Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Steph
#332691
Zijn kale kalfsbotten recreatiebotten of eetbotten?
Mij honden krijgen dit nogal vlug naar binnen!
Door Mevroi Kruim
#332693
Nou, eetbotten dus lijkt mij ;D ;D
Recreatiebotten zijn botten waar ze aan knagen maar die ze niet op kunnen eten (te groot, te hard).
Door Lizzy
#332732
Tja, kan beide. Op zich vind ik recreatiebotten die niet gegeten kunnen worden werkelijk waardeloos en zouden van mij sowieso niet gegeven hoeven te worden. (En ik bedoel hier dus mee botten die gewicht hebben gedragen en botten die van oudere dieren afkomstig zijn). Want, de botten zijn zodanig hard dat ze kiezen erop kunnen breken. En, zulke harde botten hebben niet eens een reinigend effect.

Maar, wat kalere botten die toch zacht zijn en niet te klein: daar recreeert de gemiddelde hond ook lekker op ;D. Het voordeel van deze zachtere botten (bijvoorbeeld kalfswervels of ribben) is dat ze ze wel op kunnen eten, ze er geen kiezen op kapot bijten (tenzij de hond een slap gebit heeft) en dat ze een goed tandreinigend effect hebben.

Het grote nadeel van deze botten is dat ze kaal zijn.... En kale botten moet je echt nooit op een lege maag geven. Altijd eerst vlees geven. Tevens moet je de hond er voorzichtig aan laten wennen, want teveel van zulke harde botten kan verstoppingen veroorzaken. Meer daarover in de bieb in het document "honden en het eten van botten".
Door dazz
#332882
Hoe zie je het verschil tussen een oud en dus taai bot en een zacht jong bot dat wel te eten is?
Door Lizzy
#332900
dazz schreef: Hoe zie je het verschil tussen een oud en dus taai bot en een zacht jong bot dat wel te eten is?
Dat verschil is niet te zien. Daarom moet je bij de slager/slachterij ook vragen om botten van jonge dieren (kalf of lam). Natuurlijk merk je het wel zodra je het aan je hond geeft. Die heeft moeite met harde botten of zal zelfs zijn kiezen beschadigen. Maar ja, dan ben je natuurlijk al te laat... Dus beter is het om zeker te stellen bij je leverancier dat je jonge botten krijgt.
Door Steph
#332970
Hoe lang mag je dit eigenlijk laten liggen (in de koelkast) ?
Ik durf hen geen compleet bot in 1 keer geven omdat hun ontlasting nu al redelijk hard was van die ene keer bot te geven. Zal wel goed zijn voor de anaalkliertjes voor mijn ene.
Groetjes
Door Anneke V
#333021
Lizzy schreef:

Het grote nadeel van deze botten is dat ze kaal zijn.... En kale botten moet je echt nooit op een lege maag geven. Altijd eerst vlees geven. Tevens moet je de hond er voorzichtig aan laten wennen, want teveel van zulke harde botten kan verstoppingen veroorzaken. Meer daarover in de bieb in het document "honden en het eten van botten".
Klopt, want onze Pluto kreeg zachte kalfsbenen in zijn barfmenu, & deze kwamen er onverteerd in zijn stoelgang terug uit ???, net zoal kippenbotten ???

Dit is toch één van de voornaamste redenen dat ik overgestapt ben op Duck ;D

Hij kreeg nochthans regelmatig kefir & yoghurt, maar yoghurt liet hij al snel liggen ::)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door