Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300275
Sinds ongeveer 2 weken barf ik.
Nou snijd ik steeds netjes al het vet (al het witte) weg. Vooral de lamsribben bevatten veel vet. Maar om de lamshartjes zit ook best veel.

Is dit nou nodig?
Een vriendin zei dat er in vetten ook belangrijke stofjes zitten.

Ik heb nog nergens iets over vet gelezen.
Weet iemand hier iets vanaf?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3300278
Een hond mag zeker wat vet hebben. Niet overdreven natuurlijk, maar iets mag wel.
Ze hebben de vetten inderdaad ook nodig. Vetzuren kan je niet zelf aanmaken en het is ook een gezonde energiebron voor honden. Bovendien werkt het verzadigend.
Te veel vet is niet gezond omdat het ten koste gaat van andere voedingsstoffen. En het werkt ook laxerend en kan zwaar op de maag vallen. Gewoon puur stukken vet zou ik zeker niet voeren maar je hoeft het ook niet helemaal weg te snijden.
Het is ook afhankelijk van hoe vet de rest van je vlees is. Als er overal nogal wat vet aan hangt zou ik zoveel mogelijk wegsnijden. Maar als de meeste onderdelen mager zijn, kan eens iets vetter voeren zeker geen kwaad.

Los van de vetten bij vlees heb je natuurlijk ook vette vis en die bevat doorgaans meer omega 3 wat extra waardevol is.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300336
Dank je wel voor je snelle antwoord!! :)

Bandit eet nu nog lam, geit en paard. Alle organen en bot (ribben) van het lam.
Geit en paard zijn erg mager qua vlees.

Ik denk dat ik dan toch maar niet alles wegsnijd.
Die dikke laag van zeker 1 cm die langs de ribben loopt zal ik weghalen, maar het dunnere laagje zal ik laten zitten.
Dan zal het wel ongeveer kloppen toch?
Door src_esther
#3300378
Vet is niet alleen maar slecht. Te veel vet wel, maar dat geldt bijna voor alles, zelfs aan te veel water kun je dood gaan. Vet kan ook gezond zijn. Het speelt o.a. een rol bij het transport en opname van vitamines en zoals PoP aangeeft is het ook een energiebron.
Een laag van 1cm vet is inderdaad wel erg veel, grootste deel wegsnijden en probleem opgelost.

Bevalt het barfen?
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300426
Goed dat ik het even gevraagd heb! :)

Nou is mijn volgende vraag: hoeveel vet moet hij dan wél binnenkrijgen?
1-5% van zijn voeding?

Oh, het barven bevalt eigenlijk best goed. :) Het is ook best te doen met 1 tafelmodel vriezer met laden.
Het is wel meer werk, maar het voelt goed dat IK zijn eten bereid. Met alle voorbereiding van proportioneren en zo, ik heb het gevoel dat ik er liefde/aandacht/energie in stop. Dat geeft echt voldoening. :)
Maar ik moet wel plannen wanneer ik weer 1 kg ga kleinsnijden.

Misschien ben ik weer veel te precies hoor. ;)
Ik maak pakketjes orgaan met precies evenveel hart, lever en nier per zakje (dagportie).
Ook maak ik pakketjes met een dagportie vlees. Per dag wissel ik de 3 soorten vlees af.
Bandit eet nog wel 2 x per dag. 's Ochtends haal ik ongeveer de helft uit de zakjes, dan weeg ik het niet meer precies af. De andere helft krijgt hij dan 's avonds.
Alleen het bot is lastig, omdat hij alleen ribben krijgt. Hij krijgt nu de 's ochtends 1 rib en 's avonds 2 ribben.
Ik weet dat je niet 1 rib mag geven, maar anders krijg ik het niet verdeeld. Er zit wel vlees en een klein beetje vet aan die ribben, dus het niet niet 1 kale rib zeg maar.
Als hij 2 ribben heeft, knaagt hij toch steeds aan eentje en uiteindelijk slikt hij toch het laatste stuk van 1 rib door.

Qua ribben is nog een puntje waar ik niet zeker over ben. ;)

Ik ben blij dat ik barf!!
Dat kan ik wel zeggen na 1,5 week. ;) (hopelijk blijft het zo goed bevallen. ;))
Door src_esther
#3300566
Border Bandit schreef:Goed dat ik het even gevraagd heb! :)

Nou is mijn volgende vraag: hoeveel vet moet hij dan wél binnenkrijgen?
1-5% van zijn voeding?
Ik zou het niet durven zeggen en denk dat het per hond anders is. Volgens mij zie je het zelf ook snel genoeg. Als de hond vatsig wordt - zwaarder zegt niet heel veel omdat spier zwaarder is dan vet, zou ik eerst eerst het vetpercentage verlagen in plaats van minder te gaan voeren. Ik zou het zien als extra op de minimale 1,5% regel.
Border Bandit schreef:Oh, het barven bevalt eigenlijk best goed. :) Het is ook best te doen met 1 tafelmodel vriezer met laden.
Het is wel meer werk, maar het voelt goed dat IK zijn eten bereid. Met alle voorbereiding van proportioneren en zo, ik heb het gevoel dat ik er liefde/aandacht/energie in stop. Dat geeft echt voldoening. :)
Maar ik moet wel plannen wanneer ik weer 1 kg ga kleinsnijden.

Misschien ben ik weer veel te precies hoor. ;)
Ik maak pakketjes orgaan met precies evenveel hart, lever en nier per zakje (dagportie).
Ook maak ik pakketjes met een dagportie vlees. Per dag wissel ik de 3 soorten vlees af.
Bandit eet nog wel 2 x per dag. 's Ochtends haal ik ongeveer de helft uit de zakjes, dan weeg ik het niet meer precies af. De andere helft krijgt hij dan 's avonds.
Alleen het bot is lastig, omdat hij alleen ribben krijgt. Hij krijgt nu de 's ochtends 1 rib en 's avonds 2 ribben.
Ik weet dat je niet 1 rib mag geven, maar anders krijg ik het niet verdeeld. Er zit wel vlees en een klein beetje vet aan die ribben, dus het niet niet 1 kale rib zeg maar.
Als hij 2 ribben heeft, knaagt hij toch steeds aan eentje en uiteindelijk slikt hij toch het laatste stuk van 1 rib door.

Qua ribben is nog een puntje waar ik niet zeker over ben. ;)

Ik ben blij dat ik barf!!
Dat kan ik wel zeggen na 1,5 week. ;) (hopelijk blijft het zo goed bevallen. ;))
Fijn dat het bevalt. Je maakt er wel heel veel werk van door dag-compleet te voeren. Waarom niet zoals zovelen elke dag vleesbot en dan ene dag spier, andere dag hart, weer andere dag nier en weer een andere dag lever. En de pens zou ik denk ik verdelen over de spierdagen. Lijkt mij een hoop werk schelen en op die manier kan je week-compleet voeren. Een pup zou ik dag-compleet voeren, maar bij een volwassen hond is dat toch eigenlijk niet meer nodig.
Wat betreft die ribben, 1 rib is toch best link, kun je niet beter het vleesbot 's avonds geven en een deel van spier/orgaan en groenten 's ochtends?
Door Lizzy
#3300572
Border Bandit schreef:Sinds ongeveer 2 weken barf ik.
Nou snijd ik steeds netjes al het vet (al het witte) weg. Vooral de lamsribben bevatten veel vet. Maar om de lamshartjes zit ook best veel.

Is dit nou nodig?
Een vriendin zei dat er in vetten ook belangrijke stofjes zitten.

Ik heb nog nergens iets over vet gelezen.
Weet iemand hier iets vanaf?
Grote klonten vet op penslappen: daar snijd ik ook wel vaak wat van weg. Ook grote stukken vet van spiervlees van geit en lam. Maar wat aan lamshartjes zit kun je gewoon laten zitten.

Oudere honden kunnen soms minder tegen vet. En honden met een alvleesklierontsteking idem, die kunnen echt niet tegen vet. Als je hond te dik zou zijn kun je ook wel wat weg snijden. Maar gewone normale hoeveelheden vet zijn dus prima. Ik kan dat niet in percentages uitdrukken. Als de ribben er zo uit zien:

Afbeelding

haal ik er niks af.

Ook niet als ze er zo uit zien:

Afbeelding
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300927
src_esther schreef:Ik zou het niet durven zeggen en denk dat het per hond anders is. Volgens mij zie je het zelf ook snel genoeg. Als de hond vatsig wordt - zwaarder zegt niet heel veel omdat spier zwaarder is dan vet, zou ik eerst eerst het vetpercentage verlagen in plaats van minder te gaan voeren. Ik zou het zien als extra op de minimale 1,5% regel.


Fijn dat het bevalt. Je maakt er wel heel veel werk van door dag-compleet te voeren. Waarom niet zoals zovelen elke dag vleesbot en dan ene dag spier, andere dag hart, weer andere dag nier en weer een andere dag lever. En de pens zou ik denk ik verdelen over de spierdagen. Lijkt mij een hoop werk schelen en op die manier kan je week-compleet voeren. Een pup zou ik dag-compleet voeren, maar bij een volwassen hond is dat toch eigenlijk niet meer nodig.
Wat betreft die ribben, 1 rib is toch best link, kun je niet beter het vleesbot 's avonds geven en een deel van spier/orgaan en groenten 's ochtends?
Dank je wel voor je reactie! :)

Ik heb erover nagedacht na jouw mail om anders te proportioneren. Qua snijwerk vooraf maakt het eigenlijk niet zoveel uit. Het moet toch allemaal klein (Bandit kauwt niet, maar slikt alles zo door). Nu maak ik zakjes met van elk orgaan iets. 's Ochtends pak ik een zakje orgaan en elke dag een ander bakje vlees. Ik vind dat eigenlijk wel makkelijk. Zo hoef ik niet na te denken welk orgaan er aan de buurt is. Pens krijgt Bandit niet i.v.m. granen-allergie. Groenten krijgt hij ook nog even niet. (eerst stabiel op barf en daarna ga ik toevoegen ;))

Ik heb een paar dagen geprobeerd om hem 1 x per dag 2 of 3 ribben te geven. Met 1 rib slikt hij op het laatst ongeveer 5 cm riblengte in. Met 2 ribben aan elkaar, slikt hij op het laatst ongeveer 3 cm in. Maar dan zijn het wel 2 stukjes van 3 cm die aan elkaar zitten.
Ik ben er nog niet uit.... :-\
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300931
Lizzy schreef:Grote klonten vet op penslappen: daar snijd ik ook wel vaak wat van weg. Ook grote stukken vet van spiervlees van geit en lam. Maar wat aan lamshartjes zit kun je gewoon laten zitten.

Oudere honden kunnen soms minder tegen vet. En honden met een alvleesklierontsteking idem, die kunnen echt niet tegen vet. Als je hond te dik zou zijn kun je ook wel wat weg snijden. Maar gewone normale hoeveelheden vet zijn dus prima. Ik kan dat niet in percentages uitdrukken. Als de ribben er zo uit zien:

Afbeelding

haal ik er niks af.

Ook niet als ze er zo uit zien:

Afbeelding
Bedankt Lizzy! Wat fijn dat je er een foto bij gedaan hebt. ;) (trouwens echt een mooie foto!!)

Dan laat ik in het vervolg het vet aan de organen zitten. ;)

Mijn lamsribben zien er zo uit:
DSC07292.JPG
DSC07292.JPG (2.35 MiB) 2711 keer bekeken
Dan snijd ik alleen het dikke stuk aan de buitenkant eraf en zal de rest laten zitten (dan lijkt het ongeveer op de ribben van jouw foto ;))

Op jouw foto zie ik dat er nog halve ruggenwervels aan zitten. Kan je die ook gewoon geven? Wervels lijken me zo eng om te geven. Tot nu toe heb ik ze er steeds afgehaald.
(pff, wat veel vragen steeds he!? :-[ )

Mag ik vragen waar jij je lamsribben koopt?
Die zien er echt beter uit dan de mijne.
Door Lizzy
#3300937
Ik vind juist de wervels niet eng om te geven en flinke lange ribben wel ;D

Ik koop de ribben bij het Islam Centrum in Rotterdam. Maar de onderste foto zijn van mijn vriendin en haar hond Basic en volgens mij besteld zij ze bij Dogmeat.
Gebruikersavatar
Door Border Bandit
#3300958
Hihi, grappig hoe mensen 'bang' kunnen zijn voor verschillende dingen. :biggrin2:

Ik ben bang dat Bandit die wervel in z'n geheel doorslikt. Dat is zo'n bonk bot.
Zo'n rib is dun en verteert sneller.
Maar goed, dat is de gedachte van een leek. ::) Jij zult wel gelijk hebben, de volgende keer laat ik de wervels zitten en kijk ik goed wat er gebeurt. Afpakken kan altijd nog.

Fijn dat je vermeld hebt waar je ze koopt!
Ik bestel ze ook bij dogmeat. Ik vind de mijne erg veel vet bevatten. Ik gooi zeker 25% weg. :(
Maar goed, Bandit heeft eten en dat is het belangrijkste!! :)
Er zit geen islam centrum of - slager in de buurt. :(

Oei, hihi, ik zie een foto van een Dalmaat en denk meteen aan jouw honden. :biggrin2:
Het blijft een hele mooie foto! :)
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door