Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

#3284234
Beste Allemaal,

Sinds een paar dagen weet ik dat ik niet meer mag tillen om medische redenen. Mijn hond mag niet traplopen vanwege lichte artrose. Ik heb haar altijd getild. Nu zijn het niet veel traptreden maar voor tillen en lopen is het te veel. Buren hebben geen tijd om te helpen met tillen, dus zit ik met een probleem en ben zoekend naar een oplossing op internet en misschien iemand die hier een oplossing heeft?

Ik zat zelf te denken aan een boodschappen karretje op wieltjes, hond daarin doen en omhoog trekken :) Maar waarschijnlijk gaat het karretje dan niet lang mee. Ze weegt trouwens bijna 10 kilo.

Als iemand een oplossing heeft hoor ik het graag!
#3284236
Een karretje omhoog trekken is toch net zo zwaar als tillen? Of begrijp ik het verkeerd?

Maar wel een lastig probleem....
Gaat het om een binnentrap in een huis of om een trappenhuis in een appartement?
Bij een rechte trap kun je voor je hondje misschien een loopplank gebruiken. Zoiets als voor konijnen wordt gebruikt.
#3284242
Mijnkleinehondjes schreef:Daar dacht ik ook al aan. Ik dacht dat het misschien een andere manier is van tillen dan vanuit mijn knieen en rug.
Wat is de reden dat je niet mag tillen, dat denkt mss wat makkelijker mee :)
En waar gaat het om, 1 trap binnenshuis?
#3284243
Martine-Tom schreef:Wat is de reden dat je niet mag tillen, dat denkt mss wat makkelijker mee :)
En waar gaat het om, 1 trap binnenshuis?
Ik mag vooral niet meer vanuit mijn buik tillen.

Het gaat om een flat trap van 15 traptreden. Trap loopt helaas in een bocht.
Laatst gewijzigd door Mijnkleinehondjes op vr 27 sep 2019, 13:47, 2 keer totaal gewijzigd.
#3284244
Mijnkleinehondjes schreef:Ik mag vooral niet meer vanuit mijn buik tillen. Vind het moeilijk de reden te geven (mag ik het later even weghalen? of willen jullie het aanpassen?) Of mag ik je een prive bericht sturen?
Oh dat mag hoor, maar ik denk dat ik het wel ongeveer snap ;)

Kan je de hond aanleren om bijvoorbeeld op de bank te stappen waar jij bij knielt en haar zo optilt?
Voor banken kan je eventueel trapjes kopen (zooplus) die heb ik ook voor Tom.
Je hebt ook dit principe: Afbeelding

En het kan mss ook een idee zijn om haar in een tas te leren lopen die je kan dragen? (of zon rieten fietsmand oid?)
https://www.maxenluna.nl/4lazylegs-hond ... 0wodykMC0Q
zoiets bijvoorbeeld
#3284247
Martine-Tom schreef:Oh dat mag hoor, maar ik denk dat ik het wel ongeveer snap ;)

Kan je de hond aanleren om bijvoorbeeld op de bank te stappen waar jij bij knielt en haar zo optilt?
Voor banken kan je eventueel trapjes kopen (zooplus) die heb ik ook voor Tom.
Je hebt ook dit principe: Afbeelding

En het kan mss ook een idee zijn om haar in een tas te leren lopen die je kan dragen? (of zon rieten fietsmand oid?)
https://www.maxenluna.nl/4lazylegs-hond ... 0wodykMC0Q
zoiets bijvoorbeeld
Tas tillen via mijn rug? Bedoel je?
#3284249
Ik zit ook te denken om een looptrap te kopen en elke keer in de bocht van de trap hond af te laten stappen en daarna looptrap weer verder omhoog zetten tot dat ze boven is. Trap is breed genoeg. Ik ben alleen bang dat looptrap wegglijdt van huidige trap( beton treden) Glad.

Is het ook niet slecht dan voor de gewrichten een heuvel op en af lopen? Ze heeft artrose.
#3284252
Mijnkleinehondjes schreef:Ik zit ook te denken om een looptrap te kopen en elke keer in de bocht van de trap hond af te laten stappen en daarna looptrap weer verder omhoog zetten tot dat ze boven is. Trap is breed genoeg. Ik ben alleen bang dat looptrap wegglijdt van huidige trap( beton treden) Glad.

Is het ook niet slecht dan voor de gewrichten een heuvel op en af lopen? Ze heeft artrose.
Ja en nee, ligt er ook nog aan waar de artrose zit.
Maar zonder de details weg te geven, het is maar tijdelijk, en jij gaat nu even voor.
Ik denk zelf dat de loopplank best een goed idee is...maar hoe ga je die verleggen als je niet mag tillen?

VOor nu zou ik pijnstilling voor de hond halen en dr even zelf laten traplopen. Soms moet je kiezen uit 2 kwaden...
#3284303
Ik zou met lichte artrose het traplopen tijdelijk ook niet zo spannend vinden. De sleutel is kalmpjes aan laten doen, geen gesjees en gespring. Op die manier is de belasting niet veel hoger dan bij gewoon lopen.

Idee twee, een rugzak? Dat draagt heel anders, misschien helpt dat? Hondje erin laten stappen, correct optillen en omdoen. Tilt anders dan de hond voor je houden misschien?
 Terug naar “Vragen en Problemen over gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door