Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

#3301112
Geachten,

Mijn naam is Sebastian. Samen met mijn vriendin zijn wij van plan om volgend jaar een Vizsla pup te adopteren.
Nu ben ik maatschappij-kritisch en onderzoekend van aard en heb zo mijn vraagtekens m.b.t. het 'reguliere' honden/kattenvroer (brokken/blik).
Wij hebben vorig jaar een katertje geadopteerd en bij het uitzoeken van de juiste brok, ben ik zeer verontwaardigd geraakt over de ingrediënten in een gemiddelde (premium) brokken. Granen, conserveermiddelen, smaakstoffen, kleurstoffen, groenten, nauwelijks vlees en dierlijke bijproducten??? Huh? Ik dacht dat mijn kat een carnivoor was? Wij hebben destijds voor een brok gekozen met het hoogste vleespercentage.

Onlangs ben ik een documentaire van Netflix 'Pet Fooled' tegengekomen. Wederom ben ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik door de grote corporaties op het verkeerde been word gezet. Zogenaamde 'gezonde' brokken die onder andere stoffen bevatten welke in pesticiden terug te vinden zijn om de houdbaarheid van het product te verlengen?! Dierlijke bijproducten waarvan de afkomst op zijn zachtst uitgedrukt dubieus te noemen is?

Tijdens het kijken van deze docu ben ik geïntrigeerd geraakt over 'raw food' en BARF.
Echter ben ik niet echt een groot verschil tussen deze twee tegen gekomen, buiten het feit dat raw food zelf samengesteld wordt.
Ik ben langs een lokale slager gegaan en heb de vraag gesteld of er restproducten zijn die wij tegen die tijd zouden kunnen kopen. Hij vertelde echter dat het niet meer van deze tijd is en slagers uitgebeende, kant en klaar stukken vlees aangeleverd krijgen.
Ik zou voor de hond dus per dag meer geld kwijt zijn aan het vlees dan aan onze eigen dagelijks boodschappen, zoals hij dit zelf heeft uitgerekend.

Kunnen jullie mij heel concreet beeld geven over de dagelijkse kosten van Raf food en/of barf voor een middelgrote jachthond en waar jullie de inkopen zoal doen?

Ik zal deze forum komende tijd verder afstruinen, maar zoals ik in het onderwerp heb vermeld... Soms is het lastig een bos te zien door al die bomen :o

Alvast bedankt!

Sebastian
#3301149
Welkom!

Barf is een afkorting van bones and raw food. Voor ons betekend barf eigenlijk dat we de maaltijden zelf samenstellen. Naast 'barfen' kun je ook KVV geven, nog steeds vers, maar aangeleverd door een leverancier wat gemalen is en al is samengesteld. Je kunt dus geen invloed uitoefenen op die samenstelling. KVV staat voor Kant en klaar Vers Vlees.

KVV kun je tegenwoordig vaak al krijgen bij de betere dierenwinkel, er zijn legio aan merken, de een wat beter dan de ander. KVV wordt over het algemeen aangeraden om verschillende merken te geven. Kilo prijs varieert tussen €1,40 en €7,50
Let wel, net als voor ons eigen eten; hoe goedkoper hoe minder aandacht er wordt gegeven aan kwaliteit van het vlees.

Barfen is eigenlijk wat de meesten hier doen, ook dat is veel via diverse leveranciers te bestellen. Zoals hier bij vraag en aanbod, of via internet zoals dogmeat, Mikapetfood, animalexpress. Vaak hebben deze ook wel KVV wat je kunt bestellen.

Ik barf zelf en ik heb nog nooit een kilo prijs uitgerekend.
Ik koop in voor 3 honden, 2 van 30 kilo en 1 van 45 kilo en ik ben ongeveer €100/150 per maand kwijt, denk ik. Soms iets meer, soms (hoop ik) ook iets minder.
Maar dan reken ik de extra vriezers niet mee in bulk kopen is vaak goedkoper, en 10 kilo van dit, 10 kilo van dat, oh leuk koopje van 30 kilo spiervlees! Dat moet je wel kwijt kunnen he!

Dit is een van de weinige plekken waar men echt begrijp hoe blij je kunt zijn met een vriezer erbij

Hier op het forum kun je vast heel veel meer info vinden over het barfen, hoe je begint en hoe je moet samenstellen alsmede info over KVV.

Veel leesplezier!
#3301153
Welkom!

Goed dat je zo bewust met de voeding van je huisdier bezig bent.

Pluk heeft hier duidelijk het verschil tussen BARF en KVV beschreven.

En wat inkopen betreft. Volgens mij zie ik hier altijd bij Barfplaats een aantal reclamebanners voor online webshops waar het een en andere te bestellen is. En dan is er ook nog het Vraag & Aanbod BARF gedeelte.
Gebruikersavatar
Door pluk
#3301176
Welkom!

Ik denk dat je het best begint bij wat leeswerk.
Bijvoorbeeld:
Beginnersinformatie kvv viewtopic.php?f=5&t=134715
Beginnersinformatie Barf viewtopic.php?f=33&t=128897

En zoals je in het linkje van Esther kunt lezen: je kunt t ook combineren!

Ik barf ook. Doordat ik 1 kleine hond heb koop ik geen grote​ hoeveelheden tegelijk en betaal ik gemiddeld wat meer. Per kilo kom ik al gemiddeld aan €4 tot €5. Vooral ook omdat ik vooral biologisch en wild koop.
#3301184
Ik leer hier weer een hoop bij :D

Thanks voor jullie reacties! Ben volop aan het lezen geslagen...

Het enige wat ik nog jammer vind is de negatieve adviezen van meerdere dierenartsen. Ik heb vandaag een stuk of 5 dierenartsen in de buurt gebeld, maar op 1 na zijn alle dierenartsassistentes duidelijk anti barf en KKV. Ze geven aan dat het ronduit gevaarlijk is voor zowel de hond als baas omdat er gevaarlijke ziekteverwekkers in het vlees kunnen zitten. Honden zouden ook tegenwoordig geen carnivoren meer zijn, maar crank-omnivoren, aangezien ze door de eeuwen heen gedomesticeerd zijn. Het is gewoon een nieuwe hype, aldus de dierenartsassistentes.
Ook zouden de honden niet genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen, hetgeen gevaar kan opleveren tijdens de groei van de hond.

Er is alleen 1 dierenarts geweest die aangaf dat ze zelf haar honden ook KKV voert, dus in ieder geval 1 positieve reactie.
Een kliniek in Gelderland is zo verdeeld dat 1 dierenarts voor en 1 dierenarts zwaar tegen rauw voer is... Het is een complexe materie en de kenners zijn zeer verdeeld. Soms is dit wel erg verwarrend.
Door Lizzy
#3301185
Questionmark schreef:Geachten,

Mijn naam is Sebastian. Samen met mijn vriendin zijn wij van plan om volgend jaar een Vizsla pup te adopteren.
Nu ben ik maatschappij-kritisch en onderzoekend van aard en heb zo mijn vraagtekens m.b.t. het 'reguliere' honden/kattenvroer (brokken/blik).
Wij hebben vorig jaar een katertje geadopteerd en bij het uitzoeken van de juiste brok, ben ik zeer verontwaardigd geraakt over de ingrediënten in een gemiddelde (premium) brokken. Granen, conserveermiddelen, smaakstoffen, kleurstoffen, groenten, nauwelijks vlees en dierlijke bijproducten??? Huh? Ik dacht dat mijn kat een carnivoor was? Wij hebben destijds voor een brok gekozen met het hoogste vleespercentage.

Onlangs ben ik een documentaire van Netflix 'Pet Fooled' tegengekomen. Wederom ben ik met mijn neus op de feiten gedrukt dat ik door de grote corporaties op het verkeerde been word gezet. Zogenaamde 'gezonde' brokken die onder andere stoffen bevatten welke in pesticiden terug te vinden zijn om de houdbaarheid van het product te verlengen?! Dierlijke bijproducten waarvan de afkomst op zijn zachtst uitgedrukt dubieus te noemen is?

Tijdens het kijken van deze docu ben ik geïntrigeerd geraakt over 'raw food' en BARF.
Echter ben ik niet echt een groot verschil tussen deze twee tegen gekomen, buiten het feit dat raw food zelf samengesteld wordt.
Ik ben langs een lokale slager gegaan en heb de vraag gesteld of er restproducten zijn die wij tegen die tijd zouden kunnen kopen. Hij vertelde echter dat het niet meer van deze tijd is en slagers uitgebeende, kant en klaar stukken vlees aangeleverd krijgen.
Ik zou voor de hond dus per dag meer geld kwijt zijn aan het vlees dan aan onze eigen dagelijks boodschappen, zoals hij dit zelf heeft uitgerekend.

Kunnen jullie mij heel concreet beeld geven over de dagelijkse kosten van Raf food en/of barf voor een middelgrote jachthond en waar jullie de inkopen zoal doen?

Ik zal deze forum komende tijd verder afstruinen, maar zoals ik in het onderwerp heb vermeld... Soms is het lastig een bos te zien door al die bomen :o

Alvast bedankt!

Sebastian
Hoi Sebastian, welkom! Gaaf, we zijn hier dol op kritische mensen :biggrin2:

Raw food en BARF zijn eigenlijk het zelfde. Beide geven aan dat je zelf samenstelt voor je hond/kat met behulp van geschikt vleesbot, orgaanvlees, spiervlees, rauwe eieren, vette visjes en mensen die BARF voeren geven dan ook graag gepureerde of gekookte groenten aan de hond. Waarom ik (en vele met mij) denken dat groenten een belangrijke toevoeging is kun je lezen in dit topic: viewtopic.php?f=33&t=132996&p=3234355&h ... n#p3234355.

Het klopt inderdaad wel dat de gemiddelde slager niet meer aan dit soort dingen doet. Wij shoppen daarom wel bij Islamitische slagers en verder hebben we zo onze adresjes. De meeste van ons maken ook wel gebruik van minimaal 1 of 2 webshops die verse BARF spullen verkopen en afleveren. En met mensen zoals Floris24 en nikedog2004, etc. (zie de vraag en aanbod hoek hier op Barfplaats) maken ons erg blij.

Wij voeren in principe alles dat wij mensen niet meer (willen) eten. Dus het karkas van kleine dieren (kip, eend, parelhoen, haas, etc. - nadat het vlees eraf is gehaald), pens, orgaanvlees als hart, nier, lever, tong. En het moeilijkste onderdeel is eigenlijk om aan kwalitatief GOED spiervlees te komen, want tja, dat eet de mens in de regel op of dat gaat in de kroket. En veel spiervlees dat je kunt kopen dat ongeschikt is voor menselijke consumptie is ook ongeschikt voor honden/katten. Dus daar ligt een uitdaging. Voor jou, voor ons allemaal.

Mijn honden eten ongeveer tussen de 700 en 1000 gram per dag. Een opgroeiende Viszla zal ook zo maar in de groei best een kilootje per dag weg krijgen. En een volwassen Viszla (afhankelijk van de beweging die ie krijgt) zal echt wel (afhankelijk of het een reu of een teef is) zo ergens tussen de 600 en 900 gram per dag eten. Ik betaal gemiddeld rond de €3,- per kg aan mijn BARF ingrediënten. Grofweg moet je dus rekenen op ergens tussen de €2,50 en €3,- per dag voor je hond. Als je tenminste niet van die gore troep zoals MDM-vlees gaat voeren :-X . Vlees (alle vlees) voer je het beste in grotere stukken dus ongemalen. Niet alleen omdat dit beter is voor de vertering van je hond (maagsappen moeten langer op de voeding inwerken enzo) maar ook omdat je dan weet wat je voert qua kwaliteit.

Schroom niet om je vragen te stellen hier. Daar zijn we voor.
Door Lizzy
#3301186
Questionmark schreef:Ik leer hier weer een hoop bij :D

Thanks voor jullie reacties! Ben volop aan het lezen geslagen...

Het enige wat ik nog jammer vind is de negatieve adviezen van meerdere dierenartsen. Ik heb vandaag een stuk of 5 dierenartsen in de buurt gebeld, maar op 1 na zijn alle dierenartsassistentes duidelijk anti barf en KKV. Ze geven aan dat het ronduit gevaarlijk is voor zowel de hond als baas omdat er gevaarlijke ziekteverwekkers in het vlees kunnen zitten. Honden zouden ook tegenwoordig geen carnivoren meer zijn, maar crank-omnivoren, aangezien ze door de eeuwen heen gedomesticeerd zijn. Het is gewoon een nieuwe hype, aldus de dierenartsassistentes.
Ook zouden de honden niet genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen, hetgeen gevaar kan opleveren tijdens de groei van de hond.

Er is alleen 1 dierenarts geweest die aangaf dat ze zelf haar honden ook KKV voert, dus in ieder geval 1 positieve reactie.
Een kliniek in Gelderland is zo verdeeld dat 1 dierenarts voor en 1 dierenarts zwaar tegen rauw voer is... Het is een complexe materie en de kenners zijn zeer verdeeld. Soms is dit wel erg verwarrend.
Ja, want het is vooral heel vervelend als jij je hondje gezond rauw voert en je nooit in de kliniek komt :-X

Oh, hier loopt vierde generatie BARF gevoerde hond rond. Dalmatische Honden. Prachtige sterkte gezonde honden met mooie A heupjes. Laat ze maar l*llen die lui. Je moet het ook zo zien: dit forum bestaat al sinds 2003.

Afbeelding

Hadden wij allemaal krakkemikkelige ongezonde slemielen van honden: zou jij echt denken dat we het nog steeds zouden voeren? Zoals je in Pet Fooled hebt kunnen zien is de industrie machtig. Oppermachtig. En ze hebben de meeste dierenartsen wel in hun zak. Die voertje brokje A, B en C verkopen tegen allerlei nare welvaartsziektes die soms nog door brokjes veroorzaakt zijn ook, in de eerste plaats :-X . Gelukkig zijn er ook pro-vers dierenartsen. Neem een Tannetje Koning, neem een Marike Stooker, neem een Anneke Schellingerhout, neem een Stefan Veenstra, een Casper Broekman, een Leida Visee, etc.
#3301213
Ik heb het geluk een heeel goed adresje te hebben, dus ik blijk erg goedkoop goede kwaliteit te kunnen kopen. Ik kom aan een kiloprijs rond de 2,5 euro, maar dat blijkt dus uitzonderlijk.
Een beetje rondkijken en zoeken kan je veel verder helpen.
Als je vb een jager kent, zeker eens gaan vragen wat hij zoal weggooit. Als hij veel meer kan bieden dan jij wil, kan je het hier op het forum in vraag en aanbod aanbieden. Zo helpen we elkaar.

En verder is het bij zelf samenstellen wel belangrijk dat je weet wat je doet en niet zomaar wat in de bak gooit. Ook werk je met rauw vlees dus de hygiene ook.in het oog houden. Dan komt dat helemáál goed. ;)

Kom je ook eens een kijkje nemen in de kattenhoek? Ook je kater kan perfect meebarfen. ;)
#3301228
pearlsofpassion schreef:Ik heb het geluk een heeel goed adresje te hebben, dus ik blijk erg goedkoop goede kwaliteit te kunnen kopen. Ik kom aan een kiloprijs rond de 2,5 euro, maar dat blijkt dus uitzonderlijk.
Een beetje rondkijken en zoeken kan je veel verder helpen.
Als je vb een jager kent, zeker eens gaan vragen wat hij zoal weggooit. Als hij veel meer kan bieden dan jij wil, kan je het hier op het forum in vraag en aanbod aanbieden. Zo helpen we elkaar.

En verder is het bij zelf samenstellen wel belangrijk dat je weet wat je doet en niet zomaar wat in de bak gooit. Ook werk je met rauw vlees dus de hygiene ook.in het oog houden. Dan komt dat helemáál goed. ;)

Kom je ook eens een kijkje nemen in de kattenhoek? Ook je kater kan perfect meebarfen. ;)
Ja, we zijn al flink aan het oriënteren.

Wat ons katertje betreft... die was 1,5 jaar toen hij in januari jl. in de sloot achter onze tuin is verdronken :'( Dus voor hem is het helaas te laat...
#3301250
Questionmark schreef:Ze geven aan dat het ronduit gevaarlijk is voor zowel de hond als baas omdat er gevaarlijke ziekteverwekkers in het vlees kunnen zitten.
Ik vind dat echt onwaarschijnlijke nonsens. Zijn ze dan zelf vegetarier? Of eten ze zelf alleen kant-en-klaarmaaltijden? Want als vlees zo gevaarlijk is, kunnen ze maar beter niet zelf thuis hun vleesje voor het avondeten bereiden... Echt, zolang je de hygiene in acht neemt, is er niets aan de hand.
Questionmark schreef:Ook zouden de honden niet genoeg vitaminen en mineralen binnenkrijgen, hetgeen gevaar kan opleveren tijdens de groei van de hond.
Ja, dat kan en gebeurt helaas. Er zijn namelijk mafklappers die hun hond bijvoorbeeld alleen maar biefstuk voeren en dan zeggen dat ze barfen... Heel chique natuurlijk, biefstuk voor de hond, maar dan mist er wel bot (lees het topic over vleesbot), organen en groenten.
Bot kunnen dierenartsen/-assistentes ook verhalen over vertellen, dan gaat het eigenlijk altijd over ongeschikt bot.

Ik sprak een paar keer iemand die de opleiding voor dierenartsassistente had gedaan. Zij zei dat als ik ooit een hond of kat in huis zou nemen, ik vers moest gaan voeren. Ze voegde eraan toe dat dierenartsen dat niet opprijs zouden stellen, want het kost hen geld, want je hebt ze minder nodig... Toen we Ko net hadden en we kwamen haar tegen, vroeg ze vrijwel meteen wat hij te eten kreeg. 'Vers natuurlijk!' 'Goedzo! En niet die horrorverhalen over vers van de dierenartsen geloven!' was haar antwoord. Oja, en inderdaad, met haar zienswijze werd ze altijd na enige tijd de praktijk uitgewerkt...
#3301336
src_esther schreef:Ik vind dat echt onwaarschijnlijke nonsens. Zijn ze dan zelf vegetarier? Of eten ze zelf alleen kant-en-klaarmaaltijden? Want als vlees zo gevaarlijk is, kunnen ze maar beter niet zelf thuis hun vleesje voor het avondeten bereiden... Echt, zolang je de hygiene in acht neemt, is er niets aan de hand.
Ik vond het wel een paradoxale statement. Enerzijds denk ik, dat als we de hygiëne goed in acht nemen (rauw vlees), het wel goed komt, maar anderzijds... Wij moeten ook geen rare kip binnen krijgen. Ook ben ik er nog niet over uit in hoeverre er ziekteverwekkers in kunnen zitten die gevaarlijk kunnen zijn voor zwangere vrouwen en kleine kinderen. Wat als de hond je een lik over je gezicht geeft na een maaltijd, of later op de dag? Honden likken natuurlijk hun anus en volgens sommige dierenartsen kunnen in de ontlasting door rauw dieet veel ziekteverwekkers aanwezig zijn. Klinkt ook wel aannemelijk. Wandaar dat ik nog een beetje in dubio ben...
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3301337
En als je hond brokken eet en zijn edele delen even sopt nadat hij kattenpoep gegeten heeft in het park, dan is het volkomen veilig om een lik in je gezicht te krijgen? ;)
Honden zijn vieze beesten, dat heeft niks met hun voer te maken.

Maar de horrorverhalen in de Telegraaf werken aardig door op de bevolking is mijn idee.
#3301338
Op brokken kunnen ook bacterien als salmonella zitten. Om de zoveel tijd hebben ze wel een besmette batch. Het verschil is dat honden die brok eten vaak sneller ziek worden dan honden op vers die een hogere weerstand hebben en zuurder maagzuur.
In een zuur maagzuur gaan de meeste bacterien, ook salmonella, dood en wat er toch doorkomt wordt meestal gewoon uitgescheiden zonder dat de hond ziek wordt. Salmonella besmettingen komen trouwens ontzettend weinig voor.

Ikzelf ben al twee keer zwanger geweest terwijl ik rauw voer en de kindjes zijn bijna 2 jaar en 7 maand. Ik heb wel enkel katten, geen honden maar de katten en kinderen delen ook wel eens speelgoed.
De kinderen komen gewoon niet in contact met het voer, de bakjes of de vreetkleedjes. Al kan je ook niet 100% verhinderen dat de oudste al eens niet achter het kastje dat de kattenbak afschermt duikt en gaat graven. ::)
Goed handen wassen en de bak regelmatig goed schoonmaken he. En het zoveel mogelijk verhinderen.
Ze hebben nog geen enge ziekten gehad hoor.
Als er een kat uit je buurt in je tuin naar toilet gaat kunnen jouw kinderen daar ook gaan graaien. Je kan ook alles gaan verbieden natuurlijk.

Mijn kleine zus heeft toen ze anderhalf was wel salmonella gehad en toen hadden we geen huisdieren laat staan dat ze rauw kregen...

Toxoplasma hetzelfde verhaal. Ik ben ook nog steeds niet immuun...

Rauw geeft gewoon niet meer risico dan brok. Honden en katten hebben nu eenmaal monden vol bacteriën en ontlasting is niet proper, ongeacht wat ze te eten krijgen.
Vlees geeft veel minder ontlasting, dus das ook al minder risico om ermee in contact te komen. ;)
Bovendien zullen mensen die rauw geven doorgaans meer hygiëne in acht nemen terwijl mensen die brok voeren zich er minder van bewust zijn dat er ook bacteriën op kunnen zitten en vb het eetbakje maar eens in de zoveel tijd afwassen.
#3301345
pearlsofpassion schreef:Op brokken kunnen ook bacterien als salmonella zitten. Om de zoveel tijd hebben ze wel een besmette batch. Het verschil is dat honden die brok eten vaak sneller ziek worden dan honden op vers die een hogere weerstand hebben en zuurder maagzuur.
In een zuur maagzuur gaan de meeste bacterien, ook salmonella, dood en wat er toch doorkomt wordt meestal gewoon uitgescheiden zonder dat de hond ziek wordt. Salmonella besmettingen komen trouwens ontzettend weinig voor.

Ikzelf ben al twee keer zwanger geweest terwijl ik rauw voer en de kindjes zijn bijna 2 jaar en 7 maand. Ik heb wel enkel katten, geen honden maar de katten en kinderen delen ook wel eens speelgoed.
De kinderen komen gewoon niet in contact met het voer, de bakjes of de vreetkleedjes. Al kan je ook niet 100% verhinderen dat de oudste al eens niet achter het kastje dat de kattenbak afschermt duikt en gaat graven. ::)
Goed handen wassen en de bak regelmatig goed schoonmaken he. En het zoveel mogelijk verhinderen.
Ze hebben nog geen enge ziekten gehad hoor.
Als er een kat uit je buurt in je tuin naar toilet gaat kunnen jouw kinderen daar ook gaan graaien. Je kan ook alles gaan verbieden natuurlijk.

Mijn kleine zus heeft toen ze anderhalf was wel salmonella gehad en toen hadden we geen huisdieren laat staan dat ze rauw kregen...

Toxoplasma hetzelfde verhaal. Ik ben ook nog steeds niet immuun...

Rauw geeft gewoon niet meer risico dan brok. Honden en katten hebben nu eenmaal monden vol bacteriën en ontlasting is niet proper, ongeacht wat ze te eten krijgen.
Vlees geeft veel minder ontlasting, dus das ook al minder risico om ermee in contact te komen. ;)
Bovendien zullen mensen die rauw geven doorgaans meer hygiëne in acht nemen terwijl mensen die brok voeren zich er minder van bewust zijn dat er ook bacteriën op kunnen zitten en vb het eetbakje maar eens in de zoveel tijd afwassen.
Thanks voor je reactie. Fijn dat je even je eigen verhaal wilt delen. Wij hadden ook een kat en daar gingen wij beiden erg hygiënisch mee om, vooral het kattenbak leegscheppen ging bij mij bijna met handschoentjes en kokhalzend, tot groot vermaak van mijn vriendin die er duidelijk beter mee om kon gaan.

Alleen onze kat gaf ons geen 'kusjes'. Ik ben benieuwd naar de hoeveelheid en type bacteriën die over blijven in en bek van een hond na het eten van rauw vlees en of die overgedragen kunnen worden naar de mens als deze over zijn gezicht gelikt wordt. En natuurlijk... Een hond likt ook zijn anus, kan van alles buiten eten, maar het gaat mij nu even om het rauwe vlees...
Door Too
#3301358
Maaar als je van de hondenkussen wilt weten hoeveel 'bacteriën' dat oplevert moet je dat ook van brok/blik gevoerde honden weten anders is het nietszeggend.
Honden, alle honden, eten toch ook met plezier hele gore kadavers en bergen ganzen-, paarden-, mensenpoep als ze de kans krijgen...ik denk dat je een onterecht idee van veiligheid en hygiene hebt als het gaat om brok voeren/ brok gevoerd . Dat hangt niet enkel af van vers of brok.
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door