Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3337582
Toen ik vanochtend onze Max begroette, voelde ik onder zijn oor een flinke bult zitten, die er gisteren nog niet zat. De bult is onder de huid een 1-1,5 cm groot. Ik heb het ding bevoeld en bekeken, maar hij heeft er geen pijn aan en ik zie ook geen gaatje van een insectensteek of zo. De bult zit dus onder het oor, zo'n beetje op/onder het kraakbenige harde 'puntje' dat ik voor het gemak maar even oorlel noem, daar waar de punt van de oorflap ongeveer op de wang ligt. De bult is soepel, maar ik heb er niet hard genoeg in geknepen om te checken of hij echt vast zit aan iets of dat hij los in de huid hangt (al vermoed ik het laatste).

Enig idee wat dit kan zijn? Ik kijk het een paar dagen aan voordat ik het eventueel laat aanprikken voor onderzoek, want de standaardreactie bij Zweedse dierenartsen bij een hond van 14 is: niets meer aan doen, gewoon inslapen. :-X Wat natuurlijk geen optie is bij een hond die nog hartstikke veel lol heeft in het leven en grotendeels fit is.
Laatst gewijzigd door Anne in Zweden op za 24 nov 2018, 14:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Door Lizzy
#3337592
(Fijne dierenartsen daar :-X . Ik had dat idee al hoor, dat ze daar niet zo moeilijk doen. Ze laten daar ook nog steeds met gemak 6 weken jonge pups met kopvlek inslapen :-X . Denk dat als je dat hier in NL bij een dierenarts vraagt hij of zij je bij kop en kont pakt en de praktijk uit gooit. Terecht).
Door Anne in Zweden
#3337600
Nee, de bult is niet warm; beide oren zijn warmer in ieder geval dan de bult. De bult zit ook duidelijk niet direct aan de kaak vast of ander bot vast, hij hangt echt aan een stuk huid. Een beetje als een testikel*, zeg maar, maar dan onder zijn oor. :biggrin2: Ik heb wat foto's gemaakt, hopelijk is hij daarop te zien.

Max heeft er geen pijn aan, heb ik de indruk. Ik kan er tamelijk fors in knijpen en masseren en hij ligt er ook gewoon op. Wel schudt hij af en toe met zijn kop, dus ik denk wel dat hij voelt dat er iets geks zit. Maar het is ook weer niet zo dat hij de hele tijd zit te schudden. Alleen heel af en toe.



* Voor Lizzy: een testikel is een hangend ding dat mannetjeshonden tussen hun achterpoten hebben, meestal twee. :P
Door Anne in Zweden
#3337608
Lizzy schreef:(Fijne dierenartsen daar :-X . Ik had dat idee al hoor, dat ze daar niet zo moeilijk doen. Ze laten daar ook nog steeds met gemak 6 weken jonge pups met kopvlek inslapen :-X . Denk dat als je dat hier in NL bij een dierenarts vraagt hij of zij je bij kop en kont pakt en de praktijk uit gooit. Terecht).
Erg hè? Ik werd gisteren gebeld door een vriendin die een sledehondenbedrijf heeft, omdat een van haar teefjes al een paar dagen niet eet en ze misschien een verstopping heeft. Of ik met mijn Barfplaats-kennis en -kunde misschien wilde meedenken over mogelijke oplossingen, want het teefje is twaalf, en dus heeft het geen zin om ermee naar een da te gaan; die willen er bij alles ouder dan tien alleen nog maar een spuit in zetten. :-X

Dat ze met 'foute' pups ook zo makkelijk met inslapen komen aanzetten, wist ik dan weer niet. Jeetje zeg... >:( :-X
Door Lizzy
#3337619
Bedankt voor de extra uitleg Anne :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:

Ik heb geen idee of een cyste of verstopte talgklier zo snel kan ontstaan. Maar goed, dat geldt voor bijna alles! Wat is er vandaag niet en morgen wel? Ik kom niet veel verder dan een ontstekingsachtig proces?
Door Siberienne
#3337620
Ja iets met vocht of iets met ontsteking.
Maar het lijkt me ook geen bloeduitstorting oid

Athetoomcyste kan wel ineens groeien.

(((Ik snap nou ook waarom de 11 jarige moeder van mijn honden met glaucoom
zo snel ingeslapen werd in Zweden)))
Door frodo quin
#3337635
Ik vermoed ook een soort ontsteking als het er zo snel staat.

Wat ik niet begrijp: als de eigenaar van de hond zegt dat de hond behaldeld moet worden is het toch niet aan de da om dat te betwisten, tenzij het dieronwaardig zou zijn. Als ze het zelf onzin vinden moeten ze dat weten, maar ze verdienen er het zelfde aan als bij een jonge hond, dus snap niet waarom ze zouden weigeren.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3337643
Een ontsteking kan zeker heel snel groeien.... en hoogst waarschijnlijk kan de bult ook nog wel groter worden als het een ontsteking is, of misschien zelfs kapot gaan

Wat je er mee moet.... als de DA zo tegen behandelen is van senioren.... tja... de eventuele behandeling / medicatie wordt toch gewoon betaald net als bij een jongere hond, ik zou het niet weten.... ben altijd een beetje huiverig bij ontstekingen waarvan je niet weet waardoor ze ontstaan zijn, dus ik zou er wel een bezoekje aan wagen denk ik.
Door Anne in Zweden
#3337645
Maar zou een ontsteking niet warm aanvoelen? En pijn doen? Max ligt gewoon op dat oor te snurken, en de bult voelt totaal niet warm.

En ja, als ik naar de da ga en die weigert iets te doen, dan is ie nog niet jarig, want dan ga ik stampvoeten tot de planken van de muren komen. Ik begrijp ook totaal niet waarom een da liever laat inslapen dan behandelen.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door