Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door M@rco
#330844
Hallo allemaal!

Ik heb al het een en ander over barfen gelezen, maar ik kan toch niet echt zeggen dat het heel veel duidelijker is geworden.

1. Wat is bv. het voordeel van barfen boven brokken?

2. Kan ik zomaar overstappen van brokken naar barf (uitkijken met botten heb ik gelezen)?

3. Is het enige verschil tussen barf en kant-en-klaar dat je bij kant en klaar niet zelf hoeft samen te stellen?

4. Hoe moet ik nou beginnen als ik mijn hond op vers over wil laten gaan? Moet ik gewoon zo'n standaard weekmenu overnemen?

5. Barfen lijkt me veel duurder dan gewoon het voeren van brokken, is dat zo? Ik voer nu Bento (15 kg = 43 euro en gaat ongeveer 2 maanden mee).

Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Groetjes,
Marco
Door Lizzy
#330883
M@rco schreef: Hallo allemaal!

Ik heb al het een en ander over barfen gelezen, maar ik kan toch niet echt zeggen dat het heel veel duidelijker is geworden.

1. Wat is bv. het voordeel van barfen boven brokken?
Hoi M@rco, heb je een uurtje? Dat heb ik minimaal wel nodig om de voordelen uit te leggen namelijk. Hoewel 2 aspecten het belangrijkst zijn: het is veel gezonder en het is veel lekkerder voor de hond.
2. Kan ik zomaar overstappen van brokken naar barf (uitkijken met botten heb ik gelezen)?
Ja, dat kan. En hier staat ook al het e.e.a. beschreven over hoe je moet overstappen: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... readid=789

Het is inderdaad correct dat je vooral uit moet kijken met botten. Begin met kippennekken. Die zijn veilig.
3. Is het enige verschil tussen barf en kant-en-klaar dat je bij kant en klaar niet zelf hoeft samen te stellen?
Nee, er zijn nog meer verschillen. Om te beginnen krijgt een hond die zelf samengestelde voeding krijgt hele botten te eten, vlees in grote stukken te eten en hij/zij moet dus werken voor z'n eten.
4. Hoe moet ik nou beginnen als ik mijn hond op vers over wil laten gaan? Moet ik gewoon zo'n standaard weekmenu overnemen?
Nee, liever niet. Je kunt wel ideeetje opdoen, maar beter is het om te begrijpen wat zelf samenstellen is, wat je moet geven en waarom en dan zelf je menu samen te stellen.
5. Barfen lijkt me veel duurder dan gewoon het voeren van brokken, is dat zo? Ik voer nu Bento (15 kg = 43 euro en gaat ongeveer 2 maanden mee).
Dat hangt van je adresjes af. Ik ken mensen die met barf goedkoper uit zijn als met brokken. Ik zelf ben meer geld kwijt als met brokken. Daar-in-tegen geef ik zoveel minder geld uit aan de dierenarts dat ik kiet (hoe schrijf je dat?) speel, denk ik.
Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Groetjes,
Marco
Groetjes, Lizzy

Barfplaats wordt gesponsord door