Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikass
#3305569
Lam, kip, eend, kalkoen en natuurvoer. Maar eigenlijk wil ik alleen biologisch gaan geven. Maar dat betekent dat ik andere biologische kvv bij moet gaan voeren voor de afwisseling. Ik moet kijken of dat financieel haalbaar is.

Ik vind het leuk om daarbij af en toe wat te barfen. Ook omdat ik nu twee hele makkelijke eters heb, en zij zijn barf liefhebbers (ze zouden het het liefst ook nog zelf vangen ;) )
Gebruikersavatar
Door pluk
#3305576
Darf en Alroda (zelfde fabrikant) is biologisch. De prijs is ca. 4,50 per kilo, volgens mij is dit vergelijkbaar met Carnibest.

Wat je zou kunnen doen bij 3 dagen barf: 2x vleesbot met spiervlees en 1x vleesbot met orgaan. Afhankelijk van de kvv kun je dan het orgaan geven wat daar weinig in zit of een orgaanmix maken. Of je gaat op de barf dagen prooidier voeren, dus een volledig dier waar het orgaan nog in zit.
Door Nikass
#3305590
Ok dank! Dat klopt idd, Carnibest zit tussen de 3,60 en 5,60 per kilo ongeveer. Verschilt nogal waar je het koopt ook. 5 euro per kilo vind ik eigenlijk wel de max, en denk dat ik met Bandit daarboven zal zitten. (Er gaat hier een kilo per dag doorheen, exclusief snacks)
Ik ga op zoek naar Darf, hoop dat ze het hier in de buurt verkopen. Wil het eerst graag proberen voor ik grote hoeveelheden online bestel.
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3305592
Bandit zit ver boven de 5 euro, wel goed vlees trouwens.

Maak je trouwens geen illusies van biologisch. Ik voer ook liever bio, maar ook daar komen misstanden voor en ook daar lopen boeren de kantjes er vanaf. Ook daar hebben dieren het soms echt heel slecht en ze gaan op hetzelfde transport en worden op dezelfde manier geslacht. Als je echt 'diervriendelijk' zou willen, moet je bij de boer zelf halen die niet per se aan biokeurmerken voldoet. Maar dat is niet te betalen. Dus ik hoop dat ik het met biologisch dan in ieder geval beter doe, in mijn achterhoofd houdend dat een groot deel van wat ik voer toch niet gebruikt wordt voor de menselijke consumptie. Dan kun je het beter hier in Nederland opvoeren dan dat het wordt verscheept/vervoerd naar het buitenland en daar verwerkt, waarbij er langs de route naar het eindpunt nog van alles wordt weggegooid. Maar biologisch zou ik zelf bijvoorbeeld niet durven eten.
Door Siberienne
#3305593
Nikass schreef:Dank je wel voor jullie antwoorden. :)
Wat betreft de afkomst van vlees; ik was onder andere benieuwd waar de haas vandaan komt en of ik risico loop dat het hazenvlees/bot besmet is met myxomatose?
Toen ik nog in het westen woonde en daar mijn paard in de polder had staan vond mijn hond regelmatig dode hazen in het weiland. Wat haar betrof at ze die dan - letterlijk met huid en haar - op. Ik twijfelde altijd of ik dat kon toestaan. In datzelfde land werd om de zoveel tijd gejaagd op hazen. Ik vroeg mij dan af of die later verkocht zouden worden als hondenvoer (of eerder voor menselijke consumptie?)
Hazen die dood gevonden worden mogen niet zomaar de menselijke consumptie in. In Nederland zijn een aantal gevallen van hazenpest geweest in de afgelopen jaren. Hazenpest kan voor honden minder kwaad dan voor mensen. Zie ook https://www.dwhc.nl/opnieuw-hazenpest-mid-nl/

Ik zou toch opletten met een hond dode hazen die zomaar ergens liggen, op te laten eten. En vooral niet zelf eraan zitten.
Door Nikass
#3305705
Nee... ik heb dat 1 x gedaan, toegestaan dat ze een gevonden dode haas opat. Maar ik kreeg achtersf zo'n twijfel of dat wel wijs was geweest, dat ze het daarna niet meer mocht. (En dat was nog opletten geblazen want ze vond vaak resten en stopte dan de oortjes dicht om gauw een stukje naar binnen te schrokken :-[ ). Ook heeft ze één keer samen met een vriendje een jonge haas gevangen en die ging helemaal op. Zodoende weet ik wel dat ze alles eet, vacht, ogen, gebit. Geen verspilling bij mijn hond ;) Maar ik ben er toch maar mee gestopt om het toe te staan, voor de zekerheid. Vindt ze wel jammer ;D Mijn honden vangen trouwens ook wel eens een muis ::)
Hier wordt trouwens wel op hazen gejaagd. Op welke wijze wordt dit vlees gekeurd?

Liga: ik vrees dat je gelijk hebt. En financieel zal het denk ik ook niet haalbaar zijn om de honden volledig bio te voeren. Maar ik streef er wel naar. Waarom durf je zelf geen bio te eten?

Wat ik me afvraag is hoe het zit met het voeren van verschillende diersoorten. Ik ken mensen die kvv voeren en dan gewoon altijd hetzelfde (bijv. Carnibest kalkoen). Wat komt een hond te kort als hij maar 1 diersoort eet?
Ik weet niet of ik de vergelijking kan maken met een wolf, maar die eet toch gewoon wat voorhanden is, en heeft niet altijd zo'n gevarieerd menu?

Hetzelfde geldt voor de groenten. Waarom moet je tien tot twintig verschillende groentes in 1 mix gebruiken?
Kan je niet de ene dag 3 soorten doen en de volgende dag 3 andere soorten?
Ik snap wel dat variatie altijd goed (en leuk) is, maar hoe noodzakelijk is het?
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3305708
Nikass schreef:Liga: ik vrees dat je gelijk hebt. En financieel zal het denk ik ook niet haalbaar zijn om de honden volledig bio te voeren. Maar ik streef er wel naar. Waarom durf je zelf geen bio te eten?
Omdat de kans bestaat dat dit alsnog mishandelde dieren zijn die ook geschopt en geslagen worden bij aankomst in een slachthuis, uren in een vrachtwagen hebben gezeten, bij hitte vervoerd worden enzovoorts. Nog afgezien van het feit dat biologisch lang niet altijd garandeert dat dieren ook echt een goed leven hebben gehad. Zo'n dier hoeft voor mij niet dood, mijn katten hebben het nodig, ik niet. Maar inderdaad wel liever bio of wild, het is altijd íets beter.
#3305723
Ligaa schreef:Omdat de kans bestaat dat dit alsnog mishandelde dieren zijn die ook geschopt en geslagen worden bij aankomst in een slachthuis, uren in een vrachtwagen hebben gezeten, bij hitte vervoerd worden enzovoorts. Nog afgezien van het feit dat biologisch lang niet altijd garandeert dat dieren ook echt een goed leven hebben gehad. Zo'n dier hoeft voor mij niet dood, mijn katten hebben het nodig, ik niet. Maar inderdaad wel liever bio of wild, het is altijd íets beter.
Bij biologisch keurmerk is dat zeker waar, kalfjes worden bij de moeder weggehaald en horens worden weggebrand bij de kalfjes om maar een voorbeeld te geven.
Maar wat dacht je van het biologisch-dynamisch keurmerk (Demeter), veel beter kunnen gebruiksdieren het bijna niet hebben volgens mij en een stuk beter voor het milieu. Daar betaal je dan ook voor. Zo kan bijvoorbeeld kipfilet 30euro de kilo worden, de ware prijs voor vlees.
Er zijn helaas bijna geen mensen die bereid zijn de ware prijs voor vlees te betalen, want er moet wel elke dag vlees op tafel. :'(
Door Nikass
#3305724
Ik eet zelf geen vlees, maar ik begrijp wel dat mensen dat niet kunnen betalen. Ook mensen die twee keer per week vlees eten kunnen dat wellicht niet betalen. En voor mijn honden kan ik dat ook niet ophoesten, hoeveel ik ook voor ze over heb.
#3305746
Ik snap dat veel mensen het ook niet kunnen betalen, maar ik vind dat geen reden om dan maar goedkoop vlees te produceren. Daarbij is de de ware prijs van kipfilet wel heeel hoog, voor andere stukken vlees is het verschil vaak minder groot.
#3305789
Je hoeft niet elke dag 4 diersoorten of verschillende groenten te voeren. De ene dag dit en de volgende weer wat anders is prima. Of 2 dagenna elkaar hetzelfde, ook prima.
Maar dag in dag uit hetzelfde is niet goed. Dat zou je zelf toch ook niet doen?
Door Nikass
#3305855
pearlsofpassion schreef:Je hoeft niet elke dag 4 diersoorten of verschillende groenten te voeren. De ene dag dit en de volgende weer wat anders is prima. Of 2 dagenna elkaar hetzelfde, ook prima.
Maar dag in dag uit hetzelfde is niet goed. Dat zou je zelf toch ook niet doen?
Aaah op die manier :) Vind ik inderdaad logisch!

Esther: dat ben ik ook weer met je eens! :)
Gebruikersavatar
Door Ligaa
#3305875
src_esther schreef:Bij biologisch keurmerk is dat zeker waar, kalfjes worden bij de moeder weggehaald en horens worden weggebrand bij de kalfjes om maar een voorbeeld te geven.
Maar wat dacht je van het biologisch-dynamisch keurmerk (Demeter), veel beter kunnen gebruiksdieren het bijna niet hebben volgens mij en een stuk beter voor het milieu. Daar betaal je dan ook voor. Zo kan bijvoorbeeld kipfilet 30euro de kilo worden, de ware prijs voor vlees.
Er zijn helaas bijna geen mensen die bereid zijn de ware prijs voor vlees te betalen, want er moet wel elke dag vlees op tafel. :'(
30 euro de kilo ís ook niet te betalen, laten we eerlijk zijn. En dat zou ik voor mijn kattenvoer ook niet betalen, helaas maar wel waar, dat is niet te doen.
Door Nikass
#3306262
Ik heb even op het forum gezocht maar kon er niet direct iets over vinden. Dus ik vraag het maar even hier in mijn al bestaande topic:
Voeren jullie oudere (gezonde) honden anders of met name minder dan een volwassen hond? Op welke leeftijd kan je spreken van een oudere hond?

Thanks,
Groetjes :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door