Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot alternatieve geneeswijzen (homeopathie, acupunctuur, bach-bloesems, etc.)

Moderator: Lizzy

Door EsSi
#3269093
Hallo,

Net geaccepteerd, dank daarvoor.

Ik heb een geleidehond van bijna 7, een Golden reu. Ruim 5 jaar zijn we een team. Na steeds weer diarree en DA onderzoeken waar eigenlijk niets uit kwam, over gegaan op kvv (DA wilde hypoallergeen). Klaar was ik er mee en dus na wat inlezen direct gaan elimineren. Voor kip en graan is Siem allergisch. Hij staat ruim 4 jaar op kvv en soms wat barf dingetjes.

3 1/2 jaar geleden is er spondylose geconstateerd. Hiervoor krijgt hij Previcox en ander halve week metacam. Hierdoor is zijn maag naar de knoppen gegaan. Verder ondersteun ik hem met fysio/acupunctuur, visolie, cholodin en glucosamine compleet. En maag compositum van Groene Os voor zn maag. Sinds 3 1/2 maand zijn we met klassieke homeopathie bezig. Wil nog niet echt vlotten. Volgende week weer telefonisch consult.

Op zich mogen we niet klagen over hoe het gaat. Het is een vrolijke graag werkende hond en ik krijg regelmatig de vraag hoe oud Siem is. Hii is super op gewicht en glanst prachtig. Alleen met dit vochtige weer (en kou, vooral die combi) gaat het minder. Meer slepen, meer smakken, meer binnensmonds grommen, langzamer looptempo.
Twee weken terug bij de fysio zag het er goed uit en is, op zn onderrug na, alles nog mooi soepel.

Nu heb ik wat vragen.
Siem krijgt nu visolie en glucosamine van Puur. Ik ben er qua visolie over uit dat het Doils joint gaat worden, maar weten jullie nog een betere glucosamine waar ook chodrotine en msm in zit en geen chemische troep?
Wat zijn jullie ervaringen met groenlipmossel? En wat is dan een goed merk?

In april gaan we naar Tenerife en Siem gaat mee. Alle papierwerk is al geregeld. Nu vraag ik me af of er een alternatief is voor de maag compositum in de vorm van tablet of capsule?

Heel verhaal. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Esther en een poot van Siem
Door fransbulletje
#3269127
Welkom!

In het verleden een franse bulldog gehad met spondylose.
In de perioden waarin hij er last van had kreeg hij ook fysiotherapie en die gaf het advies om Primeval gelatinaat te gebruiken.
Dit heeft een bredere werking dan Glucosamine etc.
Voor meer info www.primeval.nl
Bij de bullen hier goede ervaringen en hier krijgen ze het dagelijks gewoon als ondersteuning.
Door Lizzy
#3269172
EsSi schreef:Hallo,

Net geaccepteerd, dank daarvoor.

Ik heb een geleidehond van bijna 7, een Golden reu. Ruim 5 jaar zijn we een team. Na steeds weer diarree en DA onderzoeken waar eigenlijk niets uit kwam, over gegaan op kvv (DA wilde hypoallergeen). Klaar was ik er mee en dus na wat inlezen direct gaan elimineren. Voor kip en graan is Siem allergisch. Hij staat ruim 4 jaar op kvv en soms wat barf dingetjes.

3 1/2 jaar geleden is er spondylose geconstateerd. Hiervoor krijgt hij Previcox en ander halve week metacam. Hierdoor is zijn maag naar de knoppen gegaan. Verder ondersteun ik hem met fysio/acupunctuur, visolie, cholodin en glucosamine compleet. En maag compositum van Groene Os voor zn maag. Sinds 3 1/2 maand zijn we met klassieke homeopathie bezig. Wil nog niet echt vlotten. Volgende week weer telefonisch consult.

Op zich mogen we niet klagen over hoe het gaat. Het is een vrolijke graag werkende hond en ik krijg regelmatig de vraag hoe oud Siem is. Hii is super op gewicht en glanst prachtig. Alleen met dit vochtige weer (en kou, vooral die combi) gaat het minder. Meer slepen, meer smakken, meer binnensmonds grommen, langzamer looptempo.
Twee weken terug bij de fysio zag het er goed uit en is, op zn onderrug na, alles nog mooi soepel.

Nu heb ik wat vragen.
Siem krijgt nu visolie en glucosamine van Puur. Ik ben er qua visolie over uit dat het Doils joint gaat worden, maar weten jullie nog een betere glucosamine waar ook chodrotine en msm in zit en geen chemische troep?
Wat zijn jullie ervaringen met groenlipmossel? En wat is dan een goed merk?

In april gaan we naar Tenerife en Siem gaat mee. Alle papierwerk is al geregeld. Nu vraag ik me af of er een alternatief is voor de maag compositum in de vorm van tablet of capsule?

Heel verhaal. Hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groetjes Esther en een poot van Siem
Ik vind bij spondylose Puur Spondy goed werken en acupunctuur werkt vaak goed en Corta RX (uit de USA) werkt goed bij artrose maar ik vond dat ook goed werken bij spondylose. Ik zou ook Golden Paste van kurkuma gaan maken (zie in de bieb het recept). Een alternatief voor maag compositum weet ik helaas niet.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3269190
Onze hond heeft ook spondylose. En LSI en HD. In combinatie met doodsangst voor de dierenarts. Wij zitten dus erg gebonden aan symptoombestrijding. Hij krijgt troxocil en phenpred als pijnstillers, duivelsklauw ter aanvulling hierop, omeprazol en kaopectate als maagbeschermers, doils joint en glucosamine van het merk van de dierenarts. Dat zijn tabletten van 400 mg glucosamine en 400 mg chondiotine en hij krijgt er 3 van oer dag (weegt iets meer dan 30 kilo). De meeste gangbare glucosamine supplementen bevatten een te lage aanbevolen dosering.
Onze hond heeft door de pijnstillers ook flink maagklachten. Het is zo erg geweest dat we hem bijna daarom moesten laten inslapen en dat risico ligt nog steeds op de loer. Het is erg rot dat langdurig pijnstillers geven zo slecht voor het lijf is.

Jou hond is wel behandelbaar. En je wil je werkende maatje natuurlijk graag zo lang mogelijk gezond en vrolijk houden. Mijn dierenarts zou dan waarschijnlijk anathron inzetten. Dit middel wordt heel locaal met een injectienaald ingebracht, wekelijks 4 keer achter elkaar. Ik heb in de loop der tijd begrepen dat dit niet een hele gebruikelijke werkwijze is, maar de resultaten die hij ermee haalt zijn heel erg goed. Het kan in ieder geval geen kwaad om eens te kijken of het wat voor jou hond kan zijn. Mijn dierenarts is Paul Groenesteijn van de Waterpoort in Sneek en hij is telefonisch ook bereikbaar als het te ver is voor je.
Door EsSi
#3269204
Kaela schreef:Onze hond heeft ook spondylose. En LSI en HD. In combinatie met doodsangst voor de dierenarts. Wij zitten dus erg gebonden aan symptoombestrijding. Hij krijgt troxocil en phenpred als pijnstillers, duivelsklauw ter aanvulling hierop, omeprazol en kaopectate als maagbeschermers, doils joint en glucosamine van het merk van de dierenarts. Dat zijn tabletten van 400 mg glucosamine en 400 mg chondiotine en hij krijgt er 3 van oer dag (weegt iets meer dan 30 kilo). De meeste gangbare glucosamine supplementen bevatten een te lage aanbevolen dosering.
Onze hond heeft door de pijnstillers ook flink maagklachten. Het is zo erg geweest dat we hem bijna daarom moesten laten inslapen en dat risico ligt nog steeds op de loer. Het is erg rot dat langdurig pijnstillers geven zo slecht voor het lijf is.

Jou hond is wel behandelbaar. En je wil je werkende maatje natuurlijk graag zo lang mogelijk gezond en vrolijk houden. Mijn dierenarts zou dan waarschijnlijk anathron inzetten. Dit middel wordt heel locaal met een injectienaald ingebracht, wekelijks 4 keer achter elkaar. Ik heb in de loop der tijd begrepen dat dit niet een hele gebruikelijke werkwijze is, maar de resultaten die hij ermee haalt zijn heel erg goed. Het kan in ieder geval geen kwaad om eens te kijken of het wat voor jou hond kan zijn. Mijn dierenarts is Paul Groenesteijn van de Waterpoort in Sneek en hij is telefonisch ook bereikbaar als het te ver is voor je.

Wat een heftig verhaal!! Met dergelijke aandoeningen kun je echt niet zonder reguliere geneesmiddelen, helaas.

Sneek is wel te doen. Het probleem is echter dat ik ook nog met de geleidehondenschool te maken heb. Ik heb heel veel buiten hen om gedaan om zo min mogelijk troep in Siem te stoppen, over op vers en nog veel meer. Van de previcox krijgt hij 3/4 tablet en er is 1 tablet voorgeschreven per dag. Ik had goede hoop dat we met homeopathie konden minderen maar heb er inmiddels mn twijfels over.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3269290
EsSi schreef:Wat een heftig verhaal!! Met dergelijke aandoeningen kun je echt niet zonder reguliere geneesmiddelen, helaas.

Sneek is wel te doen. Het probleem is echter dat ik ook nog met de geleidehondenschool te maken heb. Ik heb heel veel buiten hen om gedaan om zo min mogelijk troep in Siem te stoppen, over op vers en nog veel meer. Van de previcox krijgt hij 3/4 tablet en er is 1 tablet voorgeschreven per dag. Ik had goede hoop dat we met homeopathie konden minderen maar heb er inmiddels mn twijfels over.
Wat betekend het "dat je met de geleidehondenschool te maken hebt"? Beslissen zij uiteindelijk, of hebben ze veel invloed op de beslissingen?

Spondylose is een ernstige en pijnlijke aandoening. Pas als de bruggen volgroeid zijn wordt de pijn minder, maar ook de mobiliteit. Ik vind dat je al vrij heftige symptomen beschrijft in je eerste post, die er op wijzen dat ie er best last van heeft. Waarom geef je minder pijnstiller dan voorgeschreven?
Door EsSi
#3269302
Kaela schreef:Wat betekend het "dat je met de geleidehondenschool te maken hebt"? Beslissen zij uiteindelijk, of hebben ze veel invloed op de beslissingen?

Spondylose is een ernstige en pijnlijke aandoening. Pas als de bruggen volgroeid zijn wordt de pijn minder, maar ook de mobiliteit. Ik vind dat je al vrij heftige symptomen beschrijft in je eerste post, die er op wijzen dat ie er best last van heeft. Waarom geef je minder pijnstiller dan voorgeschreven?
De geleidehondenschool is en blijft eigenaar, dus hebben zij in principe het laatste woord. Maar voor mij is er een grens.

In vergelijking met hoe het was voor en net na de constatering van spondylose stellen deze pijn uitingen niets voor. Toen wilde Siem niet eens meer werken. Het smakken, grommen, slepen enz was toen de hele dag door. Janken bij een onverwachte beweing. . Dat is nu echt niet zo. De klachten worden niet minder met de max voorgeschreven medicatie. Dus waarom zou ik dan 1 tablet geven als het resultaat met 3/4 hetzelfde is. Klachten vrij wordt hij pas als het helemaal vast zit. Bij Siem gaat het langzaam. Zn onderrug zit inmiddels wel vast. Ondanks dit doe hij alle bewegingen uit zichzelf; rekken, strekken, schudden, rollen. Dit is heel positief.

Ik ken hem inmiddels zo goed wat dit aan gaat dat ik wel weet wanneer het genoeg is.
Door Lizzy
#3269303
Kaela schreef:Wat betekend het "dat je met de geleidehondenschool te maken hebt"? Beslissen zij uiteindelijk, of hebben ze veel invloed op de beslissingen?

Spondylose is een ernstige en pijnlijke aandoening. Pas als de bruggen volgroeid zijn wordt de pijn minder, maar ook de mobiliteit. Ik vind dat je al vrij heftige symptomen beschrijft in je eerste post, die er op wijzen dat ie er best last van heeft. Waarom geef je minder pijnstiller dan voorgeschreven?
Dat kan. Maar dat hoeft niet per definitie. Wij zijn erachter gekomen dat Linga enorme spondylose heeft iets lager dan haar nek. Daar kwamen we achter doordat we een foto lieten nemen van haar longen (hoestklachten, bleek hartworm). Linga heeft heel af en toe pijn in dit gebied, als ze een rare beweging heeft gemaakt. En verder krijgt Linga geen pijnstillers, heeft ze geen pijn, is zij bijna 12 jaar en springt en danst en rent nog als een jong hert. Het enige dat zij krijgt is wilde zalmolie en kurkuma (Golden Paste).
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3269448
Lizzy schreef:Dat kan. Maar dat hoeft niet per definitie. Wij zijn erachter gekomen dat Linga enorme spondylose heeft iets lager dan haar nek. Daar kwamen we achter doordat we een foto lieten nemen van haar longen (hoestklachten, bleek hartworm). Linga heeft heel af en toe pijn in dit gebied, als ze een rare beweging heeft gemaakt. En verder krijgt Linga geen pijnstillers, heeft ze geen pijn, is zij bijna 12 jaar en springt en danst en rent nog als een jong hert. Het enige dat zij krijgt is wilde zalmolie en kurkuma (Golden Paste).
Das waar, maar dat is toch vooral ook gebonden aan de plek waar het zit. Hoe minder mobiel de plek hoeft te zijn, hoe minder last. De rug is juist zo'n plek waar die mobiliteit heel erg nodig is.
EsSi schreef:
De geleidehondenschool is en blijft eigenaar, dus hebben zij in principe het laatste woord. Maar voor mij is er een grens.

In vergelijking met hoe het was voor en net na de constatering van spondylose stellen deze pijn uitingen niets voor. Toen wilde Siem niet eens meer werken. Het smakken, grommen, slepen enz was toen de hele dag door. Janken bij een onverwachte beweing. . Dat is nu echt niet zo. De klachten worden niet minder met de max voorgeschreven medicatie. Dus waarom zou ik dan 1 tablet geven als het resultaat met 3/4 hetzelfde is. Klachten vrij wordt hij pas als het helemaal vast zit. Bij Siem gaat het langzaam. Zn onderrug zit inmiddels wel vast. Ondanks dit doe hij alle bewegingen uit zichzelf; rekken, strekken, schudden, rollen. Dit is heel positief.

Ik ken hem inmiddels zo goed wat dit aan gaat dat ik wel weet wanneer het genoeg is.
Jij kent en ziet je hond, ik niet. Maar zoals ik al zei, ik vind de symptomen die je beschrijft heel erg op pijn wijzen en ik zou dat niet oke vinden. Ook al is het minder als eerst.

Ik zou in de maanden nadat wij de spondylose en LSI als diagnose kregen ook gezegd hebben dat ik Oscar zo goed kende dat ik het in kon schatten. We hadden de diagnose HD al gehad, een flinke operatie en revalidatie doorgemaakt, vermoedens gekregen van rugpijn, tot aan een aantal maanden later de diagnose toe. En damn, we zijn nu dik 2 jaar verder en meerdere keren kwamen we erachter dat we pijn te laat door hebben. Ondanks dat ie inderdaad alles deed, rauwdouwer eerste klas. Maar pijn had ie en niet te zuinig ook bleek meerdere keren. Wij kwamen er vorig jaar bijvoorbeeld achter toen we 100 kleine dingen op gingen tellen. Een keer uitvallen naar mijn moeder (ja, maar, hij is snel angstig), niet in de nieuwe auto durven (ja, maar, hij is een autist en een nieuwe auto is een big thing), af en toe bijna omvallen met plassen (ja, maar, hij is een domme reu die zo onhandig bij die boom gaat staan) enz enz. Tot hij op een dag volkomen uit context naar de baas uitviel. Voor alles was een prima smoes te bedenken, maar alles opgeteld was het toch echt niet te ontkennen. Meer pijnstilling erin (misschien is 1 tablet ook nog te weinig of niet de meest passende pijnstiller?) en hoppa, alle problemen verdwenen.

Ik zeg dit niet om vervelend te zijn en ook niet om gelijk te krijgen. Ik zeg dit, omdat ik ervaren dat dit een enorme valkuil is. En een verdrietige, want uiteindelijk kwamen wij er meerder keren achter dat Oscar ondanks al onze goede zorgen en beste wil van de wereld toch pijn had. Gatver, dat is naar. En ik heb héél graag ongelijk in deze en hoop heel erg dat ik er helemaal naast zit voor jou hond. Maar je start dit topic niet voor niets en symptomen als binnensmonds grommen, slepen en smakken zijn vrij duidelijk.

En met alle respect, je hond werkt voor jou. Ik vind, gewoon even plat gezegd, dat je in dat geval geen enkel symptoom wat op pijn wijst mag negeren. Zeker niet van een hond met een progressieve, in de meeste gevallen erg pijnlijke, aandoening.
Door Envie
#3287053
Hier ook een Golden met spondylose. Een paar wervels in zijn onderrug zijn nu vast gegroeid. Durf het bijna niet te zeggen maar het gaat al een aantal jaren goed. Het proces kan ook stoppen. Zolang hij verder geen klachten heeft laat ik ook geen foto's maken. Ben wel een paar keer bij een osteopaat geweest. Is misschien ook nog wat. De behandelingen gaan wat meer de diepte in dan bij fysio. In Donderen zit een fijne mevrouw met gouden handjes. Goede ervaring mee.
 Terug naar “Alternatieve geneeswijzen”

Barfplaats wordt gesponsord door