Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Door Lizzy
#331660
Ik kan nergens vinden dat er een minimale leeftijd verbonden zou zijn aan het gebruiken van tea tree bij puppies. Niet op Internet, niet in mijn boeken.
Door trusty
#331662
Dit op barfplaats gelezen:

Gebruik enkel zuivere olien in het recept en nooit synthetische olien. De spray is enkel geschikt voor honden. Gebruik de spray niet voor katten.
De spray niet langdurig achter elkaar gebruiken maar 1 keer in de 2 a 3 weken de hond er lichtjes mee insprayen. Hiervoor kun je een lege spuitflacon of kleine plantenspuit gebruiken. Zwemt de hond veel of loopt de hond veel door de regen dan kun je de hond er iets vaker (maximaal 2 keer per week) licht mee insprayen. Dit mengsel dus vrij schaars gebruiken, meer is beslist niet nodig en als je teveel gebruikt dan is dit op de eerste plaats niet goed maar daarnaast onprettig voor je hond. Spray niet op het hoofd van de hond en spray ook niet in de omgeving van de genitaliën.
Gebruik geen spray van essentiele olien op zwangere honden en pups.
Vond dit op de barfplaats weet niet meer precies waar maar stuurde het per email door aan een vriendin met een pup. Wil nog graag je advies Lizzy wat jij zou doen?
Door Lizzy
#331671
Tja... ik vind het moeilijk. Er zijn zat vachtproducten te verkrijgen waar tea tree in zit en dat ook geschikt is voor pups. Dus ik snap niet waarom tea tree niet gebruikt mag worden op pups en ik weet ook niet de bron van bovenstaande.... Om je een voorbeeld te geven, ik heb hier het boek van Margriet Dudok liggen en zij beveelt pepermunt-olie aan bij pups van 8 weken tegen wagenziekte... Dus ik denk dat het essentiele olieen niet bijvoorbaad niet gebruikt zouden mogen worden bij pups. Misschien dat tea tree dus een uitzonderlijk geval is. Ik weet het niet. Kan er niks over vinden. Weet Angelique dit niet?
Door Lizzy
#331675
Dat boek heb ik 'toevallig' hier liggen en ik citeer:

"If you decide to use full-strength trea tree on your adult dog, do so sparingly, watch the animal carefully for adverse reactions. Full-strength essential oils should not be applied to cats, puppies or other small animals. Tea tree oil is not recommended for internal use. Keep tea trea away from the eyes".

Met andere woorden: onverdunde, dus pure essentiele olieen moet je niet gebruiken bij katten en puppies en kleine andere diertjes. Tea tree moet je ook niet onverdund gebruiken bij volwassen dieren (dus nogmaals: al helemaaaal niet bij puppies). Doe je dat toch, gebruik dan weinig en houd je dier goed in de gaten. Bijwerkingen kunnen optreden. Tea tree olie moet je ook niet inwendig gebruiken.

Ik zou zelf veiligheidshalve tot een week of 8 a 10 geen tea tree gebruiken bij pups. En daarna alleen in zeer verdunde oplossingen. En, niet bij de kop sprayen en niet, na het sprayen, aan de vacht laten likken.

Nou moet ik wel zeggen dat ik essentiele olieen nooit onverdund gebruik, ook niet bij volwassen honden.
Door trusty
#331678
Fijn dat je zo snel hebt gereageerd. De pup is 14 weken en ze gaan naar frankrijk met vakantie . Wel is waar naar Bretagne maar je kunt toch maar beter iets tegen teken hebben.
We waren ook van plan alles te verdunnen gelukkig stond dat ook op dat recept, maar zal haar jouw verhaal ook laten lezen. Gaan vrijdag samen het spul maken.
Door Lizzy
#331687
Oei, ja. Ik weet overigens niet of dit nou voldoende is, deze spray, voor wanneer je naar Bretagne gaat.

Ik citeer even uit "handboek reizen met de hond":

Infectieziektes en risicogebieden in Frankrijk:
*Babesiose: Bourgogne en zuid-west Frankrijk
*Ehrlichiose: het zuid-westen van Frankrijk en het gebied langs de Middellandse zee
*Leishmaniose: Zuid-Frankrijk. De gevarenzone ligt vooral tussen Lyon, de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan (bezuiden de lijn Lyon-Limoges).
Gebruikersavatar
Door Angelique
#331941
Lizzy schreef: Misschien dat tea tree dus een uitzonderlijk geval is. Ik weet het niet. Kan er niks over vinden. Weet Angelique dit niet?
Als dat zo zou zijn dan had ik al tig dooie pups moeten hebben. Als er vlooien hier langs komen dan behandel ik de pups liever met teatreespray als met Frontline o.i.d. Ik heb het dan wel over pups van ouder dan een week of 6/7. Op die hele kleine poemeltjes gebruik ik liever niks.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#331944
trusty schreef: Fijn dat je zo snel hebt gereageerd. De pup is 14 weken en ze gaan naar frankrijk met vakantie . Wel is waar naar Bretagne maar je kunt toch maar beter iets tegen teken hebben.
We waren ook van plan alles te verdunnen gelukkig stond dat ook op dat recept, maar zal haar jouw verhaal ook laten lezen. Gaan vrijdag samen het spul maken.
Als het voor Frankrijk of omgeving is dan zou ik niet alleen op deze spray vertrouwen, maar ook zeker een tekenband o.i.d. omdoen.
Door trusty
#332027
Bretagne ligt gelukkig niet in de boven genoemde zone.
Steeds goed controleren lijkt me ook erg nodig. Zal al jullie goede raad aan de eigenares met pup doorgeven. Hartelijk dank.
 Terug naar “Vaccinatie/Parasieten/Wormen”

Barfplaats wordt gesponsord door