Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#3336475
Net voor het eerst naar de dierenarts geweest met Ronja. Sinds gisterenochtend aan het spugen direct na het eten maar wel vrolijk en speels. Tis maar een klein dingeske dus wilde het niet te lang aankijken.

Wat eet ze? Gemalen vers, kvv en hoppa het vuur aan de schenen. Toch wel met granen? Nee niet met granen. Heb je voor mij een bron waar ik meer infl kan vinden over toevoegen granen? Nope
Toch wel suppelementen? Nee geen suppelementen enz

Omdat we pas net met vers gestart zijn had ik ook nog niet alle antwoorden paraat. Bij Frodo kan ik zo een weekmenu opdreunen maar goed.

Theorie van de dierenarts:
spugen is reactie op overstappen op kvv. Zou dat kunnen?

Andere theorie: ik ben direct gevarieerd aan gaan bieden om te kijken wat mevrouw lust. Te grote belasting voor de maag. Kan ik op zich inkomen. Zit daar wat in?

Mijn mogelijke theorie: oorzaak heeft niks te maken met rauw

Advies om een maand maar 1 soort te geven bij voorkeur 1 dier. Kan ik ook nog inkomen. Dat dit dier dan bestaat uit kip met rijst iets minder....

Spuitje gehad en druppels mee gekregen om maag te kalmeren. Prima.

Concrete vraag aan jullie: wat geven jullie bij poezenmaag die van streek is? Dacht zelf aan kipfilet en witvis en dan dus wel rauw.

Nog een vraag: geven jullie supplementen ivm compleet maken voeding?

Later nogmaals gevraagd om goede bron met info over noodzaak aanvullen barf/kvv. Helaas.

Heel graag jullie visie en advies om het maagje weer rustig te krijgen. Het spugen is volgens mij niet gelinkt aan specifieke kvv of diersoort
#3336489
Bij supermarkt koolvis, biologische kippenvlees en flesje kattenmelk gehaald. Twee kleine beetjes vis zijn vooralsnog binnen gebleven en mevrouw blert vrolijk om meer. Scheutje melk ook een succes.

Hoe lang kan ik haar het beste op de vis houden? Dacht morgen wat stukjes kip te gaan geven maar dat is misschien te snel?
#3336534
Dierenarts schiet ook maar wat losse gedachtenflodders... :???:
Wat en hoe kreeg ze tot dusver?

Ik zou niks bijzonders doen denk ik , straks ergens een rolletje (katten)kvv scoren of een klein barfmaaltje met wat spiervlees en goed platgemept bot en even niet al te grote porties geven.
#3336539
Je mag maar 10% rauwe vis geven he. Tenzij je zeker bent dat hij thiaminase-vrij is. En dan nog is het niet aan te raden.

Wat ik hier doe als de maagjes van streek zijn is ofwel ( afhankelijk van de ernst en de kat) fijn gemalen bot en mager vlees geven. Ofwel is dat een moment dat ze eventjes blik krijgen.

Ik.ga echter mee met Too, wat heb je precies gegeven? Goed rekening gehouden met de beginnersbotjes? Bij kat is dat echt met het allerzachtste beginnen natuurlijk.
Dat variatie belastend zou zijn is onzin op vers. Zolang het bot niet te hard is natuurlijk.

Wat spuuwde ze precies uit? Onverteerd voedsel, verteerd, of gewoon wat stukjes bot in vocht? Zat er veel haar bij ( wordt ook weer de tijd van het jaar)?
Hoe lang was dat dan na het eten?
En hoe vaak heeft ze het gedaan?
Hoe lang geef je nu vers en was het echt meteen of heeft ze sommige maaltijden gewoon verteerd?

Hoe is ze verder? Levendig of is ze maar zielig?
#3336610
Ha Too en Pearls,

Ze kreeg tot nu toe diverse kvv voor katten. Daarnaast eerste eigen draaisel van oa kippennek, paardenspiervles en organen. Spugen kwam zowel na eigen draaisel als na kvv met eend. Ze spuugt eigenlijk gewoon haar maaltijd compleet weer uit en rent vliegt en speelt weer vrolijk verder. En mauwt vervolgens om eten natuurlijk.

Koolvis hield ze gisteren goed binnen, kleine porties steeds. Vandaag wat kip fijn gesneden maar na kotsen heeft de hond dat opgegeten. Nu toch maar weer even beetje koolvis gegeven wat weer wel binnen blijft.

Als ik fijngemalen vlees en bot zou geven, wat zouden jullie dan adviseren? En welk blikvoer? Bij voorkeur iets dat ik gewoon bij een goede dierenwinkel kan halen want dan heb ik het sneller

Dank alvast
#3336611
O ja er zat geen haar bij.
En ze heeft ongeveer twee weken kvv op zonder problemen en dus gewoon verteerd. Ze poept ook redelijk nor.aal, misschien net wat zachter dan normaal. Dus echt van de 1 op de andere dag niet meer binnen houden en binnen vijf minuten uitspugen
#3336630
He, wat gek...
Vooral dat ze de koolvis wel binnen houdt.

Persoonlijk zette in haar een week of 2 terug op blik. Om de maag tot rust te laten komen en eventuele irritatie's of verwondingen te laten genezen. En ging dan heel voorzichtig over op gemalen rauw voer.
Ik zou eens moeten opzoeken hoe je dat best doet. Heel geleidelijk, om haar maag te laten wennen.

Maar er zullen nog wel andere manieren zijn.
En er is ook geen garantie dat het zo goed gaat... Maar ik zou het zo eens proberen.
#3336646
Maakt niet zoveel uit.
Gewoon iets zonder graan, melk of suiker. Dus even de ingredienten nalezen. En zo van die zaken van dierlijke bijproducten met min. 4% dit of dat, daar blijf ik van weg. Gewoon een eerlijk blik waar duidelijk opstaat wat erin zit.
Ikzelf bestel bij Zooplus. Dat vind ik wel gemakkelijk want kan je alle specificaties mooi terugvinden.

Als je een mousse of pate geeft kan je het gemakkelijker mengen met vlees later. Ik ga morgen eens zoeken hoe je het best over kan gaan, maar ik vermoed dat dat wel eens met mengen kan zijn.
#3336667
pearlsofpassion schreef:Maakt niet zoveel uit.
Gewoon iets zonder graan, melk of suiker. Dus even de ingredienten nalezen. En zo van die zaken van dierlijke bijproducten met min. 4% dit of dat, daar blijf ik van weg. Gewoon een eerlijk blik waar duidelijk opstaat wat erin zit.
Ikzelf bestel bij Zooplus. Dat vind ik wel gemakkelijk want kan je alle specificaties mooi terugvinden.

Als je een mousse of pate geeft kan je het gemakkelijker mengen met vlees later. Ik ga morgen eens zoeken hoe je het best over kan gaan, maar ik vermoed dat dat wel eens met mengen kan zijn.
Ow ja, ik bedacht nog, zeker om over te gaan op vers kan je best gewoon puur vlees of vis geven. Dus geen gekke dingen als groenten of van die blikjes die menseneten/maaltijden willen nadoen.
Gelei kan evt wel als het gewoon ingedikt kookvocht is.
#3336708
Omdat Ronja in ieder geval moet eten heb ik nu wat tinnetjes pate gehaald zonder granen en dat soort fratsen. Daarnaast kleine zak brokjes...maar wel enigszins fatsoenlijke denk ik. (Ja vloeken in de kerk ik weet het)

Dit ga ik haar twee weken geven. Dan over op alleen de tinnetjes. Dan elke dag klein beetje kvv toevoegen aan de pate en kijken hoe dat gaat.

Nu vindt ze een rauw sardientje echt het einde. Kan het kwaad als ze die nog wel 1 keer per week krijgt? Of verteert ze de graten nu niet goed meer?

Zal blij zijn als kvv weer goed loopt want dan hoef ik me daar bij het juiste botwerk iig niet druk meer om te maken
#3336717
Naar wat ik gelezen heb kan je best een kvv nemen die fijn gemalen is en beginnen met daar kokend water overheen te gieten. Dat haalt het rauwe er wat vanaf en maakt de overgang geleidelijker.
Dan geef je de eerste 2dagen 1/4e kvv met kokend water erover en 3/4e blik. Als dat 2 dagen goed gaat, geef je half om half ook 2 dagen. Dan 2 dagen 3/4e kvv met kokend water en 1/4e blik. En dan nog 2 dagen enkel kvv met kokend water.
Daarna ga je op dezelfde manier het kokend water afbouwen. Steeds minder water of een deel overgieten en een deel niet. Zodat je het na 2 weken gewoon rauw geeft.

Let er natuurlijk op dat het voer mooi op kamertemperatuur is als je het geeft. Niet te warm van het kokend water, maar ook niet rechtstreeks uit de koelkast.

Ik zou eerste minstens 2 weken enkel kvv geven. En kijken of dat goed blijft gaan. Ik zou dan even geen hele rauwe sardienen geven nee. Gemalen kan uiteraard wel.
Als dat goed gaat, stap voor stap wat barfhapjes introduceren. En dan goed opletten dat je eerst enkel kip, kwartel en kleine vis geeft als bot.
Geef niet alles tegelijk nieuw maar voeg stap voor stap iets bij. Als ze dan gaat spugen, kan je zo hopelijk achterhalen waarvan. Neem je tijd en geef haar spijsvertering de tijd aan alles te wennen. Dan eens een vleesbotje, dan eens een orgaantje of wat spier. Enz... Niet meteen geheel barf.

Dat spuwen ook een soort van voedselintolerantie kan zijn en dat het dus van 1 diersoort kan komen, is mij ook ooit verteld. Ik weet niet of het klopt. Je zou dus best 1 diersoort niet kunnen geven zodat je die later evt als start van een eliminatiedieet kan geven. Konijn en eend zijn vlotte elimineersoorten.

Ik heb verder nog een paar tips waar ik aan gedacht heb. We hebben ook soms voorbeelden van katten die zo verlekkerd zijn op hun nieuwe eten dat ze het ontzettend snel opschrokken. Of hieper worden na het eten. Dat kan allebei ook voor spuwen zorgen, gewoon van te snel te eten of wel erg wild doen achteraf. In dat geval gaat het na een tijdje vanzelf over, en kan het helpen te zorgen dat ze niet te veel honger heeft. Kleine maaltijden, zeker in barf en tussendoor wat kvv laten staan vb.

Let ook op dat je het voer niet te lang in de koelkast bewaard. In principe kan 2 dagen wel, maar ik zou als ik jou was portioneren in dagporties en genoeg voor een dag uithalen of er voor haar een dagportie afhalen en de rest aan de hond geven. Maar haar even geen vlees geven dat al een dag ontdooit in de koelkast ligt. Zeker niet aangezien het erna nog even erbuiten moet staan om op kamertemperatuur te komen. Als de overstap goed gegaan is kan je uiteraard uitproberen of dat iets ouder vlees ook goed gaat.
Katten eten uit zichzelf geen bedorven voer, maar ik heb gemerkt dat mijn kater die gevoelig is voor maagontstekingen die ook vlotter krijgt van iets ouder vlees ( naast te hard bot).

Weet verder ook dat gemalen bot niet zaligmakend is. Hardere botsoorten moeten fijner gemalen zijn dan zachtere dus begin ook in kvv met de gevogeltebotjes en geef niet meteen iets met gemalen runderbot oid.
Ik moet hier de eendennekken vb ook een extra keer malen, anders krijgt hij nog steeds last.

Ik weet niet of het een maagonsteking was bij jouw katje hoor. Want die van mij is dan toch maar stilletjes en wil niets meer eten. Maar aangezien je verhaal geen duidelijk beeld geeft over wat de aanleiding is, denk ik dat het verstandig is met alles rekening te houden en op alle vlakken voorzichtig te zijn. Niet te bruuske veranderingen maar stap voor stap en hopelijk gaat het zo dan goed of kom je erachter waar het probleem zit.

Succes! ;)
#3336719
Ik heb hier ook een redelijk gevoelige poes. Ooit een keer een worst haaksbarf gehad die schijnbaar niet goed meer was (gehaald bij een winkel die geen grote doorloop had wat betreft katten KVV). Ze aten het allebei gretig op maar Yuna gooide het er na 1 minuut weer uit (met broer Bono op haar hielen die het weer op wilde zuigen :o ) Bono heeft ook geen probleem met pens in KVV (per ongeluk een keer de KB Lam en KB Compleet laten komen). Maar Yuna eet dat niet meer.

Ronja heeft dus twee weken op KVV gezeten? Inderdaad raar dat dat nu dan pas naar boven komt. Jammer dat het niet terug te leiden is tot één maaltijd en/of diersoort. Ik herken het gedrag dan ook wel bij Yuna. Eten eruit gooien en vrolijk weer verder (en opnieuw zeuren om eten alsof er niets gebeurd is).

Ik heb naast de KVV ook blikken van Cat Lovers Gold natvoer. Hoog percentage vlees zonder rare toevoegingen. Als Yuna iets niet eet kan ik haar altijd wat blik voorschotelen (en eet Bono de rest wel op). Gister was het dus KVV-vette visdag voor Bono maar Yuna eet dat ook niet. Tenminste, alleen een half schoteltje (30gram) in de ochtend met "lange tanden" en de rest laat ze staan. En dan trek ik een blik voor haar open.

Ik hoop dat je er snel achter kunt komen wat ze wel en niet accepteert.
#3336724
Mijn ervaring is ook dat als er iets bepaalds ze dwars ligt, ze na een tijdje prima zelf weten wat.
Zo liet Luis vorig jaar plots zijn gemalen eend liggen. Achteraf bleek waarom, toen hij een maagontsteking deed. Die was niet fijn genoeg gemalen en blijkbaar had hij er steeds buikpijn van oid. Dus ging hij die moeilijk eten.

Nadat ik weer fijne eend ging aanbieden, at hij hem na een paar maaltijden weer als vanouds.

Dus let op het eetgedrag van je poes, ze kan je vaak veel vertellen.
Wat niet wil zeggen dat er altijd wat aan de hand is als ze wat laten liggen. Het blijven katten. ::)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door