Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Does72
#3326945
In een ander topic over elimineren en barf heb ik al een keer gezegd dat bij onze Zeno zijn haar aan het uitvallen is. Maar ik maak me er nu toch weer wat zorgen over dat ik hierover een apart topic in deze rubriek plaats.
De situatie is als volgt. Half november viel me op dat het haar bij de oksels en flank /buik van zeno erg dun werd. Hij heeft sowieso geen dikke vacht (het is een boston terriër) en geen ondervacht dus als het haar uitvalt is hij snel aan de kalende kant. Ook rondom zijn ogen en oren werd het haar erg dun. Dus we zijn naar de dierenarts gegaan. Zij dacht aan een voedsel allergie door de plaatsen waar de haaruitval zich bevind. Dus we zijn aan het elimineren om te kijken hoe hij daarop reageert en of zijn haar dan weer aangroeit. Ik moet er wel even bij vermelden dat hij heel soms wat jeukt, maar niet noemenswaardig en dat hij geen aangetaste huid heeft. Dus geen korstjes oid.
We zijn nu vier weken bezig met het geven van paard. Dat doen we in kvv vorm omdat bij paard geen bot te geven is. En omdat ik barf nog erg ingewikkeld vind /vond. Over twee weken gaan we dit uitbreiden met konijn en dat ga ik deels in barf vorm doen. Hij kreeg hiervoor ongeveer 6 a 7 maanden brok. Dat is een verhaal apart. Verkorte versie : hij kreeg kvv, bleek giardia te hebben en dat wilde maar niet over gaan, was zeer hardnekkig. Dus speciale brokken om darmen rust te geven. Eindelijk had hij goede ontlasting dus bleef hij een poosje op brok. Ook meteen makkelijk voor de vakantie. Het plan was altijd al om hem weer op vlees te zetten en toen kwam dit in november op ons pad.
Bij eet verder prima, hij vind het verse vlees heerlijk wat hij nu weer krijgt en heeft na wat opstart diarree nu eigenlijk best goede ontlasting.
Maar die haargroei komt maar niet op gang. Sterker nog, het lijkt wel erger te worden. En daar maak ik me best zorgen over. Helemaal als ik op internet ga zoeken naar mogelijke oorzaken. Hij lijkt ook wel wat rustiger dan anders, maar dat kan ik me ook verbeelden want ik leg momenteel alles onder een loep lijkt wel.
Ik heb ook een shampoo gezien die gebruikt kan worden als er huidproblemen zijn door bijvoorbeeld een voedsel of omgevings allergie. Zou dat misschien handig zijn?
Het plan is om eventueel over een maand ongeveer een allergie test te laten doen als het dan niet verbeterd is.
Is er iemand die dit herkend of iemand die een tip heeft? Ik zou daar heel blij mee zijn
Gebruikersavatar
Door Does72
#3326946
Dit is een foto van november van zijn flank. Aan de binnenkant van zijn achterbenen zit inmiddels ook bijna geen haar meer.
Ik weet niet of er meer mensen met een boston zijn hier op het forum, want misschien is het wel een ras dingetje. Op een Facebook site uit Amerika over Bostons heb ik deze foto ook laten plaatsen en veel eigenaren herkende het. Dat stelde me toen wel gerust. Maar nu het weer verder uitvalt, twijfel ik weer.
Zoals jullie merken ben ik echt enorm aan het zoeken wat het zou kunnen zijn en hoe lang ik dit kan aankijken. Ik probeer hem al een tijd in de verzekering te krijgen maar op deze manier lukt dat natuurlijk nooit. Hij heeft iedere keer iets..
Ik zal eens kijken ik vandaag nog wat recentere foto's kan maken van hem. Vooral zijn oren en achterbenen, die zijn het ergst.
Bijlagen
IMG_20171126_124626461.jpg
IMG_20171126_124626461.jpg (1.09 MiB) 3847 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Does72
#3327026
Ik las dit stukje vandaag op een website.
Acquired pattern alopecia is een symmetrische vorm van kaalheid en ontwikkelt zich over bepaalde tijd. Het tast de haargroei op de oren aan, maar kan zich ook verspreiden naar de rest van het lichaam. Bij de kortharige Teckel is de aandoening gewoon en wordt daar “ lederoren” genoemd. Het komt voor bij Boston Terriër, Chihuahua, Italiaanse windhond, en Whippets, maar zo ook bij Border terriërs. Deze kaalheid bij honden wordt beschouwd als een zelfde soort kaalheid als erfelijke kaalheid bij mannen
Daarna ben ik hierop gaan Googlen en toen vond ik ervaringen van andere boston eigenaren. Veel Bostons hebben last van haaruitval, vooral in de winter. In de zomer groeit het dan weer aan. Dus dat geeft me weer wat rust. Misschien is dat het wel. Want zijn huid is verder niet geïrriteerd, rood of stuk.
Gebruikersavatar
Door pike
#3327046
Heel eerlijk gezegd vind ik de foto niet alarmerend. Ik zie de typische kaalheid in de flank die samenhangt met schildklierproblemen niet op de foto. Of de foto is niet duidelijk? Flankkaalheid kan ook hormonaal bepaald zijn. Dus ik zou het zelf even aankijken. En als ik het dan toch niet vertrouwde zou ik eerder nog naar dr. Vroom gaan voordat ik iets ging proberen met eliminatie, want het hoeft dus helemaal niet aan het voer te liggen. In geval van kvv zou ik wel kvv's zonder rijst of andere toevoegingen nemen. Hoe oud is je bulletje eigenlijk, hormonale flankkaalheid schijnt ergens tussen het 3e en 6e levensjaar te beginnen.
(Mijn eigen honden zijn achter de oksel trouwens net zo kaal of misschien zelfs kaler. )
Gebruikersavatar
Door Does72
#3327050
pike schreef:Heel eerlijk gezegd vind ik de foto niet alarmerend. Ik zie de typische kaalheid in de flank die samenhangt met schildklierproblemen niet op de foto. Of de foto is niet duidelijk? Flankkaalheid kan ook hormonaal bepaald zijn. Dus ik zou het zelf even aankijken. En als ik het dan toch niet vertrouwde zou ik eerder nog naar dr. Vroom gaan voordat ik iets ging proberen met eliminatie, want het hoeft dus helemaal niet aan het voer te liggen. In geval van kvv zou ik wel kvv's zonder rijst of andere toevoegingen nemen. Hoe oud is je bulletje eigenlijk, hormonale flankkaalheid schijnt ergens tussen het 3e en 6e levensjaar te beginnen.
(Mijn eigen honden zijn achter de oksel trouwens net zo kaal of misschien zelfs kaler. )
Hij is nu 15 maanden. (het is geen bulletje by the way, lijkt er wel op hoor dus ik snap de verwarring. Het is een boston terriër) Fijn om te lezen dat het niet op schildklier problemen lijkt. Ik ga nu gewoon verder met nieuwe diersoorten toevoegen denk ik. Ik vermoed dat hij daar ook niet echt op zal reageren. Dan kan ik voeding allergie echt uitsluiten. Dan zijn we inmiddels ook al weer een beetje verder in de tijd en kan ik kijken of het beter gaat. Dan kan ik altijd nog een consult bij een dermatoloog doen, Dr Vroom zit bij ons niet echt om de hoek dus ik weet niet of ik daar heen zal gaan. Of ik laat zijn bloed onderzoeken op verschillende mogelijke allergieën of aandoeningen.
Ik heb nog even twee andere foto 's gemaakt van zijn achterbenen (broek) en de achterkant van z'n oren.
Bijlagen
IMG_20180107_214753168.jpg
IMG_20180107_214753168.jpg (4.39 MiB) 3781 keer bekeken
IMG_20180107_214647615.jpg
IMG_20180107_214647615.jpg (4.88 MiB) 3781 keer bekeken
Gebruikersavatar
Door Does72
#3327086
Lizzy schreef:Maar je hond heeft geen jeuk, toch?

Hij heeft geen jeuk inderdaad. En ook zijn huid ziet er rustig uit. Niet rood, droog of schilferig ofzo.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3327112
Die broek is best wel kaal ja.
Moeilijk hoor kan zoveel zijn. Kunnen het niet nog de naweeën zijn van de Guardian?

Wat betrefd schildklier, het is een vrij eenvoudige bloedtest. Verdere symptomen zijn sloomheid, lui, lethargisch, beetje depri etc. Van tijd tot tijd ook onrustig. En vaak zie je nog een doorgezakte rug. Dus als je hem niet in zijn normale doen vind, dan kun je die test wel doen, weet je dat ook zeker.
Door Lizzy
#3327128
Abiri schreef:Hij heeft geen jeuk inderdaad. En ook zijn huid ziet er rustig uit. Niet rood, droog of schilferig ofzo.
Dan denk ik dus niet aan een allergie. En ik zou zelf dan ook niet in die hoek onderzoek laten doen.
Door smulpaap
#3327142
Ik vind het er ook niet heel schokkend uitzien , de huid bij /rondom de oren ziet er rustig uit
Maar de broek is idd wel kaal

Je zou wat Kaio al benoemd een bloedonderzoek kunnen laten doen om na te gaan hoe de schildklierwaardes zijn
Dan kan je dat eventueel ook uit sluiten
Maar ja , aan de andere kant . Als er helemaal geen symptomen zijn ?
Misschien moet je het ook even de tijd geven , goede voeding doet ook veel

Ik schreef het al eerder in je andere topic , ik had een Engelse Bull . Die kwam als herplaatser en ze zag er niet uit
Ze was ook sloom , dus wij hebben toen wel een bloedonderzoek laten doen om o.a na te gaan of het haar schildklier was
Er was niets aan de hand . Het heeft tijd gekost hoor , maar uiteindelijk kreeg ze een prachtige vacht terug
Ik gaf haar met name biologisch vlees , de omega drie -zes verhouding in dergelijk vlees is veel beter
Daarnaast veel wilde gans , wild konijn en Doils visolie
Ze is ruim 13 geworden en tot op hoge leeftijd zag ze eruit om door een ringetje te halen qua vacht
Bostons , Bullen etc zijn rassen die het beste gedijen bij zeer goede voeding . Ze zijn erg gevoelig voor onnatuurlijke voedingsstoffen
En dat kan zich uiten in een scala van allerlei klachten , zeker met het klimmen der jaren ( vaak begint het al als ze een jaar zijn )
Gebruikersavatar
Door pike
#3327167
Abiri schreef:Hij is nu 15 maanden. (het is geen bulletje by the way, lijkt er wel op hoor dus ik snap de verwarring. Het is een boston terriër) Fijn om te lezen dat het niet op schildklier problemen lijkt. Ik ga nu gewoon verder met nieuwe diersoorten toevoegen denk ik. Ik vermoed dat hij daar ook niet echt op zal reageren. Dan kan ik voeding allergie echt uitsluiten. Dan zijn we inmiddels ook al weer een beetje verder in de tijd en kan ik kijken of het beter gaat. Dan kan ik altijd nog een consult bij een dermatoloog doen, Dr Vroom zit bij ons niet echt om de hoek dus ik weet niet of ik daar heen zal gaan. Of ik laat zijn bloed onderzoeken op verschillende mogelijke allergieën of aandoeningen.
Ik heb nog even twee andere foto 's gemaakt van zijn achterbenen (broek) en de achterkant van z'n oren.

Sorry, niet goed opgelet :-[
Gebruikersavatar
Door Does72
#3327171
pike schreef:Sorry, niet goed opgelet :-[
Geeft niets hoor. Het gebeurt op straat ook heel vaak dat mensen denken dat het een Franse bulldog is ;)
Gebruikersavatar
Door Does72
#3327251
smulpaap schreef:Ik vind het er ook niet heel schokkend uitzien , de huid bij /rondom de oren ziet er rustig uit
Maar de broek is idd wel kaal

Je zou wat Kaio al benoemd een bloedonderzoek kunnen laten doen om na te gaan hoe de schildklierwaardes zijn
Dan kan je dat eventueel ook uit sluiten
Maar ja , aan de andere kant . Als er helemaal geen symptomen zijn ?
Misschien moet je het ook even de tijd geven , goede voeding doet ook veel

Ik schreef het al eerder in je andere topic , ik had een Engelse Bull . Die kwam als herplaatser en ze zag er niet uit
Ze was ook sloom , dus wij hebben toen wel een bloedonderzoek laten doen om o.a na te gaan of het haar schildklier was
Er was niets aan de hand . Het heeft tijd gekost hoor , maar uiteindelijk kreeg ze een prachtige vacht terug
Ik gaf haar met name biologisch vlees , de omega drie -zes verhouding in dergelijk vlees is veel beter
Daarnaast veel wilde gans , wild konijn en Doils visolie
Ze is ruim 13 geworden en tot op hoge leeftijd zag ze eruit om door een ringetje te halen qua vacht
Bostons , Bullen etc zijn rassen die het beste gedijen bij zeer goede voeding . Ze zijn erg gevoelig voor onnatuurlijke voedingsstoffen
En dat kan zich uiten in een scala van allerlei klachten , zeker met het klimmen der jaren ( vaak begint het al als ze een jaar zijn )
Bedankt voor je reactie. Met de voeding zijn we nu volop bezig. En daar moet ik gewoon wat geduld bij hebben. Vanaf volgende week ga ik konijn toevoegen en dan steeds wat meer diersoorten. Ik wil wat dat betreft al sneller dan ik zou moeten, dus ik moet mezelf even beheersen en niet teveel tegelijk willen doen. Omdat ik een voedsel allergie toch echt wil uitsluiten kan ik ook niet teveel tegelijk doen. Maar ik neem de tip van de wilde gans en konijn zeker mee. En het biologische vlees ga ik ook naar kijken.
Door Toek
#3394775
Ik weet dat dit topic al even geleden geplaatst is.
Ik ben benieuwd of de onderliggende oorzaak al bekend is. Onze boston heeft namelijk precies hetzelfde, allergie, schimmel en bloedonderzoek hebben helaas niks mogen uitwijzen. :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door