Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door mizzsylver
#3319215
Even dit topic opgezocht omdat ergens een naam me bekend voorkwam, hoe is het met Boeke?
Is hij de reu die mag meedoen aan een ander outcross project?
Door Shanti en co
#3319252
mizzsylver schreef:Even dit topic opgezocht omdat ergens een naam me bekend voorkwam, hoe is het met Boeke?
Is hij de reu die mag meedoen aan een ander outcross project?
Ja hij zal inderdaad als outcross reu bij de Shiloh Shepherd gebruikt worden. Ik ga morgen of van de week weer een update plaatsen en dan zal ik daar ook wat meer over vertellen. :)
Door Borke
#3319363
Thessa en Shanti schreef:Ja hij zal inderdaad als outcross reu bij de Shiloh Shepherd gebruikt worden. Ik ga morgen of van de week weer een update plaatsen en dan zal ik daar ook wat meer over vertellen. :)
Spannend!
Door Shanti en co
#3319405
Het gaat goed met Boeke, zoals altijd was hij net super ontzettend blij dat ik weer thuisthuis kwam en wilde heel graag knuffelen :smitten: (ik heb hem een hele twee weken in de steek gelaten :'( ).

Bij deze alvast even wat informatie over de outcross, hopelijk heb ik vandaag of morgen tijd om er ook weer een update over Boeke plaatsten. Vragen zal ik ook zo snel mogelijk beantwoorden maar met mijn studie, bestuur, vrijwilligerswerk en de beestjes die ik ook aandacht wil geven heb ik het soms wel wat druk. :biggrin2:

Bij de Shiloh Shepherd heeft de rasvereniging ISSA een outcross plan opgesteld om hun genetische diversiteit te verbeteren. website ISSA in het Engels en Nederlandse website
Ze hebben een uitgebreid genetisch onderzoek laten doen bij het UC Davis waaruit kwam dat ze inderdaad een kleine genenpoel hebben. Er wordt goed met de beperkte genenpoel omgegaan maar je kan in een gesloten genenpoel niet meer diversiteit maken en vandaar dus de outcross. UC Davis en mijn Nederlandse vertaling
Door Siberienne
#3319503
Thessa en Shanti schreef:Het gaat goed met Boeke, zoals altijd was hij net super ontzettend blij dat ik weer thuisthuis kwam en wilde heel graag knuffelen :smitten: (ik heb hem een hele twee weken in de steek gelaten :'( ).

Bij deze alvast even wat informatie over de outcross, hopelijk heb ik vandaag of morgen tijd om er ook weer een update over Boeke plaatsten. Vragen zal ik ook zo snel mogelijk beantwoorden maar met mijn studie, bestuur, vrijwilligerswerk en de beestjes die ik ook aandacht wil geven heb ik het soms wel wat druk. :biggrin2:

Bij de Shiloh Shepherd heeft de rasvereniging ISSA een outcross plan opgesteld om hun genetische diversiteit te verbeteren. website ISSA in het Engels en Nederlandse website
Ze hebben een uitgebreid genetisch onderzoek laten doen bij het UC Davis waaruit kwam dat ze inderdaad een kleine genenpoel hebben. Er wordt goed met de beperkte genenpoel omgegaan maar je kan in een gesloten genenpoel niet meer diversiteit maken en vandaar dus de outcross. UC Davis en mijn Nederlandse vertaling
Gaaf! Ben heel benieuwd wat voor pups daaruit komen.
Ik vind Boeke echt een prachtige hond, met een prima uitstraling op de foto’s, leuk dat hij gebruikt gaat worden.
Gebruikersavatar
Door joel
#3319506
Thessa en Shanti schreef:Het gaat goed met Boeke, zoals altijd was hij net super ontzettend blij dat ik weer thuisthuis kwam en wilde heel graag knuffelen :smitten: (ik heb hem een hele twee weken in de steek gelaten :'( ).

Bij deze alvast even wat informatie over de outcross, hopelijk heb ik vandaag of morgen tijd om er ook weer een update over Boeke plaatsten. Vragen zal ik ook zo snel mogelijk beantwoorden maar met mijn studie, bestuur, vrijwilligerswerk en de beestjes die ik ook aandacht wil geven heb ik het soms wel wat druk. :biggrin2:

Bij de Shiloh Shepherd heeft de rasvereniging ISSA een outcross plan opgesteld om hun genetische diversiteit te verbeteren. website ISSA in het Engels en Nederlandse website
Ze hebben een uitgebreid genetisch onderzoek laten doen bij het UC Davis waaruit kwam dat ze inderdaad een kleine genenpoel hebben. Er wordt goed met de beperkte genenpoel omgegaan maar je kan in een gesloten genenpoel niet meer diversiteit maken en vandaar dus de outcross. UC Davis en mijn Nederlandse vertaling
Super dat Boeke mee kan doen met het uitbreiden van het ras!!
Is dit ras wel al officieel erkend bij de kennelckubs?
#3319507
En dan de Boeke update. Het gaat heel goed met meneer de stuiterbal, stuiteren kan hij nog steeds als de beste maar nu hij toch wel een beetje volwassen begint te worden (hij wordt 3 in december) is dat enthousiasme ook goed in te dammen als het even niet kan. :)

Mijn moeder doet nu al een tijdje Hoopers met Boeke en in de zomervakantie ben ik een keer mee gegaan om te kijken en fotograferen. Dat leidde wel extra af maar toch deed hij het heel erg goed. In zijn ongeduld blafte hij steeds aan het begin, hij blijft braaf wachten tot mijn moeder zegt dat hij mag lopen maar wil ook even aan geven het daar eigelijk niet mee eens te zijn. ;D

WOEF!
Afbeelding

Rustig wachten op zijn beurt
Afbeelding

Afbeelding

En op 19 juli is Shanti alweer 9 geworden dus dat moesten we even vieren.
Is dit eetbaar? :???:
Afbeelding

Hmm oke dan blijven we wel even rustig liggen.
Afbeelding
Knappe Boekjewoekje :smitten:
Afbeelding

En deze zomer zijn we naar Oostenrijk geweest, heerlijk weer daar in de bergen. :)
Lekker door het hoge gras huppelen.
Afbeelding

En mijn macro lens was natuurlijk ook mee.
Afbeelding

Silhouet van Boekjewoekje
Afbeelding

Afbeelding

Het uitzicht
Afbeelding

Ik en Boeke hebben samen een tweedaagse toch in de Alpen gemaakt en overnacht in een Berghütte. Meneer moest het grootste dele van de wandeling aan de lijn want ik wilde niet dat hij over de losse rotsen ging rennen en een deel was door Alpenweiden. Maarja, hij is gewend aan los lopen dus af en toe was dat voor mij vermoeiend. Voor het grootste deel liep hij wel braaf maar omlaag wilde hij heel snel en toen trok hij me af en toe nogal uit balans.
Afbeelding

Even uitrusten, na 2 stops snapte bleef Boeke al heel braaf steeds bij mijn tas staan terwijl ik even rondliep om wat te fotograferen. Heerlijk hoe snel hij dat soort dingen oppikt want er waren nog wel wat andere wandelaars op onze route en die liet hij gewoon braaf passeren.
Afbeelding

Een prachtig stuwmeer
Afbeelding

Hij kan zo goed in de camera kijken ::)
Afbeelding

Bijna bovenop de berg, meneer begon wel moe te worden. Zodra ik mijn tas echter weer op mijn rug deed sprong hij op en ging weer vrolijk verder.
Afbeelding

De hutte
Afbeelding

De geitjes vonden Boeke wel eng en gingen dus achter de grote koe schuilen. :-*
Afbeelding

In het ochtendlicht
Afbeelding

Hij kan vliegen!!!
Afbeelding

En tijdens de laatste wandeling, mijn blije ei. :-* In de bergen heb je natuurlijk veel minder zicht op wat hij aan hij het doen is maar als ik hem riep hoorde of zag ik hem meestal binnen tien seconden mij kant op sjezen.
Afbeelding

Vorige maand hebben Boeke en ik ook mee gedaan aan een workingtest voor Wetterhounen en andere krulharige jachthonden. Vertaling, dummies apporteren bij proeven die gericht waren op Wetterhounen en hun manier van jagen.
Boeke en ik hebben alleen wat apporteertrainingen gedaan dus ik had er niet heel veel van verwacht maar hij deed het geweldig. :smitten:
De week daarvoor heeft hij voor het eerst gezwommen (korte training vanuit de rasvereniging) en op de workingtest sprong hij gelijk het water is! Alle keurmeesters vonden zijn enthousiasme en werkdrift prachtig om te zien, voor mij en zijn techniek hadden ze wel wat verbeterpuntjes waar we nu lekker mee aan de gang kunnen gaan.
Afbeelding
Door Shanti en co
#3319511
Siberienne schreef:Gaaf! Ben heel benieuwd wat voor pups daaruit komen.
Ik vind Boeke echt een prachtige hond, met een prima uitstraling op de foto’s, leuk dat hij gebruikt gaat worden.
Ja ik ben ook hele benieuwd! Een van de redenen dat ze hem ook willen gebruiken is zijn karakter. Sommige Shilohs, net als de meeste herderrassen volgens mij, zijn schuw naar vreemde mensen en niet zo sociaal naar andere honden. Boeke is eerder te sociaal naar mensen dan andersom en met eigelijk alle honden gaat hij goed, ook zijn enthousiasme en werkdrift zien ze graag.
De eerstvolgende loopsheid zal Feylin gedekt worden, dat zal hopelijk in het voorjaar zijn maar je weet het maar nooit met die honden. ;D
Door Lizzy
#3319519
Wat een pracht van een hond :smitten:. Echt een genot om naar te kijken :smitten:

En ik vind het meer dan geweldig dat hij mee gaat werken aan dit fok-plan. Wow :-* . Gefeliciteerd aan alle betrokkenen! Ik ben super benieuwd naar de pupjes!
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3319535
Lizzy schreef:Wat een pracht van een hond :smitten:. Echt een genot om naar te kijken :smitten:

En ik vind het meer dan geweldig dat hij mee gaat werken aan dit fok-plan. Wow :-* . Gefeliciteerd aan alle betrokkenen! Ik ben super benieuwd naar de pupjes!
Daar sluit ik me bij aan! Ik vind de keuze zo als buitenstaander in eerste instantie bijzonder. Maar dat ze zijn geweldige karakter zien zitten snap ik natuurlijk direct, hij is een heerlijke hond!
#3319554
Bedankt, ik ben ook heel blij dat het de test een goede uitslag had en de outcross goedgekeurd is. :D
Ruim een half jaar geleden werd ik benaderd of Boeke eventueel ingezet zou mogen worden, toen hebben we de fokker waar het outcross nest geboren gaat worden ontmoet en toen is Boeke ook uitgebreid bekeken en beoordeeld. Toen hij qua uiterlijk en lijnen goedgekeurd was ben ik zelf ook wat meer gaan helpen door bijvoorbeeld het onderzoek te vertalen maar ook met het uitleggen aan leden van waarom outcross toch wel een goed idee is.

Ook qua bouw voegt hij nog wel wat toe en genetisch is hij gewoon heel anders.
Dit is de uitslag van zijn test op de STR loci (beknopte uitleg, stukken DNA die nergens voor coderen en waar dus geen selectie op plaatsvind waardoor ze heel nuttig zijn om verwantschap te bepalen). Alle rood gemarkeerde allelen komen niet bij de Shiloh voor en de gele bij minder dan 10% van de populatie. Aangezien de Shiloh gemiddeld per loci maar 4 verschillende allelen heeft (elke hond heeft 2 allelen) en effectief zelfs maar 2,63 kunnen ze wel wat vers bloed gebruiken.

Ook de DLA genen die een belangrijke rol in de afweer spelen hebben te weinig diversiteit bij de Shiloh. Van type I zijn er 7 in de populatie en van type II zelfs maar 5. En aangezien je het liefst ziet dat elke hond allemaal verschillende DLA genen heeft kun je wel bedenken dat het met zo weinig diversiteit wel een uitdaging is. Boeke heeft voor beide types DLA 2 allelen die ook nog helemaal niet voorkomen in de Shiloh populatie.
Afbeelding
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door