Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3320741
Ik heb een vraag over het gedrag van deze honden en misschien ligt deze wat gevoelig..... Maar ik bedoel het echt niet rot, ik wil het begrijpen!

Met behoorlijke regelmaat kom ik Husky's, Alaska Malamute's, Siberische Laika's, Akita's tegen. En eigenlijk reageren deze honden meestal niet erg sociaal op andere honden.... Vooral reuen vinden het contact met andere honden, zo lijkt het, erg lastig.

Nou zijn sommige van deze honden gefokt om samen te werken/voor de slee te staan, toch? De Husky en de Malamute. Ik zou daarom verwachten dat ze juist sociaal zijn met andere honden? Maar waarschijnlijk zie ik het verkeerd of snap ik het niet. Ik heb me er ook nog nooit in verdiept, in deze honden. Ik ga ze gewoon uit de weg (en heb er dus ook zelf geen last van).

Andersom reageren andere honden ook niet altijd even leuk op dit type honden. Maar van vooral de sledehonden begrijp ik hun vaak wat ingewikkelde naar andere honden gedrag niet. Wie legt het me uit?
#3320753
Nee hoor ligt wat mij betreft niet gevoelig, het is denk alleen wel een lang antwoord.

Ja, Huskies zijn sociaal vaardig in het algemeen, maar dat is niet hetzelfde als vriendelijk naar iedereen. In teams : dat is een roedel, die honden leven samen en dat gaat vaak goed. Ik zeg vaak, want ook daar kan het introduceren van een nieuwe hond soms lastig zijn. De fokker waar mijn honden vandaan komen heeft soms weleens een hond weg moeten doen omdat de groep hem niet pruimde.

Die honden hebben onderling wel een duidelijke rangorde/verhouding en hussen zijn daar expressief en duidelijk in. Wat soms nogal met gegrom en gegrauw gepaard kan gaan. Dat leidt weleens tot miscommunicatie met andere rassen. De jonge labrador van vrienden van ons die op Shadow afgestuiterd kwam kreeg een hele fors grauw en correctie en was totaal verrast en diep onder de indruk. Terwijl het voor Shadow toen klaar was.

-ik moet weg, rest komt morgen - ;) ;)
#3320759
Mijn vroegere buurman had een Husky. En dat was best een sociale hond. Hij viel niet uit of zo, deed nooit lelijk. Wou wel graag met elke hond spelen die hij zag en buurman had dan wel moeite om hem onder appel te houden. Maar dat kwam ook door de onervarenheid van buurman. Het was een beste hond. Er kwam regelmatig bezoek bij hun met een Chihuahua en ook een Bulletje en die waren altijd met elkaar aan het dollen, en zelfs met dat kleine hondje was hij voorzichtig. Het was een forse reu en dan spelen met zo'n klein onderdeurtje :-X Dat ging gewoon goed. In elk geval, hij viel hij nooit uit. Hij zocht ook altijd aandacht achter de schutting met die van mij. Met Pike ging dat prima, die vond hem ook wel aardig, Duc maakte het geen bal uit, maar Jakkie vond hem eng (zoals hij elke hond die groter is dan hijzelf eng vindt) dus die stond altijd te bleren van angst. We zeiden altijd: Jakkie staat weer te Bowieblaffen. Want zo heette hij, Bowie.
Die reu was gefokt door mijn schuintegenoverbuurvrouw, die had 3 huskies. Alle drie heel sociale honden. Ze woonde in een hoekhuis, had het voortuintje van enkele vierkante meters groot afgezet met een eenvoudig houten hekwerkje van amper een meter hoog. Daar liepen ze gewoon buiten. Ik heb haar eens gevraagd: Springen ze daar niet overheen? Nee hoor, dat mogen ze niet was toen het antwoord. Ja maar zei ik, ik heb altijd begrepen dat Husky's notoire uitbrekers zijn? Ja dat klopt, maar ik heb ze geleerd dat ze er niet overheen mogen en ze doen het ook niet. En ze hebben zolang ik er woonde nooit gedaan. Als ik voorbij kwam met mijn drie honden stonden ze gewoon aan het hek te kijken, (vrouwtje was er niet bij) geen van de drie deed ook maar een poging om erover heen te komen, ze deden de bek niet open. Ik kon altijd probleemloos langs lopen. Of ze zaten achter het raam naar buiten te kijken, en dan zaten ze ook gewoon braaf te kijken. Ze liep met die drie samen buiten aan de lijn, dat ging ook moeiteloos.
Dus de vier Huskies die ik gekend heb daar was niks mis mee :)
Oh trouwens, ik heb er nog een gekend. Iemand op de manege waar ik vroeger kwam had ook een Husky. En die was ook sociaal.
In het Purmerbos kwam ik wel eens een enkele keer iemand tegen die had er een paar die liepen los. Nooit een probleem mee gehad. Die waren altijd bezig met hun eigen ding.
#3320760
Hier de beste maatjes met een Husky , inmiddels beiden volwassen en ze zijn nog steeds dol op elkaar

We kennen er nog twee , maar dat gaat absoluut niet . Hussen lopen los en worden niet gecorrigeerd ( ga maar lekker je gang )
Kleine van mij word gezien als een leuke prooi , daar lopen we dus voor weg
t. h.land husky 357.JPG
t. h.land husky 357.JPG (3.89 MiB) 2207 keer bekeken
t. h.land husky 367.JPG
t. h.land husky 367.JPG (3.66 MiB) 2207 keer bekeken
t. h.land husky 305.JPG
t. h.land husky 305.JPG (3.65 MiB) 2207 keer bekeken
#3320767
eelke schreef:Is dat niet omdat het werkhonden zijn, en als ze niet genoeg kunnen werken, ze gefrustreerd raken? En daarom dan dit gedrag gaan vertonen?
JA dat dus !!!! Ik denk dat het gros van de sledehonden hier in nederland onvoldoede werk/uitdaging krijgt... vaak kunnen ze niet los lopen, dus dat helpt ook niet.
Als je vraagt aan Esther en Steff zullen zij ook uitleggen dat dat in hun fok programma ontzettend belangrijk is dat de honden sociaal zijn, en naast elkaar kunnen werken ! Dus daar wordt met de fok ook rekening met de karakters gehouden...
#3320772
eelke schreef:Is dat niet omdat het werkhonden zijn, en als ze niet genoeg kunnen werken, ze gefrustreerd raken? En daarom dan dit gedrag gaan vertonen?

Deels. Maar ook iets te kort door de bocht. Ik heb werklijn huskies. Ja die zijn feller in bv jachtdrift. En dan moet je opletten met kleine hondjes die piepend wegrennen. Chenak was een super sociale husky, maar toch moest ik dan opletten, is ooit bijna fout gegaan met een pupsel van een klein ras terwijl hij heel lief was voor pups juist.

Ik werk met mijn honden en ik denk dat ze genoeg beweging krijgen, maar juist als ik met ze ga werken is het oppassen geblazen. Want dan staan ze te stuiteren en moet er niet zomaar een andere hond aan komen rennen of er tussen duiken. Dat is ook een bekend fenomeen; vraag maar eens aan mushers wat ze denken van loslopende honden op een parcours van een sledehonden wedstrijd, dat is echt eng. Want de groep staat in jaagstand en normaal sociale Huskies kunnen dan zomaar ineens in een groep gaan jagen... en dat is niet fijn.

Frustratie van de lijn speelt zeker een rol. Ze willen soms ook mee rennen bijvoorbeeld. En ze worden berperkt in hun communicatie. En daar gaat het bij mijn honden weleens fout, sta ik er twee kort te houden, komt de firma jong en onbezonnen buurten. Of de foute herder van de boerderij. En bij kleine keffers ben ik bang dat ze wat doen, en dus geeft dat onrust bij hen. Omdat dat een aantal keren gebeurd is, vinden mijn honden bezoek van vreemde honden tijdens de wandeling niet fijn en waarschuwen ze vanaf afstand. Sowieso kan Spot echt boos worden als een hond op hem af komt rennen zonder beleefde boog of pauze. En ja, dan spektakelt hij of geeft een snauw. En dus komt hij niet sociaal over. Als hij los kan in een groep of we gaan samen met iemand wandelen, gaat dat eigenlijk altijd wel goed. En dat is het lastige, want ik kan dus wel op de cursus sociale wandelingen gaan, maar zodra we op afstand beginnen, aangelijnd samen op lopen in het begin en als de eerste spanning eraf is, ze bij elkaar laten, dan is er niks aan de hand....

Ik denk zeker dat werklijn honden feller kunnen zijn in alles, en daardoor vaker uitvallen, maar niet dat dat alleen komt doordat ze te weinig beweging krijgen.
#3320774
Malamuten zijn trouwens in de regel niet zo sociaal naar andere honden. Ook onderling minder makkelijk dan hussen. Ik kende iemand met een team uit 1 nest maar die moesten echt in twee groepen gehouden worden anders vochten ze, maar ze liepen wel samen in een team.

Een vriendin van mij heeft twee malamute dames, met mijn honden gaat dat prima, met andere honden valt de ene toch vaak uit. Zij mijdt echt andere honden.
#3320777
Overigens; Akita’s zijn geen sledehonden.

Op het losloopveld waar ik kwam, liep ook een akita-husky kruising en een akita in de groep. Dat waren felle honden die op hun strepen stonden en respect eisten. Vergeleken daarbij waren mijn honden een stuk relaxter. Ik kan me nog herinneren dat er een nieuwe, jonge, Mechelse herder teef bij kwam die erg druk deed maar zich niet goed houding wist te geven. Shadow stelde haar keurig op haar gemak, door weg te kijken als ze te druk begon te doen en uiteindelijk waren ze samen beetje aan het rennen en snuffelen. De akita die erbij kwam legde die hond gewoon pats boem 3x op haar rug om haar te leren rustiger te zijn naar hem.
Toen Shadow door de akita husky kruising vanuit het niks ineens in zijn rug gegrepen werd een week later ben ik daar gestopt. Het werd als normaal honden onderling gedrag gezien, want er vloeide geen bloed. Maar Shad was echt helemaal van slag. Ik vond dat niet prettig, was wel jammer want hij kon wel heerlijke ravotten daar met oa ridgebacks.
#3320778
Ik ken en kende redelijk wat husky's en die zijn allemaal sociaal, deze husky's lopen ook dagelijks los. Ik ken daarvan één husky die ik pittig vind met angstige/kleine hondjes. Daarnaast ken ik er twee die nog nooit los gelopen hebben en die vertonen allebei agressie aan de lijn. Mijn conclusie daarvan is dat die honden hun ei niet kwijt kunnen (wordt niet mee gewerkt).
Ik heb zelf een Husky x Rottweiler gehad, dit was een super sociale hond, die dagelijks lange wandelingen los liep.

Ik ken twee schatten van Malamutes, lopen los, nooit problemen mee ervaren.

De Akita's die ik ken zijn niet sociaal naar andere honden.
#3320781
Nikass schreef:Ik ken en kende redelijk wat husky's en die zijn allemaal sociaal, deze husky's lopen ook dagelijks los. Ik ken daarvan één husky die ik pittig vind met angstige/kleine hondjes. Daarnaast ken ik er twee die nog nooit los gelopen hebben en die vertonen allebei agressie aan de lijn. Mijn conclusie daarvan is dat die honden hun ei niet kwijt kunnen (wordt niet mee gewerkt).
Ik heb zelf een Husky x Rottweiler gehad, dit was een super sociale hond, die dagelijks lange wandelingen los liep.

Ik ken twee schatten van Malamutes, lopen los, nooit problemen mee ervaren.

De Akita's die ik ken zijn niet sociaal naar andere honden.

Tja, daar zit wel een verschil, denk ik, mijn honden kunnen (bijna) niet los. Als ze los zijn met andere honden, denk ik niet dat het echt fout zou gaan, behalve met kleine angstige fluffy hondjes. Wat dus meteen ook een van de redenen is dat ze bijna niet los kunnen, want dat risico wil ik dus niet nemen.

Maar ik heb nog wel een vraag (algemeen): wat is een sociale hond. Want ik ken ook iemand met een paar husky’s die haar honden heel sociaal vindt maar wat ik zie is toch ook het nodige intimiderende gedrag, en dat vind ik dan weer niet nodig.

Overigens; ja, mijn honden vallen soms uit. En dan vooral op ‘eigen’ terrein, naar bepaalde honden, verergerd soms als Spot buikpijn heeft, hangt ook af van wat ik doe, of mijn man erbij is, of.... ik vind het knap complex gedrag soms en ik vind het ook te kort door de bocht om dan meteen te zeggen ‘ze zijn niet sociaal’.
Hier in de wijk is het maar net wie je het vraagt, hoe die mijn honden zal zien. :biggrin2:
#3320782
Zoooo! Heel erg bedankt voor alle reacties tot dusver! En ja nee, dat Akita's geen slede honden zijn weet ik maar die paar die hier lopen zijn dus niet erg sociaal naar andere honden (en ze zitten nu wel in 1 rasgroep, toch?). Overigens hebben beide husky's die ik ken blauwe ogen en het lijkt eigenlijk wel of sommige honden daar ook wat iebelig op reageren. Maar goed, met staart over de rug komen ze al starend en tongelend naar andere honden toe gelopen en de meeste honden reageren daar dus weer niet blij op. Eén van de twee loopt trouwens altijd los en de andere nooit (2 bazen). Ik hoop dat Esther ook nog reageert. Ik weet dat zij en Stef Malamutes en volgens mij ook kruising Malamutes hebben?
#3320784
Akita's zijn veel moeilijkere honden dan door de meeste mensen gedacht.
Ik ken iemand die er eentje heeft die heel atypisch is. Ik vermoed dat die bang is van andere honden, want ze heeft haar als 8 maand oude pup uit vreselijke omstandigheden gehaald en qua vertrouwen een enorme weg afgelegd. Arme dier durfde nog niet door de gang lopen.
Alleszinds, zij zegt dat Akita's vrij aggressieve en stevige karakter honden zijn. Bijna zoals Staffords. En dat dat ontzettend onderschat wordt door veel mensen die er 1 in huis halen. Want ze zien er zo leuk uit.
Naar het schijnt zouden ze gefokt zijn om beren in bedwang te houden. Geen watjes dus...

Dit even terzijde... over de kern van de discussie kan ik weinig zinnigs zeggen...
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door