Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door amber2
#332828
Om nog heel even hier op door te gaan, reageer ik nog even op wat er gezegd is als reactie op mijn vraag hoe het nu zit met een vergroot risico op pancreatitis met het hogere vetgehalte in barf/kvv. (zoals gesteld wordt op de secondchanceranche website)
- Doedels, ik denk niet dat je kunt zeggen dat dit afgeleid is uit de humane voedingsleer waaruit blijkbaar bekend is dat bij mensen pancreatitis kan ontstaan bij hoge vetconsumptie. Op deze website wordt gerefereerd aan een aantal gevallen van pancreatitis bij honden, en uit onderzoek blijkt dus dat het dieet van wolven maximaal zo'n 7 % vet bevat itt kvv met ongeveer 15 % vet/olie. Dus hieruit zou je kunnen afleiden dat het optimale dieet voor honden wel veel eiwit, maar niet perse ook veel vet moet bevatten.
-Oebaya, volgens mij kun je droogvoer niet zomaar vergelijken met barf/kvv. Van kvv voer je immers het dubbele in gewicht dan van brok. Om de gehaltes te vergelijken moet je de percentages in kvv dus verdubbelen: energie- en eiwitgehalte komen dan ongeveer gelijk uit, het vetpercentage van kvv zou echter overeenkomen met een brok met zo'n 30 % vet... Dus je hond krijgt de dubbele hoeveelheid aan vet binnen in vergelijking met een brok met 15 % vet.
-Ik zal het boek dat je noemt eens opzoeken Lizzy, lijkt me interessant! En het zal vast zo zijn zoals jij zegt dat de kans op pancreasproblemen altijd aanwezig is, maar als een hoog vetgehalte een vergroot risico opleverd is dat wel belangrijk om te weten lijkt mij. In zijn reactie zegt Ian Billinghurst ook dat het bij honden met pancreatitis vaak gaat om dieren die een voeding met een hoog vetpercentage krijgen (er wordt helaas geen getal genoemd). Ik weet niet hoeveel hier over bekend is, maar voor mij zou dit wel een reden zijn om over te stappen naar een kvv met een lager vetgehalte (zoals Carnibest Light of Duck met 6,5 tot 10 % vet ipv 15-16 % in veel andere kvv's), om het zekere voor het onzekere te nemen. Blijkbaar zit er toch wel iets van waarheid in dit verhaal.
Door Lizzy
#332836
Wat is een hoog of te hoog vetgehalte? Zou je daar een definitie van kunnen geven? Is dat alles boven de 7%? Of alles boven de 10%? Of alles boven de 15%? Of denk je dat het per hond verschilt?

Heb je enig idee waardoor pancreasproblemen ontstaan? Zou dat ook niet met leeftijd en gezondheid te maken kunnen hebben? Vreemd niet, dat het meestal oudere honden betreft die hun hele leven op bagger-brokken hebben gestaan!

En denk je dat versvleesvoerfabrikanten een gevaarlijke hoeveelheid vet in hun voer stoppen? En zou het zo zijn dat er dagelijks of wekelijks of maandelijks honden dood neer vallen aan dit hoge vetpercentage, zonder dat de versvleesvoerfabrikanten het vet percentage aanpassen? En denk je dat Mogens Eliasen het verzint om 1/3 vet en botten te adviseren, waarbij honden acuut pancreasproblemen krijgen?

En is het niet toevallig dat we 1 pancreasprobleem hebben meegemaakt in al die jaren (en dat betrof een pup - ik denk dat je hier aan een genetisch/aangeboren iets moet denken)? Misschien moet je daar eens statistieken op los laten ;D!

Dan zitten er nog een onnoemelijk groot verschil tussen bewerkt vet en rauw vet! Waarbij je met 100% zekerheid kunt stellen dat rauw vet veel minder schadelijk is als verhit vet.

En last but not least is het percentage vet dat de hond nodig heeft natuurlijk ook beschreven in "Nutrient requirements of Dogs". Handboek voor iedere voerfabrikant.

Wanneer je een oudere hond hebt die zijn hele leven bagger heeft gegeten of wanneer je een hond hebt waarvan je weet dat deze pancreasproblemen heeft: dan is het zeker zaak om voeding te geven dat niet te vet is.

Neemt niet weg dat een hond ook op 7% vet natuurlijk prima kan leven! Als je zelf samenstelt, dan is het eenvoudiger om meer of minder vet te geven. Want bij kant en klare voeding: links of rechtsom moet je toch ergens inboeten.... Bevat het voer minder vet, dan bevat het voer meer koolhydraat (meestal het dubbele of meer). Tenslotte willen ze ook de eiwitfractie niet de pan uit laten stijgen.... En tja, wat voer je liever, vet of koolhydraat?
Laatst gewijzigd door Lizzy op do 09 jun 2005, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door amber2
#332860
Wat ik het liefst voer is natuurlijk wat beter is voor mijn hond! Als ik lees dat wolven weinig vet in hun voeding hebben (en ook weinig koolhydraat trouwens) en dat er blijkbaar een relatie is tussen een hoog vetgehalte en risico op pancreasproblemen, dan wil ik daar meer over weten! Ik vraag hiernaar omdat ik dus zelf ook niet weet wat een te hoog vetgehalte is... Maar als blijkt dat het dieet van de wolf een vetgehalte van zo'n 5-7 % bevat lijkt me dat in elk geval veilig om aan te houden. Maar als honden net zo makkelijk 15 % vet prima kunnen verwerken dan blijf ik dat gewoon geven natuurlijk. Dat brokken en verhit vet een nog groter risico op pancreatitis geven kan ik me goed voorstellen, maar daarom wil ik nog wel graag weten wat een gezond vetgehalte bij barf-voeding is. Ik denk natuurlijk niet dat versvleesvoederfabrikanten opzettelijk een gevaarlijke hoeveelheid vet in hun voer stoppen, maar het zou toch goed zo kunnen zijn dat het risico op pancreasproblemen met 15 % vet wel groter is dan wanneer de voeding 5-10 % vet bevat...? Daar probeer ik juist achter te komen. En als dit zo is, zal het waarschijnlijk geen acuut probleem maar iets op de lange termijn zijn anders was het vetgehalte in kvv's natuurlijk al lang aangepast.... Ik weet het verder ook niet hoor, daarom probeer ik er op deze manier iets over te weten te komen! En met dat 'we' in al die jaren maar 1 pancreasprobleem hebben meegemaakt bedoel je de mensen op dit forum hier..? Maar dit zijn toch ook mensen die veelal zelf samenstellen? Ik weet niet of hierbij ook altijd sprake is van een vetgehalte van 15 %...? Het handboek waar jij het over hebt zal dan neem ik aan de 15 % vet voor droogvoer aanbevelen die hiervoor ook al genoemd wordt (wat bv. in Farmfood zo is)? Dit komt zoals al gezegd dus overeen met een vetpercentage in kvv van 7,5 %, dat is dus bij lange na niet de 15 % in de meeste soorten kvv. En in zo'n boek worden toch meestal enkel de minimale hoeveelheden aangegeven, en niet de maximale waar het hier om gaat?
Door geer
#332862
Doris (oke, een kat) had vanaf kitten pancreatitis. Twee jaar mee getobt met pillen etc....op vers was het direct over.
Door amber2
#332864
wat geef je aan vers dan, zelf samengesteld of kvv? en houdt je ook rekening met het vetpercentage? zo nee, dan stelt mij dit wel weer enigzins gerust omdat onze honden nu dus kvv met 16 % vet krijgen... (waarbij ze ook nog eens 50 % meer eten dan de aanbevolen hoeveelheid)
Door geer
#332866
amber2 schreef: wat geef je aan vers dan, zelf samengesteld of kvv? en houdt je ook rekening met het vetpercentage? zo nee, dan stelt mij dit wel weer enigzins gerust omdat onze honden nu dus kvv met 16 % vet krijgen... (waarbij ze ook nog eens 50 % meer eten dan de aanbevolen hoeveelheid)
De katten eten KVV en af en toe een zelf geflanst maaltje, waarbij ik absoluut niet let op het vetpercentage...
Door Lizzy
#334685
Tjonge, ik vind het zo jammer dat de vragen van Amber en de antwoorden van divserse mensen uit dit topic verloren gegaan is.... :'( (door de problemen met Barfplaats, afgelopen dagen). Als ik tijd heb zal ik proberen een samenvatting te geven van hetgeen er geschreven was.
Door Mevroi Kruim
#334704
Helemaal mee ens, reuze interessant allemaal!

Ik was nog even aan het piekeren over vergehaltes van wolvenprooien. Die zijn zeer zeker niet stabiel. Als je bv kijkt naar de voedingstoestand van wilde hoefdieren, dan schommelt dat enorm. Vanaf het voorjaar gaan ze bunkeren en opslaan, en aan het eind van de zomer zijn ze werkelijk moddervet. Dat vet gebruiken ze in de loop van de winter vrijwel compleet op, dus aan het eind van de winter zijn ze graatmager. Letterlijk.
Maw, een wolf krijgt zeer variable hoeveelheden vet binnen afhankelijk van de tijd van het jaar. Daar moet 'ie dus ook mee om kunnen gaan.
Niet dat je dan je hond maar oeverloos vet moet voeren, maar hij moet toch, althans in principe, in staat zijn om met grote hoeveelheden om te gaan.
Door wimk
#338500
Hallo,

Bumper schijnt ook last te hebben van zijn alvleesklier.
Hij heeft als pup zijnde vrij lang last gehad van diaree.
Ik heb van alles geprobeerd, maar niks hielp. Op een gegeven moment zijn we Duck Pancreas gaan geven omdat een onderzoek van de DA uitwees dat de enzymwaarden in de ontlasting van Bumper wezen naar een eventueel probleem.
Met Duck Pancreas ging het meteen goed, na een week of 5 zijn we over gegaan op Duck Uitmuntend en dat gaat nu nog steeds na 4 maanden goed.
Ik heb daarna nog diverse malen Carnibest geprobeerd en ook BIBI, maar Bumper kan er echt niet tegen.
Ik denk dat het het percentage vet is waar Bumper problemen mee heeft. Bibi en Cb bevatten circa 15% vet en Duck zit daar ruim onder.

Gr Wim & Bump.
Door Erna
#338526
-Oebaya, volgens mij kun je droogvoer niet zomaar vergelijken met barf/kvv. Van kvv voer je immers het dubbele in gewicht dan van brok. Om de gehaltes te vergelijken moet je de percentages in kvv dus verdubbelen: energie- en eiwitgehalte komen dan ongeveer gelijk uit, het vetpercentage van kvv zou echter overeenkomen met een brok met zo'n 30 % vet... Dus je hond krijgt de dubbele hoeveelheid aan vet binnen in vergelijking met een brok met 15 % vet
Zit ik er nu heel erg naast als ik zeg dat je het vetgehalte van een brok niet zomaar kunt verdubbelen om uit te komen op 15% van een kvv vanwege de dubbele hoeveelheid? Een en ander moet toch berekend worden door de droge stof te nemen en op die manier zou je weleens onder de 15% kunnen uitkomen?
Laatst gewijzigd door Erna op do 23 jun 2005, 06:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#338528
Erna schreef: Zit ik er nu heel erg naast als ik zeg dat je het eiwitgehalte van een brok niet zomaar kunt verdubbelen om uit te komen op 15% van een kvv vanwege de dubbele hoeveelheid? Een en ander moet toch berekend worden door de droge stof te nemen en op die manier zou je weleens onder de 15% kunnen uitkomen?
Nee hoor, je zit er helemaal niet naast.
Door amber2
#338609
kan je dat uitleggen dan, hoe jullie dat berekenen...?
Ik dacht gewoon zo:
-300 gram brok met 15 % vet= 45 gram vet
-600 gram vlees met 15% vet= 90 gram vet
Door Erna
#338687
amber2 schreef: kan je dat uitleggen dan, hoe jullie dat berekenen...?
Ik dacht gewoon zo:
-300 gram brok met 15 % vet= 45 gram vet
-600 gram vlees met 15% vet= 90 gram vet
Ik kan dat niet uitleggen, ik maak me er namelijk niet zo druk om en vindt het wel goed. Onze honden krijgen zelfsamengesteld en dat kan ik zo vet maken als ik zelf wil.

Ik weet alleen dat de berekening die jij maakt niet klopt. Je kunt er niet vanuit gaan dat 300 gram brokken automatisch 600 gram KVV betekent. In ons geval (wij hebben ook kvv gevoerd) ging dat helemaal niet op en nu met zelf samengesteld ook niet. Ter vergelijking: om onze honden op gewicht te houden met Pro Plan aten ze zeker 300 gram per dag plus iedere maaltijd een grote schep macaroni erbij (honden wegen gemiddeld 25 kilo). Nu met zelfsamenstellen eten ze ongeveer 400 a 500 gram per dag en dat is dus stukken minder dan het gewicht aan brokjes als je dat zou verdubbelen, namelijk 600 gram plus het gewicht van de macaroni. En dan kom je al gauw uit op 800 gram per dag per hond. Ze zitten dus werkelijk op de helft.

Daarnaast maak je de fout om droge stof (vet percentage uit de brokjes) te vergelijken met een niet droge stof (vet in kvv). Hoe het wel berekent moet worden weet ik niet maar de manier die jij hanteert klopt niet. Je zou de droge stof van kvv moeten weten.
Door amber2
#338808
Pfff, nou het zal wel aan mij liggen, maar ik snap het nog niet echt.... :-[ Waarom zou ik eerst de vetfractie moeten berekenen? Vet is toch gewoon vet, of het nou in brok zit of kvv (ja ik weet wel dat vet in kvv van betere kwaliteit is maar je snapt wat ik bedoel). Bij groente en vlees e.d. is dat anders omdat dat van nature voor een groot deel uit vocht bestaat, dus dan kun je de hoeveelheden niet zomaar vergelijken tussen brok en kvv. Maar vet en olie bevat geen vocht, dus hoef je dan toch niet ingewikkeld te gaan doen met omrekeningen mbv droge stof, vetfracties e.d. ...? ??? Voor onze honden geldt wel dat ze van kvv het dubbele eten dan wat ze aan brok nodig hebben. Van brok aten ze 400 gram, met 15 % vet kregen ze hiermee dus 60 gram vet binnen. Nu eten ze 800 gram kvv, met 15 % vet krijgen ze hiermee nu dus 120 gram vet binnen. Dan denk ik dat ze nu dus gewoon de dubbele hoeveelheid aan vet binnenkrijgen..., maar dit is blijkbaar veel te simpel gedacht...
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door