Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door SabenJin
#330602
PENS:
Ik heb eens een keer gelezen dat alles wat gedroogd is, slecht is voor de hond? Ik zie ook gergeld gedroogde pens liggen bij de dsz bijvoorbeeld, maar neem het niet mee omdat ik in mijn achterhoofd heb zitten dat het slecht is. Klopt dit of kan je het best geven?

VIS:
Ik zit er aan te denken om Jin toch soms wat vis te gaan geven. Ik zelf heb er een gigantische hekel aan dus het is een heel offer, maar alles voor de hond he... ;) Het is een keer wat anders dan alleen energiquevlees....

Hoe geven jullie dit, mengen jullie het door het vlees of geven jullie het apart?
Hoevaak per week mag je het geven?
Wat voor vissoorten zijn goed voor de hond?
Haring lijkt mij veel te zout toch?

Ik ben zeer benieuwd

Andere tips voor afwisseling van het energique vlees is natuurlijk ook welkom. Naast het Energique 2x per dag krijgt ze ook al wel wat fruit.
Door Yari
#330656
Afbeelding
;D ;D ;D



Ik geef Yari ca. 1x per week/ 2 weken een hele rauwe makreel met alles erop en eraan en soms andere vis. Ligt aan de grootte van de makreel of ik hem als volledige maaltijd geef of dat ik er nog wat bij geef. Meestal geef ik wel nog een groente/fruit prutje erbij. Makreel is een vette vis die boordevol goede Omegavetzuren zit (o.a. goed voor de smering van de gewrichten, ontstekingsremmend, goed voor de huid/vacht, hart-en vaten, etc.).
Rauwe vis bevat wel een stofje die Vitamine B1 (thiamine) schijnt af te breken, maar er is mij hier ooit eens verteld dat als je de vis in z'n geheel geeft met alles erop en eraan dat bepaalde delen van de vis juist Vitamine B1 bevatten, dus is niet zo dramatisch allemaal als het lijkt.
Maar om die reden geef ik ook maar max. 1x per week vis en dus niet te vaak.
Ik geef ook wel eens andere vis hoor, volgens mij kun je van alles geven, maar ik ga juist voor de vette vis vanwege die omegavetzuren.
Haring wordt vaak aangeraden bij neurologische problemen door DA's, volgens mij omdat het ook een bepaalde vitamine B (of meerdere) bevat. Maar is inderdaad behoorlijk zout, maar 1x per week lijkt me geen kwaad kunnen (moet je 'ns kijken hoeveel zout ze binnen krijgen als ze in de zee gaan zwemmen).
Verder weet ik dat zalm eerst een paar weken ingevroren moet zijn geweest alvorens je het geeft, omdat het anders een bep. bacterie kan bevatten waar de hond ziek van kan worden. Maar of dat ook voor andere vissen geldt?? Is bij mij in ieder geval toch altijd zo.

Wat die gedroogde pens aangaat heb ik geen idee, hier krijgt ze af en toe wel een gedroogd pensstaafje in ieder geval.

Tja en wat betrefd verder tips ter afwisseling?
Andere merken kvv geven of zelf samen gaan stellen?
Het forum staat vol met dat soort tips wat dat aangaat. ;)
Laatst gewijzigd door Yari op za 04 jun 2005, 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Door BBF
#331780
Mariel, Geef jij gewoon zo de vis? Is het niet gevaarlijk voor de graten...
hahaha Ben wel erg hoor, met mijn angst voor botten en graten... ::)
Door Lizzy
#331891
BBF schreef: Mariel, Geef jij gewoon zo de vis? Is het niet gevaarlijk voor de graten...
hahaha Ben wel erg hoor, met mijn angst voor botten en graten... ::)
Ik geef hier ook hele vissen hoor. Inclusief de graten en kop. Bij rauwe vis zijn de graten veel zachter als bij verhitte vis.
Door Yari
#332445
BBF schreef: Mariel, Geef jij gewoon zo de vis? Is het niet gevaarlijk voor de graten...
hahaha Ben wel erg hoor, met mijn angst voor botten en graten... ::)
Zie de foto! ;D
En net wat Lizzy zegt: als ze rauw zijn zijn de graten vrij zacht. Verteert gewoon prima. Maar verhit zijn ze wel hard en dus gevaarlijk!!
Gewoon rauw in z'n geheel geven dus, met alles erop en eraan! ;)
Door trusty
#332456
De haring kun je ongezouten en vers kopen,dan wel even 3 weken in de vriezer. Ze vinden het heerlijk,wij geven de hele vis.Wijting werd de neus voor opgehaald.Er liggen nu ook nog zalmkoppen in de vriezer,daar hebben we nog geen ervaring mee.Wij geven de vis wel in de tuin want alles wordt in huis mee naar hun bed gesleept en daar genuttigd. Met botten leggen we een lap over hun bed maar vis gaat wel erg rieken.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#332459
Bij mij wordt de vis duur betaald, want hij eet het dus domweg niet. Wat er wel in gaat is een blikje zalm of tonijn. Ga het nu maar met diepvriesvis proberen. Sabine rauwe vuile pens is echt veel beter hoor en er is niet moeilijk aan te komen. Mocht het je zelf niet lukken dan kan ik wel wat voor je regelen.
Door SabenJin
#332627
OOOHHHH verschrikkelijk :-X Nou Jin heeft haar vis (haring) gehad hoor. Ik stond er zelf alleen bij te kokhalzen. Ik heb zelf zo'n hekel aan vis en mn hele keuken stinkt. Ze vond het weliswaar heerlijk, maar ik weet niet of het me nog eens lukt.......
:-[
Door Doedels
#332672
SabenJin schreef: OOOHHHH verschrikkelijk :-X Nou Jin heeft haar vis (haring) gehad hoor. Ik stond er zelf alleen bij te kokhalzen. Ik heb zelf zo'n hekel aan vis en mn hele keuken stinkt. Ze vond het weliswaar heerlijk, maar ik weet niet of het me nog eens lukt.......
:-[
;D ;D heel herkenbaar dit verhaal. Hafan eet een vis heel vlot en met de kop eerst op. Geen probleem voor mij :D Maar Petr begint bij de buik trekt de ingewanden er uit... :P En als laatste gaat hij aan de kop knagen terwijl hij steeds naar mij kijkt of ik het wel goed vind zo :-X En ondertussenn ligt die vis mij aan te staren... Maar ik ben inmiddels zo gehard dat ik dapper doorzet. Alles over voor de boys hè.
Door 202spots
#332751
natali schreef: Kan je een pup ook al gelijk een hele vis geven ?
Ik zou 'n eerst laten wennen aan gemalen vleesmetbot
of gemalen vis,dan de platgeslagen kippennekken/vleugels of in stukjes geknipte vis.Wanneer ie aan dat gewend is dan kan je 'n heel visje proberen.
Door Marion
#333602
Pauline schreef: Bij mij wordt de vis duur betaald, want hij eet het dus domweg niet. Wat er wel in gaat is een blikje zalm of tonijn. Ga het nu maar met diepvriesvis proberen. Sabine rauwe vuile pens is echt veel beter hoor en er is niet moeilijk aan te komen. Mocht het je zelf niet lukken dan kan ik wel wat voor je regelen.
en als je nu een sardientje mengt met vis uit blik? zo eten ze het bij mij wel :D
Laatst gewijzigd door Marion op za 11 jun 2005, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Door eefje
#333961
onze hond kreeg ook een haring nou hij at hem op alsof hij een zeehond was,hap slik weg en die haring was gewoon heel(weliswaar schoongemaakt door de visboer,hij snapte niet wat ik bedoelde)
hoeveel vis mag een hond trouwens?want ik kan een hond van 8kilo toch geen hele makreel geven?
we hebben nog een hond van 14kilo dus zou hem wel door midden kunnen snijden of is dit dan nog te veel?

groetjes eefje
Laatst gewijzigd door eefje op wo 15 jun 2005, 06:57, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door