Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door HeleenQ
#331953
DE vraag die bij mij rijst als ik deze menus lees en de methode bekijk is: is het niet ont-zet-tend bewerkelijk? Ik bedoel dit niet negatief of belerend, ik ben gewoon benieuwd. Ik kan me voorstellen dat het erg smakelijk en gezond is voor de honden en katten, maar ik krijg het idee dat je twee keer moet 'koken': iedere keer één keer voor jezelf en één keer voor je beestjes... Of overschat ik dit? Ik ben natuurlijk gewend om bij de Welkoop naar binnen te lopen, een zak voer mee te grissen en op te dienen... :-[
Door 202spots
#331965
Ik hoef alleen vlees uit de vriezer te halen,
en om de paar weken maak ik genoeg groentemix tegelijk,wat in porties word bevroren.
Ik ben dan 2-3 uur bezig en dan hoef ik 4-6 weken alleen s'morgens 'n stuk kip of ribben of ander bot met vlees geven,en s'avonds de bak vullen met groentemix en gemalen vlees/bot.
Wanneer je eenmaal 'n routine hebt dan gaat het voeren net zo vlug als 'n zooitje brokken in de bak gooien.

Wanneer je KVV geeft dan hoef je dat alleen te kopen en portie te geven.
Door Lizzy
#331975
Tja, als je het vergelijkt met een zak brokken, dan denk ik dat dit best veel werk is.

Tenslotte moet ik nu diverse slagerijen inlopen, mijn spullen kopen, verpakken en invriezen. En, groentes schoonmaken, malen, invriezen.

En 's morgens en 's avonds pak ik dan een zakje van het een of het ander en dat doe ik in de bak. Dat is niet veel meer werk als het in de voerbakken doen van brokken.

Maar ja, ik heb het er graag voor over. Ik geniet iedere dag, als mijn honden staan te eten. Dus ja, het kost meer tijd en energie, maar ik krijg er dan ook heel veel voor terug.

Ik zie persoonlijk ook niet waarom ik voor mezelf wel zou koken en mijn honden en kat op zou schepen met die troep. Ik vind dat mijn dieren recht hebben op goede, gezonde, lekkere, verse voeding.
Door rees
#331983
1 x in de paar weken koop ik het vlees kip pens noem maar op wat nodig is voor een goede voeding.
Ben een paar uur bezig om alles te verwerken en in porties te verdelen.

Daarna moet ik de keuken ontsmetten ;D want dan is het een grote bende waar je ook kijk :-X

Maar als ik de volgende dag de honden zie eten weet ik weer waar ik het voor doe want ze moeten er moeite voor doen en hebben er plezier in :P :)
Gebruikersavatar
Door Binno
#331986
Je zou kunnen beginnen met KVV (kompleet versvleesvoeding) te geven. Dat is niet veel bewerkelijker dan brokken, maar wel stukken gezonder.
www.ahv-breda.nl
www.banditvoeding.nl
www.bibidiervoeding.nl
www.carnibest.nl
www.ducknatuurvoeding.com
www.energique.nl
www.kivo-petfood.nl/index-nl.htm
www.prinspetfood.nl
www.rodipetfood.nl
www.diervoeding.com voor Smuldier
Intussen kan je je dan verder gaan inlezen over Barf en na een poosje af en toe dingen gaan toevoegen of zelf maaltijden gaan samenstellen.
Misschien vind je het tegen dan wel juist heel leuk! En anders blijf je gewoon lekker KVV voeren, toch? ;)
Door nikèdog2000
#332021
hallo..
vandaag naar de poelier geweest.
ik vroeg om karkassen en hij vroeg hoeveel wil je hebben....
ik zei alles wat je hebt.
dat was dan zo'n 30 kilo
pootjes, karkassen ,kippenhuid.kraakbeen
lizzy weet jij of kippenhuid ook orgaan is of aleen maar vet?
ik heb wel van de huid lekkere koekjes gemaakt voor de hondjes.
gaat sneller dan de pens .
en dit alles voor 0 euro
groetjes nikèdog2000
Door Truus
#332113
HeleenQ schreef: maar ik krijg het idee dat je twee keer moet 'koken': iedere keer één keer voor jezelf en één keer voor je beestjes... Of overschat ik dit?
Alles moet je rauw geven en niet "koken'' ;)
Door Lizzy
#332291
nikèdog2000 schreef: lizzy weet jij of kippenhuid ook orgaan is of aleen maar vet?
Hi Nikedog2000, het is altijd handiger om je vraag in een eigen topic te stellen (tenzij het direct met een al bestaand onderwerp te maken heeft). Maar om dan toch antwoord op je vraag te geven: ik denk dat huid van de kip wel voor het grootste deel valt onder vet.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#332296
Dat heeft mij ook altijd een beetje tegengehouden het idee dat het veel werk was dat zelf samenstellen, voor mezelf wil ik al niet te lang in de keuken staan dus..........

Maar ik kan niet zeggen dat ik er zoveel tijd meer mee kwijt ben eigenlijk zo dagelijks. Het enige wat even iets meer werk is het verwerken als je nieuw vlees hebt, het verdelen in porties die de vriezer in kunnen, en 1 x in de maand je goentenmix maken (als je groenten wilt geven dan)



Het is inderdaad wel meer bewerkelijk dan een zak brokken in een bak leegschudden, maar het is ook makkelijker om het bord van onszelf 3 x per dag vol te gooien met cornflakes
Laatst gewijzigd door sylvia op wo 08 jun 2005, 08:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Door HeleenQ
#332346
Dit is in ieder geval al een goeie tip: invriezen. Ik ben al aan het experimenten met KVV van rodi en dat bevalt ze heel goed. Ik moet zeggen dat de guste waarmee mn schatten zich nu op hun voerbak werpen errug bemoedigend is om ermee door te gaan. ik maak voor de pup nog wel eens brintapap met brood en groenten, vind ze ook erg lekker, maar ik was nog wat huiverig om helemaal om te schakelen. ik denk dat ik maar ers ga lezen wat er in droogvoer zit...

dus je kan bij elke slager/ poelier vragen om karkassen en botten? is dat duur?
Door nikèdog2000
#332406
HeleenQ schreef: Dit is in ieder geval al een goeie tip: invriezen. Ik ben al aan het experimenten met KVV van rodi en dat bevalt ze heel goed. Ik moet zeggen dat de guste waarmee mn schatten zich nu op hun voerbak werpen errug bemoedigend is om ermee door te gaan. ik maak voor de pup nog wel eens brintapap met brood en groenten, vind ze ook erg lekker, maar ik was nog wat huiverig om helemaal om te schakelen. ik denk dat ik maar ers ga lezen wat er in droogvoer zit...

dus je kan bij elke slager/ poelier vragen om karkassen en botten? is dat duur?
het is afval dus het koste mij niets
je kunt beter naar een poelier gaan die hapjes maakt van kip.doe ik ook nikèdog2000
Door trusty
#332461
Het is leuk om samen te stellen misschien wat bewerkelijker maar je gaat je steeds meer in de voeding voor je honden interesseren.En brokken is zo brokken geen variatie. Je kunt merken dat er met meer overleg en interesse wordt gegeten. Het leven is voor onze honden veel spannender geworden. Wat mij ook opvalt is dat ze na een maaltijd zo anders gaan liggen echt verteren en met veel voldoening.
Door Viv
#332469
je moet je er in verdiepen, het hoe en wat. Dat is anders dan een zal brokken kopen. Maar als je eenmaal doorhebt wat je nodigt hebt en waar je dat kan kopen/halen, dan gaat dat net zo gemakkelijk.
Door Mevroi Kruim
#332492
Bink schreef: je moet je er in verdiepen, het hoe en wat. Dat is anders dan een zal brokken kopen. Maar als je eenmaal doorhebt wat je nodigt hebt en waar je dat kan kopen/halen, dan gaat dat net zo gemakkelijk.
Precies! Net zo als je je (zou) moet(en) verdiepen in het hoe en wat voor mensen, als je jezelf en je gezin goed wilt voeden. Da's te leren, en evenzo is het voeren van honden en katten te leren. It's NOT rocket science ;D ;D ;D
Door 202spots
#332507
Lizzy schreef: Hi Nikedog2000, het is altijd handiger om je vraag in een eigen topic te stellen (tenzij het direct met een al bestaand onderwerp te maken heeft). Maar om dan toch antwoord op je vraag te geven: ik denk dat huid van de kip wel voor het grootste deel valt onder vet.
Misschien ook niet de goeie plek om te reageren..
maar omdat ik 2 vellen van kippenpoot/dij had leggen (soms haal ik 't vel eraf voordat ik ze te eten geef)
dacht laat ik ze in de magnetron doen om te kijken hoe ze eruit komen wanneer ze "gedroogd" zijn.
Ik de vellen netjes plat gelegd en na 'n minuut of 5 waren er van de 2 stukken vel van de zeg 15 x 20 cm?
zegge en schrijve, 2 stukjes, de maat van 'n kleine potato chip over gebleven...dus ja...vel is bijna allemaal vet. :-\
(maar ze vonden 't wel lekker)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door