Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door doranto
#3330710
Phemke heeft een AB kuur (sulfatrim). Weet iemand of ik dat tegelijk met probiotica kan geven, of doet de AB dan niet goed zijn werk? Dus beter pas geven als de kuur voorbij is?
Door Siberienne
#3330729
Op zich denk ik dat het geen kwaad kan. De antibiotica zijn bedoeld om de bacteriën die op de verkeerde plek op de verkeerde tijd zijn - de indringers zeg maar, om zeep te helpen.

De probiotica zin bedoeld om het ecosysteem te herstellen.

Wat ik me wel afvraag is in hoeverre het zinvol is, omdat antibiotica ook de ‘goede bacterien’ deels om zeep helpen (vandaar ook deel vd bijwerkingen) Zelf neig ik ertoe om probiotica daarom te starten na de kuur. Dus zeg maar eerst de ‘gifspuit’ en dan weer opbouwen.

Maar ik weet dat er ook mensen zijn die dat anders doen. Ik zou de probiotica iig altijd langer doorgeven dan de kuur. En ik ben een fan van pre-biotica, zoals FOS, omdat die het bestaande ecosysteem in de darm helpen herstellen.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3330732
Dankjewel voor jullie reacties.
Mijn gevoel zegt ook dat ik misschien beter kan wachten met de probiotica. Maar ik had ook gehoord dat er mensen zijn die het tegelijk geven, vandaar mijn vraag.
Prebiotica ken ik niet. Ik zal daar morgen eens op googlen. Ik heb al wel de probiotica van Puur in huis gehaald.
Door hannabelgje
#3330737
Als je een rondje google doet dan raden ze aan om het tegelijk te geven. Maar op te letten bij het tijdstip. Je geeft dan de probiotica 3 uur na de laatste keer ab van de dag. Dan kan de probiotica heel de nacht zijn werk doen voor je er weer ab in gooit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Siberienne
#3330740
Doranto schreef:Dankjewel voor jullie reacties.
Mijn gevoel zegt ook dat ik misschien beter kan wachten met de probiotica. Maar ik had ook gehoord dat er mensen zijn die het tegelijk geven, vandaar mijn vraag.
Prebiotica ken ik niet. Ik zal daar morgen eens op googlen. Ik heb al wel de probiotica van Puur in huis gehaald.
Even gekeken maar daar zitten al pre-biotica bij in. Oa Fructo-oligo-sacharide (FOs)
Pre biotica zijn ahw voedingsstoffen voor goede bacterien
Gebruikersavatar
Door doranto
#3330741
Siberienne schreef:Even gekeken maar daar zitten al pre-biotica bij in. Oa Fructo-oligo-sacharide (FOs)
Pre biotica zijn ahw voedingsstoffen voor goede bacterien
Dankjewel voor het nakijken :)
Door Lizzy
#3330767
Ik geef standaard probiotica al tijdens de AB kuur! Het verminderd namelijk aanzienlijk de vervelende bijwerkingen van AB! Na de AB ga ik nog weken (eigenlijk eerder maanden) door met de probiotica.
Gebruikersavatar
Door doranto
#3330792
Lizzy schreef:Ik geef standaard probiotica al tijdens de AB kuur! Het verminderd namelijk aanzienlijk de vervelende bijwerkingen van AB! Na de AB ga ik nog weken (eigenlijk eerder maanden) door met de probiotica.
Phemke krijgt 2x dgs. AB bij het eten. Wanneer zou jij de probiotica dan geven? Op de gebruiksaanwijzing staat dat je het de eerste week 2x dgs moet geven.

Ze heeft de AB overigens omdat ze een ontsteking heeft op de punt van haar kin. Dat is waarschijnlijk gekomen omdat ik ze een paar keer een muilkorf had aangegeven om haar ervan te weerhouden zoveel hooi en gras bij de stal op te eten. Ze liet de korf netjes zitten, maar schuurde er wel veel mee overal langs. Waarschijnlijk is haar kin daarbij beschadigd en is er een bacterie in gekomen :-[ . Ik wilde proberen of ik met de muilkorf misschien haar obsessie om hooi te eten kon doorbreken. Het hooi-eten is echt een probleem met haar. Haar ontlasting bestaat uit een bundel hooi met daar tussendoor wat poep :-\
Gebruikersavatar
Door pike
#3330828
In december heeft Duc anti-biotica gehad. Tegelijkertijd heeft hij probiotica gekregen (omdat de da zei dat dat gewoon kon). De anti-biotica kreeg hij 1x daags 's ochtends, de probiotica gewoon bij zijn eten later op de dag. Dus ook 1x daags. Op advies van Lizzy ben ik toen begonnen met een halve capsule, na 1 week ben ik overgegaan naar een hele. Ik heb helemaal geen bijwerkingen gezien. Hij krijgt tot de dag van vandaag nog steeds probiotica. Ik weet eigenlijk niet hoe lang ik daarmee door moet gaan :-\ Heb nu Jakkie ook maar op een kuurtje gezet omdat er nog een heleboel capsules in de pot zitten ::)

FOS is trouwens niets anders dan fructo-oligo-saccharide, een zoetstof (met minder calorische waarde dan suiker) die als voedingsbodem voor (diverse soorten) bacterieën dient.
Door Lizzy
#3330870
Doranto schreef:Phemke krijgt 2x dgs. AB bij het eten. Wanneer zou jij de probiotica dan geven? Op de gebruiksaanwijzing staat dat je het de eerste week 2x dgs moet geven.

Ze heeft de AB overigens omdat ze een ontsteking heeft op de punt van haar kin. Dat is waarschijnlijk gekomen omdat ik ze een paar keer een muilkorf had aangegeven om haar ervan te weerhouden zoveel hooi en gras bij de stal op te eten. Ze liet de korf netjes zitten, maar schuurde er wel veel mee overal langs. Waarschijnlijk is haar kin daarbij beschadigd en is er een bacterie in gekomen :-[ . Ik wilde proberen of ik met de muilkorf misschien haar obsessie om hooi te eten kon doorbreken. Het hooi-eten is echt een probleem met haar. Haar ontlasting bestaat uit een bundel hooi met daar tussendoor wat poep :-\
Je kunt de probiotica ook prima tijdens het eten geven.

Oh, vervelend is dat he, dat gesnack.... Ik herken het wel met Linga. Hele bossen gaan er naar binnen. Is een zacht leren korfje niks voor haar?

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door doranto
#3330875
Lizzy schreef:
Is een zacht leren korfje niks voor haar?

Afbeelding
Ik vrees dat dat niets uit maakt. Ze kan kennelijk helemaal niets aan haar hoofd velen. Het korfje dat ze nu heeft (baskerville ultra) raakt in feite alleen de rug van haar neus. Dat deel heb ik een laagje fleece omheen vastgenaaid en is dus super zacht. De rest hangt vrij. Het riempje over haar kop is er ook af en ze draagt er ook geen halsband bij, zodat het zo minimaal mogelijk is. Het vreemde is ook dat ze geen poging doet om het uit te trekken.
De ontsteking aan haar kin kan misschien ook ergens anders van komen, maar ik zou niet weten waarvan dan.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door