Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Martine-Tom
#3293158
Spikkelneus schreef:Mijn honden eten alles op wat ze zelf vangen, behalve spitsmuizen en sommige insecten.

Wat ik niet zo goed begrijp is dat iedereen op dit forum zijn dier doodgemaakte beesten voert die op gruwelijke wijze aan hun eind zijn gekomen (echt waar, ik ben in kalver-, kip-, kalkoen-, paard-, rund-, varkens- en schapenslachterijen geweest - allemaal afschuwelijk wat die beesten daar moeten meemaken. En ook biologisch scharrelvlees komt op die manier aan zijn einde). En dat is dus blijkbaar wel oke.
Maar een hond die zelf een prooi doodt (heel wat sneller en diervriendelijker dan in een slachterij) en opeet - dat is heel erg verkeerd?
Het is verboden om met honden te jagen in Nederland, en dus hou ik mij braaf aan deze regels. En ik begrijp ook heel goed waarom het niet mag, anders krijg je van die Spaanse toestanden en dat is niet wenselijk.
Maar ik blijf erbij, dat een door een hond/vos/wolf gedode prooi beter af is dan een door een mens gedood dier.

En anders adviseer ik je om eens in een varkensslachterij te gaan kijken waar CO2 gebruikt wordt als ´verdoving´. Die dieren worden ten eerste die tunnel in geschopt of met stroomstoten er in gedreven, want ze willen niet. Omdat ze donders goed weten wat er gebeurt. Vervolgens vechten ze minuten lang voordat ze eindelijk buiten bewustzijn raken door het zuurstoftekort (klinkt bekend, he? Zo rond 1940-45 was dit een methode bij mensen toegepast....). En dan wordt ze de strot doorgesneden. En de varkens die in de rij staan te wachten kunnen dit allemaal zien/horen/ruiken. Ik kan nog steeds huilen als ik hier aan denk.

Als ik vervolgens zie hoe mijn hond boven op een konijn duikt en hem in 1 klap doodt, ja, dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Omdat dat appels met peren vergelijk is, het heeft nul komma niks met elkaar te maken.
#3293171
Ik keur het gewoon niet goed dat mijn hond dit gedrag vertoont. Niet bij een aangelijnde wandeling, niet bij een losse, en niet in mijn tuin. Het gedrag mag gewoon niet, punt.

En ik keur het eigenlijk ook niet goed dat het er in slachthuizen zo aan toe gaat. Maar ik weet niet hoe ik dat simpel kan voorkomen. Dat mijn hond jaagt, kan ik tot nu toe wel simpel voorkomen. Zo zal een hond van nature ook elke hap eten wat voor zijn neus komt opschrokken, en zo mag mijn hond ook niet mijn bord leegeten omdat ik dat toevallig naast hem opeet. Zelfs ook niet wanneer ik het even wegzet om in de keuken wat te pakken. Een reu wil van nature ook alles onderpiesen. Mag ie ook niet. Hij mag genoeg plassen hoor, en genoeg markeren ook, maar alleen als ik het zeg en op plaatsen waar ik het vind kunnen. Anders zou hij elke boom willen doen, en dat vind ik vies.

Dussss genoeg gedrag wat ik gewoon niet wil hebben van mijn hond. Ik heb hem uitgelegd dat je van beestjes afblijft. Om het beestje, om het gedoe, maar ook om de risico's die er aan hangen (een hond die jaagt let net ff wat minder op zijn omgeving dan een hond die gewoon rond loopt te snuffelen).

Vooralsnog werkt dat nog niet zo goed in het bos hoor, dus daar hebben we de flexlijn voor. En soms mag hij dan wel op een klein stukje los om even te rennen, en dan spelen we expres met een bal of stok, dan heeft hij nergens anders oog voor.
#3293172
eelke schreef:Ik keur het gewoon niet goed dat mijn hond dit gedrag vertoont. Niet bij een aangelijnde wandeling, niet bij een losse, en niet in mijn tuin. Het gedrag mag gewoon niet, punt.

En ik keur het eigenlijk ook niet goed dat het er in slachthuizen zo aan toe gaat. Maar ik weet niet hoe ik dat simpel kan voorkomen. Dat mijn hond jaagt, kan ik tot nu toe wel simpel voorkomen. Zo zal een hond van nature ook elke hap eten wat voor zijn neus komt opschrokken, en zo mag mijn hond ook niet mijn bord leegeten omdat ik dat toevallig naast hem opeet. Zelfs ook niet wanneer ik het even wegzet om in de keuken wat te pakken. Een reu wil van nature ook alles onderpiesen. Mag ie ook niet. Hij mag genoeg plassen hoor, en genoeg markeren ook, maar alleen als ik het zeg en op plaatsen waar ik het vind kunnen. Anders zou hij elke boom willen doen, en dat vind ik vies.

Dussss genoeg gedrag wat ik gewoon niet wil hebben van mijn hond. Ik heb hem uitgelegd dat je van beestjes afblijft. Om het beestje, om het gedoe, maar ook om de risico's die er aan hangen (een hond die jaagt let net ff wat minder op zijn omgeving dan een hond die gewoon rond loopt te snuffelen).

Vooralsnog werkt dat nog niet zo goed in het bos hoor, dus daar hebben we de flexlijn voor. En soms mag hij dan wel op een klein stukje los om even te rennen, en dan spelen we expres met een bal of stok, dan heeft hij nergens anders oog voor.
+1 super omschreven
#3293175
Spikkelneus schreef:
Als ik vervolgens zie hoe mijn hond boven op een konijn duikt en hem in 1 klap doodt, ja, dan weet ik wel waar mijn voorkeur naar uit gaat.
Maar dat is toch helemaal de discussie niet? Mijn voorkeur gaat er naar uit dat als ik en mijn hond voorbij gelopen zijn, dat konijn gewoon verder kan gaan met zijn leven. Want wij hebben de dood van dat konijn op dat moment helemaal niet nodig.

De haas die Oscar heeft doodgemaakt heeft overigens wel geleden. Beestje heeft bijna 5 minuten liggen schuimbekken en stuiptrekken voordat ie dood was. Daar was geen lol aan hoor, voor die haas. Ik kan ook alleen maar hopen dat er een roofvogel goed van gegeten heeft, want meer nut heeft zijn dood ook niet gehad. Al helemaal niet voor Oscar, want die had er geen lol aan. Die was zwaar over de zeik, volkomen onhandelbaar voor zeker 4 dagen en heeft zichzelf voor de rest van zijn leven een aanlijnplicht (door mij en meneer welteverstaan) opgelegd gekregen. Want die ene vangst heeft me totaal overvallen, maar een tweede komt er dus mooi niet als ik dat voorkomen kan. En tot nog toe lukt dat prima, zonder dat Oscar zijn welzijn daaronder te lijden heeft.
Net wat Eelke zegt, hier heb ik invloed op, dus dit doe ik. De vleesindustrie kan ik niet volledig veranderen, dus pas ik wel mijn consumeer en koopgedrag aan op mijn normen en waarden. Het ene heeft wel raakvlakken met het ander, maar het feit dat er vanavond een biologisch kipfiletje op mijn bord licht, maakt het niet oké dat Oscar met de avondwandeling een konijn vangt en doodmaakt.
#3293239
Lizzy schreef:Er is zoveel verboden in Nederland. In je auto bellen en whatsappen is ook verboden. Staat een flinke boete op en toch doen mensen het en rijden daarbij gerust andere mensen dood.
En natuurlijk zelf vinden dat bellen en 'social mediaën' prima kan maar wel moord en brand gillen als een ander dat doet...
Lizzy schreef:Hoewel ik het echt heel erg niet OK vind wat hier gebeurd met hond en hert vind ik het ook heel erg niet OK dat mensen vinden dat de hond afgeschoten moet worden. Van mij mag je hem verdoven en in beslag nemen. Hondje mag best terug, mag baasje €1000 boete betalen. Of zoiets.
+1
Lizzy schreef:Maar ik ben het niet oneens met src-esther dat er hysterisch wordt gereageerd.
'Niet oneens' is best wel lastig, waarom niet gewoon 'eens'? ;)
Lizzy schreef:Als een hond een zwaan pakt is dat meer dan verschrikkelijk. En het hoort niet. En het mag niet. Jagers mogen echter wel zwanen afschieten ::) . Ganzen ook, als ze op Schiphol in de weg zitten ::) . http://www.omroepwest.nl/nieuws/3387339 ... -Noordwijk. En het is geen 1 april grap.
Ja, ze mogen inderdaad beschermde knobbelzwanen afschieten omdat die genieten van die gecultiveerde monocultuur weides van de intensieve veeteelt... Maar dat snap ik dus niet.
Ganzen bij Schiphol, die snap ik nog, vind het niet tof, maar ganzen in vliegtuigmotoren is minder tof...
Maar hier in Waterland hebben de vliegtuigen geen last van de ganzen. De provincie Noord-Holland die zo mooi praat over de weidevogels (broedseizoen, extra aandacht) heeft toestemming gegeven het hele jaar door op alles (ganzen, eksters, vossen, hazen, enzovoort) te jagen en bij dat jagen worden de weidevogels verstoord. Oftewel de provincie spreekt met 2 monden...
En die damherten, liever dat ze worden afgeschoten, dan aangereden of verhongeren, die hebben nou eenmaal geen natuurlijke vijanden hier in NL.
Lizzy schreef:Wij mensen halen de verschrikkelijkste dingen met dieren uit. We trappen varkens in slachterijen verrot. We stoppen mishandelde paarden uit Zuid Amerika in onze kroket. En als een hond een hert pakt (omdat ie doet wat ie doet) dan gaan we massaal hysterisch gillen en moet de hond afgeschoten worden. Echt hoor, heel vermoeiend.

Nee het mag niet. En het hoort niet. En ik vind het ook echt niet OK. En de mens achter de hond mag van mij snoeihard aangepakt worden. Maar laten we met z'n alle ook gewoon een beetje normaal blijven doen en niet compleet hysterisch worden over een kat die een muis pakt om vervolgens zelf gifkorrels onder je aanrechtkastje te leggen en daarna naar de kiloslager te gaan.
Een dikke +1
#3293243
jasmijn schreef:Loslopende katten vind ik zeker een erg groot probleem want dat muisje dat er gevangen word en waar het zo goed mee gaat is niet het enige wat er word gedood, sterker nog dat is maar een heel klein deel van wat er gedood word.
Vogels, amfibieën, konijnen, hazen, wezels, vleermuizen en huisdieren van anderen mensen is wat er ook met zeer grote regelmaat word gedood. En ja dat vind ik niet kunnen!!!
Dat vind ik toch echt meer een woonwijk en/ of wilde katten probleem. Wilde katten vind ik ook iets anders dan tamme katten. Tamme katten vangen de vogeltjes bij het voederstation dat bij de buren staat, dat wordt hier in het dorp opgelost door die katten een belletje om te hangen. De boerderijkatten lijken de vogels met rust te laten, ik denk dat daar wel 40 mussen in een paar meter heg zitten. Wij hebben ongeveer een gelijk aantal in begroeiing zitten. Verder veel andere vogels. De hazen worden niet door de katten gevangen maar afgeschoten door de jagers voor het plaatselijke restaurant. De wezels zitten voor katten te ver van bebouwing. Konijnen heb ik hier nooit gezien, behalve een tamme en die is misschien wel gevangen door een kat of roofvogel.
jasmijn schreef:Ratten worden al helemaal niet gepakt door een kat daar zijn die dieren veelste agesief voor, zelfs honden hebben zeer veel moeiten met ratten dus dat het daar goed mee gaat is geen indicatie dat katten geen invloed hebben op de natuur.
Katten en honden geen rattenvangers? Ik weet niet hoe je daarbij komt, maar in New York zijn hondeneigenaren die samenkomen om op rattenjacht te gaan met de honden. YouTube staat vol filmpjes van katten (voorbeeld) en honden (dog ratting) die ratten vangen en vermoorden. Als ik het toestond zou Ko ze ook te lijf gaan, ik wil het niet, straks wordt hij gebeten, daar heb ik geen trek in.
jasmijn schreef:In Australië mogen op heel veel plekken katten niet meer los lopen om dat ze eigenhandig de kwetsbaren soorten aan het uit moorden zijn, nee het valt niet mee wat een kat kan aanricht.
Euh, Australië is wel heel anders dan Europa. Daar is het hele ecosysteem door de mens volledig verkloot door de import van vele diersoorten, soms diersoorten die geïmporteerde diersoorten moesten bestrijden... Muizen, ratten, konijnen, brulkikkers, je kan het zo gek niet bedenken of ze hebben het geïmporteerd, vrijgelaten en er vervolgens een probleem mee...
jasmijn schreef:De natuur is wreed maar de natuur stemt wel op elkaar af, een goed jaar voor de prooi betekend een groei aan roofdieren. Een groei aan roofdieren betekend een afnamen aan prooidier, een afnamen aan prooidier betekend een afnamen aan roofdier. Een afnamen aan roofdier betekend een toenamen aan prooidier en we beginnen weer van voor af aan.
Het is een golf van toenamen en af namen, van tekort en overvloed.
Wij verstoren dat met onze doorvoede roofdieren die nooit zullen sterven van honger, door onze honden en katten als deel van de natuur te laten zijn zorgen we voor een onnatuurlijke hogen roofdier bestant wat constant blijft.
Prachtig verhaal, maar in NL gaat het hele natuur verhaal wat mij betreft niet echt op en daarom ben ik voor afschot van damherten, edelherten, 'wilde' paarden, enzovoort. Als een dier geen natuurlijke vijand heeft, dan moeten wij als mens die nodig vinden dat die dieren er lopen en zich voortplanten het bestand beperken. Niet door laten te verhongeren maar door afschot.
Hier in Waterland is echt een probleem, vossen worden afgeschoten (o.a. ter bescherming van de weidevogels) maar daardoor valt een natuurlijke vijand van de gans weg en dus moet die gans ook afgeschoten worden... Zucht...
#3293250
Boeffie Blafmans schreef:Ik snap je boodschap, maar denk je dat die vos dat ook doet als het gaat om beesten in het wild? Wolven kunnen een wei met schapen inlopen en een heleboel schapen verwonden, of doden en er dan eentje voor de helft opeten en vervolgens weggaan. Maar volgens mij is dat omdat die schapen niet meer kunnen weglopen (zowel door gebrek aan natuurlijk instinct, als door de omheining). Net als die kippen bij de vos is deze situatie niet natuurlijk en verandert het gedrag tov een situatie in het wild. In feite even onnatuurlijk als een huishond die een hert tegenkomt, alleen is dan de jager gedomesticeerd en niet de prooi.
Een vos doet dat ook als het gaat om beesten in het wild. Hij vangt en bijt zoveel als mogelijk ganzenpulletjes dood ookal zijn dat er meer dan hij kan eten. Zelfde bij weidevogels. Ook met de eieren van deze dieren doet hij hetzelfde, alles stuk bijten ookal eet hij het niet op. Het zijn prachtige dieren, maar zeer moorddadig.
Wolven weet ik niet. Van honden weet ik wel dat die een kudde uitmoorden/verwonden als ze in een roedel gaan jagen.
#3293252
src_esther schreef:Dat vind ik toch echt meer een woonwijk en/ of wilde katten probleem. Wilde katten vind ik ook iets anders dan tamme katten. Tamme katten vangen de vogeltjes bij het voederstation dat bij de buren staat, dat wordt hier in het dorp opgelost door die katten een belletje om te hangen. De boerderijkatten lijken de vogels met rust te laten, ik denk dat daar wel 40 mussen in een paar meter heg zitten. Wij hebben ongeveer een gelijk aantal in begroeiing zitten. Verder veel andere vogels. De hazen worden niet door de katten gevangen maar afgeschoten door de jagers voor het plaatselijke restaurant. De wezels zitten voor katten te ver van bebouwing. Konijnen heb ik hier nooit gezien, behalve een tamme en die is misschien wel gevangen door een kat of roofvogel.
Niet waar. Bij mijn verzorgpaarden ligt er meerdere keren per jaar een joekel van een volwassen haas, gevangen door de stalkat. Die daar dan een paar dagen zichzelf compleet vierkant aan vreet. Hij flikt het elke keer weer.
#3293260
Het is toch uitzonderlijk dat gedomesticeerde katten hazen of konijnen vangen.
Zo'n haas is gewoon compleet even groot als een forse kater.

Wolven pikken net als leeuwen 1 dier uit de kudde om neer ge halen. Omdat ze jagen op dieren die vaak veel groter zijn dan zijzelf, moeten ze al samenwerken om dat ene dier neer te halen. 2 sporadisch kan ook, maar zeker niet een hele kudde.
Schaapherders die door een wolf gevolgd worden vinden standaard elke ochtend 1 dood en halfopgevroten lam. Maar dat is dan doorgaans wel een eenzame wolf, dat is waar. Van een hele uitgemoorde kudde heb ik echter nog nooit gehoord.
#3293277
src_esther schreef:Een vos doet dat ook als het gaat om beesten in het wild. Hij vangt en bijt zoveel als mogelijk ganzenpulletjes dood ookal zijn dat er meer dan hij kan eten. Zelfde bij weidevogels. Ook met de eieren van deze dieren doet hij hetzelfde, alles stuk bijten ookal eet hij het niet op. Het zijn prachtige dieren, maar zeer moorddadig.
Dat wist ik niet van de vos.
#3293291
Jaren geleden is er een grootschalig onderzoek geweest bij huiskatten wat ze allemaal vangen. Met camera's hebben ze dat vastgelegd. Er is ook een documentaire van gemaakt. Het waren echt gigantische aantallen vogels en kleine zoogdieren die gedood werden door die katten.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3293292
pearlsofpassion schreef:Kippen zitten 's nachts op stok en bewegen niet snel rond. En die blijven vaak zelfs zitten als ze erg bang zijn...
Hangt van kip tot kip af.

Een vos staat erom bekend om te doden voor het plezier en alles dood te bijten. Honger of niet.
Een wolf dood meestal maar 1 lam, en eet zoveel hij honger heeft. Doorgaans is het dus niet op. Maar de volgende dag pakt hij wel weer een nieuw. Dat wel.
Een vos dood niet voor plezier...
Dat wat een vos in een kippenhok doet heeft een naam;
"De paniekreactie van het pluimvee op de aanwezigheid van de vos en het feit dat de vogels niet kunnen vluchten, zorgt ervoor dat de vos meer dieren doodt dan noodzakelijk omdat zijn jachtinstinct wordt aangewakkerd totdat de rust weerkeert. Dit fenomeen wordt ‘surplus killing’ genoemd."
Niet alleen vossen doen dit er zijn meerdere roofdieren die dit doen.
#3293306
'huiskatten" worden hier bij gehaald om de kill, maar is niet het grootste probleem dat ze altijd bij de buren in de tuin schijten, in zandbakken van scholen en noem maar op. Ik moet de stront van mijn hond opruimen, maar die kattestront ligt overal en ik heb mijn honden moeten leren om het niet op te vreten.....

Stalkatten die muizen vangen worden vaak niet bijgevoerd. Die vreten hun eigen portie wel bij elkaar. Ik zie daar ook geen probleem in, ze houden het muizenbestand nog een beetje op peil. Geldt ook voor ratten als ze die vangen.

Waar het mee begon, een hond die een ree dood om te doden. dat kan absoluut niet. Een jachthond hoort niet los. Maar ik vind het ook niet oké dat mijn Rakker door een Weimaraner opgejaagd wordt: hij doet niets hoor, dit doet hij ook bij konijntjes.......... ten eerste is mijn hond geen konijn, ten tweede hoort hij ook geen konijnen op te jagen...... ze liepen op een loslooppad, maar als je hond dus zo reageert, lijn hem dan aub aan...... en dan dood hij nog niet eens "wild"......
#3293310
hoorde net op het nieuws dat er een hond schapen en lammetjes gedood, ze zijn nu op zoek naar de eigenaar......... Dit is ook niet een incident opzich, dit hoor ik wel vaker........ waarom dood een hond die dieren, niet om op te eten in elk geval :-X
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door