Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Door peppiekokkie
#329748
hallo lizzy,

wij hebben nu 9 pups geboren 6 mei en zover ik het begrijp gaan die nu een beetje mee eten,
klopt het dat we ze gewoon het voer van de andere honden mee kunnen laten eten? (uiteraard kleine stukjes)
en hoeveel?
en moet ik iets toevoegen zoals kalk of vitaminen?

nog de groeten van nienke (thailand), ik heb haar bezocht in chiang mai vorige week en ze zou wat van zich laten horen.
Door natali
#329766
Mijn pup is nu 5 weken en zijn ouders worden ook op de barf methode opgevoed. Straks als hij 8 weken is en dan echt bij ons komt wonen moet ik kiezen hoe ik hem ga voeren. Veel gezocht op internet en als je naar de "dierenartsen en fokkersites" gaat dan zeggen ze dat het juist slecht is rauw vlees en dat je vlees eerst moet koken etc. Fijn dat ik nu een site gevonden heb waarin staat dat het helemaal niet slecht is voor de hond, maar mijn vraag is: waarmee moet ik beginnen met voeren als hij echt bij mij in huis komt? Eigenlijk heb ik dus dezelfde vraag als peppiekokkie ;)
Door Laura2004
#329768
Je kan kant en klaar vers vlees gaan voeren. Of als je goed begrijpt hoe je moet barfen dan kan je gaan barfen.
Door Erna
#329769
Wij hebben ook pups en gaan ze straks afspenen op kant en klaar vers vlees. Onze volwassen honden krijgen zelf samengesteld maar dat durf ik nog niet met de pups. Natuurlijk zullen ze zo af en toe wel iets te knagen krijgen als een kippennek ofzo maar de hoofdmoot bestaat uit Bibi.
Door Lizzy
#329781
peppiekokkie schreef: hallo lizzy,

wij hebben nu 9 pups geboren 6 mei en zover ik het begrijp gaan die nu een beetje mee eten,
klopt het dat we ze gewoon het voer van de andere honden mee kunnen laten eten? (uiteraard kleine stukjes)
en hoeveel?
en moet ik iets toevoegen zoals kalk of vitaminen?

nog de groeten van nienke (thailand), ik heb haar bezocht in chiang mai vorige week en ze zou wat van zich laten horen.
Ik denk dat het vrij moeilijk is om in Thailand aan kant-en-klaar versvlees te komen ;D!

Maar ik zou zeggen, laat ze maar lekker met de volwassen honden mee eten, maar dan in puppy-hoeveelheden en natuurlijk in stukjes dat geschikt is voor pups.

In mijn ogen moet je vooral GEEN kalk toevoegen! Juist niet. Never!! Geef je gemalen botten en laat ze geleidelijk aan wennen aan ongemalen botten. Ik denk dan vooral aan kippennekken en eendennekken en als ze dat weten te eten: ook vleugels en karkassen. Niet alleen van kip, maar van zoveel mogelijk verschillende diersoorten, als dat kan. Ik ga zelf vanaf 8 a 10 a 12 weken (dat weet ik nog niet - overigens schrijft Ian Billinghurst dat hij de pups vanaf vier weken al kippenvleugels en nekken geeft en hij geeft ook dino-bones die ze niet op kunnen eten maar wel lekker op kunnen kluiven) ook al lamsribbetjes proberen trouwens. En dan maar kijken wat zij daar van 'aankan'.

Geef lekker ook rauwe/gepureerde groentes en fruit en rauwe vis en rauwe eieren en spiervlees en orgaanvlees.

Ik neem aan dat de pups in de buitenlucht en zon opgroeien? Als ze korte haartjes hebben, dan is het volgens mij voldoende om lever, vette vis en eieren en eventueel zuivel te voeren, qua vitamine A en D. Ze moeten dit dan allemaal wel wekelijks binnen krijgen. Ian Billinghurst schrijft ook nog eens dagelijks levertraanolie voor overigens. Volgens mij is dagelijks levertraan een beetje overvloedig allemaal. Hoewel honden natuurlijk ook weer niet briljant zijn in het omzetten van beta-caroteen (uit groentes) naar retinol (vitamine A).... Ik vind dit een moeilijk vraagstuk: wel of geen levertraanolie. Ik ben daar zelf ook nog steeds niet uit!!

Dit is wat ik zelf aan mijn pup ga voeren vanaf een week of 8: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=7697

Niet dat dat een perfect menu is hoor, maar het geeft je misschien een indicatie van hoe andere mensen er over denken (inclusief dus de commentaren die ik op het menu heb gehad, bijvoorbeeld over het percentage bot).

Nou, verder kun je wel een keer of 2 ofzo per week wat tarwekiemolie geven. Voor de vitamine E.
Door natali
#329786
bedankt voor alle info, heb nog drie weken de tijd om alle info door te nemen ;)De ouders van mijn pup eten ook veel spaghetti valt dat ook onder barfen?
Door Lizzy
#329791
natali schreef: bedankt voor alle info, heb nog drie weken de tijd om alle info door te nemen ;)De ouders van mijn pup eten ook veel spaghetti valt dat ook onder barfen?
Wat je ook kunt doen is het volgende: je kunt dus inderdaad ook (zoals al aangegeven door Erna en Laura) eerst kant-en-klaar versvlees gaan geven. Dat zou voor jou misschien om meerdere redenen een goede optie zijn. Ten eerste is het in Nederland en Belgie goed te verkrijgen (in Thailand dus niet). Ten tweede krijg ik de indruk dat je totaal onbekent bent met het zelf samenstellen van voeding. Nu moet je zometeen een 8 weken oude pup opvoeden en begeleiden tot een leuke, fijne hond en misschien neem je wel heel erg veel hooi op je vork wanneer je dan ook nog eens zelf voeding wilt samenstellen, terwijl je nog niet in de materie thuis bent.....

Want, met een volwassen hond moet je goed weten wat je doet, met een pup helemaal. Tenslotte moet hij groeien tot een gezonde hond en je kunt je geen fouten permiteren. Ik zeg niet dat het niet kan, je hebt nog 3 weken de tijd dus je kunt je best in die tijd verdiepen, maar het zal wel even behoorlijk zwoegen voor je worden. Tenslotte moet je ook nog al je adresjes zien te vinden!

Spagetti is geen barf en heeft werkelijk niets met barf te maken. Spagetti is een tafelrestje en ook nog eens een tafelrestje wat je beslist niet te vaak aan je hond moet geven. Het bevat namelijk koolhydraat (graan) en dat is helemaal niet gezond voor honden. Zeker niet in grotere hoeveelheden. Als de ouders van jouw pup echt veel spagetti krijgen, dan vraag ik me af of deze wel met de barfmethode worden gevoed....

Misschien heb je wat aan deze links:

Deze is voor zelf samenstellen van voeding: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9326

Deze gaat over kant-en-klaar versvlees: http://www.barfplaats.nl/forum/viewforu ... eadid=9324
Door natali
#329809
ze vertelde mij dus dat ze rauw vlees, ei spaggetti en heel af en toe groente krijgen. Spaggetti dus maar niet zoveel doen als ik hem krijg, hij is in iedergeval wel al gewend aan rauwvlees dus moet het voor de pup makkelijker zijn om te wennen aan barfen ;D kippenekjes enzo mogen toch gewoon vers gegeven worden en hoeven toch niet weken in de vriezer eerst? alleen wild vlees toch?Anders moet ik nu al beginnen met invriezen???
Door peppiekokkie
#329830
hallo lizzy,

voor de duidelijkheid wij wonen in de filippijnen en fokken de geiten kippen konijnen en waterbuffels zelf voor de honden dus vers vlees volop aanwezig.
kortom vanaf 4-6 weken geen botten en daarna "makkelijke botten".
wat geef jij ze dan na 4 weken?

groetjes
Door Lizzy
#329833
peppiekokkie schreef: hallo lizzy,

voor de duidelijkheid wij wonen in de filippijnen en fokken de geiten kippen konijnen en waterbuffels zelf voor de honden dus vers vlees volop aanwezig.
kortom vanaf 4-6 weken geen botten en daarna "makkelijke botten".
wat geef jij ze dan na 4 weken?

groetjes
Tot 4 weken drinken ze vast bij de moeder. Na vier weken kun je bij gaan voeren en dan ook gemalen botten. Ian B. geeft ze bij 4 weken (zelfs bij 3 al, dacht ik) kippennekken. Ik zou ze zelf malen, bij 3 a 4 weken. En de andere botten ook malen. Totdat ze er aan toe zijn om ze zelf echt op te gaan eten. Dat moet je even zelf vaststellen, bij welke leeftijd dat is.
Door Doedels
#329991
natali schreef: kippenekjes enzo mogen toch gewoon vers gegeven worden en hoeven toch niet weken in de vriezer eerst? alleen wild vlees toch?Anders moet ik nu al beginnen met invriezen???
Alleen wild en riviervis moet worden ingevroren. Dat is omdat het parasieten kan bevatten. Alles wat is gefokt voor de slacht wordt ontwormd enz. Dus hoeft niet te worden ingevroren. Kippennekken hoeven dus niet eerst ingevroren te worden. Maar je zult vanzelf wel een volle diepvries krijgen, hoor. Ik moet af en toe wat uitbesteden aan de buren omdat ik weer iets te enthousiast heb ingekocht.
Door natali
#330215
;DHaha jammer dat het al moederdag is geweest kon ik een vriezer erbij vragen!
 Terug naar “Vragen, Problemen en Discussie BARF”

Barfplaats wordt gesponsord door