Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door NikitaShiva
#3345050
Shiva staat nu 2 a 3 dagen op kvv ze is een labrador teef van (bijna) 10 maanden. Ze weegt 25 gram. Normaal actief.
Ik geef haar 500 gr kvv. Ik heb t idee dat sinds ik haar kvv voer ze meer buite naar eten/poep zoekt.

Hiervoor kreeg ze hypoallergenic brok van royal canin.
400 gr

Herkent iemand dit ? Wat is jullie advies?
Door Siberienne
#3345052
Ik neem aan dat ze 25 kilo weegt :) ;)

Brok en kvv is soms lastig te vergelijken, maar 500gram kvv krijgt mijn 7 jaar oude husky ook en die weegt 24 kilo. Ik denk dat jouw lab madam wel wat actiever is en moet groeien / uitvullen dus het klinkt mij niet als heel veel. Zeker niet tov van 400gram brok.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3345064
Ik denk ook 25 kilo :biggrin2:

De stelregel is bij volwassen honden 2% van het lichaamsgewicht, wat voor een hond van 25 kilo op 500 gram uitkomt. Maar de andere stelregel is dat je al snel 2 keer zoveel verse voeding geeft als brok, dus dan kom je op 800 gram. En beide zijn richtlijnen, elke hond is anders en voeren doe je op het oog. Bij opgroeiende honden kan het percentage rustig oplopen tot 5-10% en jou hond zal met 10 maanden nog genoeg in ontwikkeling zijn om in ieder geval iets meer dan 2% nodig te hebben.

Nu kost omschakelen van een koolhydraatrijke voeding naar koolhydraat arme (of zelf loze bij voorkeur) voeding ook tijd. Het lichaam moet omschakelen. En kvv passeert de spijsvertering sneller als barf, dus dat speelt ook mee in het hongergevoel.

Als je hond nu slank is, zou ik rustig naar de 800 gram durven gaan. Je kunt ook 10% groenten (rauw gepureerd of in stukken gekookt) erbij gaan geven. Dat is heel gezond en vult ook weer goed.
Als je hond al wat dik is, dan zou ik in ieder geval bij de 500 gram groenten extra gaan geven. 10% is dan 50 gram, maar dat mag dan ook best 100 gram zijn.
Door eelke
#3345066
Ik ga mee in het antwoord van Kaela :) voeren doe je (ook) op het oog. Alleen honger is niet echt een richtlijn, zeker niet bij vreetzakken als labradors ;) maar het is nog een jonge hond en nog in de groei, dus indien ze nu niet al zwaar is zou je zeker meer kunnen geven.

Groente erbij is altijd een goed idee! Een eitje kan ook als extra, en je zou zelfs eens kunnen kijken voor een visje; een harinkje ofzo of zalmlijf/kop. Wel van een versvlees webshop ofzo want bij de visboer hebben ze vaak gezouten haring. (of je moet vragen om ongezouten haring).
Door eelke
#3345068
Overigens telt het % altijd over het gewenste gewicht. Dus is je hond 25 kilo en te dun, kun je inschatten dat haar gewicht bv eigenlijk 28 kilo zou moeten zijn, dus dan zou je 2% over 28 kilo moeten pakken, ook al weegt je hond op dat moment 25 kilo.

Andersom ook, 25 kilo en te dik, dan kun je beter uit gaan van 2% van 23 kilo.

En dan ook nog ter aanvulling; 2% is wel het percentage voor een volwassen hond. 2,5 of 3% is voor een opgroeiende actieve hond echt niet raar. Mits nu niet al te dik natuurlijk, want ook dat verschilt per hond ;)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3345077
Bij een gemiddelde brok en kvv mag je rekenen dat je van kvv ongeveer het dubbele moet voeren dan van brok. Daar kan wat verschil op zitten afhankelijk van de kwaliteit bij beide maar persoonlijk zou ik daarmee beginnen. 800gr kvv in jouw geval dus.
Door NikitaShiva
#3345085
Wat voor soort groente is voor een hond licht verteerbaar?

Rauw of Gestoomd?

Kan dat ingevroren worden?
Door NikitaShiva
#3345095
eelke schreef:Er is ook barfplaats - de website, en daar staat dit artikel;

https://www.barfplaats.nl/handleiding-t ... -en-fruit/

Waarom kreeg je hond eigenlijk hypoallergene brokken? Vermoeden van allergieën?
Er was idd een vermoeden.
Bij oervoer een voa test laten doen en daar kwam niks uit.

De klachten hingen ook altijd samen in de periode dat ze girardia had. Nu al 2keer gehad. Al zeker 2x antibiotica gehad dus darmflora naar de fielestijnen dus ene klacht na de ander...
De verkoper in de dierenspeciaalzaak heeft opleiding en gevolgd en die attendeerde erop dat al die klachten konden voortkomen
Door de verstoorde darm flora.
Ze zegt 9 van de 10 keer is er geen allergie en wil de dierenarts je op de dure brokken zetten die hun verkopen...
Door eelke
#3345105
Dan zou je ook eens kunnen overwegen een tijdje probiotica te geven.

Kun je een beetje verder zo met al dit advies?
Door NikitaShiva
#3345107
Probiotica zijn we sinds een weekje mee gestart

Morgen even langs de winkel voor wat groentes

Ja ik ben wat wijzer

Tnx
Gebruikersavatar
Door pike
#3345248
Het verschil in hoeveelheid voer tussen brok en vers heeft heel veel te maken met het feit dat brok droog is, terwijl vers vlees heel veel (metabool) vocht bevat (meestal ergens tussen de 60-70%). Dit vocht levert geen kilocalorieën. Dus gemiddeld genomen is die 500 gram kvv maar 325 gram.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3345558
NikitaShiva schreef:Geef nu 600 vlees en 200gr groente op een dag
Dat is 25% groente :o

Doorgaans wordt 5-15% aangehouden.
Ik zou wat meer vlees en wat minder groente gaan voeren.
Door NikitaShiva
#3345559
pluk schreef:Dat is 25% groente :o

Doorgaans wordt 5-15% aangehouden.
Ik zou wat meer vlees en wat minder groente gaan voeren.

Ok tnx.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door