Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door Bakker01
#3306312
In de 'bibliotheek' heb ik al een beetje het één en ander gelezen over wat wel/niet te geven en las ik onder andere dat het aan wordt geraden om kelp, vitamine C, E en multivitamine B te geven.
Nu heb ik hier een paar vragen over:

1. Kelp; welke kelptabletten kan ik het beste geven? Of kan ik beter echt zeewier halen omdat dit 'puurder' is?
2. Kan ik bij de kruidvat of een andere willekeurige drogist gewoon de vitamine C, E en multivitamine B halen?
3. Een hele domme, maar is het én én én of moet ik één van bovenstaande vitamines geven?

Tevens las ik de eerste paar weken voorzichtig aan de doen met lever en de laatste weken juist wel lever, vette vis, eieren en zuivel te voeren. Betekent dit dat je de eerste weken ook matig moet zijn met vis, eieren en zuivel?

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3306314
Bakker01 schreef:In de 'bibliotheek' heb ik al een beetje het één en ander gelezen over wat wel/niet te geven en las ik onder andere dat het aan wordt geraden om kelp, vitamine C, E en multivitamine B te geven.
Nu heb ik hier een paar vragen over:

1. Kelp; welke kelptabletten kan ik het beste geven? Of kan ik beter echt zeewier halen omdat dit 'puurder' is?
2. Kan ik bij de kruidvat of een andere willekeurige drogist gewoon de vitamine C, E en multivitamine B halen?
3. Een hele domme, maar is het én én én of moet ik één van bovenstaande vitamines geven?

Tevens las ik de eerste paar weken voorzichtig aan de doen met lever en de laatste weken juist wel lever, vette vis, eieren en zuivel te voeren. Betekent dit dat je de eerste weken ook matig moet zijn met vis, eieren en zuivel?

Alvast bedankt!
Ik heb tijdens de dracht nooit kelp en nooit vitamines gegeven. Gewoon een rijk BARF menu en verder niks. Ik vind dit soort extra's onzin, eerlijk gezegd.... Een goed gezond afwisselend BARF menu bevat alles dat je drachtige hond nodig heeft.

Je moet in de eerste weken van de dracht voorzichtig zijn met lever en geen levertraanolie geven. Je mag wel eieren en zuivel voeren. Je mag ook wel iets aan lever geven hoor, maar liefst heel weinig. Ik zou zeggen dat 1% van het totaal wel zat is. Dus zeg dat je hond 500 gram per dag eet, 3500 gram per week dus 35 gram lever per week. En dat zou ik dan verspreiden over 2 of 3 dagen.
Door Bakker01
#3306975
Dank je wel Lizzy!
Dan houd ik het gewoon bij een goed BARF menu.

Ik heb normaal gesproken ook één keer een vastendag in de week. Is het verstandig om deze ook maar te skippen?
Door Lizzy
#3306980
Bakker01 schreef:Dank je wel Lizzy!
Dan houd ik het gewoon bij een goed BARF menu.

Ik heb normaal gesproken ook één keer een vastendag in de week. Is het verstandig om deze ook maar te skippen?
Ja, ik zou dat skippen totdat de pups afgespeend zijn.
Door Bakker01
#3308834
Sorry, ben ik weer met vragen...
De meeste collega fokkers barfen niet, dus daar kan ik ze helaas niet aan stellen.

Vanaf zaterdag gaan we week 7 in, dat betekent geen grote botten meer en minder bot voeren. Nu heb ik bijvoorbeeld kwartelkarkassen, reeribben, eendennekken, konijnenkoppen en kippennekjes liggen. Zijn deze botten prima of is bijvoorbeeld een konijnenkop alweer te groot?

Daarnaast moet 15-20% van de totale voeding uit koolhydraatrijke voedingsstoffen bestaan, maar tegelijk geef je ook minder groenten en fruit. In de bibliotheek werden o.a. geweekte havermoutvlokken, bruine rijst en zoete aardappel genoemd. Wat kan ik nog meer geven? En kan ik bijvoorbeeld de geweekte havermoutvlokken voeren in plaats van haar 1 of 2 x haar groentenmix (ik voer 5x per groentenmix en 2x per week zuivel of ei)?

Alvast bedankt!
Door Lizzy
#3308851
Bakker01 schreef:Sorry, ben ik weer met vragen...
De meeste collega fokkers barfen niet, dus daar kan ik ze helaas niet aan stellen.

Vanaf zaterdag gaan we week 7 in, dat betekent geen grote botten meer en minder bot voeren. Nu heb ik bijvoorbeeld kwartelkarkassen, reeribben, eendennekken, konijnenkoppen en kippennekjes liggen. Zijn deze botten prima of is bijvoorbeeld een konijnenkop alweer te groot?

Daarnaast moet 15-20% van de totale voeding uit koolhydraatrijke voedingsstoffen bestaan, maar tegelijk geef je ook minder groenten en fruit. In de bibliotheek werden o.a. geweekte havermoutvlokken, bruine rijst en zoete aardappel genoemd. Wat kan ik nog meer geven? En kan ik bijvoorbeeld de geweekte havermoutvlokken voeren in plaats van haar 1 of 2 x haar groentenmix (ik voer 5x per groentenmix en 2x per week zuivel of ei)?

Alvast bedankt!
Nee, konijnenkop kan nog prima hoor! Die reeribben, zijn dat die met de hand te breken zijn?

Je kunt de volgende percentages voeren: 25% vleesbot, 5% groentemix, 25% orgaanvlees, 15% koolhydraten, 5% extra's zoals ei, zuivel, rauwe gemalen noten, etc. en de 30% spiervlees. Je zou dus even moeten wegen wat het een en wat het ander weegt maar ik zou niet alleen havervlokken geven.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door