Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door sylvia
#32619
Boris heeft gisteren zijn eerste ééndagskuiken op,voorheen liet hij het links liggen.Nu had ik gisteren het kuiken even gekookt,en er lag nog 1 kuiken in een bakje op het aanrecht te ontdooien.Vanmorgen kwam ik uit bed en dan is hij gewend direkt eten te krijgen,dus ik hem op het aanrecht gezet en zijn cb gegeven,toen hij dat op had wilde hij weg maar zag ineens het kuiken..........hij sprong erheen pakte het kuiken en in sluipgang sloop hij over het aanrecht op zoek naar een veilige plek om te eten (dat bleek toch zijn voerbak te zijn op het aanrecht,op de grond zaten andere liefhebbers te wachten)Hij heeft het rauwe kuiken helemaal verorberd .Nu is mijn vraag hoeveel kuikens zou je ongestraft kunnen laten eten,want met rauwe eieren mag je ook niet teveel geven ivm biotine afbraak en rauwe eendagskuikens zitten vol rauwe eidooier.
Maar wat is een veilige hoeveelheid ?
Door Angelique
#32663
sylvia schreef: Boris heeft gisteren zijn eerste ééndagskuiken op,voorheen liet hij het links liggen.Nu had ik gisteren het kuiken even gekookt,en er lag nog 1 kuiken in een bakje op het aanrecht te ontdooien.Vanmorgen kwam ik uit bed en dan is hij gewend direkt eten te krijgen,dus ik hem op het aanrecht gezet en zijn cb gegeven,toen hij dat op had wilde hij weg maar zag ineens het kuiken..........hij sprong erheen pakte het kuiken en in sluipgang sloop hij over het aanrecht op zoek naar een veilige plek om te eten (dat bleek toch zijn voerbak te zijn op het aanrecht,op de grond zaten andere liefhebbers te wachten)Hij heeft het rauwe kuiken helemaal verorberd .Nu is mijn vraag hoeveel kuikens zou je ongestraft kunnen laten eten,want met rauwe eieren mag je ook niet teveel geven ivm biotine afbraak en rauwe eendagskuikens zitten vol rauwe eidooier.
Maar wat is een veilige hoeveelheid ?
Oesje ging vandeweek na 10 kuikens aan de dunne. Ik denk dat Boris er dan wel zonder problemen 3 op kan :P
Gebruikersavatar
Door Sonja
#32678
Mijn katten krijgen 1 x per week eendagskuikens. Teuntje van 5 1/2 maand eet er op zo'n dag in totaal rustig een stuk of 4.
Omdat ze ze maar een dag in de week eten zal het wat betreft de biotineafbraak wel niet zo'n vaart lopen.
Wil jij Boris vaker eendagskuikens geven? Als toetje o.i.d.?
Door jill
#32690
Syl,

boris...????
heb je er een ander maatje bij?
sor, is off topic.
Jill
Door sylvia
#32738
jill schreef: Syl,

boris...????
heb je er een ander maatje bij?
sor, is off topic.
Jill
Tijdje niet geweest Jill?
Tijger is een tijdje terug voor mijn ogen dood gereden,en Boris is een rood-wit kitten die kleintje van oma heeft gekregen.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door sylvia op za 20 dec 2003, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
#32739
Nee ik wil geen kuikens geven als toetje maar voorheen kreeg tijger ze altijd gekookt,en ik vroeg me nu af hoeveel ze rauw mogen hebben.
Ik doe nu 1 x per week twee kuikens geven,dus dat zal wel niet teveel zijn,maar ik heb geen idee hoeveel echt teveel zou zijn.
Door jill
#32838
sylvia schreef: Tijdje niet geweest Jill?
Tijger is een tijdje terug voor mijn ogen dood gereden,en Boris is een rood-wit kitten die kleintje van oma heeft gekregen.

Afbeelding
Van Tijger wist ik syl, niet van Boris. Leuk kitten om te zien van de foto. Wens kleintje heel veel plezier met hem toe.

Over de eendagskuikens.
Wil je het als complete maaltijd geven of als tussendoortje. Mij hebben ze verteld dat als je ze geeft, je het beter gekookt kan geven ivm met afbraak biotine.
Door het koken breek je de stof af.
Hoeveelheid om te geven...weeg de eendagskuikens.
Zijn ze ongeveer 50 gram en je kat 2 kilo dan kan je hem 4 kuikens geven.
Alleen er zit heel veel vet en eiwit in dus let er mee op.
Hier hebben ze pech want ik gril ervan.
Jill
Door sylvia
#32849
Ik heb op de arflijst ook deze vraag gesteld en daar kreeg ik als antwoord dat het stofje wat de biotine afbreekt in eiwit zit,en eiwit zit niet meer in een kuiken daar zit alleen de eidooier nog in,dus zou het geven van rauwe kuikens wat de biotine afbraak betreft dan helemaal niet ter sprake zijn.
Ik vroeg dit omdat de honden kans hebben gezien de vooraad kattenvoer op te vreten en ik boris nu cb voor de honden geef en er nu vers bijgeef (volgende week kan ik weer gaan halen) Voor de taurine geef ik hart,en hij krijgt een maaltijd kuikens dat is voor zijn voormaat 2 kuikens per keer .Vroeger thuis werd er iedere morgen een volle snelkookpan kuikens gekookt voor de katten die aten er zo 4 / 5 per dag iedere dag maar ja die waren gekookt vandaar even mijn vraag,hoe dat zit met rauwe kuikens.

Ik moet zeggen dat ik er ook over denk om Boris wat meer zelf samengesteld erbij te geven vooral omdat hij het zo waardeerd,hij raakt helemaal opgewonden van die andere hapjes buiten de cb om,hoewel zijn bak cb altijd met een noodgang leeggegeten wordt.
Ik merk nu aan Boriss het verschil met Tijger die de eerste 6 maanden gewoon felix en brokken gegeten heeft,en nu boris die direkt op rauw is gegaan,Boris reageert geweldig op alles wat je in zijn bakje gooit en dingen die staan te ontdooien daar heeft hij gewoon geen geduld voor,die steelt hij dus ook als hij de kans krijgt.
Laatst gewijzigd door sylvia op zo 21 dec 2003, 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door Sonja
#33019
sylvia schreef: Ik moet zeggen dat ik er ook over denk om Boris wat meer zelf samengesteld erbij te geven vooral omdat hij het zo waardeerd,hij raakt helemaal opgewonden van die andere hapjes buiten de cb om,hoewel zijn bak cb altijd met een noodgang leeggegeten wordt.
Ik merk nu aan Boriss het verschil met Tijger die de eerste 6 maanden gewoon felix en brokken gegeten heeft,en nu boris die direkt op rauw is gegaan,Boris reageert geweldig op alles wat je in zijn bakje gooit en dingen die staan te ontdooien daar heeft hij gewoon geen geduld voor,die steelt hij dus ook als hij de kans krijgt.
Ik vind dat ook zo leuk om te zien. Teuntje heeft slechts een korte periode in haar leven blikvoer voor kittens gehad. Sinds ze weer hier is eet ze alleen maar verse, zelf samengestelde maaltijden. Deze kat weet niet eens wat brokjes zijn!
Ze groeit er goed op, geniet heel erg van haar maaltijden en ik heb de indruk dat ze met vers veel eerder verzadigd is. Toen ik anderhalf jaar geleden Noortje als kitten kreeg, heeft die het eerste half jaar van haar leven op zo'n 3 a 4 maaltijden per dag gestaan. Teuntje heeft vanaf dat ze hier was de 2 maaltijden die ze tegelijk met Noortje en Snowball kreeg als hoofdmaaltijd gezien. Van wat ik haar tussendoor gaf liet ze vaak de helft staan. Ze eet dus echt kleinere hoeveelheden, maar ze heeft toch haar groeiachterstand (ze was een van de vondelingetjes die ik afgelopen zomer met de fles heb gevoed) inmiddels helemaal goed gemaakt.

Sonja
Door sylvia
#33021
Zo zie je maar,met goede voeding groeien ze toch gewoon uit tot een gewoon normaal formaat kat.
Door zurca
#33031
Wat leuk Sylvia dat Boris zo enthousiast is.. ben zelf ook opzoek naar eendagskuikens. de kleinste verpakking die ik tot nu toe gevonden heb is ong. 20 stuks....ik zoek nog maar even verder naar een wat kleinere verpakking. stel je voor dat ze er toch hun neus voor ophalen, zit ik daar met 20 kuikens in de vriezer :o
nu krijgen ze af en toe een kippenvleugel en vooral Tobias vind dat geweldig..Noa heeft liever de vetrandjes enzo die ik van m'n eigen kipfiletje afsnij. hoeft ze niet zo veel moeite te doen om een hap binnen te krijgen..
nog even wat leuks; bij een dierenwinkel hier in de buurt was ik eens binnen gestapt...of ze mij konden helpen..nou graag .. ik vroeg dus of zij ook eendagskuikens verkochten.. (zet je schrap voor het antwoord) heel verschrikt zei dat meisje " nee zeg, mevrouw, wij verkopen geen heel jonge dieren.. eendagskuikens horen namelijk nog bij de moeder te blijven.."
mwa... ik heb haar maar in die waan gelaten en ben de winkel weer uitgegaan.. ze verkochten ze dus niet ;D
Door sylvia
#33051
hahahaha ja verstand van zaken is bij veel DSZ ver te zoeken .

Maar je kan best zo'n 20 stuks verpakking nemen hoor,als ze het rauw niet willen eten kook ze dan even,ik ben nog geen kat tegen gekomen die geen gekookte eendagskuikens lust.
En dan probeer je het daarna nog een keer rauw,vaak herkennen ze dan dat lekkere hapje erin.
Door pinkeltje
#34362
als je die kuikens voert he,geeft dat dan niet een enorme bende met veertjes e.d?en kan je de kuikens als kompleet voer geven?of moet het verder aangevuld worden?
Gebruikersavatar
Door sylvia
#34568
Als je kuikens voert ,vindt je geen veertje want kuikens hebben nog geen veren maar dons,en ook daar vindt je niets van terug.Ze eten alles op,sommige katten die het niet gewend zijn kunnen in het begin misschien niet de pootjes op willen eten ,maar boris eet ze met pootjes en al.Voorheen deed tjger dat eerst niet maar later luste hij dat ook.
Kuikens is geen kompleet voer ik geef het wel eens tussendoor.Dus hij krijgt gewoon zijn kompleet voer en dan krijgt hij de ene dag eens 2 kuikens,de andere dag vis als extra dus.
Door Wil
#35391
hoi,
Een van mijn katten is bijna 20 geworden op een dieet van eendagskuikens en brokjes met af en toe een visje
De dierenarts bewonderde altijd haar schitterende gebit wat volgens haar bijna niet voorkwam bij zulke oude katten.

en wat de troep betref; je vindt idd nog geen bloedspatje terug want alles wordt schoongelikt.

Wil
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door