Hier kun je je BARF menu plaatsen. Andere leden kunnen daar op reageren. Leerzaam!

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3341170
Ik zou ook meer voeren. Er zijn toch zat honden die meer dan 3% nodig hebben?

Verder meen ik uit je bericht op te maken dat er nog geen uitgebreid bloedonderzoek gedaan is?
Dat stond bij mij op 1. Want het is heel gek dat het plots opkomt en als zijn ontlasting ook nog eens gek doet, is dat reden genoeg om aan te nemen dat er lichamelijk misschien iets niet helemaal juist zit. Dus ik liet hem eens grondig onderzoeken.
En desnoods bij een andere DA, want dit klinkt als een gevalletje: wij onderzoeken niets en denken niet verder want steken alles op het rauwe voer. Hoe kan je dat nu weten zonder degelijk onderzoek?
Door Anne in Zweden
#3341730
Lupi weegt ook dertig kilo en eet 1200-1300 gram per dag. En is ook alleen maar spieren zonder een greintje vet. Maar goed, die heeft altijd al deze hoeveelheid gegeten, da's gewoon een superactieve hond die ook wel wat in te halen had (ze is met 18 kilo bij ons gekomen). Ze krijgt niet zoveel omdat ze ineens is afgevallen, dus het lijkt me goed om naar de oorzaak te blijven zoeken.

Lieve Nelson, ik hoop dat het niets ernstigs is!

Effe OT: hoe gaat het met Linde? :D
Door miik
#3341755
Ik vind 900 gram voor een hond van 30 kilo, die jong is en in de bloei van zijn leven erg weinig !

mijn honden;
Border Collie teefje - 3 jaar- 19 kilo- 700 gram
Border Collie teefje - totdat ze 6 jaar was - woog 16 kilo- standaard 600 gram, lange periodes 800 gram, pas na haar zesde kon ik minder gaan voeren
oma border collie heeft het altijd goed gedaan op 300 gram per dag (weegt zelf 15 kg)
Mijn windhond van 20,5 kilo, nu 9 maanden oud, eet 1000-1200 gram per dag ! (en als ze wil krijgt ze meer)
De border collie pups die ik gefokt heb, met name de jonge reuen, van rond de 20 kg aten ook 1000-1200 gr per dag !

Ik zou dus in eerste instantie gewoon meer gaan voeren. Is het teveel in 1x dan naar 2 maaltijden....
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3341762
OH, wat vervelend!

Ben je al eens bij Tannetje Koning geweest?
Bandit heeft, naast zijn allergieën nu darmontsteking en is daardoor nauwelijks op gewicht te houden.
Van Tannetje heb ik o.a. kruiden gekregen die hem ondersteunen.

Maar jij weet de oorzaak nog niet he!?
Frustrerend!

Ik heb voorgesteld of het overstappen op brok zou helpen, maar dat werd ten strengste afgeraden. Vlees is zo puur mogelijk. De kans dat er in brok iets zit waarop Bandit (of Nelson) kan reageren is zeer aanwezig.

In eerste instantie zou ik de hoeveelheid voeding opvoeren.
Bandit eet nu bv 3 x zoveel als voor hij ziek werd. Maar valt nu niet meer af.
Blijkbaar kan hij, door zijn zieke darmen, onvoldoende voedingsstoffen opnemen en heeft hij meer voeding nodig.

Heel veel succes en sterkte!
Ik hoop dat Nelson snel weer opknapt!

Ter belangstelling: hoe gaat het met zijn allergieën, heb je die nog steeds onder controle?
Ik gun het je zo!
Door Lizzy
#3341786
miik schreef:Ik vind 900 gram voor een hond van 30 kilo, die jong is en in de bloei van zijn leven erg weinig !

mijn honden;
Border Collie teefje - 3 jaar- 19 kilo- 700 gram
Border Collie teefje - totdat ze 6 jaar was - woog 16 kilo- standaard 600 gram, lange periodes 800 gram, pas na haar zesde kon ik minder gaan voeren
oma border collie heeft het altijd goed gedaan op 300 gram per dag (weegt zelf 15 kg)
Mijn windhond van 20,5 kilo, nu 9 maanden oud, eet 1000-1200 gram per dag ! (en als ze wil krijgt ze meer)
De border collie pups die ik gefokt heb, met name de jonge reuen, van rond de 20 kg aten ook 1000-1200 gr per dag !

Ik zou dus in eerste instantie gewoon meer gaan voeren. Is het teveel in 1x dan naar 2 maaltijden....
Ik vind het niet weinig maar bovendien is Nelson op zijn normale hoeveelheid voeding ineens 5 kg afgevallen!
Gebruikersavatar
Door Hope
#3341829
Er is bloedonderzoek gedaan, dat was allemaal normaal.
Ik heb alleen de nieren en lever nog eens extra laten testen vanwege de apoquell.

Of het nu veel of weinig is ten opzichte van andere honden: hij kreeg dit vier jaar lang zonder problemen. Gaf ik hem meer werd hij te dik. En nu ineens valt hij af en blijft dat ook doen ondanks dat hij al meer eten krijgt.

Hij is sinds gisteravond na het eten enorm aan het likken gegaan. Over zijn eigen neus. Hij is niet onrustig, wil niet naar buiten of zo. Hij komt alleen bij me staan en likt zomaar een uur. Dus dat is wel spannend vind ik. Morgen maar meteen de dierenarts bellen.

Qua allergieën gaat het best goed. Hij heeft nog een aantal maanden serieus last van pollen en we gaan daarom nog een nieuwe allergietest doen om te kijken of we de immuuntherapie nog wat kunnen aanpassen. Verder krijgt hij apoquel en is daar een hele blije hond op geworden.
Krijgt hij meer jeuk dan krijgt hij ook gewoon meer apoquel. Misschien leeft hij dan minder lang maar dan is hij wel heel happy geweest.
Ondertussen weet ik dat apoquel niet zo onschuldig is als het leek toen het net op de markt kwam, maar goed. Eigenlijk hebben we gewoon geen keus want prednison is ook geen snoepgoed en weer kunnen niet meer zonder. Probeer zo'n allergische hond maar eens in één huis te laten leven met een kind van een jaar die het fantastisch vind om stiekem haar eten aan de hond te voeren ::)
En dat dan nog naast zijn allergieën voor huisstofmijt en minstens 256 verschillende soorten planten en pollen of zo.

Ik ga morgen om die test vragen die hier gelinkt werd. Hij krijgt nu 2x per dag te eten, dat bevalt ons wel voor nu. Hij is minder obsessief met eten bezig.
Door Mijati
#3341836
Misschien een idee om voorlopig, Nelson tijdens de maaltijd van jouw kleine even in zijn mand te sturen of in een bench te zetten. Zodat hij niets stiekem kan toegeschoven krijgen. Over een jaar of twee kan je jouw kleine uitleggen dat Nelson haar eten niet mag. Helemaal voorkomen kan je natuurlijk niet, je doet je best.

Een nieuw bloedonderzoek lijkt me zeker een aanrader. Veel succes en sterkte.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3341844
Tip: voor dat onderzoek moet Nelson nuchter zijn!

(dat was mijn arts vergeten te zeggen. :( Met dank aan BP is het toen toch goedgekomen.)


Wat fijn dat het qua allergieën redelijk goed gaat en je je draai gevonden hebt!
Ik zou ook voor kwaliteit van leven gaan! :-*
Door Lizzy
#3341859
Ik zie dat je die EPI test wilt bespreken (daarom eerder bericht verwijderd). De test heet dus: trypsin like immunoassay - test. Er is nog een andere maar die is niet zo betrouwbaar.
Door Eef+Stippels
#3341883
eelke schreef:Nou, ik zou eens starten met 2 x 500 gram. Totaal nergens op gebaseerd dan mijn gevoel, en de gedachte dat zijn lijf misschien moeite heeft met verteren. En dat dan 2 x 500 makkelijker is dan 1 x 900.
Zou ik ook doen, 2x per dag 500 gram. Klinkt me logisch dat dat misschien wat makkelijker te verteren is, lijkt me het proberen waard.

Hopelijk blijkt dat er medisch niets mis is :-*
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3341889
Heb je ook al de schildklier laten testen?

Als een hond zo snel zomaar zonder veranderingen snel afvalt zou ik zeggen dat er iets is ja. ( en het maakt niet uit welk percentage die krijgt, gaat om het afvallen zonder dat er iets veranderd is)

Maci heeft ooit 45 kilo gewogen, en vaker mager, maar die bleek een trage schildklier te hebben , ja een beetje tegensprekend, traag en mager worden maar hij bewijst dat het kan, gewoon omdat er van alles niet functioneerde. Nog steeds heeft ie periodes dat ie mager wordt maar wel minder met de schildklier medicatie.


Maar ook zeker die EPI testen.

Succes ermee, is niet leuk afvallen zonder de reden te weten
Door tt-tjes
#3341944
Trage schildklier kan idd ook. Fjurdy had dat ook in 1x met 5 jaar. Misschien het bloed naar Jean Dodds bij Hemopet sturen? Zij is toonaangevend mbt schildklier problemen.
Je kunt op de site van Hemopet de formulieren downloaden.
Gebruikersavatar
Door Hope
#3342283
We zijn nog bezig met de lieve knul. Morgen weer naar de dierenarts. Ook op 2x 550 gram neemt zijn gewicht eerder af dan toe.
Op twee maal daags is hij wel minder knorrig van de honger.

Hij eet wel veel gras. Liefst eigenlijk de steeltjes van paardenbloemen. Spugen doet hij niet maar het is net een koe. En hij poept 5x per dag :o
Door src_esther
#3342291
Wat vervelend dat Nelson zo afvalt.

Paardenbloemen hebben een medicinale werking. De wortel het sterkst, de bloem het minst, blad en steel er tussenin. Misschien 'weet' Nelson dat.
 Terug naar “Hoe ziet jouw BARF menu eruit?”

Barfplaats wordt gesponsord door