Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Door Nikass
#3305430
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb een aantal vragen ;)
Ik voer mijn honden al jaren KVV, voornamelijk Carnibest. Ik vul dit af en toe aan met Barf. Nu las ik ergens hier op dit forum dat als je zo voert, je het beste af en toe goed spiervlees bij kan voeren omdat dat nog wel eens ontbreekt in KVV maaltijden. Wat is goed spiervlees en hoe kom ik er aan?
Dan de vraag: als ik alleen Carnibest geef, heb ik dan te weinig variatie in diersoorten? (Aangezien zij met name gevogelte hebben en beperkt rund en lam)
Ik ben wel op zoek naar enige variatie, maar in de dierenspeciaalzaken hier zijn de merken KVV redelijk beperkt. En dan kom ik uit op mijn volgende vraag:

ik probeer bij het KVV dat ik geef te achterhalen waar het vlees vandaan komt en wat voor leven die dieren gehad hebben. Dit valt niet altijd mee. Eerder gaf ik wel eens Lotgering, maar toen zij mij na herhaaldelijk vragen niet konden vertellen wat de herkomst van hun vlees was, ben ik (onder andere daarom) daarmee gestopt. Als ik te weinig KVV heb ontdooit, geef ik wel eens Renske bij. Van hun kreeg ik een uitgebreid verslag van waar hun vlees vandaan komt (per diersoort). Hier ben ik heel positief over. Maar bijvoorbeeld Naturis: ik krijg geen antwoord op mijn mails. Dus ik weet niet waar dat vandaan komt. En ik vind het een groot nadeel dat het zo fijn gemalen is.
Ik lees hier nu een aantal biologische merken (ik ken alleen Bandit), ik neem aan dat ik in dat geval erop kan vertrouwen dat het welzijn van de dieren die in die KVV verwerkt zijn min of meer gewaarborgd is?
Als jullie informatie hebben over KVV merken, of weet waar ik dat kan opzoeken hoor ik het graag!

Dank je wel :)
Door Lizzy
#3305439
Nikass schreef:Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en heb een aantal vragen ;)
Ik voer mijn honden al jaren KVV, voornamelijk Carnibest. Ik vul dit af en toe aan met Barf. Nu las ik ergens hier op dit forum dat als je zo voert, je het beste af en toe goed spiervlees bij kan voeren omdat dat nog wel eens ontbreekt in KVV maaltijden. Wat is goed spiervlees en hoe kom ik er aan?
Dan de vraag: als ik alleen Carnibest geef, heb ik dan te weinig variatie in diersoorten? (Aangezien zij met name gevogelte hebben en beperkt rund en lam)
Ik ben wel op zoek naar enige variatie, maar in de dierenspeciaalzaken hier zijn de merken KVV redelijk beperkt. En dan kom ik uit op mijn volgende vraag:

ik probeer bij het KVV dat ik geef te achterhalen waar het vlees vandaan komt en wat voor leven die dieren gehad hebben. Dit valt niet altijd mee. Eerder gaf ik wel eens Lotgering, maar toen zij mij na herhaaldelijk vragen niet konden vertellen wat de herkomst van hun vlees was, ben ik (onder andere daarom) daarmee gestopt. Als ik te weinig KVV heb ontdooit, geef ik wel eens Renske bij. Van hun kreeg ik een uitgebreid verslag van waar hun vlees vandaan komt (per diersoort). Hier ben ik heel positief over. Maar bijvoorbeeld Naturis: ik krijg geen antwoord op mijn mails. Dus ik weet niet waar dat vandaan komt. En ik vind het een groot nadeel dat het zo fijn gemalen is.
Ik lees hier nu een aantal biologische merken (ik ken alleen Bandit), ik neem aan dat ik in dat geval erop kan vertrouwen dat het welzijn van de dieren die in die KVV verwerkt zijn min of meer gewaarborgd is?
Als jullie informatie hebben over KVV merken, of weet waar ik dat kan opzoeken hoor ik het graag!

Dank je wel :)
Ja, het is mooi als je spiervlees kunt voeren. Bijv. met wat groenten. En een rauw eitje of vet visje. Floris24 verkoopt spiervlees en soms bieden mensen als Nikedog het aan in Vraag en Aanbod. Bij Islamitische slagers kun je vaak goed rund, geit, lam en kalkoen kopen. Dogmeat verkoopt ook goed spiervlees en zij doen er zeker niet moeilijk over om te vertellen waar het vandaan komt.

Bij biologische KVV of vlees kun je er vanuit gaan dat het dierenwelzijn zo goed mogelijk is (dus volgens bio normen).

Ik denk trouwens dat KVV fabrikanten hun vlees hier daar en overal vandaan halen. En dan ze er ook niet zo op zitten te wachten om jou te vertellen waar zij hun vlees halen :biggrin2:
Door fransbulletje
#3305446
Welkom!

Ik voer ook Carnibest de biologische variant.
Carnibest is compleet door de premix die erin zit toch wissel ik ook af met andere merken.
Omdat ik liefst biologisch wil voeren komt ik dan uit bij Bandit, Darf, Alroda ( is van Darf)
Bij Bandit mag je komen kijken hoe ze hun kvv maken en ook Darf heeft in oktober een open dag zag ik.
Alroda is de enkelvoudige lijn, wordt bij Darf gemaakt.
Ik voer ook wel CarniVoer erbij , zij gebruiken een hoge kwaliteit vlees en volgens hun zeggen niet uit de bio industrie.

Afwisseling is goed zo krijgen ze van alles binnen want ieder merk gebruikt ander vlees.
Darf/ Alroda hebben door het hele land verkooppunten en leveren ook rechtstreeks aan particulieren.
Door Nikass
#3305466
Dank je wel voor jullie antwoorden. :)
Nog even over dat spiervlees, als ik naar de islamitische slager ga, waar vraag ik dan naar? Gewoon naar spiervlees? of moet ik zeggen bijvoorbeeld stuk van de schouder ofzo? (ik weet niet precies wat allemaal spiervlees is sorry). En ik woon hier op een dorp, waar ze dat soort slagers niet hebben (ik ken ze nog wel van toen ik in Amsterdam woonde) dus ik moet dan even kijken waar ik terecht kan. Loop ik bij de islamitische slager het risico dat ik vlees krijg van dieren die onverdoofd geslacht zijn?

Een rauw eitje en visje is hier favoriet!! Ik heb hele haring voor ze en dat gaat er goed in, maar makreel en vooral zalm is favoriet ;) Nu kan ik gratis polak krijgen. Is dat ook goed? En bij Den Hoek (holistische da jullie vast wel bekend) adviseren ze geen rauw ei te geven ivm risico op salmonella. Hoe denken jullie daar over?

Wat betreft de afkomst van vlees; ik was onder andere benieuwd waar de haas vandaan komt en of ik risico loop dat het hazenvlees/bot besmet is met myxomatose?
Toen ik nog in het westen woonde en daar mijn paard in de polder had staan vond mijn hond regelmatig dode hazen in het weiland. Wat haar betrof at ze die dan - letterlijk met huid en haar - op. Ik twijfelde altijd of ik dat kon toestaan. In datzelfde land werd om de zoveel tijd gejaagd op hazen. Ik vroeg mij dan af of die later verkocht zouden worden als hondenvoer (of eerder voor menselijke consumptie?)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3305475
Nikass schreef:Dank je wel voor jullie antwoorden. :)
Nog even over dat spiervlees, als ik naar de islamitische slager ga, waar vraag ik dan naar? Gewoon naar spiervlees? of moet ik zeggen bijvoorbeeld stuk van de schouder ofzo? (ik weet niet precies wat allemaal spiervlees is sorry). En ik woon hier op een dorp, waar ze dat soort slagers niet hebben (ik ken ze nog wel van toen ik in Amsterdam woonde) dus ik moet dan even kijken waar ik terecht kan. Loop ik bij de islamitische slager het risico dat ik vlees krijg van dieren die onverdoofd geslacht zijn?

spiervlees is het vlees dat wij zelf eten. Dus kipfilet, biefstuk, hacheevlees, etc is allemaal spiervlees. Voor honden koop je doorgaanshet vlees dat voor mensen niet gebruikt wordt omdat het minder mooi is, taaier, meer vet bevat, etc.
Een islamitische slager zal halal vlees verkopen en dat is, volgens mij, per definitie onverdoofd geslacht.
er zitten hier leden uit alle windstreken, dus geef vooral aan waar je wat zoekt en er is vast iets in de buurt. En anders zijn er nog de zogenaamde lijntjes in de vraag en aanbod hoek. En je kunt ook spiervlees bestellen bij de leveranciers voor barf.


Een rauw eitje en visje is hier favoriet!! Ik heb hele haring voor ze en dat gaat er goed in, maar makreel en vooral zalm is favoriet ;) Nu kan ik gratis polak krijgen. Is dat ook goed? En bij Den Hoek (holistische da jullie vast wel bekend) adviseren ze geen rauw ei te geven ivm risico op salmonella. Hoe denken jullie daar over?

pollak mag zeker. Hou er wel rekening mee dat je maximaal 10% van je totale weekmenu aan vis geeft ivm thiaminase.
Vlees kan ook salmonella bevatten, brokken trouwens ook!, maar laat dat je er niet van weerhouden om lekker een eitje en vlees te voeren. Lees ook dit even viewtopic.php?f=11&t=17647


Wat betreft de afkomst van vlees; ik was onder andere benieuwd waar de haas vandaan komt en of ik risico loop dat het hazenvlees/bot besmet is met myxomatose?
Toen ik nog in het westen woonde en daar mijn paard in de polder had staan vond mijn hond regelmatig dode hazen in het weiland. Wat haar betrof at ze die dan - letterlijk met huid en haar - op. Ik twijfelde altijd of ik dat kon toestaan. In datzelfde land werd om de zoveel tijd gejaagd op hazen. Ik vroeg mij dan af of die later verkocht zouden worden als hondenvoer (of eerder voor menselijke consumptie?)

myxomatose is niet overdraagbaar op honden dus daar hoef je niet bang voor te zijn. Waar de haas vandaan komt zal per leverancier verschillen. Soms geschoten in Nederland maar wel altijd echt wild omdat, naar het schijnt, hazen niet in gevangenschap gehouden kunnen worden. Bij fazant of hert is dit namelijk wel vaak het geval, dus dat is niet altijd echt wild. Hazen waarvan je niet weet hoe ze zijn gestorven zou ik niet zo door de hond laten eten.
Door Nikass
#3305490
Dank je voor je duidelijke en uitgebreide antwoord.
Ik koop wel eens afgeprijsd soepvlees of biefstukpuntjes bij de Albert Heijn :biggrin2:
Als het voor menselijke consumptie is bedoeld, kun je dan in principe spreken van goede kwaliteit?
Ik geef alles rauw, maar kipfilet ook? Ik heb één keer een hond gehad die kipfilet at dat niet goed gaar was en die ging direct aan de diarree...
Gebruikersavatar
Door pluk
#3305498
Nikass schreef:Dank je voor je duidelijke en uitgebreide antwoord.
Ik koop wel eens afgeprijsd soepvlees of biefstukpuntjes bij de Albert Heijn :biggrin2:
Als het voor menselijke consumptie is bedoeld, kun je dan in principe spreken van goede kwaliteit?
Ik geef alles rauw, maar kipfilet ook? Ik heb één keer een hond gehad die kipfilet at dat niet goed gaar was en die ging direct aan de diarree...
Voor menselijke consumptie is van zeer zeer zeer goede kwaliteit :biggrin2:
Wat je niet wil is "vlees" als baader of MDM. Dit is echt het allerlaatste beetje vlees dat ze van het bot kunnen krijgen. Ook vlees dat veel vet bevat, zenen, pezen of kimmels mijdt je liever. Lees vooral ook viewtopic.php?f=33&t=132998

En ook kip geef je rauw :) in Carnibest zit ook rauwe kip ;)
kreeg die hond verder rauw? En waarin had je de kip gegaard?
Door Nikass
#3305500
Het is al even terug en misschien was het pech. De hond was een moeilijke/kieskeurige eter en at soms ook arden grange brokken. Sowieso geen barf want dat kreeg ik er met geen mogelijkheid in, alleen de makkelijkst te eten kvv zoals iets met pens, renske of het betere blikvoer waar ik de naam van vergeten ben omdat ik het nu nooit meer koop.
Maar daardoor is bij mij blijven hangen dat kipfilet niet rauw kan (hoewel ik mijn andere hond wel borrelpootjes gaf, niet erg consequent besef ik nu)

Restje rauw rundergehakt is dat ook spiervlees? (Ik geloof dat mijn kennis van vlees wat beperkt is gebleven door mijn vegetarische opvoeding :biggrin2: )
En ik geef wel eens een schenkeltje, vinden ze heerlijk. Als het botje helemaal is schoongesabbeld gooi ik het weg.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3305507
Rundergehakt is gemalen spiervlees. Een restje kan best maar.... doorgaans zit er toch zout of zo bij dus daar moet je mee oppassen. Maar als maaltijd naast kvv zou ik geen gehakt geven.

Schenkel...
Ik ben er geen fan van. Veels te hard, menig hond heeft er al een tand op gebroken. Ook honden die al jarenlang schenkel kregen. En ze kunnen ook om de kaak gaan zitten en dan moet t operatief verwijderd worden. Dus schenkel komt er hier niet in.
Nou neem ik aan dat je runderschenkel geeft maar sowieso natuurlijk geen varkensvlees geven!
Door Nikass
#3305510
Bedankt, ik ga het lezen!
Ik bedoelde runderschenkel idd, hmmm misschien moet ik op zoek naar een alternatief daarvoor.
En het gehakt, dat koop ik niet speciaal voor ze, dus dat krijgen ze niet als maaltijd. Mijn vriend eet wel (biologisch) vlees en het gaat dan om een restje van misschien 50 gram per hond. Ik dacht dat daar nog geen zout in zat maar ik zal voor de zekerheid nog eens checken.

Edit: had ik al gelezen :)
Maar nog genoeg ander leesvoer op dit forum.
Door Nikass
#3305536
Ik wil nog graag wat vragen. Ik weet niet of dat allemaal in dit onderwerp mag. Anders hoor ik het graag van jullie.
Ik heb met de rekenhulp uitgerekend wat mijn hond (25 kg) per dag zou moeten eten als ik barf zou voeren. Als ik nou een combi van kvv en barf wil voeren, kan ik dan het percentage vleesbot halveren (dit komt dan uit de kvv) en aanvullen met spiervlees?
Dus als ik 225 gram vleesbot moet voeren dat ik dan 115 gram kvv voer met 110 gram spiervlees? Of klopt dat niet? Hoe bereken ik de hoeveelheid kvv die ik dan moet geven?

Het is allemaal nog best ingewikkeld :???:
Gebruikersavatar
Door pluk
#3305545
Nikass schreef:Ik wil nog graag wat vragen. Ik weet niet of dat allemaal in dit onderwerp mag. Anders hoor ik het graag van jullie.
Ik heb met de rekenhulp uitgerekend wat mijn hond (25 kg) per dag zou moeten eten als ik barf zou voeren. Als ik nou een combi van kvv en barf wil voeren, kan ik dan het percentage vleesbot halveren (dit komt dan uit de kvv) en aanvullen met spiervlees?
Dus als ik 225 gram vleesbot moet voeren dat ik dan 115 gram kvv voer met 110 gram spiervlees? Of klopt dat niet? Hoe bereken ik de hoeveelheid kvv die ik dan moet geven?

Het is allemaal nog best ingewikkeld :???:
ik zal even kijken of ik de boel kan splitsen, dan heb je je eigen topic :)
had je dit topic al gevonden viewtopic.php?f=5&t=134935?

Wil je nu kvv en barf op 1 dag combineren? En hoeveel % van het dagtotaal is dan kvv en hoeveel barf?
Want je voert normaal 100% kvv met daarin bijv 40% vleesbot. Als je nu 50% kvv geeft en 50% barf bestaand uit spiervlees dan wordt je totaal vleesbot dus gehalveerd en dat kan niet. Althans voor een dagje geen probleem, maar meerdere dagen per week zou ik het niet doen.
Door Nikass
#3305549
Oh ja zie je dat klopt niet.
Ja ik heb de link gelezen en ik wil graag kiezen voor half barf half kvv en dan optie twee. Maar ik probeer nu te berekenen hoe ik dat in praktijk breng en daar kom ik dus niet uit.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie Kant en Klaar Versvlees”

Barfplaats wordt gesponsord door