Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3317665
Bandit zijn ontlasting is sinds vandaag plots weer niet goed. Vanochtend poepte hij 2 x vlak na elkaar. Het was te ver weg om te bekijken. Net poepte hij slijm en bleef persen.

Hij heeft vanaf 26 september veel diaree gehad. Waterdun, stinken en ook 's nachts poepte hij de kamer onder.
Met pillen ging het heel langzaam beter. Vanaf 7 oktober poept hij weer goed, zoals ik van hem gewend ben.
Maar nu dus opeens wéér fout.

Wat moet ik nou doen?
De dierenarts-assistent (eentje anti-vlees) wilde meteen een consult, ontwormen en misschien was het wel giardia (schijnt te heersen).
Nou heb ik nagedacht over giardia, maar Bandit is niet misselijk en zijn ontlasting is nooit brijig.
Bandit is wel mager, al vanaf 1 week voordat hij in september diaree kreeg.

In september begon de diaree 1 of 2 dagen nadat hij lamsribben kreeg van de nieuwe bestelling.
Om uit te sluiten dat het van die ribben komt, ben ik Bandit kwartelkarkas gaan geven.
Vanaf 10 oktober krijgt hij weer die lamsribben. Nu, 6 dagen later heeft hij weer foute poep.
Dat kan toch haast niet van die ribben komen?

Vanaf 14 oktober krijgt hij 4 kwartelpootjes erbij. Dat heeft hij nu dus 2 dagen.
Daar kan het toch ook niet van komen denk ik.

Verder is er helemaal niks veranderd.
Bandit heeft geen contact met andere honden, eet niks van de grond en likt sporadisch aan een grassprietje.
Hij graaft wel graag mollengangen uit.
Dat heeft hij de dag voor hij de 1e keer diaree kreeg gedaan en gister ook.
Zou het daarmee verband houden?

Wat kan ik nou het beste doen?
Toch naar de dierenarts, maar wat kan die doen?
Ik wil wel meteen met die pillen beginnen. Finidiar forte, moet tegen diaree werken.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken en wat ik 'moet' doen?
Door Lizzy
#3317670
Border Bandit schreef:Bandit zijn ontlasting is sinds vandaag plots weer niet goed. Vanochtend poepte hij 2 x vlak na elkaar. Het was te ver weg om te bekijken. Net poepte hij slijm en bleef persen.

Hij heeft vanaf 26 september veel diaree gehad. Waterdun, stinken en ook 's nachts poepte hij de kamer onder.
Met pillen ging het heel langzaam beter. Vanaf 7 oktober poept hij weer goed, zoals ik van hem gewend ben.
Maar nu dus opeens wéér fout.

Wat moet ik nou doen?
De dierenarts-assistent (eentje anti-vlees) wilde meteen een consult, ontwormen en misschien was het wel giardia (schijnt te heersen).
Nou heb ik nagedacht over giardia, maar Bandit is niet misselijk en zijn ontlasting is nooit brijig.
Bandit is wel mager, al vanaf 1 week voordat hij in september diaree kreeg.
Giardia heerst altijd. Dit is wel een interessante link: https://www.uu.nl/onderzoek/veterinair- ... um/giardia
In september begon de diaree 1 of 2 dagen nadat hij lamsribben kreeg van de nieuwe bestelling.
Om uit te sluiten dat het van die ribben komt, ben ik Bandit kwartelkarkas gaan geven.
Vanaf 10 oktober krijgt hij weer die lamsribben. Nu, 6 dagen later heeft hij weer foute poep.
Dat kan toch haast niet van die ribben komen?

Vanaf 14 oktober krijgt hij 4 kwartelpootjes erbij. Dat heeft hij nu dus 2 dagen.
Daar kan het toch ook niet van komen denk ik.
Alles kan. Alleen verwacht ik niet dat hij diarree kan krijgen van de ribben als ie die een paar dagen geleden gegeten heeft.
Verder is er helemaal niks veranderd.
Bandit heeft geen contact met andere honden, eet niks van de grond en likt sporadisch aan een grassprietje.
Hij graaft wel graag mollengangen uit.
Dat heeft hij de dag voor hij de 1e keer diaree kreeg gedaan en gister ook.
Zou het daarmee verband houden?
Dat lijkt me niet.
Wat kan ik nou het beste doen?
Toch naar de dierenarts, maar wat kan die doen?
Ik wil wel meteen met die pillen beginnen. Finidiar forte, moet tegen diaree werken.

Heeft iemand een idee wat dit kan veroorzaken en wat ik 'moet' doen?
Hoe erg is de diarree? Loopt het er als water uit? Is hij ziek? Heeft hij koorts?
Ik geef nooit gelijk pillen. Behalve Solgar Advanced 40+ Acidophilus. Lijkt me trouwens helemaal niet zo'n lekker goedje, dat Finidiar. Het bevat o.a. aluminiumhydroxide. Ieuw.

Zit hier iets herkenbaars bij voor je?
viewtopic.php?f=12&t=66691
#3317671
Oh, wat fijn dat je zo snel kon antwoorden Lizzy!!

Ik heb hem net getemperatuurd: 38,1 graden.
Hij is niet ziek, maar dat was hij de vorige keer ook niet.

Wel drinkt hij de laatste ca. 5 dagen erg veel 's avonds.

De ontlasting is nu alleen slijm.
Bij het persen daarna een paar vochtdruppeltjes, meer kreeg hij er niet uit.
Volgens mij is de poep er nu uit, het enige wat nu nog kan komen is vocht.

In de periode van een paar weken geleden was het waterdun. Hij kon het absoluut niet ophouden!
Hij lag gewoon te slapen. Als ik hem wakker maakte, spoot het er binnen 1 minuut uit.
Na 1 week werd het een beetje slijmerig, daarna brei en ging het weer beter.
Er zaten wel druppels bloed bij, maar dat komt volgens mij gewoon van het persen. Ik liet hem dat ook niet te lang doen en liet hem weer doorlopen.

Eigenlijk wilde ik die waterdunne-periode nu voor zijn door meteen die pillen te geven.
Wat jij geeft, die Solgar....., heb ik opgezocht, maar ik zie alleen capsules.
Weet je, ik vind het altijd eng om zelf te dokteren. Ook speelt mee dat Bandit voor veel dingen allergisch is. Ook die vitamine-supplementen die ik van Dr. M. Vroom kreeg.

Hmm, misschien toch maar weer 2 dagen aankijken dan?

Ik vind het vooral zo vreemd dat het nu 2 x kort op elkaar is. Hij heeft verder nooit diaree. Vandaar dat ik dan denk dat er een andere oorzaak achter moet liggen.
#3317675
Bandit werd erg onrustig, dus heel snel naar buiten.
Hij sleurde mij naar het grasveldje: waterdun.

Daarna gaf hij over. Heel veel gras. Dit had hij rond 15.00 gegeten.
Even later gaf hij weer over. Hierin zat nog onverteerd vlees en orgaan van vanochtend!?

Ik wil nu toch wel heel graag die Vinidair forte geven.
In de bijsluiter staat dat het de darmwand beschermd en schadelijke dingen aan zich bindt.
Dierenartsen geven dit bij diaree.
Ook al is het niet gunstig, ik weet niks anders.
Ik wil niet weer zoveel dagen wachten.

He, vervelend zeg!!

Ik sta open voor suggesties! :)
#3317678
Toch even mijn oude dierenarts gebeld. Die zette altijd eerst natuurlijke middelen in en pas later 'chemische'.

Toevallig sprak ik de dierenarts zelf!
Hij dacht aan een milde darminfectie.
Toch beginnen met de Finidiar forte en morgenmiddag bellen.

Als het dan nog niet beter gaat stelt hij voor dat ik langskom.
Ze onderzoeken dat het slijmvlies en voelen de buik en nemen de temperatuur op.
En dan evt. AB.

Dat is eigenlijk wat er gedaan kan worden (zoals ik het begrepen heb ;))
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317690
Border Bandit schreef:Toch even mijn oude dierenarts gebeld. Die zette altijd eerst natuurlijke middelen in en pas later 'chemische'.

Toevallig sprak ik de dierenarts zelf!
Hij dacht aan een milde darminfectie.
Toch beginnen met de Finidiar forte en morgenmiddag bellen.

Als het dan nog niet beter gaat stelt hij voor dat ik langskom.
Ze onderzoeken dat het slijmvlies en voelen de buik en nemen de temperatuur op.
En dan evt. AB.

Dat is eigenlijk wat er gedaan kan worden (zoals ik het begrepen heb ;))
Waarom Tannetje niet gebeld? Daar was je toch pas geweest?
Als zij denkt aan de lever kan het zomaar daarmee te maken hebben.
#3317694
Oh, nou, eigenlijk omdat ze 1 keer naar Bandit wilde kijken en helpen.
Ze heeft aangegeven dat ze geen nieuwe 'patiënten' meer aanneemt.
Beetje bescheiden van mij. :-[
En dit is dacht ik anders dan zijn allergieën.

Weet je wat, ik kan een mailtje sturen!
#3317769
Sinds gisteravond 18.00 heeft Bandit niet meer gepoept! Goed nieuws!!! :)

Bedankt Pluk, ik heb Tannetje gemaild. Ze stelde voor om bij het Wout zo'n wormtest te bestellen, voor de zekerheid ook op Giardia laten testen.
Ik heb het net besteld. Hopelijk komt hij snel! :biggrin2:
#3317822
Border Bandit schreef:Sinds gisteravond 18.00 heeft Bandit niet meer gepoept! Goed nieuws!!! :)

Bedankt Pluk, ik heb Tannetje gemaild. Ze stelde voor om bij het Wout zo'n wormtest te bestellen, voor de zekerheid ook op Giardia laten testen.
Ik heb het net besteld. Hopelijk komt hij snel! :biggrin2:
Moet je weeeer wachten ;D
Ze zijn daar heel snel, dus dat scheelt :biggrin2:

Fijn dat de diarree voorbij is :)
#3317828
Eef+doggies schreef:Moet je weeeer wachten ;D
Ze zijn daar heel snel, dus dat scheelt :biggrin2:

Fijn dat de diarree voorbij is :)
Hihi, inderdaad. :)
Fijn dat ze daar snel zijn!

Nou, om 15.30 en 18.15 heeft hij weer wat 'gedaan'. Een beetje, net niet meer waterdun, maar nog zeker niet de dichtheid van bv vanilievla. O, dan moet het chocoladevla zijn natuurlijk! :D
Gelukkig is het (nog) niet zo slecht als 2 weken geleden!

Vanochtend heeft hij geen pilletje gehad, vanavond voor de zekerheid maar wel. Ik hoop het optijd te stoppen. (hoewel ik ook wel weet dat het er eigenlijk gewoon uit moet)
Afgelopen nacht ben ik er voor de zekerheid 4 x met hem uit geweest. 4 x alleen geplast.
Vanavond ben ik van plan te blijven liggen. :)
Bandit is enorm afgevallen de laatste weken. De hoeveelheid vlees heb ik al opgeschroeft, maar aankomen doet hij nog niet.

Van Tannetje begreep ik dat Giardia alleen aan te tonen is in waterdunne diarree. Tja. :-\
#3317921
Dat valt tegen :(
Als de Giardia test alleen met waterdunne diarree kan, dan moet je het misschien niet stoppen met medicatie, zodat je dat op kunt sturen?
Wat zegt Tannetje over gebruik van Finidiar?

Ik wist trouwens niet dat Giardia alleen aan te tonen is in waterdunne diarree...
Ik heb de ontlasting van mijn meiden in het verleden wel laten testen op Giardia, en daar heb ik normale ontlasting voor opgestuurd.

Sterkte :-*
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317923
Op de site van Het Woud wordt niks geschreven over dat giardia alleen aan te tonen is in water dunne diarree.
Wel staat er dat je alleen ontlasting mag insturen als deze normaal is of geringe diarree.
Ik zou dus niet stoppen en t gewoon opsturen.

Heb je al eens geprobeerd om psylium vezels toe te voegen en tegelijk probiotica te geven?
#3317933
Toen ik bij Tannetje was, heb ik gezegd dat Bandit medicijnen krijgt tegen de diarree. Ze noemde toen zelf Finidiar. Verder hebben we het er niet meer over gehad.
Zou ze het niet gezegd hebben als er een beter middel is?

Ik weet ook niet wat nou het beste is om op giardia te testen, vloeibaar of dik.
Vandaag is de test al bezorgd! Fijn dat sommige bedrijven nog gewoon snel zijn! :)
Ik heb opgebeld en gezegd dat het erg dun is. Die meneer zei niet dat dat niet kon.
Ook kon het geen kwaad dat Bandit die kruiden krijgt en Finidiar.
De ontlasting die je opstuurt, mag alleen de grond niet geraakt hebben, dat is volgens mij de enige 'eis'.

Bandit heeft vanmiddag 1 x 'gepoept', dat was tussen waterdun en 'vla-dikte' in en pikzwart!?
Dat laatste komt denk ik van de kruiden die zijn lever mogen ondersteunen.
Verder heeft hij niet meer gepoept, dus vandaag heeft hij geen Finidiar gehad.

Pluk, mag ik vragen wat Psylium-vezels zijn? (even geen tijd om te googlen :biggrin2: )
Probiotica heeft Bandit nog nooit gehad.
Het kwam bij Tannetje wel ter sprake, maar we moeten 1 ding tegelijk veranderen. We hadden afgesproken dat we eerst die 'lever-kruiden' gaan proberen. Ik houd haar op de hoogte. Zo fijn dat ik ondersteuning en hulp heb. (buiten BP om, dat is ook al heel fijn!)

Weet je wat nou zo lastig is: de postbezorging!
De ontlasting moet het liefst dezelfde dag opgestuurd worden.
Morgen zou ik wat kunnen oppakken en opsturen. Met geluk hebben ze het dan vrijdag. Stel dat het druk is, kunnen ze het maandag pas onderzoeken (dan is de ontlasting 4 dagen oud).
Als de post er 1 dag langer over doet, ontvangen ze het zaterdag en wordt het ook pas maandag onderzocht.
Ik denk er sterk aan om maandag pas ontlasting op te sturen, dan kan het op tijd onderzocht worden.
Anders wordt de ontlasting toch te oud? Of zie ik dat verkeerd? :-\
Gebruikersavatar
Door pluk
#3317936
Border Bandit schreef:Toen ik bij Tannetje was, heb ik gezegd dat Bandit medicijnen krijgt tegen de diarree. Ze noemde toen zelf Finidiar. Verder hebben we het er niet meer over gehad.
Zou ze het niet gezegd hebben als er een beter middel is?

Ik weet ook niet wat nou het beste is om op giardia te testen, vloeibaar of dik.
Vandaag is de test al bezorgd! Fijn dat sommige bedrijven nog gewoon snel zijn! :)
Ik heb opgebeld en gezegd dat het erg dun is. Die meneer zei niet dat dat niet kon.
Ook kon het geen kwaad dat Bandit die kruiden krijgt en Finidiar.
De ontlasting die je opstuurt, mag alleen de grond niet geraakt hebben, dat is volgens mij de enige 'eis'.

Bandit heeft vanmiddag 1 x 'gepoept', dat was tussen waterdun en 'vla-dikte' in en pikzwart!?
Dat laatste komt denk ik van de kruiden die zijn lever mogen ondersteunen.
Verder heeft hij niet meer gepoept, dus vandaag heeft hij geen Finidiar gehad.

Pluk, mag ik vragen wat Psylium-vezels zijn? (even geen tijd om te googlen :biggrin2: )
Probiotica heeft Bandit nog nooit gehad.
Het kwam bij Tannetje wel ter sprake, maar we moeten 1 ding tegelijk veranderen. We hadden afgesproken dat we eerst die 'lever-kruiden' gaan proberen. Ik houd haar op de hoogte. Zo fijn dat ik ondersteuning en hulp heb. (buiten BP om, dat is ook al heel fijn!)
psyllium vezels ondersteunen de stoelgang. Lees bijvoorbeeld eens https://degroeneos.nl/psylliumvezels-als-prebiotica-3/
Je kunt gewoon die voor mensen gebruiken https://www.kruidvat.nl/kruidvat-psylliumvezels/p/21923


Weet je wat nou zo lastig is: de postbezorging!
De ontlasting moet het liefst dezelfde dag opgestuurd worden.
Morgen zou ik wat kunnen oppakken en opsturen. Met geluk hebben ze het dan vrijdag. Stel dat het druk is, kunnen ze het maandag pas onderzoeken (dan is de ontlasting 4 dagen oud). heb je bij Het Woud besteld? Mijn ervaring is dat je dan op de ontvangstdag nog bericht krijgt en volgens mij heb ik ook weleens op zaterdag de uitslag gekregen. Dus ik zou de ontlasting zeker morgen opsturen als het kan.
Als de post er 1 dag langer over doet, ontvangen ze het zaterdag en wordt het ook pas maandag onderzocht.
Ik denk er sterk aan om maandag pas ontlasting op te sturen, dan kan het op tijd onderzocht worden.
Anders wordt de ontlasting toch te oud? Of zie ik dat verkeerd? :-\
Edit: psyllium zou ik wel even overleggen met Tannetje ivm mogelijk contra werking tov de Chinese kruiden
#3317940
Bedankt Pluk!!! :)

Dan wacht ik toch nog eventjes met de Psyllium. Ik houd het in mijn achterhoofd!
Onder het motto: 1 ding tegelijk. ;)

Oh, dan stuur ik het morgen toch op! Wat geweldig zeg, dat ze zo snel werken.
In de folder staat dat je na ontvangst, binnen 1 a 2 werkdagen antwoord krijgt. Maar nu begrijp ik dat dat wat aan de voorzichtige kant is (begrijpelijk)!
Ik heb het inderdaad bij het woud besteld. ;)
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door