Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Door Mink015
#3316462
Mijn hond heeft een stinkende vacht. En vacht.... daar heeft ze nogal veel van (Zuid Russische Ovcharka) laatst heb ik haar laten scheren en terwijl haar vacht niet op volle lengte was kwam er meer dan een kilo vanaf. (Mijn hond reageert hier goed op, heeft dun haar met een hoge dichtheid dus geen zorgen voor de winter).

Haar vacht stinkt dus ( Nee niet haar oren, niet haar gebit en niet de anaalklieren, verder heeft ze geen wonden.

Mijn hond Barft deels, dus half barf aangevuld met brokken, dit puur door mijn financiële situatie, deze was meer dan 100 % beter toen ik de hond aanschafte...

Nu lees ik lovende verhalen over vacht die stinkt en de oplossing door barf. Het vervelende is dat de helft afvalt daar deze barf als oplossing voor alle problemen zien en veel van de anderen vaak niet spreken over eigen ervaring met dit probleem.

Verder lees ik veel dat oplossing ligt in het niet meer geven van enig tarwe product (aanwezig in vrijwel alle reguliere voeding voor honden.

Ik zoek dus een ervarings-deskundige. En wanneer deze me kan helpen aan een betaalbaar advies is dat een enorme bonus.

De lucht is echt vreselijk, zeker bij het betreden van het huis en nu de winter er aan komt en de tuindeur niet meer de hele dag open kan...
Gebruikersavatar
Door Hylos
#3316464
Misschien is het kostentechnisch dan handiger de barf en brokken door kvv te vervangen?
Ik betaal ongeveer 2,90 euro per kilo kvv. Daar kan ik geen barf en "dure" brokken voor voeren.
Door Lizzy
#3316466
Mink015 schreef:Mijn hond heeft een stinkende vacht. En vacht.... daar heeft ze nogal veel van (Zuid Russische Ovcharka) laatst heb ik haar laten scheren en terwijl haar vacht niet op volle lengte was kwam er meer dan een kilo vanaf. (Mijn hond reageert hier goed op, heeft dun haar met een hoge dichtheid dus geen zorgen voor de winter).

Haar vacht stinkt dus ( Nee niet haar oren, niet haar gebit en niet de anaalklieren, verder heeft ze geen wonden.

Mijn hond Barft deels, dus half barf aangevuld met brokken, dit puur door mijn financiële situatie, deze was meer dan 100 % beter toen ik de hond aanschafte...

Nu lees ik lovende verhalen over vacht die stinkt en de oplossing door barf. Het vervelende is dat de helft afvalt daar deze barf als oplossing voor alle problemen zien en veel van de anderen vaak niet spreken over eigen ervaring met dit probleem.

Verder lees ik veel dat oplossing ligt in het niet meer geven van enig tarwe product (aanwezig in vrijwel alle reguliere voeding voor honden.

Ik zoek dus een ervarings-deskundige. En wanneer deze me kan helpen aan een betaalbaar advies is dat een enorme bonus.

De lucht is echt vreselijk, zeker bij het betreden van het huis en nu de winter er aan komt en de tuindeur niet meer de hele dag open kan...
Ik heb een paar vragen voor je, ik hoop dat je die kunt beantwoorden!

Hoe oud is je hond?
Wat eet je hond precies?
Heeft je hond ook jeuk of is het puur en alleen een vieze lucht?
Kun je de lucht omschrijven? (natte lappen, muf, zuur, etc).
Ben je naar de dierenarts geweest met dit probleem? Is er een afschraapsel genomen van de huid om te controleren op gisten?

Overigens weet ik niet hoe lang deze problemen al spelen en of je inderdaad naar de dierenarts bent geweest en dergelijke maar dat zou ik toch als eerste aan willen raden aangezien een vrij plotselinge nare lucht bij een hond ook kan duiden op ernstige gezondheidsproblemen die je verder dan de meur-vacht nog niet hoeft te merken aan je hond.

Zonder antwoord te hebben op bovenstaande is het lastig om je te adviseren. Het punt is namelijk dat een hond met een teveel aan gisten op de huid totaal anders behandeld dient te worden als een hond die bijv. lijdt aan wat ze wel eens noemen "boterzuur".

Maar er zijn wel algemene dingen die je kunt doen. Zo is het voeren van koolhydraten wel een soort van no-no bij honden met een stank-problemen. Dus tja, hoe lullig ook, als je een brok geeft met een grote hoeveelheid aan koolhydraten (rijst, mais, tarwe, aardappelen) zul je toch moeten proberen daar als eerste vanaf te komen. Is een goedkope KVV misschien een idee? Lotgering of Smuldier (en dan wel eentje zonder rijst).

Wat verder vaak heel goed helpt is chlorella. Maar ja, ook duur. Nou zag ik laatst wel van Hokamix een mix waar ook Chlorella in zit. En volgens mij was dat ook nog te betalen. Even zoeken!

Nou, niet heel goedkoop. Maar dit is 'm: http://www.zooplus.nl/shop/honden/voers ... amix/26965

Een extra aan omega 3 vetzuren middels visolie zou ook een goed idee zijn. Grizzly wilde zalmolie is voor een visolie redelijk te betalen. Zalmolie van gekweekte zalm is wel goedkoper maar raad ik je echt ten zeerste af! Er zit veel AB in en bovendien bevat gekweekte zalm veel minder omega 3 vetzuren.

Wat je ook voor de buitenkant kunt doen is appelazijn kopen. Daar een oplossing van maken met appelazijn, groene thee en water. Dat in een spuitbus en dit in de vacht sprayen en goed in masseren.

Receptje:
Apple Cider Vinegar: 1/2 cup
Brewed Green Tea (cooled): 1/2 cup
Distilled Water: 1 cup

Ik zou alleen geen gedistilleerd water maar gewoon normaal kraanwater nemen.

Zo. Dat is het voor nu even.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3316468
En in aanvulling:

Je keuze voor scheren zou ook mee kunnen spelen. Mogelijk dat een moderne trim behandeling (dus wassen en heel goed uitblazen en vervolgens correct trimmen ipv scheren) de oplossing kan zijn als er niets medisch speelt.
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3316478
Wat voor luchtje is het precies?
Misschien een beetje als frituurvet? Dan heeft je hond last van gisten. Die worden in stand gehouden door koolhydraten in de voeding - en dan is de oplossing 100% vlees gaan voeren (en dus ook geen groenten erbij tot het probleem is opgelost). De huid kan je insprayen met een mengsel van water en appelciderazijn - daar houden gisten ook helemaal niet van.

edit: ik zie dat Lizzy precies hetzelfde zegt, maar dan uitgebreider...
Door Mink015
#3316523
FF een antwoord, ik neem de reactie van Lizzy daar zij het meest uitgebreid heeft geantwoord en ook vragen stelde enkele andere vragen zal ik ook beantwoorden.

De hond is 7 jaar oud, teefje redelijk actief door grote tuin en...ze werkt; samen lopen we een beveiligingsronde 5 maal per week en daarmee is zij de enige werkende Ovcharka in Nederland.

Mijn hond eet smuldier (ik meen dat ik dat barf mag noemen daar ik nu ook de term kvv tegenkom die nieuw is voor me) deze vul ik aan met brokkenmix (brokken met groente). ! keer per week eet zij pens (die dag geen brokken) en om de twee weken zalm (dus weer geen brokken) deze zal krijg ik omdat deze over blijft van een delicatesse verhandelaar (op rooihout gerookte zalm... er ligt die dag zo maar 20 euro aan zal in haar bak). Ze krijgt 2 omega 3 capsulkes per dag door haar voer.

De lucht omschrijven? Moeilijk daar veel mensen het anders beschrijven, ik vind het richting zweetvoeten gaan. Ik heb het idee dat ze ook meer talg aanmaakt dan normaal.


Dierenarts. Vodka (haar naam) is erg veel naar de dierenarts geweest voor een oorontsteking, na veel onderzoek (bacteriën afstrijkje!) en een operatie (2 gras aren op haar trommelvlies) is de ontsteking weg. Wel moet ik haar oor blijven druppelen daar deze gevoelig blijft (nee ze heeft nu geen last van haar oor). Bij de laatste gesprekken noemde ik ook haar vacht (het begon toen) de dierenarts raadde me een soort zoektocht aan met allerlei droog voeren en gaf me een lijst met dure merken. Er is geen afschraapsel genomen om te controleren op gisten. Deze kan ik wel laten doen daar de dierenarts zeer bereidwillig is.

Deze week wil ik naar de dierenarts en zal ook verzoeken om een afschraapsel.

Tijdens het nalezen van de reacties zie ik dat er onderscheid wordt gemaakt tussen smuldier en barf, dat is nieuw voor mij want enkele jaren geleden gooide veel mensen dat nog op een hoop. Ik meen dat ik dat nu kvv moet noemen? Al zie ik zo snel nog geen goede uitleg over de verschillen tussen kvv en barf. Ik zal zo verder zoeken.

Losse dingen:
Mijn hond begon met carnibest en at toen zij volwassen was barf (eend, geit, konijn met vacht, ei, zalm , makreel, grote " brokken" pens). Daar mijn financiële situatie ernstig veranderde moest ik hiermee stoppen. De transitie naar andere voer gaf geen enkel probleem (geen rare ontlasting of jeuk).

Lotgering? Das nieuw voor. Zal zo even kijken.

Over de keuze om te scheren. Ovcharka's worden geschoren. Nee op shows zal je dat natuurlijk nooit zien maar de herders en gevangenis bewaarders die met deze honden werken doen dit soms in de zomer. Mijn hond reageerde erg vrolijk op haar nieuwe vacht.

Bedankt iedereen
Door Siberienne
#3316543
Is de stank nieuw? Dus begonnen na de oorontsteking en de antibiotica kuur? Het zou best kunnen dat de 'huidflora' (zeg maar de samenstelling vd bacteriën en gisten op de huid) daardoor veranderd is en dat ze daarom nu anders ruikt.

Hoe je dat weer kunt laten herstellen is vers twee. Die vettige vacht herken ik wel, bij mijn meneren is dat ook in de rui tijd vaak zo. Maar ze stinken er niet bij.

Ik heb eigenlijk niet zo'n tips echt. Behalve goed droogblazen met een waterblazer als ze nat wordt. De appel azijn tip lijkt me ook een idee om de huidflora te helpen herstellen.

Qua dieet: soms moet je inderdaad kiezen. Smuldier is een goedkope KVV die vrij vettig oogt. Lotgering is ook een KVV = komplot vers vlees. je zou ermee kunnen variëren om te kijken of een ander merk dat voor jou betaalbaar is verbetering geeft.
Qua brok: ik heb mij er wel ooit in verdiept (mijn hond eet nu brok ivm darmprobleem) er zijn brokken zonder tarwe die ook niet idioot duur zijn. Aangezien dit een vers voer forum is, ga ik daar nu verder niet op in. Als je meer info wil, mag je me een PB sturen.

Edit: komplot moet kompleet zijn :D
Laatst gewijzigd door Siberienne op za 07 okt 2017, 22:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mink015
#3316544
De tip betreffende appelazijn ga ik alvast opvolgen. Daar ik osmose water heb ga ik deze gebruiken ipv gedestilleerd water.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3316561
Kvv = gemalen rauw vlees/bot/orgaan in de juiste verhoudingen
Barf = ongemalen stukken vleesbot/orgaan/spiervlees
Door eelke
#3316613
Hi, welkom hier!

Wbt voeding; ik vind barf, mits je dat goed uitvoert, het allerbeste; je ziet welke kwaliteit je voert, en je kunt het volledig aanpassen op de behoefte van jouw hond.

Kvv kan op zich prima. Maar daarvoor telt bovenstaande dus niet zo, en dan is smuldier ook nog eens echt een van de mindere, goedkopere kvv's.

Kvv is wel weer (vind ik) veel beter dan brokken. Dat telt zeker ook voor smuldier.

Misschien zou je je ook eens goed kunnen inlezen in wat een goed barf menu inhoud? Hiervoor is op dit forum genoeg over te lezen, en die info is gratis :) daarbij vind ik barfen, als je het een beetje handig aan pakt, zeker ook niet duurder dan een kvv.

Onze hond zit ook niet helemaal lekker in elkaar qua vacht, jeuk en geur. Maar het helpt hier al om hem eens in de 2 - 3 maanden eens te wassen met een goede shampoo, en de vacht verder bij te houden met de waterblazer (is een soort superhondenfohn). Scheren klinkt wbt vachtkwaliteit vaak wel als 'uit den boze' of laatste redmiddel voor honden waarbij trimmen verder echt niet meer gaat.
Door sentinel1984
#3316625
Er zijn tegenwoordig (vergeleken met 10 jaar geleden) een heel scala aan merken. Goedkope en dure merken.
Omdat ik ook een beetje met de kosten bezig ben heb ik wat merken vergeleken. Je kunt ook naar Meat4Dogs kijken en Kiezenbrinkmixen. Met de kiezenbrink heb ik nog geen ervaring met Meat4Dogs wel, en daar ben ik wel tevreden over.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door