Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door M@rina
#3339393
Vandaag ben ik naar een workshop straatfotografie geweest op de Albert Cuypmarkt in Amsterdam, dit zijn denk ik wel de mooiste twee foto's die ik gemaakt heb:

Afbeelding

Afbeelding
Door Lizzy
#3339485
Oh wow. Jeetje, Marina, ik vind ze echt geweldig! Volgens mij ligt hier een talent van jou!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Die eerste twee foto's zijn echt :smitten:

Volgens mij moet jij vaker met je camera op pad naar markten en dergelijke. Echt!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3339498
Heel gaaf Marina! Heel wat anders dan de macro, maar je hebt er leuk oog voor, je hebt hele mooie emoties weten te pakken.

Ik weet alleen niet of je zomaar van mensen hun foto's online mag zetten? Kans is klein dat ze het zien, maar moet je geen last mee krijgen. Dat zit wat ingewikkelder dan met vlindertjes en bloemetjes met portretrecht.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3339499
Kaela schreef:Heel gaaf Marina! Heel wat anders dan de macro, maar je hebt er leuk oog voor, je hebt hele mooie emoties weten te pakken.

Ik weet alleen niet of je zomaar van mensen hun foto's online mag zetten? Kans is klein dat ze het zien, maar moet je geen last mee krijgen. Dat zit wat ingewikkelder dan met vlindertjes en bloemetjes met portretrecht.
Niet alleen portretrecht maar ook privacyrecht. Je mag niet zomaar foto's publiceren zonder toestemming. Er is een verschil tussen maken (wat wel mag) en publiceren.
Het verschilt dan ook nog weer of je een massa op een evenement of losse personen.

Vind die eerste zwartwit wel erg sfeervol. Verder ben ik duidelijk niet zo'n liefhebber van mensenfotografie waardoor ik kwaliteit lastig beoordelen vind. Op de kleurenfoto's komt de liefde wel duidelijk naar voren ;)
Door M@rina
#3339501
dinky89 schreef:Niet alleen portretrecht maar ook privacyrecht. Je mag niet zomaar foto's publiceren zonder toestemming. Er is een verschil tussen maken (wat wel mag) en publiceren.
Het verschilt dan ook nog weer of je een massa op een evenement of losse personen.

Vind die eerste zwartwit wel erg sfeervol. Verder ben ik duidelijk niet zo'n liefhebber van mensenfotografie waardoor ik kwaliteit lastig beoordelen vind. Op de kleurenfoto's komt de liefde wel duidelijk naar voren ;)

Ja hoor dat mag wel:
Portret niet in opdracht
Als een portret niet in opdracht is gemaakt, mag het in beginsel vrij gepubliceerd worden. Dit ligt anders als de afgebeelde persoon een 'redelijk belang' heeft om zich tegen publicatie van zijn portret te verzetten. Vaak gaat het dan om een privacybelang. Zo kunnen twee personen gefotografeerd zijn als een stelletje terwijl zij dat niet zijn. Een redelijk belang kan ook een financieel belang zijn, bijvoorbeeld bij (bekende) personen die geld kunnen verdienen met hun portret.


We hadden een goede workshopbegeleider mee die ons eerst, bij een lunch, uitgelegd heeft wat mag en wat niet mag als je mensen op straat fotografeert. Het stelletje op de eerst twee foto zagen na de kus dat ik hen gefotografeerd had en lachte me toe. Ik zei tegen hen, zo dat staat er op ;) waarna de glimlach nog breder werd. Verder is het op bepaalde plekken verboden. De NS staat het niet toe dat mensen worden gefotografeerd op stations en ook in bepaalde winkels is niet toegestaan. Verder mag je mensen niet heimelijk fotograferen en als mensen het niet prettig vinden ( en dat merk je snel genoeg) verwijder je de foto ter plekke.

Ik ben dus niet in overtreding.
Door Suzanne
#3339507
Ik vind de foto's mooi..

en je hebt gelijk... fotograferen mag je ze wel. Maar de foto's zonder hun toestemming op een openbaar forum plaatsen... dat zou ik niet doen. Zeker niet met het oog op de aankomende wijzigingen in de wet- en regelgeving.

Suzanne
Door M@rina
#3339509
Lizzy schreef:Oh wow. Jeetje, Marina, ik vind ze echt geweldig! Volgens mij ligt hier een talent van jou!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Die eerste twee foto's zijn echt :smitten:

Volgens mij moet jij vaker met je camera op pad naar markten en dergelijke. Echt!
Dank je wel Lizzy, ik vond het leuk maar ook best spannend om zomaar mensen vast te leggen.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3339521
eelke schreef:En de krant staat er toch ook vol mee? Foto's van een braderie, concert, drukke terras middag, etc.
Laatst nog discussie over gehad en de voorbeelden die jij noemt zijn massa's waarop de personen minder individueel op de foto staan waardoor ze eerder gepubliceerd mogen worden. Bovendien noem jij specifiek de krant en die valt onder de uitzondering voor journalistiek.
Door M@rina
#3339541
Suzanne schreef:Ik vind de foto's mooi..

en je hebt gelijk... fotograferen mag je ze wel. Maar de foto's zonder hun toestemming op een openbaar forum plaatsen... dat zou ik niet doen. Zeker niet met het oog op de aankomende wijzigingen in de wet- en regelgeving.

Suzanne
Publiceren mag ook, ook straks bij de nieuwe AVG als vanuit je artistiek of journalistiek oogpunt plaatst.

Vanaf 25 mei wordt het portretrecht dus een heel eind kleiner. Wanneer iemand een privacybelang inzet om publicatie van zijn portret te verhinderen, moet hij dat doen via de AVG en niet meer via het portretrecht. In principe kun je dus alleen nog een financieel of commercieel portretrecht inroepen: je verzilverbare bekendheid kun je verhandelen.

Daarbij gelden dan wel een aantal belangrijke uitzonderingen als die verwerking gebeurt voor journalistieke, artistieke of literaire doeleinden. De AVG is daarop maar beperkt van toepassing. Zo is het in die gevallen onmogelijk om je toestemming in te trekken, dus een zogeheten quitclaim is in principe niet te herroepen. Ook mogen journalisten en artistieke fotografen gewoon bijzondere persoonsgegevens verwerken in hun beeld, zodat je ook op die grond de publicatie niet tegen kunt houden.


Kort en goed betekent dit dat je weliswaar de AVG moet inroepen in plaats van het portretrecht maar dat je uiteindelijk bij hetzelfde uitkomt. Of je publiceert met toestemming (en dan moet je die aantonen en moet die voldoen aan de strikte eisen uit de AVG) of je beroept je op de vrijheid van meningsuiting en dan krijg je vervolgens dezelfde belangenafweging als voorheen onder het portretrecht.

Stiekem fotograferen is overigens wel verboden, maar dat lukt niet echt met een grote camera en een toeter van een lens op een drukke markt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door