Afgelopen zaterdag toevallig een gesprekje gehad met een da die tegen de VacciCheck is (en pro enten). Ik stond te wachten omdat ik iets voor mijn geiten af moest halen en we kwamen in gesprek naar aanleiding van een pamflet over VacciCheck wat bij hen was opgehangen. De kliniek waar hij werkt biedt het sinds kort kennelijk aan. Hij vond het echter maar onzin. De entingen waarop getiterd kan worden gelden sowieso voor 3 jaar, dus je spaart daarmee op een hondenleven hooguit 1 enting uit. Waarbij hij er dus vanuit gaat dat na een langere periode dan 3 jaar de titer te laag zal zijn. Bovendien ging hij ervan uit dat de Lepto4 jaarlijks gegeven wordt en dan is 1 enting inderdaad weinig. Toen ik zei dat het met name bij pups wel degelijk zin heeft gaf hij het volgende antwoord: "De enting met 6 weken is een speciale enting voor pups en heel anders dan die voor volwassen honden.
Dat houdt in dat het niet met de maternale immuniteit interfereert. Het is slechts ter overbrugging van de periode tussen de 6 en 9 weken, zodat de pup tot de 9 weken beschermt is. Het is dus normaal dat wanneer je met 9 weken titert, er geen afweerstoffen (meer) zijn. Dat wil dus niet zeggen dat de enting zijn werk niet heeft gedaan, want hij is juist bedoelt om tot 9 weken te beschermen."
Ik dacht altijd dat wanneer je een pup titert en met name de parvo-afweer is voldoende, dat het dan geen zin heeft om te enten omdat A de enting niets doet en B dat als je pech hebt de enting juist minder bescherming geeft omdat het wel degelijk met de maternale immuniteit kan interfereren en je die dan teniet kunt doen.

Bovendien dacht ik dat wanneer je met 9 weken titert en geen afweer meer meet, dat wil zeggen dat je de enting van 6 weken voor niets hebt gegeven.
Ben ik nu abuis, of deze da?