Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3298457
De middelbare school eindexamens zijn begonnen dus mijn werk bij de examencursussen is afgelopen maar dat betekend ook dat ik eindelijk geld heb voor nieuw speelgoed. :D
Maarja, wat wil ik dan en waar wil ik die kopen. Ik hoop dat jullie wat advies kunnen geven. :)

Ik heb nu een Olympus E520 spiegelreflex met 2 kitlenzen (18-42 en 40-150).
Na 3 jaar van mijn Facebook leven terug gescrold te hebben kwam ik mijn eerste foto's tegen. Mijn camera was toen al 5 jaar oud dus hij is ook wel aan vervanging toe.
Hij maakt nog prima leuke foto's maar ik loop steeds vaker tegen de beperkingen op. De ISO kan tot 1600 maar is geeft bij 800 en soms 400 al flink wat ruis. Het diafragma van mijn lenzen kan niet groter dan 3,5 dus zeker ons zwarte monster met weinig licht fotograferen is niet echt haalbaar. Ook is hij soms te langzaam met scherpstellen en kan ik niet zoveel foto's snel achter elkaar schieten.

Wat wil ik ermee doen?
Vooral dieren, en dan vaak buiten en in actie. Maar ook natuur, landschappen en straatfotografie vind ik heel leuk.
Macro lijkt me ook geweldig maar dat staat op het lijstje voor later. :P

Mijn budget is €1500. Ik wil dus een nieuwe body en nieuwe lenzen.
Nouja, nieuw voor mij in elke geval, 2de hands kijk ik ook naar.
Qua body lijkt een kantelbaar scherm me heel handig. Filmen hoeft niet perse maar is wel leuk. Een hoog iso bereik met ook nog niet teveel ruis bij lage waardes. Als het even kan minimaal 5fps of hoger omdat dat mij voor actie foto's toch wel handig lijkt.
En qua lenzen zou ik heel graag iets meer zoom willen en en groter diafragma.

Ik heb (nog) geen voorkeur voor een bepaald merk. Ik zit aan canon of nikon te denken omdat dat de bekende merken zijn en er ook veel lenzen voor zijn. Als ik een beetje idee heb van welke body's ik misschien wil ga ik kijken wat fijn in de hand ligt. Mijn olympus is vrij klein

Met alle tips, adviezen en ervaringen ben ik blij. :)
Laatst gewijzigd door Shanti en co op do 18 mei 2017, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3298462
Angelique schreef:7D Mark II :cool:

Een gewone 7D kan ook, die is ook heul snel. Deze heb ik nog en omdat er dus al een nieuwe versie is kun je de gewone 7D regelmatig voor weinig scoren. Voor snelheid heb je ook een snelle lens nodig en in deze zou ik een 70-200 2.8 L-lens erbij zien te regelen. Je gaat dan wel boven je budget maar je hebt meteen een goede snelle set waar je jaren mee vooruit kan.

Met deze set kun je ook wel de landschapjes e.d. maken, maar dat vraagt her en der wat aanpassing van het glaswerk, wat betreft groothoek en macro. *rekt budget op*
Door Shanti en co
#3298468
Angelique schreef:
Een gewone 7D kan ook, die is ook heul snel. Deze heb ik nog en omdat er dus al een nieuwe versie is kun je de gewone 7D regelmatig voor weinig scoren. Voor snelheid heb je ook een snelle lens nodig en in deze zou ik een 70-200 2.8 L-lens erbij zien te regelen. Je gaat dan wel boven je budget maar je hebt meteen een goede snelle set waar je jaren mee vooruit kan.

Met deze set kun je ook wel de landschapjes e.d. maken, maar dat vraagt her en der wat aanpassing van het glaswerk, wat betreft groothoek en macro. *rekt budget op*
Bedankt voor je reactie. :)

*waarom heb ik niet een goedkopere hobby gekozen* ::)

De 7D kwam ik al tegen, die klinkt heel fijn en past ook wel prima in mijn budget tweedehands. Die is dus prima geschikt voor leuke, lieve, springende, vliegende honden mee te fotograferen?

De II is bijna mijn hele budget. En die lens ook, auw. :o
Ik zal dan helaas toch voor een iets langzamere lens moeten gaan. Ik kom ook lenzen tegen die geen zoom functie hebben en wat goedkoper beginnen. Voor landschappen lijkt zoiets mij nog wel wat. Ga me daar ook nog maar even in verdiepen.

Voordat ik ging zoeken wist ik gelukkig al dat hetgeen wat ik allemaal zou willen niet helemaal matched met mijn budget. En helaas heb ik niet heel veel ruimte om boven budget te gaan. Ik heb nog wel iets meer spaargeld maar daar moet ik volgend jaar ook collegegeld van betalen. :P
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3298473
Thessa en Shanti schreef:Bedankt voor je reactie. :)

*waarom heb ik niet een goedkopere hobby gekozen* ::)

Alle hobby's kosten geld :biggrin2:

De 7D kwam ik al tegen, die klinkt heel fijn en past ook wel prima in mijn budget tweedehands. Die is dus prima geschikt voor leuke, lieve, springende, vliegende honden mee te fotograferen?

De 7D is een "sportcamera" dus zeer geschikt om springende vliegende honden/kippen en konijnen mee te fotograferen. Maar een snelle camera wordt zo snel of zo sloom als de lens die erop zit.
Ik heb er jaren een EFS 18-200 3.5 van Canon op gehad, prima lens, zeker niet traag te noemen, maar de high speed Af-drive van de camera houdt die niet bij. De normale snelheid houdt die wel prima bij. Deze combi zou tesamen...en dan mag je de lens nog spatnieuw (rond de €450) kopen, binnen je budget passen. Landsschapjes doet die ook prima en als het niet groothoek genoeg is, koop je voor de groothoek en de macrowannabeetjes er een leuke nifty fifty aka plastic fantastic van rond €85,- bij, eventueel met wat macroringen (paar tientjes in china) en dan hou je volgens mij nog geld over voor een leuke tas of batterypack. :biggrin2:
Konijnenberg had een paar weken terug een hele rij inruil 7D's staan die nog met garantie geleverd worden. Maar ik zie op mp dat deze body ook bij andere bekende fotowinkels voor rond de €500,- wordt aangeboden. De 7d is echt een vlaggeschip als het om actiefoto's gaat.


De II is bijna mijn hele budget. En die lens ook, auw. :o
Ik zal dan helaas toch voor een iets langzamere lens moeten gaan. Ik kom ook lenzen tegen die geen zoom functie hebben en wat goedkoper beginnen. Voor landschappen lijkt zoiets mij nog wel wat. Ga me daar ook nog maar even in verdiepen.

Voor landschappen e.d. heb je iid geen snelheid nodig, iig geen topsnelheid. Maar als je budget beperkt is zou ik zoveel mogelijk uit 1 of 2 lensen willen halen, anders blijf je tekort komen en ergo, blijf je wisselen onderweg en daar ben je echt zo klaar mee. Oh ja, en koop Canon lensen als je een Canon body koopt.

Voordat ik ging zoeken wist ik gelukkig al dat hetgeen wat ik allemaal zou willen niet helemaal matched met mijn budget. En helaas heb ik niet heel veel ruimte om boven budget te gaan. Ik heb nog wel iets meer spaargeld maar daar moet ik volgend jaar ook collegegeld van betalen. :P
Collegegeld is stom >:(
Gebruikersavatar
Door Lazy Garfield
#3298474
Ik heb zelf een Nikon D5200 met 18-55 VR en 55-200 VR lens gekocht op marktplaats, was pas vier maanden oud! Doorde hoge ISO met weinig ruis zijn zelfs de foto's met de 55-200 VR vlijmscherp.
Wil je nog beter, op marktplaats komen regelmatig bijna nieuwe Nikon camera's voorbij. Kijk eens naar de D7200 dat is een toptoestel, denk dat je deze met de 70-200 wel kan kopen voor minder dan 1500 euro trouwens.
Door Shanti en co
#3298532
Angelique schreef:Collegegeld is stom >:(
Eens :P

Bedankt voor je uitleg. Die op mp ziet er idd heel interessant uit. Ga morgen even kijken waar die winkel zit, voor het kopen eerst nog wel even testen hoe de camera in de hand ligt.
Lazy Garfield schreef:Ik heb zelf een Nikon D5200 met 18-55 VR en 55-200 VR lens gekocht op marktplaats, was pas vier maanden oud! Doorde hoge ISO met weinig ruis zijn zelfs de foto's met de 55-200 VR vlijmscherp.
Wil je nog beter, op marktplaats komen regelmatig bijna nieuwe Nikon camera's voorbij. Kijk eens naar de D7200 dat is een toptoestel, denk dat je deze met de 70-200 wel kan kopen voor minder dan 1500 euro trouwens.
Die ga ik ook nog even bekijken morgen, bedankt. :)
#3299611
Het is de EOS 7D geworden. Morgen ga ik de 18-200mm lens kopen en een snelle geheugenkaart. Nu moet ik het nog even doen met mijn macrolens. Arme ik. :'( :D :D :D :D :D

Onze huiskat. Oke, het is geen macro maar portretjes doet ie ook leuk. Dit was met iso 1600 omdat het 's avonds binnen was.
Afbeelding

En iets vreemds naast onze deur, ik denk dat het iets van kit is geweest, ooit. :P
Afbeelding
#3299654
Angelique schreef:Macrolenzen doen ook portretjes erg leuk. Cool pic van de huiskat :cool: Feli met de 7d, daar ga je een hoop plezier aan beleven. :) Welcome to the EOS family :cool:
Thanks, ook nog voor de link trouwens want dat is hem uiteindelijk ook geworden. 6 maande garantie erbij en ik blijf zelfs binnen budget. :cool: (als ik me morgen in kan houden in de winkel ::) )
eelke schreef:Jippie! Gefeliciteerd! :biggrin2: da's wel op zn plaats met zo'n uitgave.
Haha, ja het is wel veel geld, daar moet ik gewoon niet te veel over nadenken.
Want hij is zo fijn, zelf nu ik hem nog niet goed snap (en handleidingen zijn stom dus ik pruts gewoon lekker wat tot ik de juiste optie vind). :D
#3299662
Thessa en Shanti schreef:Thanks, ook nog voor de link trouwens want dat is hem uiteindelijk ook geworden. 6 maande garantie erbij en ik blijf zelfs binnen budget. :cool: (als ik me morgen in kan houden in de winkel ::) )



Haha, ja het is wel veel geld, daar moet ik gewoon niet te veel over nadenken.
Want hij is zo fijn, zelf nu ik hem nog niet goed snap (en handleidingen zijn stom dus ik pruts gewoon lekker wat tot ik de juiste optie vind). :D
Geloof Lique nu 1 x...handleidingen zijn een openbaring in deze. Gewoon dat kleine boekje rustig doorbladderen. En ook leuk, op Youtube babbelfilmpjes met tips ect over deze camera lezen.

Budget over...ach, zo'n mooie camera verdiend toch een mooi tasje ::) :biggrin2:

Edit: vergeet het tasje...zo'n ding..ideaal, even 2 extra accu's bij DX kopen en schieten maar. Ligt ook heerlijk in de hand. https://link.marktplaats.nl/m1166767107
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door