Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3337327
Wij hebben met Pasen de eerste dingen buiten gezaaid. Er gebeurt nog niet veel in de tuin, maar het is hier dan ook nog erg koud. Rabarber komt voorzichtig boven, daar heb ik bij een paar een pot overheen gezet om voor te trekken. Dit jaar voor het eerst, eens kijken of het scheelt.
Pepers van meneer staan nog binnen, die doen het (zoals gewoonlijk) weer goed. :)

Ohja, de eerste shiitakes zitten aan de stam! En de slakken zijn nog niet wakker dus grote kans dat we ze voor de verandering weer eens zelf kunnen eten. :D Dat was echt een ramp vorig jaar. Zó veel slakken, en op het moment dat er een bolletje tevoorschijn kwam was het al weer aangevreten. >:(
#3337362
Hier komt de rabarber ook omhoog :D

Het lijkt wel of de paksoi plantjes in mijn moestuinbak een beetje geknakt lijken te zijn door de harde wind. Dat is dus even afwachten. De plantjes in de grondkas staan er wel goed bij :)
#3337429
Wat mooi Annemarie!

Ik wilde vandaag eigenlijk de prei naar buiten gooien. Helaas blijkt mijn afzetting met netten dit jaar niet voldoende om mijn moestuinbak te beschermen tegen buurtkatten. Vanmorgen door de netten heen weer modder er uit en dikke drol bovenop het net (dat al hoogte in was). Nu moet ik daar dus eerst nog wat op bedenken :-X
#3337475
dinky89 schreef:Ik heb vanmiddag bij de volkstuinen compost gehaald om in de (moes)tuin te gebruiken. Een dame vertelde mij dat het scherpe compost was en ik maar even moest googlen voor het juiste gebruik omdat het amoniak gehalte vrij hoog zou zijn. Echter met Google vind ik alleen scherp geprijsde compost ipv scherpe compost ::) Nu zit ik dus beetje met de handen in het haar waar ik de compost kan gebruiken....

Concreet is dit mijn tuinsituatie:
- moestuinbak met kleine plantjes
- moestuinbak die nog niet gevuld is
- kleigrond die ik losser zou willen maken door toevoegen van compost
- vaste planten waaronder rode bessenstruik en vlinderstruik in border met kleigrond

Ik begreep dat ik de compost niet met inzaaien kan gebruiken maar ik zoek dus hoe ik het wel kan gebruiken. Iemand hiervoor linkjes naar info of tips?
Met google kwam ik nog op deze site uit:
http://www.eurolab.nl/artikel-compostgebruik.htm

Maar dat zegt eigenlijk hetzelfde als Hannabelgje als zegt.
#3337657
hannabelgje schreef:Ik vind de Ostara een lekkere aardbei. Is een makkelijke aardbei. Grote vruchten en lekker zoet.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Ik heb net het aardbeienplantjespakket van de makkelijke moestuin besteld. Daar zit de ostara ook in. Haal ik nog wat hangbakjes bij de action, geven we het weer een kans. Al is het geloof ik zo dat bij nieuwe plantjes het tweede jaar het beste jaar is toch?
#3337964
Mijn aardbeienplantjes werden vandaag bezorgd en ik heb ze gelijk geplant. De vier ronde bakjes had ik al en de langwerpige heb ik vanmiddag nieuw gekocht. Want ik kreeg vier soorten en vier plantjes per soort en zo kon ik ze goed kwijt.

Nu maar zien hoe ze het gaan doen, vorig jaar werkte deze manier van ophangen heel aardig tegen de slakken. Alleen toen hingen de bakken wel een verdieping hoger. Vanwege het water geven heb ik ze nu eerst lager gehangen, maar denk dat ze straks wel hoger moeten.

Afbeelding
#3338002
Kaela schreef:Mijn aardbeienplantjes werden vandaag bezorgd en ik heb ze gelijk geplant. De vier ronde bakjes had ik al en de langwerpige heb ik vanmiddag nieuw gekocht. Want ik kreeg vier soorten en vier plantjes per soort en zo kon ik ze goed kwijt.

Nu maar zien hoe ze het gaan doen, vorig jaar werkte deze manier van ophangen heel aardig tegen de slakken. Alleen toen hingen de bakken wel een verdieping hoger. Vanwege het water geven heb ik ze nu eerst lager gehangen, maar denk dat ze straks wel hoger moeten.


Afbeelding
Ik ben heel benieuwd of dat verschil maakt. Wij zoeken nu naar een manier om de shiitake stammen te beschermen tegen de slakken. Ophangen is niet echt een optie, maar ze kunnen misschien wel op een verhoging staan waar zo'n raster omheen staat. :g:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door