Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3337172
Laatste stukje is dom ja, Samson is een OES en geen Beardie >:(

Verder heeft die wel wat punten, maar die lijsten met afwijkingen...en dan noemt die o.a. ook allergien en navelbreuken zijn toch echt wel zaken die niet rashondgebonden zijn. Ik snap de boodschap wel, maar hoewel als satire gebracht is het toch allemaal weer net te kort door de bocht.
#3337173
Eh ik dacht ook altijd dat Samson een Oes was, maar wiki enzo zegt dat het een beardie is :'(

Lubach is vaak net kort door de bocht, kan ook niet anders in zo'n stukje, wel leuk. Maar dat rashonden probleem is toch al ik weet niet hoe lang geleden aangekaart, Duitse kikkerherders ( nee hoor is niet zo die worden alleen maar zo gezet), knorrende FB ( zo hoort dat hartstikke schattig toch? ) , kan zo wel door gaan.
Nog steeds gaan shows door met hele rare dingen.....
#3337205
Gezien en volledig eens met de kern, namelijk dat de pure rashondenwereld waarbij wordt gefokt op extremen in uiterlijk compleet ziek is :-X

En nee, in zo'n item is er geen ruimte voor nuance dat er ook fokkers zijn die gezondheid wel hoog in het vaandel hebben ;) Gelukkig zie ik hier op Barfplaats daar wel mooie pogingen van om gezonde honden te fokken zoals Lizzy met het zaad uit de VS om kans op uraat te verkleinen en chantal die Franse buldog met beetje neus wil die niet zo benauwd zijn.

Overigens dacht ik bij het zien van de honden van Angelique juist 'he, dat is hetzelfde ras als Samson!'. Dat wiki zegt dat het anders is zegt mij dan niet zoveel ::) al lijkt de laatste bullet op Wikipedia ook te verwijzen naar de oes met de benaming bobtail: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Samson_(hond) ;)
#3337210
Het is natuurlijk super irritant dat die Arjan alleen naar Hans Baaij is gaan luisteren. Maar verder is de rashondenfokkerij natuurlijk ook redelijk ongenuanceerd. Fokkers doen rasgebonden probleempjes vaak een beetje makkelijk af (ook een soort gewenning lijkt wel). En als je naar het inteeltpercentage van veel rassen kijkt, is een COI van 25% best wel heel normaal. Dat is niet normaal. Dat is het zelfde als een vader x dochter kruising. Of een broer en een zus. Dat vinden wij normaal gesproken in de mensenwereld verderfelijk, bij honden vinden we het eigenlijk heel gewoon... Dat is het niet. Het is abnormaal. En rond de 12% idem. Want dan praat je toch nog steeds over een halfzus met een halfbroer paring, eet u smakelijk!

En wat is er sinds Pedigree Exposed nou helemaal veranderd, eigenlijk? Als we heel eerlijk zijn? Dus hoe lang gaan we nog een beetje in de ruimte zitten pielen met z'n alle, met de Raad van Beheer voorop? Gaan we wachten hoe fokkers dit zelf op gaan lossen? Waarbij we niet moeten vergeten dat we met rashondenfokkers gekomen zijn waar we NU zijn en waarbij we ook niet moeten vergeten dat het gemiddelde intelligentie-niveau van de rashondenfokker het MAVO niveau niet ontstijgt. Dat geeft niks, maar is nou net ff niet genoeg om dit probleem op te lossen. En om dit probleem op te lossen kunnen we alle rassen met elkaar gaan vermengen zoals die griezel van een Baaij eist of we halen binnen de rashondenfokkerij (op RvB niveau) experts binnen om de boel nou eens echt te gaan managen. En snel een bietje!

En als ik dan heel eerlijk ben he? Dan valt het mij zo tegen dat belangrijke spelers zoals de Universiteit Utrecht (afdeling genetica gezelschapsdieren) nog geen steek verder is dan "we zijn nog met een pilot bezig op gebied van diversiteit bepaling". Nog steeds. Nog geen stap verder gekomen. Nu, anno 2018 :-X . Dus nou, het schiet al lekker op :-X ! En ondertussen, met alle respect hoor, doen fokkers en RV's maar een dotje. Kun je ze ook niet kwalijk nemen, ze krijgen nul handvatten, nul aansturing, niks.

En wat heeft de RvB tot op heden bereikt?

Afbeelding

Een campagneposter!!
#3337212
Beetje kort door de bocht wel, maar hij heeft een punt.

Het is ook nog niet eens zo dat je "zomaar" alle rassen met elkaar kunt kruisen om een lagere verwantschap te krijgen. De outcross bij de Wetterhoun wordt met rassen gedaan die genetisch gezien niet zo veel lijken op de Wetterhoun. En daardoor qua uiterlijk ook niet echt. Maar het is goed om te weten dat honden uit dezelfde rasgroep niet perse dezelfde genen hebben, en honden uit verschillende rasgroepen niet perse verschillende.
#3337214
Lizzy schreef:De oplossing van Lubach is natuurlijk die van Baaij met zijn Cupi-dogs. Da's natuurlijk de oplossing niet :-X (al is het alleen maar omdat mensen een hond met een voorspelbaar uiterlijk en karakter willen hebben. Mensen willen dus een rashond).
Ik ben wel blij dat hij in elk geval niet verwees naar dier en recht... ::)

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door