Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3317472
Verdorie, mijn pup ,een mechelaar van 13 weken, loopt net achter thuis en pakt daar de plastic muis van de kat.
Ik heb geprobeerd om haar af te leiden, maar dit lukteniet en ik zie haar naar een paar keer kauwen de muis door slikken...
Het zijn kleine muisjes, max 3 cm lang.
Ik heb de DA gebeld en kan om 1 uur terecht.
Wie kent dit? Dat een pup liever iets inslikt dan dat ze het afgeeft? Ook voer neemt ze dan niet aan en het commando los kent ze op dat moment niet.
#3317475
Dat snelle doorslikken is inderdaad liever houden dan weggegeven. Heel natuurlijk gedrag van een pupsel. Maar het goede nieuws is, je kunt er wel op gaan trainen en van het 'afgeven' een leuk spel maken.
Hier staat een aardig stukje daarover; https://www.dogweb.nl/gedrag/los.html
Ook heel handig als je je Mechelaar dit leer want dit gaat je met apporteren ook nog van pas komen.
Ik heb wel een ander commando gebruik als 'los' omdat mijn stem te 'bozig/streng' werd met los. Ik gebruikte 'heb je wat moois gevonden?' Op een vrolijk toon en op een gegeven moment kwam Shadow als ik dat zei, vol trots aanlopen om te laten zien wat hij gevonden had, iets waar ik heel blij mee was toen dat mijn dure zonnebril was :biggrin2:

Daarnaast kan je nog het commando 'leave it' gaan trainen, dwz erop oefenen dat je kan voorkomen dat ze het oppakt.

Ik heb mijn husky's op deze manier getraind om dingen niet op te pakken;
#3317496
Ze heeft er zelfs 2 muizen uitgekotst... Ik was er al 1 kwijt.
DA had een spoedje en zei dat ik een lepel zout moest proberen. Dit werkte gelukkig.
De muizen liggen in de prullenmand nu. Jammer voor de kat maar helaas
IMG-20171015-WA0000.jpeg
Lekkere foto als bijlage...
IMG-20171015-WA0000.jpeg (675.67 KiB) 4137 keer bekeken
#3317501
Sieppus schreef:Ze heeft er zelfs 2 muizen uitgekotst... Ik was er al 1 kwijt.
DA had een spoedje en zei dat ik een lepel zout moest proberen. Dit werkte gelukkig.
De muizen liggen in de prullenmand nu. Jammer voor de kat maar helaas
IMG-20171015-WA0000.jpeg
Fijn dat het er weer uit is.

Toch vind ik het een zeer slecht advies van jouw da. Lees hier maar waarom.

http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... raken-.php
#3317506
:-\
Oooh my..... Ik heb haar maar een klein beetje gedaan gelukkig.
De DA moest een losgebroken koe afschieten en dat kon nog 2 uur duren, dus ik heb zijn advies gevolgd.
Ik zal haar in de gaten houden, mocht ik iets geks zien dan ga ik uiteraard direct naar de de DA.
#3317507
Fijn dat de muizen eruit zijn! Maar verder sluit ik me graag bij Ramses1 aan. Dit is nou niet bepaald een fijn advies dat je dierenarts je gegeven heeft :-X . Jammer. Ik zou hem hier wel op aanspreken trouwens. Want als ie dit nog niet wist (dat dit echt geen advies meer is dat nog gegeven mag worden, anno 2017), dan weet ie het nu. Je kunt prima verwijzen naar een website van zijn collega's: https://www.mcvoordieren.nl/hond-laten-braken
#3317517
Sieppus schreef:Ongeveer 2 minuten na het zout heeft ze alleen haar maag inhoud eruit gespuugd.
Tot het laatste aan toe. Dus geen overmatig overgeven oid.
Waardeloos idd dan dat hij zo'n advies geeft. Ik ben er best stuk van nu.
Ja, dat kan ik me voorstellen. En echt, ik zou dit tegen hem zeggen. Link naar hem toe mailen.

Maar troost je wel met 1 ding: de afgelopen 20 jaar heb ik meerdere keren mijn honden met zout laten braken (en ik niet alleen) want het was vroeger ooit een "gebruikelijke tip". Geen van mijn honden is er ooit ziek van geworden. Maar ik zou je hondje wel lekker wat extra te drinken geven (geitenmelk) verdeeld over de dag/avond en scherp in de gaten houden.
#3317518
Sieppus schreef:Ongeveer 2 minuten na het zout heeft ze alleen haar maag inhoud eruit gespuugd.
Tot het laatste aan toe. Dus geen overmatig overgeven oid.
Waardeloos idd dan dat hij zo'n advies geeft. Ik ben er best stuk van nu.
Ik heb je echt niet bang willen maken maar vind het echt een zeer slecht advies en zeker bij zo'n jong hondje. Maar zoals Lizzy al zegt, het werd vroeger zo vaak gedaan.
Gewoon je hondje goed in de gaten houden en die da even vertellen dat hij slechte adviezen verkoopt ;)

Laat je ons even weten hoe het gegaan is? :-*
#3317545
Pup is gewoon zo druk als normaal.
Drinkt niet overdreven, ze krijg straks haar portie eten.
Ik heb de dierenarts gebeld en hem verteld dat zijn advies niet de beste was.
Hij zei dat het spoed was en dat het op dat moment de beste keuze was aangezien hij pas 2 uur later kon en de muis dan al 3 uur in de maag zou zitten.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door