden schrijven. Alleen weet ik niet meer welke ziektes veroorzaakt worden door virussen en welke door bacterieen. Iemand? (entingen tegen virussen bieden waarschijnlijk levenslang bescherming - hoewel levenslang dus niet wetenschappelijk aangetoond is he!) en entingen tegen bacterieen bieden maar 1 jaar maximaal bescherming)).
Thanks!!

Sofie (bijna volledig overtuigd....)
Ik zou zeggen: lees vooral door! Ik weet niet hoe je Engels is, maar wat ik een briljante site vind is deze: http://www.caberfeidh.com/HHC.htm
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 16 jun 2005, 10:50, 1 keer totaal gewijzigd.
#334729
Lizzy schreef:Alleen weet ik niet meer welke ziektes veroorzaakt worden door virussen en welke door bacterieen.
Distemper: virus
Parvo: virus
HCC: virus
Lepto: bacterie
Corona: virus
Rabies: virus
Kennelhoest: divers

Panleucopenia: virus
FURD (niesziekte): virus
Chlamydiosis: bacterie
FeLV: virus
FIP: virus

Gr.
Linda
Laatst gewijzigd door Timmy op do 16 jun 2005, 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.
#334829
Bedankt!

Ik zal idd nog eens goed rondlezen.
Je zegt echter dat de vaccins niet los te verkijgen zijn...ook niet voor hondenziekte en parvo? Hoe doe je het dan met de enting van een pup? Gewoon de coctail dan? Is dat eigenlijk een levend of dood vaccin?
Timmy schreef: Distemper: virus
Parvo: virus
HCC: virus
Lepto: bacterie
Corona: virus
Rabies: virus
Kennelhoest: divers

Panleucopenia: virus
FURD (niesziekte): virus
Chlamydiosis: bacterie
FeLV: virus
FIP: virus

Gr.
Linda
Thanks!
Maar euhm....Panleucopenia is dat hetzelfde als leukose?

Dus als ik het goed begrijp: tegen virussen ben je in principe goed beschermt met een 1ste vaccin en hoef je eigenlijk niet meer te herhalen?
Bacteriën daarentegen moet je wel voorzichtiger mee zijn en eventueel af en toe voor vaccineren? ???
#334950
Sofie schreef: Bedankt!

Ik zal idd nog eens goed rondlezen.
Je zegt echter dat de vaccins niet los te verkijgen zijn...ook niet voor hondenziekte en parvo? Hoe doe je het dan met de enting van een pup? Gewoon de coctail dan? Is dat eigenlijk een levend of dood vaccin?
Nou, dat is dus helaas passen en meten....

In Belgie is er de Nobivac Puppy DHP verkrijgbaar (Parvo, HCC, Distemper). In NL is verkrijgbaar Nobivac DP (Distemper en Parvo). "Losser" als dit kun je het niet krijgen.... HCC zit alleen in de cocktail. Weil is wel los verkrijgbaar. Parainfluenza is volgens mij ook los verkrijgbaar. Rabies is ook los verkrijgbaar.

Volgens mij zijn parvo en hondenziekten levend-verzwakt.
#335031
Lizzy schreef: Nou, dat is dus helaas passen en meten....

In Belgie is er de Nobivac Puppy DHP verkrijgbaar (Parvo, HCC, Distemper). In NL is verkrijgbaar Nobivac DP (Distemper en Parvo). "Losser" als dit kun je het niet krijgen.... HCC zit alleen in de cocktail. Weil is wel los verkrijgbaar. Parainfluenza is volgens mij ook los verkrijgbaar. Rabies is ook los verkrijgbaar.

Volgens mij zijn parvo en hondenziekten levend-verzwakt.
Hah dat is interessant!!

Ik sprak hierover nl met mijn da vandaag en idd zoals gezegt: dit werd meteen afgekeurd! Zij beweerde zelfs dat je niet apart kan vaccineren tegen hondenziekte en parvo. Maar nu blijkt echter van wel? Hmm..interessant!!

En die nobivac Puppy DHP, is dat ook een levend vaccin? Dus dat zou dan levenslang bescherming kunnen bieden? (net zoals de Nobivac DP in Nederland?)

HCC is dat hepatitis?

Wat mijn da nog allemaal zei: zij was dus ook op de hoogte van deze nieuwe feiten maar had een deel tegen te zeggen.
Zo zei ze dus o.a. dat je niet apart kan vaccineren tegen hondenziekte en parvo. (blijkt dus van wel)
Ze zei ook dat je inderdaad niet kan vaccineren tegen o.a. corona. Maar als er dan ooit ene epidemie uitbreekt je te laat bent. Hoe groot is het risico dat mijn hond zoiets oploopt? Zij heeft dus al gevallen van corona gehad (zei ze toch...).

Stel je nu voor dat ik dus mijn latere hond inderdaad enkel tegen hondenziekte, parvo en HCC laat vaccineren en niet tegen de andere ziektes. Als er dan bijvoorbeeld ooit eens een epidemie van die overige ziektes uitbreekt...:
- hoe groot is dan de kans dat mijn hond dit oploopt?
- hoe groot is de kans dat mijn hond dit dan eventueel overleeft?

Ik heb het dan over de volgende ziektes:
- corona
- leptospirose
- ziekte van weil
- parainfluenza (heeft dit nog een andere naam?)

Wat ik me dan nog afvraag....is het dan ook niet voldoende garantie als je gewoon een puppy met een jaarlijkse vaccin vaccineert (dus de coktail)? Biedt die dan ook geen levenslange bescherming als de losse vaccines?
Want ik ken dus veel mensen die enkel hun puppy/kitten de coktail geven en voor de rest van z'n leven niet en die dieren werden/worden ook oud, nooit zulke ziekte opgelopen,...

En dan over mijn eigen hond nu: ze is dus 8 jaar en had dus ieder jaar een jaarlijkse vaccin (coktail). Dus in feite mag ik nu gewoon stoppen met haar vaccins of is het nodig om toch nog een levend vaccin extra te geven?

Hoe zit het trouwens met de vakanties? Ze gaat in augustus mee naar Spanje. Rabiës is zowiezo verplicht...maar hoe met de jaarlijkse? Doe ik dit ook best uit voorzorg?

Phoeh....weer een heleboel vragen.... :-[

Sofie.
#335173
bernergek schreef: Ik heb ook dat hele verhaal gelezen wat Lizzy heeft vertaald. Knap stukje werk hoor Lizzy.
Ik vind het heel goed dat dit soort stukken hier staan want zo ga je er toch beter over na denken. Da laten het voorkomen als iets wat geheel onschadelijk is. Dit is inenten dus niet.

Nu heb ik al enkele malen gelezen dat black & tan honden gevoeliger zijn voor Parvo. Geldt dit ook voor Black & tan en white honden, dus bijv. de berner of cavelier?
Heeft iemand hier misschien een antwoord op?
#335718
Hmm...ben bijna overtuigd...heb al ondertussen veel ervaringen gehoord.
Maareuhm...ik zit met nog een aantal belangrijke vragen:

1) zou het niet verstandig zijn om toch 1 x een jaarlijkse coctail te geven aan een hond? Bijvoorbeeld een jaar na d epuppyenting (nobivacc)?

2) Biedt deze eenmalige coctail dan eventueel geen bescherming moest bijvoorbeeld corona uitbreken?

3) hoe groot is de kans dat een hond toch eventueel corona, ziekte van lyme oploopt...?

4) nu zoals ik heb begrepen kunnen ze hier wel van genezen? Hoe groot is dan de overleveingskans?

5) Hoe zit het met vakanties naar het buitenland? Wat verplicht de wet? Is het misschien veiliger om voor de zekerheid toch een coctail te plaatsen indien je naar het zuiden (Spanje,...) gaat?

Ik hoop dat ik op deze vragen nog een duidelijk antwoord krijg om mij volledig te overtuigen...

Sofie.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door