Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door M@rco
#332054
Hallo allemaal!

Ik ben begonnen met het lezen van het e-boek "rauwe voeding voor honden", maar ik heb bij het begin al een paar twijfels.

Er wordt namelijk gesteld dat als je je hond vers voert, dat je hnd 4 tot 6 jaar bij je zal zijn. Is dit niet zwaar overdreven??

En nog iets anders. Er staat ook: "Je leert waarom de meeste dierenartsen en ambtenaren in dienst van de overheid niets vertellen over de waarheid achter commercieel voer en wat je hond echt nodig heeft als voeding. "

Het lijkt wel een of ander X-files complottheorie! ;D Moet ik het een beetje met een korreltje zout nemen?

Groetjes,
Marco
Door 202spots
#332063
M@rco schreef: Ik ben begonnen met het lezen van het e-boek "rauwe voeding voor honden", maar ik heb bij het begin al een paar twijfels.
Er wordt namelijk gesteld dat als je je hond vers voert, dat je hnd 4 tot 6 jaar bij je zal zijn. Is dit niet zwaar overdreven??
Mogen's book?
4-6 jaar ...langer bij je? korter? worden niet ouder dan 4-6 jaar??? Hoe bedoel je precies?
Of op welke pagina staat 't?
En nog iets anders. Er staat ook: "Je leert waarom de meeste dierenartsen en ambtenaren in dienst van de overheid niets vertellen over de waarheid achter commercieel voer en wat je hond echt nodig heeft als voeding. "
Het lijkt wel een of ander X-files complottheorie! ;D Moet ik het een beetje met een korreltje zout nemen?
Marco
Ik denk dat de meeste DA's zich niet verdiepen in voeding en vertellen niks omdat ze niet veel weten :-\
Ik geloof niet alles wat ik lees,maar trek m'n eigen conclusies over wat ik wel en wat ik niet met 'n lading zout wil nemen...
Gebruikersavatar
Door sylvia
#332067
M@rco schreef: Hallo allemaal!

Ik ben begonnen met het lezen van het e-boek "rauwe voeding voor honden", maar ik heb bij het begin al een paar twijfels.

Er wordt namelijk gesteld dat als je je hond vers voert, dat je hnd 4 tot 6 jaar bij je zal zijn. Is dit niet zwaar overdreven??
Ik heb dat nergens kunnen lezen
En nog iets anders. Er staat ook: "Je leert waarom de meeste dierenartsen en ambtenaren in dienst van de overheid niets vertellen over de waarheid achter commercieel voer en wat je hond echt nodig heeft als voeding. "
Je moet niet vergeten dat Mogens Eliassen niet uit Nederland komt, ik denk dat het hier zo is dat dierenartsen niet bewust de "waarheid"achter commerciel voer verborgen houden maar dat ze in deze eenzijdig worden opgeleid en dit dan ook nog maar een kleine onbeduidende module van het geheel is, eigenlijk hoeven ze ook alleen te weten welke DA versies voeding e zijn van de grote merken.
Het lijkt wel een of ander X-files complottheorie! ;D Moet ik het een beetje met een korreltje zout nemen?

Groetjes,
Marco
Ik heb in het boek geen X files complotten kunnen ontdekken , maar net als met alle boeken of ze over voeding gaan of gedrag je moet er uit zien te halen wat jij waar vind en waar jij mee door een deur kan.
Zo gooi ik alle granen en papjes hoofdstukken naast me neer.
Door Lizzy
#332083
Ik heb geen onderzoek gedaan en kan niet aantonen dat honden er 4 tot 6 jaar ouder mee zullen worden. Maar mij zou het niet verbazen. Wanneer je het boek koopt, dan wordt een deel van de opbrengst gebruikt om DAAR nou eens onderzoek naar te doen!

En dat de dierenartskosten dalen: dat weet ik wel zeker! Uit eigen ervaring (afkloppen op ongelakt hout) weet ik dat ik heel wat minder vaak bij de DA kom. Maar dat had ik je al verteld, dus laat ik niet in herhaling treden.

Ik denk dat de situatie in Nederland niet veel anders is als ergens anders en inderdaad, ik geloof niet dat iemand je zal vertellen hoe het zit met brokken. Maar ik denk dan zelf dat dit komt omdat men gewoon eenvoudigweg niet beter weet. Ik denk niet dat men bewust de waarheid achter houdt. Hoewel...? Dat gebeurd ook! Als er 1500 honden overlijden op Proplan brokken, dan hoor je dat niet op het nieuws en gaat het direct de doofpot in... Als ik zie wat men uitvreet met landbouwdieren en in de vleesector (heb je toevallig die Engelse serie wel eens gezien waar men verrotte kippenkarkassen opkocht, deze in filets sneed en vervolgens weer aan de supermarkten verkocht?): dan geloof ik niet erg in de 'goedheid van de mens'. Als er poen mee valt te verdienen....

Ik denk dat de meeste dierenartsen wel degelijk denken dat alleen brokjes goede voeding is voor de hond. Dat leren ze tijdens hun studie. Maar goed, neemt niet weg dat zij zich ook een beetje zouden kunnen verdiepen in de fundering van het bestaan: voeding. En dat doen ze gewoon niet/te weinig!

Dus nee, in een complottheorie geloof ik niet. Maar ik geloof ook niet dat 'men het beste voor heeft met mijn huisdier' (of mijzelf for that matter). Commercie speelt wel degelijk een heel belangrijke rol. Was dat niet het geval, dan werden dierenartsen niet onderwezen door Hills Science Diet en Iams. Dan werden dierenartsen niet gesponsord. Dan kregen ze geen leuke kadootjes van Royal Canin en pharmaceuthische bedrijven. Zouden ook mijn en jou honden niet jaren achtereen overgevaccineerd worden. Zouden landbouwdieren niet volgespoten worden met groeibevorderende middelen. Enzovoorts enzovoorts...
Door 202spots
#332086
M@rco schreef: Er wordt namelijk gesteld dat als je je hond vers voert, dat je hnd 4 tot 6 jaar bij je zal zijn. Is dit niet zwaar overdreven??

En nog iets anders. Er staat ook: "Je leert waarom de meeste dierenartsen en ambtenaren in dienst van de overheid niets vertellen over de waarheid achter commercieel voer en wat je hond echt nodig heeft als voeding. "
Okay,Lizzy heeft 't ook al gevonden zie ik ;DMaar het gaat dus om de volgende :
"Je vindt er alles wat je nodig hebt om te begrijpen hoe je weloverwogen en intelligente beslissingen kunt nemen bij het samenstellen van een voerplan dat 4 tot 6 jaar toevoegt aan het leven van je hond" –

"Je leert waarom de meeste dierenartsen en ambtenaren in dienst van de overheid niets vertellen over de waarheid achter commercieel voer en wat je hond echt nodig heeft als voeding. En de voerproducenten doen het ook niet. Zij willen dat je denkt dat rauwe voeding gevaarlijk is – "

Er staat heus wel goeie info in dit boek,maar ik houd ook me zoutpotje bij de hand....
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#332321
Dit staat er letterlijk ivm 4-6 jr:

"Je vindt er alles wat je nodig hebt om te begrijpen hoe je weloverwogen en intelligente beslissingen kunt nemen bij het samenstellen van een voerplan dat 4 tot 6 jaar toevoegt aan het leven van je hond – met een aanzienlijke reductie van je uitgave aan dierenartsen."

Is toch positief en duidelijk?! :)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#332353
Claudia N schreef:
Dit staat er letterlijk ivm 4-6 jr:

"Je vindt er alles wat je nodig hebt om te begrijpen hoe je weloverwogen en intelligente beslissingen kunt nemen bij het samenstellen van een voerplan dat 4 tot 6 jaar toevoegt aan het leven van je hond – met een aanzienlijke reductie van je uitgave aan dierenartsen."

Is toch positief en duidelijk?! :)
Ja, dat wel, maar het is natuurlijk een krasse uitspraak omdat je nooit zult weten hoe oud je hond geworden zou zijn op ander voer.
Er is ook een brokmerk die hetzelfde pretendeerd, hond wordt 2 jaar ouder dan op andere brok. Nah knap hoor. Persoonlijk vind ik het wat tellsellerige uitspraken die je nooit hard kan maken en die de geloofwaardigheid wat teniet doen.
Door Lizzy
#332361
Nou ja, het is natuurlijk wel een beetje aan te tonen.

Je neemt 20 nestjes rashonden ras X. Je gaat 10 nestjes brokken voeren en 10 nestjes ga je vers/rauw voeren.

Verder doe je alles hetzelfde. Dus, dezelfde entingen, dezelfde wormenkuren, dezelfde medische zorg.

Ik denk dat je dan na X jaar toch wel een aardige indicatie hebt.
Gebruikersavatar
Door Poedelpret
#332362
Angelique schreef: Ja, dat wel, maar het is natuurlijk een krasse uitspraak omdat je nooit zult weten hoe oud je hond geworden zou zijn op ander voer.
Er is ook een brokmerk die hetzelfde pretendeerd, hond wordt 2 jaar ouder dan op andere brok. Nah knap hoor. Persoonlijk vind ik het wat tellsellerige uitspraken die je nooit hard kan maken en die de geloofwaardigheid wat teniet doen.
Das waar, ik ben een beetje te positief. :-\
Merk wel aan Ken dat ie fitter is, beter in zijn vel zit
en slanker wordt. (Zit pas 2 weken op de CB en is 9 jaar) Hopelijk wordt ie alleen daardoor al wat ouder. ;)
Gebruikersavatar
Door Angelique
#332366
Lizzy schreef: Nou ja, het is natuurlijk wel een beetje aan te tonen.

Je neemt 20 nestjes rashonden ras X. Je gaat 10 nestjes brokken voeren en 10 nestjes ga je vers/rauw voeren.

Verder doe je alles hetzelfde. Dus, dezelfde entingen, dezelfde wormenkuren, dezelfde medische zorg.

Ik denk dat je dan na X jaar toch wel een aardige indicatie hebt.
Ja, oke, maar zolang ze dat nog niet in deze vorm gedaan hebben blijft het vertrouwen op gezond verstand.
Door danielle1980
#332367
Lizzy schreef: Nou ja, het is natuurlijk wel een beetje aan te tonen.

Je neemt 20 nestjes rashonden ras X. Je gaat 10 nestjes brokken voeren en 10 nestjes ga je vers/rauw voeren.

Verder doe je alles hetzelfde. Dus, dezelfde entingen, dezelfde wormenkuren, dezelfde medische zorg.

Ik denk dat je dan na X jaar toch wel een aardige indicatie hebt.
ja ok dan heb je wel een idee, maar dan speelt erfelijke aanleg ook een rol denk ik :-\

en dan nog zulke dingen is bijna niet te doen,
want wie wil er nu zo'n onderzoek houden?
en het dan ook nog bekend maken??? ::)
Door Lizzy
#332374
Erfelijke aanleg kun je redelijk controleren. En wie wil er zo'n onderzoek houden? Nou, misschien Mogens wel! En hij zal niet laten het bekend te maken ook! Dus, ik vind het niet zo gek dat hij een deel van de opbrengt aan zijn boek stopt in onafhankelijke onderzoeken.
Door danielle1980
#332376
Lizzy schreef: Erfelijke aanleg kun je redelijk controleren. En wie wil er zo'n onderzoek houden? Nou, misschien Mogens wel! En hij zal niet laten het bekend te maken ook! Dus, ik vind het niet zo gek dat hij een deel van de opbrengt aan zijn boek stopt in onafhankelijke onderzoeken.
ow kijk dat zijn dan goede mensen,
ik ben best benieuwd naar zo'n onderzoek. ;)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door