Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3314716
Goedemiddag,

Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Gemma Kivits en heb momenteel 4 buldoggen (1 Franse en 3 Engelse) ik vang, als het even kan, (oude) Engelse en Franse buldoggen op om ze hier nog een leuk leven te laten hebben.

Nu heb ik hier een Engelse bullen dame van bijna 10, zij is afgelopen augustus geopereerd aan blaasstenen. We liepen al een jaar te tobben met infecties en 9 antibioticakuren. Sinds maart weet ik dat het steentjes zijn door middel van een mri scan. Door middel van andere voeding in het menu (meer vis en minder orgaan en een hoge dosis cranbarry) hoopte we dat ze op zouden lossen omdat de dierenarts dacht dat het struviet was.
Uiteindelijk blijkt nu na de operatie en de stenen opgestuurd te hebben dat het om de erfelijke vorm van ammonium uraat te gaan en onze aanpak van voeding dus helemaal verkeerd te zijn.

Ik lees heel veel dat de purine laag moet zijn hier op het forum, maar heeft er iemand tips hoe ik dit tot een goed samengesteld menu kan maken want dat kan ik niet echt vinden. Ze krijgt kvv want zonder tanden gaat barf niet lukken. Brokken ga ik niet aan beginnen om meerdere redenen.
Ik heb lijsten gekregen met het purine gehalte maar hoeveel purine mag ze hebben ? ze weegt 24 kilo. of werkt het zo niet.
In groente en zuivel zit weinig purine maar dat maakt een menu niet compleet denk ik (als ze vega moet worden vind ik het ook goed hoor)

Ik zit dus met veel vragen, ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben en iemand de gouden tip heeft voor mij en haar zodat ze nog wat tijd hier lekker kan genieten.


Dank jullie wel alvast.
Door Lizzy
#3314802
gemma.kivits schreef:Goedemiddag,

Ik zal mezelf even voorstellen, ik ben Gemma Kivits en heb momenteel 4 buldoggen (1 Franse en 3 Engelse) ik vang, als het even kan, (oude) Engelse en Franse buldoggen op om ze hier nog een leuk leven te laten hebben.

Nu heb ik hier een Engelse bullen dame van bijna 10, zij is afgelopen augustus geopereerd aan blaasstenen. We liepen al een jaar te tobben met infecties en 9 antibioticakuren. Sinds maart weet ik dat het steentjes zijn door middel van een mri scan. Door middel van andere voeding in het menu (meer vis en minder orgaan en een hoge dosis cranbarry) hoopte we dat ze op zouden lossen omdat de dierenarts dacht dat het struviet was.
Uiteindelijk blijkt nu na de operatie en de stenen opgestuurd te hebben dat het om de erfelijke vorm van ammonium uraat te gaan en onze aanpak van voeding dus helemaal verkeerd te zijn.

Ik lees heel veel dat de purine laag moet zijn hier op het forum, maar heeft er iemand tips hoe ik dit tot een goed samengesteld menu kan maken want dat kan ik niet echt vinden. Ze krijgt kvv want zonder tanden gaat barf niet lukken. Brokken ga ik niet aan beginnen om meerdere redenen.
Ik heb lijsten gekregen met het purine gehalte maar hoeveel purine mag ze hebben ? ze weegt 24 kilo. of werkt het zo niet.
In groente en zuivel zit weinig purine maar dat maakt een menu niet compleet denk ik (als ze vega moet worden vind ik het ook goed hoor)

Ik zit dus met veel vragen, ik hoop dat ik hier op de juiste plaats ben en iemand de gouden tip heeft voor mij en haar zodat ze nog wat tijd hier lekker kan genieten.


Dank jullie wel alvast.
Hoeveel purine ze mag is niet te zeggen. Dit is afhankelijk van het individu en ook van hoe ze voor de rest leeft en doet. En helaas is er geen KVV dat geschikt is bij ammonium uraat. Zelf voeding samen stellen met gemalen bot zou dus het beste zijn.

De urine van je hond is dus te zuur. En daar ontwikkeld zich uraat in. Je mag daarom inderdaad nooit aanzuren. Wat wel handig is is om de pH waarde van de urine van tijd tot tijd zelf te meten zodat je zelf kunt kijken hoe het gaat. Zeker als je met voeding aan de slag gaat. Ik gebruik zelf deze: https://www.gezondeshop.nl/ph-teststrookjes.html. De pH waarde is idealiter rond de pH 6.5. Als het veel zuurder wordt (dus 6.0 en daaronder) moet je aan de slag met de voeding en moet je door gaan spoelen.

Er is ook niet 1 menu dat je kunt geven bij uraat. Maar van alle Dalmatische Honden die ik tot nu toe heb geholpen met rauwe voeding geven de eigenaren dit (ongeveer) - dit zijn dan honden die problemen hebben gehad met blokkades zoals jouw hond. Mijn eigen Dalmaten eten gewoon normale percentages, maar dat is dus meestal te rijk aan purine :

40% geschikt rauw vleesbot
5% organen als hart, lever en nier
15% pens (laag in purine)
10% a 15% groenten (en ik heb er tussen zitten die 20% eten)
10% zuivel en eieren (ricotta, huttekase, yoghurt, volle kwark, etc)
20% spiervlees

Eventueel 15% spiervlees en 15% witte rijst of zoete aardappel.

Dat laatste is vooral als je je hond met bovenstaande percentages niet goed op gewicht kunt houden en je hond te mager wordt.

Als je perse niet zelf samengesteld wilt eten, dan kun je weinig anders dan KVV blijven voeren en dit zo goed en zo kwaad als het gaat aanpassen. En ik zou dat ongeveer op deze wijze doen: je brengt de hoeveelheid KVV in mindering met 30%. Je kiest ook voor een KVV met een zo laag mogelijk orgaanvlees gehalte. En in plaats van die 30% KVV ga je dat aanvullen met: 15% groenten (rauw gepureerd of gekookt), 15% zuivel en eieren. En omdat rauwe eieren nou eenmaal minder goed vullen dan gekookte zou ik je aan willen raden om de dooier wel rauw te geven, het eiwit even gebakken/gekookt en de schil doe je erbij, gewoon rauw. Eventueel kun je 5% minder groenten en 5% minder zuivel geven en in plaats daarvan 10% gekookte bataat en pompoen als je hond te dun wordt.

En dan ga je de pH waarde regelmatig meten. Doe dat elke dag wel op hetzelfde tijdstip, met dezelfde urine. Dus niet de ene dag 's morgens meten (dan is ie het zuurst) en de dag erop in de middag want dan vergelijk je een appel met een peer. Als je in de ochtend rond de 6.0 a 6.5 zit: zit je behoorlijk goed. Als je onder de 6.0 zit: zul je je dieet aan moeten gaan passen. Meer zuivel, eieren, witte rijst (zilvervlies bevat teveel purine), zoete aardappel en minder orgaanvlees/vlees.

En wat ook goed werkt om gruis/stenen te voorkomen: je geeft iedere dag 3/4 liter (ook ongeveer he!) karnemelk of geitenmelk aangelengd met water en gedurende de dag laat je je hond hier extra van drinken. Extra vocht is cruciaal bij honden met uraat problemen! Vandaar dat in mijn ogen brokken totaaaaaaaaaal ongeschikt zijn. En verder moet je haar ieder geval gedurende de dag iedere vier uur laten plassen. Goed uit laten plassen.

Voor de omega 3 vetzuren kun je het beste een goede visolie geven of een wilde zalmolie (voor dieren is er daar maar 1 van in NL en dat is Grizzly) omdat vette vis erg rijk is aan purine.

Qua diersoorten "moet" je (je moet niks natuurlijk) gewoon lekker alles voeren, eend, kip, rund, lam, paard, etc.

Qua orgaanvlees: als je zelf gaat samenstellen dan geef je je orgaanvlees het beste goed over de week verspreid. Dus niet alle orgaanvlees op 1 dag maar minimaal over 3 dagen verspreid. Dan krijgt je hond niet in 1 keer een hoos purine binnen.
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3314803
Dank je Lizzy,

Ik heb meteen de strips besteld, zo hoef ik noet elke keer een plasje naar de dierenarts te brengen. (De laatste 2 keren, dat was voor de operatie, was de ph 7)

Ik heb erg veel aan je percentages, hiermee kan ik heel erg veel. Straks eens een lijstje maken.

Als omega 3 gebruik ik paardenvet maar ik ga straks de grizzly ook bestellen en de paardenvet weg laten omdat ik niet weet hoe hoog in purine deze zit)

Extra vocht moet ik inderdaad al maanden toevoegen want ze is te lui om naar de drinkbak te lopen
Te mager zal ze niet snel worden

Ik zal ook eens kijken voor een goede vleesmolen zodat ik zelf kan samenstellen en dus weet hoeveel ze van alles binnen krijgt. Voorlopig even KVV icm met groenten en zuivel.
Kan ik dit allen ook invriezen ? Dat zou het iets makkelijker maken als ik het 1x per week kan maken.

En nog een vraag, ik maak eens per maand Bone Broth van mergpijpjes, mag ze dit nog hebben ? Ze knapt er elke keer zo van op.


Dank je wel Lizzy ik heb hiermee waarschijnlijk mijn hondje "gered" aangezien ik haar min of meer aan het vergiftigen ben geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Door Lizzy
#3314806
gemma.kivits schreef:Dank je Lizzy,

Ik heb meteen de strips besteld, zo hoef ik noet elke keer een plasje naar de dierenarts te brengen. (De laatste 2 keren, dat was voor de operatie, was de ph 7)

Ik heb erg veel aan je percentages, hiermee kan ik heel erg veel. Straks eens een lijstje maken.

Als omega 3 gebruik ik paardenvet maar ik ga straks de grizzly ook bestellen en de paardenvet weg laten omdat ik niet weet hoe hoog in purine deze zit)

Extra vocht moet ik inderdaad al maanden toevoegen want ze is te lui om naar de drinkbak te lopen Afbeelding
Te mager zal ze niet snel worden Afbeelding

Ik zal ook eens kijken voor een goede vleesmolen zodat ik zelf kan samenstellen en dus weet hoeveel ze van alles binnen krijgt. Voorlopig even KVV icm met groenten en zuivel.
Kan ik dit allen ook invriezen ? Dat zou het iets makkelijker maken als ik het 1x per week kan maken.

En nog een vraag, ik maak eens per maand Bone Broth van mergpijpjes, mag ze dit nog hebben ? Ze knapt er elke keer zo van op.


Dank je wel Lizzy ik heb hiermee waarschijnlijk mijn hondje "gered" aangezien ik haar min of meer aan het vergiftigen ben geweest.

Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Super! Ik hoop heel erg dat je het goed onder controle gaat krijgen zo.

Met de strips weet je ook gelijk of ze het goed doet op de aangepaste KVV! Als dat goed gaat, kun je dat natuurlijk ook blijven voeren.

Als ze bone broth lekker vindt kun je dat ook in vriezen en haar dat te drinken geven! Hartstikke gezond! (en ja, dat mag ze zeker hebben). Hahahaha, als ze hier wel voor uit haar mand wil komen ;D ;D
Gebruikersavatar
Door doranto
#3314807
Welkom hier :)
Ik kan je geen advies geven maar wil wel even zeggen dat ik bewondering heb voor het feit dat je oudere honden een goed oude dag geeft en de manier waarop je dit doet! Geweldig! De hondjes zijn met hun gat in de boter gevallen bij jou :)
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3314808
Doranto schreef:Welkom hier :)
Ik kan je geen advies geven maar wil wel even zeggen dat ik bewondering heb voor het feit dat je oudere honden een goed oude dag geeft en de manier waarop je dit doet! Geweldig! De hondjes zijn met hun gat in de boter gevallen bij jou :)
Dank je voor je compliment.
Mijn mening is dat die oudjes ook een kans verdienen en de een wordt doodziek binnen gebracht en moeten we na 5 weken uit de lijden verlossen en de ander is ijzersterk en doet dan nog maanden mee. Nu heb ik een engelse van 12 (al vermoed ik dat er boxer in zit) doof, eigenwijs en doet zo leuk mee met de rest.
Als het niet gaat met de roedel dan zorg ik dat ze een goed huisje krijgen.

Oudjes zijn in korte tijd vaak hoog in kosten maar wat we ervoor terug krijgen is onbetaalbaar Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Door Lizzy
#3314822
Doranto schreef:Welkom hier :)
Ik kan je geen advies geven maar wil wel even zeggen dat ik bewondering heb voor het feit dat je oudere honden een goed oude dag geeft en de manier waarop je dit doet! Geweldig! De hondjes zijn met hun gat in de boter gevallen bij jou :)
Ja, ontzettend + 1 !
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3315041
Even een update. De ph vandaag voor het eerst gemeten en deze was tussen de 5,5 en 6 beetje laag denk ik ? Maar hij is gelukkig gezakt.

Ze is ook veel actiever lijkt wel. En plast weer zoals het hoort, geen druppels en kleine beetjes meer.

Wat me opvalt is dat haar ogen beter lijken te zijn, ze heeft KCS en chronische oorontsteking, deze lijkt ook minder te zijn maar het kan natuurlijk ook toeval zijn.



Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Door Lizzy
#3315053
gemma.kivits schreef:Even een update. De ph vandaag voor het eerst gemeten en deze was tussen de 5,5 en 6 beetje laag denk ik ? Maar hij is gelukkig gezakt.

Ze is ook veel actiever lijkt wel. En plast weer zoals het hoort, geen druppels en kleine beetjes meer.

Wat me opvalt is dat haar ogen beter lijken te zijn, ze heeft KCS en chronische oorontsteking, deze lijkt ook minder te zijn maar het kan natuurlijk ook toeval zijn.



Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Ja, dit is te zuur. Ik zou dus de komende dagen weinig/geen orgaan geven en wel zuivel, ei en groeten. Verder goed door blijven spoelen. En ik zou dan na 2 dagen weer meten.
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3317047
Kleine update.

Het gaat goed met Roos, de ph is tussen de 6 en 6,5
Er zijn 2 kleine minpunten, ze blijft honger houden dus we gaan vanaf deze week het een klein beetje opschroeven en krijgt ze iets meer van alles. Ze is ook iets afgevallen (wat bij haar wel heel goed is maar nu dus de hele dag naar eten aan het zoeken is)
Het tweede nadeel is is dat ze 's nachts binnen plast en omdat ze onder de luie honden valt, doet ze het dus op de bank en in de mand (gelukkig een leren bankstel)
Ik ga nu kijken of het effect heeft als ik haar eerder eten geef en nog even buiten laat voordat we naar bed gaan (bij ons krijgen ze hun laatste wandeling voordat we naar bed gaan maar dan krijgen ze ook hun eten altijd, het eten ga ik naar een uur of 8 zetten en nog even uit voordat we gaan slapen)

Al met al doet ze het goed en merk ik dat ze veel beter in haar vel zit
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3317768
Lizzy schreef:
Ja, dit is te zuur. Ik zou dus de komende dagen weinig/geen orgaan geven en wel zuivel, ei en groeten. Verder goed door blijven spoelen. En ik zou dan na 2 dagen weer meten.
Hoi Lizzy
Even een vraagje. Haar ph is vandaag 7,5
Wat moet ik aanpassen in haar dieet om het naar 6 6,5 te krijgen.
Maar zuivel of juist niet ?
Door Lizzy
#3317792
gemma.kivits schreef:Hoi Lizzy
Even een vraagje. Haar ph is vandaag 7,5
Wat moet ik aanpassen in haar dieet om het naar 6 6,5 te krijgen.
Maar zuivel of juist niet ?
Een pH waarde van 7,5 noemen we licht alkalisch (7.0 is neutraal, daaronder is zuur en daar boven is alkalisch). Op zich is er niks aan de hand en ik weet niet precies wat je voert maar ik zou juist minder zuivel en ei geven op dit moment. En dan over een paar dagen op hetzelfde tijdstip weer meten (liefst in de ochtend, met de ochtend urine - de pH waarde van de urine fluctueert gedurende de dag).
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3317796
Lizzy schreef:
Een pH waarde van 7,5 noemen we licht alkalisch (7.0 is neutraal, daaronder is zuur en daar boven is alkalisch). Op zich is er niks aan de hand en ik weet niet precies wat je voert maar ik zou juist minder zuivel en ei geven op dit moment. En dan over een paar dagen op hetzelfde tijdstip weer meten (liefst in de ochtend, met de ochtend urine - de pH waarde van de urine fluctueert gedurende de dag).
Dank je voor je reactie.
Ik ga er meteen mee aan de slag. Ik zal een deel yoghurt/karnemelk vervangen voor water en meet ik over enkele dagen weer.

Is best lastig om de balans erin te vinden ben ik achter. Maar met je tips ben ik een heel eind Afbeelding dank je
Door Lizzy
#3317815
gemma.kivits schreef:Dank je voor je reactie.
Ik ga er meteen mee aan de slag. Ik zal een deel yoghurt/karnemelk vervangen voor water en meet ik over enkele dagen weer.

Is best lastig om de balans erin te vinden ben ik achter. Maar met je tips ben ik een heel eind Afbeelding dank je
Misschien kan ik je helpen?

Hoe vaak meet je nu de pH waarde van de urine? En hoe laat?

Wat voer je nu precies?
Gebruikersavatar
Door gemma.kivits
#3317816
Lizzy schreef:
Misschien kan ik je helpen?

Hoe vaak meet je nu de pH waarde van de urine? En hoe laat?

Wat voer je nu precies?
Ik voer nu 350 gram KVV van Kivo (complete maaltijd, konijn, paard, lam, eend, geit, pens en rund)
Ik heb daarbij ongeveer 100 gram groenten/zuivel mix van wortel, sla, courgette, appel, dadel, cottage cheese en ei (voor 24 dagen heb ik 6 eieren gebruikt, geel en schil rauw en wit gebakken) en 2 pompjes grizzly zalmolie.
Ook krijgt ze ongeveer een halve liter vocht extra in de vorm van karnemelk en water of geitenyoghurt en water. En soms als extra een bio geitenkaasje.

1x per maand maak ik Bone Broth en krijgt ze 3 dagen als extra erbij.

Ze is bijna 10 weegt bijna 25 kilo maar is nu wel een beetje afgevallen maar dat is niet erg omdat ze meer rond was Afbeelding ze is wel fitter en doet meer op een dag nu, ben daar erg blij mee.
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door