Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door - pien -
#3287450
Pauline schreef:Hier dus alleen KH uit groenten en sommige andere bewerkte producten, geen fruit.

En kort over GOK:

Wat houdt fase 1 in het kort in? Je eet 3 maaltijden per dag waarvan 2 maaltijden koolhydraatarm, niet meer dan 5 gram KH per maaltijd. Elke dag eet je een redelijk normale warme maaltijd en wat extra’s in 1 uur tijd, dit heet het ‘koolhydraten-uur’. In dit uur bestaat je eten voor maximaal de helft uit koolhydraten van fruit, rijst, aardappelen, koolhydraatrijke groenten, peulvruchten etc en de andere helft bestaat uit voedingsmiddelen zonder koolhydraten zoals groente, vlees, vis, kip, eieren etc. Na je maaltijd mag je ook nog wat lekkers zoals een stukje pure chocolade. Het belangrijkste van dit dieet is dat je de rest van de dag zo min mogelijk koolhydraten eet zodat de rest van de dag je vetten gaat verbranden en geen honger hebt. Door wel 1 moment per dag koolhydraten te eten, kan je ‘gewoon’ eten en hou je het dieet vol. Je hebt nauwelijks tekorten, geen darmklachten (wat veel mensen wel hebben bij strenge koolhydraatarme dieten), je eet lekker en toch val je af! Het is wel belangrijk om je aan deze regels te houden en voldoende vetten en geen light producten te eten. Dan gaat het lukken! Want waarom werkt het zo goed? Het lichaam hoeft veel minder insuline aan te maken en hoe minder insuline hoe minder vaak er vetten aangemaakt worden en door minder insuline ook minder (energie)dipjes!

Ik wist niet dat je ook van alles over GOK wist :D Hoe weet ik dan hoeveel vetten en eiwitten ik mag bij GOK? Daar word ik maar niet uit wijs...
Light komt er niet in en vet is niet taboe hier ;)
Door - pien -
#3287456
Kaela schreef:Ik heb ook een tijdje koolhydraatarm gegeten. Om af te vallen en vanwege het stabiliserende effect op de bloedsuikerspiegel en dus je energie.

Ik ben wel wat afgevallen, daarna ook weer aangekomen en kon het niet volhouden. Voor mij werkt een voedingsmethode waarbij je bepaalde dingen niet eten mag niet. Ik ben na een flink half jaar helemaal los gegaan op de broodjes, pasta, patat enz, dus hoppa de kilo's er weer bij. Ik heb nooit iets gemerkt van meer energie ofzo.

Dik wordt je niet van koolhydraten, dik wordt je van teveel eten. Als koolhydraten minderen voor jou werkt, prima, maar als je het ervaart als lastig met al die regeltjes, dan moet je je afvragen of je het vol gaat houden.
Persoonlijk eet ik nu volgens de 80/20 regel. Ik hou me voor 80% aan mijn normale inname behoefte (waarbij ik wel een aantal regels toepas zoals niet al te gek doen met vet (slechte vetten vooral), zoveel mogelijk fruit en groente en zoveel mogelijk volkoren producten als het op granen aankomt) en voor 20% kan het helemaal niets schelen. Het fijne is dat je jezelf dan niets hoeft te verbieden. Natuurlijk is het streven gezond eten en is het best opletten, maar ik kan met die 20% heel goed uit de voeten om het als normaal te ervaren en niet als dieet of leefstijl of hoe je het noemen wilt. Ik ben in anderhalf jaar 12 kilo afgevallen, waarvan 10 in een half jaar en 2 heel geleidelijk in het jaar daarna.

Het is niet zozeer dat 'de regeltjes' me moeilijk/onmogelijk lijken, maar het uitzoeken van de regeltjes ;) Hoe je het precies moet aanpakken...en dan nog liefst elke dag meer/minder koolhydraten zodat je lijf 'wakker' blijft en niet weer op de automatische piloot gaat.
We willen dit jaren gaan volhouden, dus we gaan niet 'ons strot aan de haak hangen' dat we heel veel niet mogen, friet vinden we allebei zálig, dus dat zal af en toe gewoon voorbijkomen (waarschijnlijk niet in de beginfase maar wel later).
Teveel eten, tja...als ik kan afvallen door minder (snelle) koolhydraten te eten dan lijkt me dat een stuk beter te doen dan echt 'een dieet' want daar ben ik alleen maar van aangekomen uiteindelijk :-X
Bij deze leefwijze kun je uit de band springen mits je het plant. En omdat meneer pien met me meedoet en ik het niet alleen hoef te doen lijkt het me een grote kans van slagen te hebben. Ik ben wel vaak de hele dag thuis maar ik merk al dat ik minder onrustig/snaaierig ben nu ik deze leefwijze probeer en ook vol zit (dat is moeilijk te voelen voor mij, het lijkt wel of mijn gevoel verstoord is, ik vergeet ook vaak te eten).
Ik eet al jaren 3 boterhammen op een dag en dan avondeten, soms 's avonds na het eten 2 stukjes pure chocola met 2 biscuitjes of een schaaltje volle joghurt... op zaterdag 3 glaasjes wijn met chips en zo. Geen frisdrank, wel koffie/water/thee, soms melkchocola, koek zélden.
Door suzanne 1
#3287489
- pien - schreef:Het is niet zozeer dat 'de regeltjes' me moeilijk/onmogelijk lijken, maar het uitzoeken van de regeltjes ;) Hoe je het precies moet aanpakken...en dan nog liefst elke dag meer/minder koolhydraten zodat je lijf 'wakker' blijft en niet weer op de automatische piloot gaat.
We willen dit jaren gaan volhouden, dus we gaan niet 'ons strot aan de haak hangen' dat we heel veel niet mogen, friet vinden we allebei zálig, dus dat zal af en toe gewoon voorbijkomen (waarschijnlijk niet in de beginfase maar wel later).
Teveel eten, tja...als ik kan afvallen door minder (snelle) koolhydraten te eten dan lijkt me dat een stuk beter te doen dan echt 'een dieet' want daar ben ik alleen maar van aangekomen uiteindelijk :-X
Bij deze leefwijze kun je uit de band springen mits je het plant. En omdat meneer pien met me meedoet en ik het niet alleen hoef te doen lijkt het me een grote kans van slagen te hebben. Ik ben wel vaak de hele dag thuis maar ik merk al dat ik minder onrustig/snaaierig ben nu ik deze leefwijze probeer en ook vol zit (dat is moeilijk te voelen voor mij, het lijkt wel of mijn gevoel verstoord is, ik vergeet ook vaak te eten).
Ik eet al jaren 3 boterhammen op een dag en dan avondeten, soms 's avonds na het eten 2 stukjes pure chocola met 2 biscuitjes of een schaaltje volle joghurt... op zaterdag 3 glaasjes wijn met chips en zo. Geen frisdrank, wel koffie/water/thee, soms melkchocola, koek zélden.
Zorg dat je als je minder koolhydraten eet, je meer vet toevoegd. Dit geeft een vol gevoel en heb je minder snel weer het gevoel dat je wat moet eten. En van vet wordt je niet dik, je lichaam gebruikt veel liever vet om te verbranden als koolhydraten. Van koolhydraten word je veel sneller dik. Ik doe nu net als vroeger een eetlepel (geklaarde) boter over de groente.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3287495
src_esther schreef:Al die dieeten, ik heb er helemaal niets mee. Ik eet en drink alles wat ik lekker vind.

Afwisseling vind ik heel belangrijk en ik ben voor matigen en zelf alles bereiden. Pakjes, zakjes, kant-en-klaar, komt er hier allemaal niet in, het is niet lekker en ongezond. Ik drink water, cappucino, kruidenthee, bier, wijn, vruchtensap (niet uit concentraat en zonder toevoegingen), cider, rijstmelk in die volgorde van veel/vaak tot weinig/af en toe. Frisdrank, als het 10x per jaar is, is het veel.
De afgelopen 1,5 jaar was ik eigenlijk net te licht, dan eet ik wat meer dan nodig. Na enige tijd vlogen plotseling de ponden eraan, gewicht gaat vrij snel weer omlaag zodra ik iets minder ga eten.

Bijvoorbeeld ipv 2 boterhammen 's middags is het er nog 1. Dat klinkt misschien weinig, maar dat is van een stevige plak brood en niet zo'n standaard NL fluffie sponsbrood (met extra (tarwe)gluten) waarvan ik nooit voldaan raak en op de koop toe ziek word. Echt een aanrader, goed stevig brood bijvoorkeur met een deel roggemeel.
Bij het avondeten neem ik vooral minder aardappel/pasta/rijst (als dat al op het menu staat) en meer groente. Ik kook standaard enkele aardappeltjes (300gram denk ik?), 1 portie (80-100gram) rijst, 1-1,5 portie (100-140gram) pasta voor 2 personen ipv per persoon. Altijd gedaan, die porties die het voedingcentrum hanteert, vind ik echt :uglystupid2:.
Boekweitnoedels zijn heel fijn bij roerbakken.
Wij eten 's ochtends niet altijd hetzelfde, de ene keer havermoutpap, dan weer een broodje/roggecrackertje met een eitje, dan weer een bakje yoghurt met wat fruit, zemelen en muesli/cruesli.
Tussendoortjes - koekje, notenbar, chocola - ontzeg ik mij niet, maar altijd met mate en nu dus iets minder dan een tijdje terug. Maar ik weet dat mensen daar soms moeite mee hebben. Veel mensen die ik ken "moeten" een eenmaal aangebroken pak koekjes of chocola leeg eten of tenminste 2 koekjes en/of 4 stukjes chocola. Dan kan je er maar beter niet aan beginnen...
Één keer heb ik heel bewust gelijnd op mijn zelf bedachte wijze, namelijk gewoon minder eten van alles behalve salades. Dan gaat het gewichtsverlies tergend langzaam, want pas na meer dan een jaar 10 kilo eraf, maar ik kon alles blijven eten wat ik wilde terwijl het gewicht langzaam maar gestaag daalde. Ondertussen waren sommige mensen om mij heen vreselijk aan het jojo-en in hun gewicht omdat zij zichzelf veel te veel ontzegden en het daardoor niet volhielden. Toen ik eenmaal op het juiste gewicht zat, bleef het stabiel ook als ik af en toe een periode had dat ik ongezonder of meer dan nodig at.

Geen idee of ik grip heb op koolhydraten, maar we zijn zover ik weet gezond en niet te zwaar, eerder te licht.

Receptje ter vervanging van aardappel(puree):
Een pureetje van 1 deel pastinaak en 1 deel knolselderij vind ik vaak erg lekker ipv aardappelen. Laatste minuten van het koken gooi ik er wat knoflookteentjes bij. Afgieten, beetje peper&zout en eventueel wat verse rozemarijn en dan de staafmixer erop. Ik doe er soms nog een beetje roomboter bij, maar dat is niet per se nodig.

Ik grill vaak groenten, daar gaat heel soms een klein aardappeltje bij, rest is een selectie van bataat, wortel, venkel, paprika, rode ui, knoflooktenen, pastinaak, pompoen.
Diëten in de klassieke zin van het woord moet je zowiezo nooit doen. Bewust eten is veel beter.
De meeste die hierboven worden aangeraden zijn volgens mij ook zo hoor. Ik denk dat er meet gelijkenissen zijn met jouw manier van eten dan je zelf denkt. Het klinkt voor mij alleszinds heel logisch en bekend. ;)
Veel van de koolhydraatvervangers of de verhouding tussen kh en andere zaken in je voeding, zie je vaak terugkomen bij mensen die een beetje bewust bezig zijn met voeding.
Verder geen absolute ristricties, gewoon zoveel mogelijk gezond en af en toe genieten van de zonde.
Waarin je best aanpast is voor iedereen verschillend en je moet vooral doen waar je je goed bij voelt. Alleen zo is het vol te houden voor de rest van je leven. Want das uiteraard de bedoeling.
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3287496
Het stukje over GOK heb ik van het internet geplukt. Geen idee wat zij adviseert m.b.t. eiwitten en vetten. Ik tel zelf ook niet hoor Pauline. Ik let wel op dat ik voldoende eiwitten neem, maar ik kom zeker niet aan de geadviseerde hoeveelheid vetten. Krijg ik domweg niet op of ik moet hompen kaas eten.

En ik (wij) eten niet KHA voor het afvallen. Wij eten zo omdat Eddie lactose-intolerant, glutengevoelig (medici zijn er nog steeds niet over uit of het coeliakie of niet is) en heel gevoelig voor suiker is, vooral fruitsuiker. En dan gooien we onze kont weleens tegen de krib..., maar om nou altijd met iemand te leven die vreselijk buikpijn heeft, da's ook niet wat. En omdat het alleen maar hij en ik is, eet ik gewoon mee.

Maar.... vanavond eten we sushi bij Konbanwa in Nijmegen. Dus altijd braaf zijn we ook niet. En proefondervindelijk weten we dat er hier geen E621 wordt gebruikt, dus bang voor astma-aanval hoeven we ook niet te zijn. Het blijft heel lastig om goed te blijven koken en eten, ben ik heel eerlijk in. Supplementen slikken we wel. Vitamine D dagelijks (Eddie heeft ook vitiligo, dus opname verstoring), magnesiumm-citraat en dat is het eigenlijk wel.

En wat nou goed is en wat nou gezond is, daar zullen de meningen altijd over verdeeld blijven. Wij voelen ons prima bij deze levenswijze en daar gaat tenslotte om.
#3287509
- pien - schreef:
Ik wist niet dat je ook van alles over GOK wist :D Hoe weet ik dan hoeveel vetten en eiwitten ik mag bij GOK? Daar word ik maar niet uit wijs...
Light komt er niet in en vet is niet taboe hier ;)
Daar kijk je bij gok niet naar. Je neemt buiten je uurtje dus gewoon alle groene producten. Hoeveelheid maakt niet uit. Gewoon zo veel als je wilt. Enkele producten zijn maar groen tot een bepaalde hoeveelheid bijvoorbeeld sperziebonen.
In je uurtje neem je dus ook oranje producten. Een ideale maaltijd in je uurtje bestaat uit 1/4 kh. 1/4 groenten van de groene lijst. 1/4 eiwitten en vetten en 1/4 fruit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Door Borke
#3287519
Wij eten minstens 2x per dag groente en minstens 1x per dag fruit en soms heel veel fruit.
Als wij iets van suiker eten, dan is dat een bewuste keuze, in chocolade, gebak o.i.d.

Ik heb een voedslintolerantie gehad voor suiker en dat toen consequent 1.5 jaar laten staan en daarna voelde ik mij een stuk beter en mijn darmen ook. Maar iedereen is anders :biggrin2:
Door src_esther
#3287540
Kaela schreef:Volgens mij is de aller grootste fout die gemaakt wordt het te snel willen. 10 kilo in een jaar is helemaal niet tergend langzaam. Kom maar eens 10 kilo in 1 jaar aan, dat is opeens reuze veel en vlug!

Hoe langzamer je afvalt, hoe beter. Want dan zijn het blijvende kilo's en een blijvend eetpatroon.
Ruim een jaar he, meer richting de 2 jaar. En inderdaad, ik had zelf bedacht "langzaam afvallen is vast beter om een duurzaam gewicht te bereiken". Ik woonde nog thuis en ik vroeg mijn moeder mij op de vingers te tikken als ik mijn bord overvol schepte of 3x opschepte, zoals ik voordien gewend was. Veel hulp had ik echter niet nodig, gelukkig. Ja, het eetpatroon is inderdaad ook gebleven, ik eet 3x minder dan in mijn puberteit... Waar ik het toen liet, geen idee, want ik sportte niet en groeien deed ik ook niet meer. Tot ik plotseling in de breedte ging groeien en binnen een paar maanden tijd was ik mollig en veel te zwaar geworden.
#3287616
hannabelgje schreef:Daar kijk je bij gok niet naar. Je neemt buiten je uurtje dus gewoon alle groene producten. Hoeveelheid maakt niet uit. Gewoon zo veel als je wilt. Enkele producten zijn maar groen tot een bepaalde hoeveelheid bijvoorbeeld sperziebonen.
In je uurtje neem je dus ook oranje producten. Een ideale maaltijd in je uurtje bestaat uit 1/4 kh. 1/4 groenten van de groene lijst. 1/4 eiwitten en vetten en 1/4 fruit.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Bij de maaltijden buiten je uurtje is ook geen ideale verdeling van groenten/eiwitten/vetten?
#3287625
- pien - schreef:
Bij de maaltijden buiten je uurtje is ook geen ideale verdeling van groenten/eiwitten/vetten?
Nee. Dat is gewoon alles groen nemen. Uiteraard is het beter om bij iedere maaltijd iets van groenten te eten. Ook in de boeken zie je dat de groene maaltijden heel divers zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
#3287635
hannabelgje schreef:Nee. Dat is gewoon alles groen nemen. Uiteraard is het beter om bij iedere maaltijd iets van groenten te eten. Ook in de boeken zie je dat de groene maaltijden heel divers zijn.

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Okee, dankjewel!
Gebruikersavatar
Door koekje
#3287677
Ik heb ook een tijd alles gegeten en gedronken waar ik zin in had. Zal ik eens een foto van mn buik laten zien? :biggrin2:


Maar meer groente en minder andere dingen is altijd een goed streven.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door