Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335866
Oh wat jammer. Sterkte ermee. Maar het is zeker geen doodsvonnis hoor.
Had je meteen resultaat van de nierwaarden dan daar? Hoe hoog zijn ze?

En waarom zou hij niet eten vandaag? Zat er voeding in het infuus? Bij katten met nierfalen is het juist heel belangrijk dat ze niet vasten.

Welke voeding kreeg hij tot nu precies? Dan kunnen we eens kijken wat daaraan te veranderen valt. ;)
Door - pien -
#3335867
Ik weet dat het niet meteen een doodvonnis is hoor, maar hoe slecht zijn z'n nieren er aan toe...
Hij rook naar ammoniak en was zo mak als een lammetje terwijl we hem (ivm vlooienallergie) met z'n tweeën een pipetje moeten geven ander zijn we opengekrabd.
Hij voelde zich echt hondsberoerd.
Ik heb wat leesvoer mee maar was doodmoe van een begrafenis+lange reis gister, dus het kwam allemaal niet heel goed binnen en er bleef ook niet veel hangen.
Mijn da doet wat ze op dat moment moet doen en ik vind dat prima :)

Hij kreeg zelfsamengestelde kvv (botmix/orgaanmix/spiervlees in de juiste verhoudingen).
Er staat me nog iets bij dat je voor een nierdieet geen rood vlees meer moet geven maar wit en veel vetten, klopt dat?
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3335870
Wat ook nog wel een graadmeter is, is urine onderzoek. Daaruit kan worden afgeleid of Poef ook eiwitten verliest via de urine of niet. Bij eiwitverlies kan worden ondersteund door middel van semintra (vloeistof om eiwitverlies via de urine te verminderen). Dit heeft een vergelijkbare werking als Fortekor (pilletjes).

Om het fosfor te binden kan je nog gebruik maken van ipakitine. Dit is een poeder dat je over het voer kan doen. Rood vlees bevat over het algemeen meer fosfor dan wit vlees.

Kwam ook nog het volgende tegen:
Dierlijk eiwit van niet-grazers zoals konijn en kip zijn het beste voor nierfalers, omdat de eiwit-structuur het beste overeenkomt met dat van de kat, en er dus veel van hergebruikt kan worden - lees: niet wordt afgebroken tot ureum en dus de nieren gaat belasten.
Sterkte met het vinden van een nieuwe balans met Poef zodat hij zich weer beter gaat voelen :-*
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335871
Ja, en de verhoudingen zijn iets anders.
Minder bot, minder orgaan en dus meer spier en vet. Qua diersoorten zijn in het algemeen de rode rijker aan fosfor, maar dat varieert ook nog wat.
Even voor de volledigheid ivm het stukje hieboven: ureum belast de nieren niet extra maar het zorgt wel dat de kat zich slecht voelt. Dus goed is het niet maar het zorgt niet rechtstreeks voor een achteruitgang. Onrechtstreeks ( slecht voelen, minder eten en daardoor achteruitgaan) kan natuurlijk wel.
Daarnaast is het idd voor nierkatten zeer belangrijk dat ze hoogwaardige dierlijke eiwitten binnen krijgen ( rauw dus!) en dan zal kip en konijn idd erg geschikt zijn.

En je zou kunnen overwegen een heel klein percentage groenten aan zijn menu toe te voegen. Daar is weinig over geweten maar bij een kat zou ikzelf zeggen niet meer dan 5%. Katten kunnen echt heel weinig met groenten maar er zit geen fosfor in ( en anders moet je die groenten mijden) en wel iets van energie. Zetmeelrijke groenten is dan geen probleem.
Maar ik kan dus ook niet met zekerheid zeggen of dat nu beter is dan geen groenten of niet. :-\

Het is inderdaad erg fijn dat hij meteen infuus gehad heeft. Hopelijk knapt hij daarvan op.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335874
viewtopic.php?f=12&t=14908

Deze is alleszinds al interessant om eens door te nemen, als je engels goed genoeg is.
Het gaat over de hond maar vrijwel alles is ook toe te passen voor de kat. Enkel zal je met pens zijn parkje wss niet kunnen opleuken. ;)
Hier wordt gezegd dat er toch wel wat fosfor in groenten zit en wordt dus ook aangeraden vooral zetmeelrijke te nemen en ze evt te koken.
Door Too
#3335880
We hadden toch ook een fijne basis-nier-dieet voor katten 'handleiding' of ben ik zo in de bonen
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3335891
Ik.weet ook niet precies waar die verdwaald is. :???:
Was wel van plan eens te zoeken.
Met de herstructureringen van vorig jaar is hij blijkbaar ergens anders terechtgekomen. De kattenbib is toen bij de hondenbib gevoegd dus misschien zit ie daar. En anders moet ik eens wat gaan schrijven. Maar ik weet ook niet alles uit mijn hoofd dus dat wordt heel wat opzoekwerk...
Door - pien -
#3335899
Poef is naar beneden gekomen en heeft wat boter van zijn pootje gelikt. Ik ga zo de anderen voeren en zal zien of hij al een beetje eten lust.
Eerst ga ik dit weekend 's afwachten hoe het gaat en maandagochtend bel ik om 8 u (ik denk voor de uitslag) en dan zien we verder hoe en wat.
Pippo heeft ook ooit nierdieet (zelf samengesteld) gekregen en aangezien ik nogal bewaarderig ben ga ik 's op zoek in mijn opgeslagen items :)
Bedankt voor het meedenken :-*
Door Too
#3335913
pearlsofpassion schreef:Ik.weet ook niet precies waar die verdwaald is. :???:
Was wel van plan eens te zoeken.
Met de herstructureringen van vorig jaar is hij blijkbaar ergens anders terechtgekomen. De kattenbib is toen bij de hondenbib gevoegd dus misschien zit ie daar. En anders moet ik eens wat gaan schrijven. Maar ik weet ook niet alles uit mijn hoofd dus dat wordt heel wat opzoekwerk...
Ik ga mijn schriftjes vanavond even door, ergens heb ik aantekeningen..
Zou fijn zijn als we een heel simpele 'how-to' kunnen maken evt met verwijzingen naar wat wetenschappelijker/uitgebreider, meer onderbouwing


Off topic:
En dan zit je tijdens t eten bp af te speuren.... komen er hele lieve 'bp-ers-die er niet meer zijn' voorbij èn jouw Poléon .. :'(
Door Too
#3335974
Ik zoek nog even door hoor maar om te beginnen :

Qua percentages kom ik er 2 tegen :
30% vleesbot
5% orgaan
5% ei/kuiken
60% spiervlees

en
20% vleesbot
60% spiervlees
5% orgaan
5% ei/kuiken
7% vetten : vis, kippenvel
3%...?

Vleesbot bij voorkeur van gevogelte en konijn omdat vanwege het lagere fosforgehalte . . keus te over wat dat betreft.
Over passend spiervlees is heel wat gediscussieerd : rundvlees is het minst geschikt, dat zou je gewoon niet moeten voeren in een nierdieet .
Kleinere dieren als kip, kalkoen, konijn, patrijs kan allemaal
Opvallend genoeg komen de waardes ( C:f verhouding) van spiervlees van paard en hert redelijk overeen met dat van kleinere dieren , dat zou je dus ook nog kunnen gebruiken.

In het eerste scenario ( 30% vleesbot ) zou ik wel vetten voeren of supplementeren : visolie , wellicht is algenolie een mooi alternatief èn niet alleen maar het aller magerste vlees kiezen ( of ook hier wat vel van bv. kip of kalkoen toevoegen)

PS.
Als je zoekt op berichten van flin komt er een heleboel leesvoer boven.
#3335987
viewtopic.php?t=34598
Hier staat de richtlijn van Lizzy voor honden. Vooral het 2e deel is handig voor jou. Die moet je dan aanpassen naar katten maar er staan heel nuttige zaken in zoals fosforgehaltes in groenten en welke vetten of eiwitten wel of niet te voeren.

Zoveel groenten moet je uiteraard niet gaan voeren, maar een percentage zetmeeltijke groenten kan je dus wel toevoegen. Pasta zou ik niet doen omwile van de gluten ( heel slecht voor kattennieren), bruine rijst kan evt wel.
Ja en een klein percentage pens zou dus mogen als je kat het lust... anders niet uiteraard.

De percentages die Too aangeeft lijken mij dus wel logisch met dan nog 5% koolhydraatrijke groenten. Zou ik doen. En gewoon 10% vette vis en evt nog wat extra ander vet. Los of in de vorm van vet vlees of vette karkassen, dat kies je zelf.
5% kuiken vind ik ook wel zeker voldoende. 5% hart en lever ( samen dus), geen nier. Maagjes zou ik in deze ook voeren maar ze onder het spiervlees scharen of apart opschrijven.
30% vleesbot is de absolute max, lijkt mij.
Als Poef nog zich slecht zou voelen, kan je de hoeveelheid vleesbot nog verlagen. Je kan zelfs helemaal overgaan op eischaalpoeder of een deel vleesbot vervangen.
Calcium is een fosforbinder dus zou zelfs fosfor verlagen en in eischaalpoeder zit calcium zonder zelf fosfor aan te brengen.

Visolie is dus een goed idee, algenolie heb ik mijn twijfels bij. Niet alleen zijn er twijfels of algenolie wel goed is om aan gezonde katten te voeren maar ik heb ook twijfels of het niet erg zout is. En dat is uiteraard ook heel slecht bij nierfalen.
Door Too
#3335990
Heb je daar iets over... zout in algenolie?
Niet elke alg komt uit zee, algen kunnen een goede omega 3-bron zijn als alternatief voor visolie.
Visolie is ook niet helemaal onomstreden

Ik zie eerlijk gezegd niet zo heel veel in een deel groenten, katten kunnen daar niet zo heel veel mee imho. Maar misschien zie ik dat verkeerd en kan bv. een hapje pompoen een prima aanvulling zijn.

Lizzy adviseert bij honden Solidago ter ondersteuning ..zou dat ook iets zijn voor katten?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door